Permalänk
Medlem

Bästa moderkort med socket 939 ?

Jag uppgraderade min dator med en x2 4200+ för en liten tid sen.

jag har nu blivit sugen på att köpa en 8800GT/S

men jag tror att mitt MB kan vara en flaskhals för detta

har ett asus A8N-E socket 939 för tillfället

finns det något MB med denna socket som kan förbättra prestandan om jag använder ett 8800gt/s?

Visa signatur

|
|

Permalänk
Medlem

Bästa moderkortet till 939 borde väl vara DFI lanparty venus, men det lär ju va rätt svårt att få tag på. Men DFI expert kan jag säga av egen erfarenhet att det är väldigt bra. Jag väntar på mitt 8800gt också.

Permalänk
Medlem

jo det finns ju men dom kostar ju en hel del.. vet inte om det är värt det?

Visa signatur

|
|

Permalänk
Vila i frid

Näppeligen ditt mobo & propp kommer att flaska med ett 8800gt. Om du får 150 fps eller 123 fps, spelar ju ingen roll.

http://www.tomshardware.se/processorer/interaktiv_jamforelse/...

Permalänk
Medlem

Re: Bästa moderkort med socket 939 ?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av aGGe!
Jag uppgraderade min dator med en x2 4200+ för en liten tid sen.

jag har nu blivit sugen på att köpa en 8800GT/S

men jag tror att mitt MB kan vara en flaskhals för detta

har ett asus A8N-E socket 939 för tillfället

finns det något MB med denna socket som kan förbättra prestandan om jag använder ett 8800gt/s?

Hur får du det till att moderkortet begränsar grafikkortet? Bussarna är exakt samma som på andra moderkort.

Det är i så fall din processor som i vissa fall kan sätta stopp, men det är inget du märker, utan grafikkortet kommer vara det som flaskar när du vrider upp inställningarna i dina spel.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem

Re: Re: Bästa moderkort med socket 939 ?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2good4you
Hur får du det till att moderkortet begränsar grafikkortet? Bussarna är exakt samma som på andra moderkort.

Det är i så fall din processor som i vissa fall kan sätta stopp, men det är inget du märker, utan grafikkortet kommer vara det som flaskar när du vrider upp inställningarna i dina spel.

ok! så du menar att jag gott kan köpa ett 8800 och få många spel att flyta på bra med min konfiguration?

Visa signatur

|
|

Permalänk
Medlem

Med 2 GB minne og en dual core, så burde du nok klare deg ganske godt med det video kortet. Selvfølgelig avhenger det også på hvor stor skjerm du tenker kjøre på. Ved en oppløsning på 1024 x768 pixel vil det ofte være mer CPU:n enn video kortet som arbeider og ved oppløsninger overfor det så er det video kortet som arbeider.

Les noen video korts benchmarks (tester på video kort), så vil du se at det stemmer.

Tenk bare på å ha en bra PSU (strøm aggregat) som kan forsyne ditt system med nok Ampere til å holde i gang alt.

Permalänk
Medlem

hejsan. har ett A8N32-sli Deluxe att sälja om det vore intressant..? mvh fredde

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blizard
Med 2 GB minne og en dual core, så burde du nok klare deg ganske godt med det video kortet. Selvfølgelig avhenger det også på hvor stor skjerm du tenker kjøre på. Ved en oppløsning på 1024 x768 pixel vil det ofte være mer CPU:n enn video kortet som arbeider og ved oppløsninger overfor det så er det video kortet som arbeider.

Les noen video korts benchmarks (tester på video kort), så vil du se at det stemmer.

Tenk bare på å ha en bra PSU (strøm aggregat) som kan forsyne ditt system med nok Ampere til å holde i gang alt.

Tack för det, mkt bra information som jag inte visste om!!

Jo jag ska även köpa ett nytt PSU hade tänkt mig ett Corsair 520W

hoppas att detta räcker

edit: Dimmx
jag vet inte om det är till någon fördel för mig att köpa det?

Visa signatur

|
|

Permalänk
Medlem

Anledningen att köpa att "bättre" moderkort är i allmänhet för att man vill kunna klocka, ska du inte klocka är skillnaden mellan olika 939-kort helt försumbar prestandamässigt. Detta beror på att nordbryggan sitter i processorn.

Alltså, ska du inte klocka är det helt borkastade pengar med ett nytt moderkort.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

ok!!!

jag klockade min gamla 3000+ processor på det här moderkortet förut.

har inte testat att klocka den här processorn. Kanske ska göra det..
Det svåra är minnes inställningarna

Visa signatur

|
|

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Bästa moderkort med socket 939 ?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av aGGe!
ok! så du menar att jag gott kan köpa ett 8800 och få många spel att flyta på bra med min konfiguration?

Precis, för att dy byter moderkort så kommer inget att hända. Du har fortfarande PCI-E 16x buss.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem

fint!!
då har jag beställt ett Corsair 520W, nu fattas bara ett fint o tyst chassi. och sen ett 8800gt/gts

sen är datorn tipptopp igen

Visa signatur

|
|