Permalänk
Medlem

Spelen stängs ner?

Hej!

klockade nyss upp min athlon 64 3000+ (orginal 2.0ghz) till 2.4ghz, men när jag startar t.ex Battlefield 2 så stängs det ner så fort jag börjar ladda en map. I 2.3ghz fungerar det perfekt.

kan de ha att göra med att jag inte har några pci/agp lås på mitt moderkort? (ASUS K8V SE DELUXE) eller har ni några andra idéer?

Permalänk
Medlem

Testat att köra orthos efter överklock? och sett om det raporterar några fel?

Visa signatur

i7 3770K | Asus 77-pro | 16GB Corsair | Gigabyte 290X | Corsair Force 120GB SSD |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Joltic
Testat att köra orthos efter överklock? och sett om det raporterar några fel?

Testade nyss, och i 2.4ghz får jag error efter ca 10 sekunder. kan man kolla någonstans vad det är som göra att jag får error?

Permalänk

testa ställa in volten manuellt till minnena! kolla med tillverkaren hur mycket volt!

Permalänk
Medlem

har du ens höjt vCore??

Visa signatur

| 5950x | G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB 3600mhz cl 16 | x570 Aorus Master | 3080 Aorus Master | Gigabyte Aorus NVMe Gen4 M.2 2280 | Fractal Design Define 7 XL | Corsair H115i Pro XT | Corsair HX1000i 1000W |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zoxx0
har du ens höjt vCore??

När jag kör på orginal klock och vcore på auto så kör den i 1.550v och i 2.4ghz har jag testat upp till 1.600v men det är lika ostabilt ändå. minnena kör jag i max 2.8v, har också valt så minnena kör i 5:3 så de är inte dom som stoppar heller. har tesat sänka HT hastigheten också men de var samma..

är jätte tacksam i fall nån kommer med mer förslag på saker man kan testa!

btw så är de heller inte att den överhettas för den ligger i ca 35grader, iof kan jag ju inte maxa sen men iallafall.. i 2.3ghz är load tempen 42grader och idle 32.

Permalänk

1.550v till 1.600v = En höjning på 0.050v?

Du ska pressa Vcore mer...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pontus_mRI
1.550v till 1.600v = En höjning på 0.050v?

Du ska pressa Vcore mer...

Amen på det!

Visa signatur

i7 3770K | Asus 77-pro | 16GB Corsair | Gigabyte 290X | Corsair Force 120GB SSD |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pontus_mRI
1.550v till 1.600v = En höjning på 0.050v?

Du ska pressa Vcore mer...

så man vågar gå högre? tycker att 1.6v låter mycket..

hur högt vågar man gå?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aXiTAxiT
så man vågar gå högre? tycker att 1.6v låter mycket..

hur högt vågar man gå?

Vet inte riktigt när din CPU throttlar men håll hela tiden koll på dina temps så är det nog lugnt
Höj även bara lite i taget och testa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Caylon
Vet inte riktigt när din CPU throttlar men håll hela tiden koll på dina temps så är det nog lugnt
Höj även bara lite i taget och testa.

Okej får ta å testa höja då..

Permalänk

Ett tips till folk som klockar utan att ens veta vad som igentligen behövs borde lösa överklockningsguiden !

//Peter

Permalänk
Medlem

håller med peter..

lås pci och agp etc

ta reda på allt om överklockning för just din cpu o moderkort..
allt finns på google

Visa signatur

|| Förstärkare Amplifix || Högtalare Canton RC-L || Cambridge Audio Dacmagic || asrock 330||

http://www.minhembio.com/forum/index.php?s=dd15fd8c8426beaecf...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Foetus
håller med peter..

lås pci och agp etc

ta reda på allt om överklockning för just din cpu o moderkort..
allt finns på google

Mitt moderkort har via chipset så jag kan inte låsa pci och agp... de är ju inte så väldans bra men men...

Permalänk
Medlem

Se till att idn HT buss inte körs för snabbt heller. Sätt LTD på 4x istället för 5x t ex. Höj VCore en bit, kolla via dina minnesdividers hur snabbt du kör minnena i och jämför det mot vad dom är specifierade för. Upplever du några andra stabilitetsproblem, har du verifierat att du inte har samma problem oklockat?

Visa signatur

Antec 900| Corsair HX620W | Core2 Q6600@3.2 | 6GB RAM | GTX260
Server Tirpitz: E4300 | 4GB RAM | 3.3TB HDD | Server 2008 Ent x64
Server Bismark: 2xQuad | 4GB RAM | 1.5TB HDD | ESX 3.5

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av yanagi
Se till att idn HT buss inte körs för snabbt heller. Sätt LTD på 4x istället för 5x t ex. Höj VCore en bit, kolla via dina minnesdividers hur snabbt du kör minnena i och jämför det mot vad dom är specifierade för. Upplever du några andra stabilitetsproblem, har du verifierat att du inte har samma problem oklockat?

har inget där jag kan ställa in t.ex 4x, 5x osv bara typ 800mhz, 600mhz och 400mhz är de samma?

har ställt minnesdividersen så dom kör i 5:3 så dom kör i exakt den hastighet dom ska, 400mhz (pc3200)

oklockat (2.0ghz) fungerar helt felfritt, samma i 2.3ghz men över det så börjar den bråkas. förutom att jag fick lite grafik buggar igår men jag tror att de beror på att mitt grafikkort också är klockat.