Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hunden
Jag började inte se dåligt förrens ungefär när jag började i gymnasiet, undrar hur det liksom kan komma efter flera år =/

Samma sak för mig.. började se rätt dåligt i gymnasiet men har hitills klarat mig utmärkt från linser eller glasögon.

Permalänk
Medlem

Har perfekt syn (nästan?)
Gjorde syntest hos optikern för ett par veckor sen. Blev lite besviken att jag inte lyckades läsa de absolut minsta bokstäverna helt rätt med bara ett öga i taget. Med båda gick det dock bra.
Hon sa ändå att det var väldigt bra. Är van att alltid klara såna där syntester med alla rätt, men detta var mycket svårare än dem man gjorde hos skolsyster t.ex.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

hey på er

nästan alla i min släkt har haft/har glasägon så även jag
fast är borta nu, var skelögd till för ca 4 år sedan

Permalänk
Medlem

-3,75 och -2,0. Har legat därikring sedan så länge jag kan minnas, hela familjen lider dessutom av synfel så det var inte oväntat att även jag skulle få kassa ögon. Använde glasögon förut men nu är det månadslinser.

Permalänk
Medlem

Jag hade tidigare glasögon och linser. Har haft det större delen utav mitt liv.

Men sen förra året bestämde jag mig för att operera. Det bästa jag gjort i hela mitt liv.
Läs om det här:

http://www.resdagboken.se/Default.aspx?documentId=24&userId=4...

och här:

http://www.backpacking.se/Discussion/ShowPost.asp?PostId=1781...

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem

Har mindre synfel på båda ögonen, hur grova de nu är samt vilken typ utav fel det är är inget jag har lagt på minnet. Använder Glasögon när jag jobbar och försöker se aningen mer sofistikerad ut, annars ligger de och samlar damm.

Har tydligen uppstått pågrund utav mina ögons lathet. Att sitta inne i ett mörkt rum framför TV:n och datorskärmen under sina barndomsår har tagit sitt pris.

Visa signatur

<cidec> anybody here that can translate a swedish sentence for me pls ?
<Zaq> shot
<cidec> må din pung bli överkörd av femhundra siamesiska elefantbögar samtidigt som du får en ananas uppkörd långt upp i rektum

Permalänk

Tänkte damma av denhär tråden för o ställa en fråga om det går bra.

När jag var och pratade med en läkare på vårdcentralen om min spänningshuvudvärk (det är mest ett tryck/spänning i pannan mer än värk) så misstänkte hon att jag kan ha synfel och bad mig gå till en optiker.

Men.. Borde man inte märka själv om man har fel på synen? Jag tycker då inte jag ser dåligt.

Om det inte är så att jag är översynt? Om jag försöker se/läsa något från en decimeters avstånd blir det suddigt. Är det normalt, eller ett tecken på synfel? Jag hann inte prata om det så mycket med läkarn då jag hade andra bekymmer att ta upp.

Permalänk
Testpilot

Du kan nog mycket väl ha synfel och för att kompensera det så arbetar dina ögon och hjärnan på högvarv och det leder till att du får huvudvärk.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk

bara vä: -6,75 hö: -8,0
ska jag nämna att glasögonen åker på innan kalsingarna på morgonen?
och jag skulle inte känna igen min egen morsa på en meters håll utan dom...

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk

yes, närsynt som fan. Kör med glasögon, skulle ha velat ha linser men jag tycker att det verkar jobbigt att peta och hålla på i ögonen.

Permalänk
Medlem

Svagt närsynt, använder linser ibland och glasögon ibland.

Visa signatur

SMPC 2003: Duron 650 @ 1454mhz (1a)
SMPC 2004: Duron 650 @ 1604mhz (2a)

Permalänk
Medlem

Min far, min mor och min syster har alla glasögon. Själv har jag än så länge perfekt syn och min optiker tror inte att jag kommer få märkbart sämre då jag är så pass "gammal" och borde ha fått det tidigare isf.

Permalänk
Hedersmedlem

Senast jag var hos optikern så fick jag 0.0 samt 0.0. Så det är ju rätt skönt, men detta var för två år sen. Får väl ta en tripp dit snart och kolla så allt ligger rätt till.

Permalänk

Är ganska ordentligt närsynt på båda ögonen, och använder glasögon. Har tänkt skaffa linser, men det verkar så bökigt... Ett par glasögon ska jue bara av och på.
Men kanske nya bågar snart? Vanliga, tunna svarta är inte alltför spännande.

Visa signatur

Den här anslutningen har begränsad eller ingen anslutningsmöjlighet

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frostyfog
bara vä: -6,75 hö: -8,0
ska jag nämna att glasögonen åker på innan kalsingarna på morgonen?
och jag skulle inte känna igen min egen morsa på en meters håll utan dom...

Haha, "trevligt" att se att det finns andra som är lika närsynta som mig...
Har inte testat ögonen på ett tag, men har lite sämre syn nu än sist jag kollade för ett par år sen. Då hade jag runt -7.0 och var astigmatisk.

Ja, glasögonen är det första jag tar på mig på morgonen också. Annars är det ju kört att hitta något alls.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 48 | In-game namn : iller
Yrke : Kvantanalytiker, systemutvecklare.
Utbildning : PhD matematik. Självlärd med över 10 års erfarenhet av finansiell matematik och associerade ämnen.

Permalänk
Medlem

Har haft glasögon större delen av mitt liv. Brytningsfel som ger mig -0,2 höger och -0,3 vänster om jag inte minns fel.

Skulle gärna använda linser men är rätt fobisk när det gäller närkontakt runt ögonen. Inte ens ögonläkaren på sjukhuset lyckades vända min ögonlock, och jag får total panik de gånger de hänt av misstag, så linser är inget användbart alternativ för min del. Plus att det är för mycket skötsel för min smak. Föredrar då hellre ett par ordentliga bågar. Kostar skjortan, men håller längre och är enklare att hålla efter.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk

har också 0.5 och 0.8 men 1 om jag ser med båda

Visa signatur

Ride wit me, or collide wit me
jag älskar trådar som spårar ur redan vid första inlägget :)

Permalänk

Översynt H + 5,8 V + 5,8

Kör med linser, funkar perfa. tur att man inte är närsynt ;P

Kan dock vara utan linser i några dagar men är jobbigt att sitta vid skärmen / läsa då

Permalänk

Usch, måste verkligen gå till optikern och kolla synen. Den här tråden gjorde mig väldigt påmind om att jag borde skaffat nya glasögon för länge sen, har haft samma i exakt fyra år nu. Är 22, snart 23, så har väl inte förändrats alltför mycket hoppas jag.
Var en gång för ca 1½ år sen, då fick hon som testade mig till att det tom hade blivit något bättre på ena ögat. Men det är jag skeptisk till när jag testade nu att titta med ett öga i taget. Hittade självklart inga glasögon jag ville ha.

Sliter det mycket att sitta vid datorn och läsa text halva dagarna?
Har alltid ljust i rummet åtminstone...

Visa signatur

««« »»»

Permalänk

Från 0,75 och 0,8 till 0,5 på båda ögonen på tre år. Jippi! Men får köra bil i alla fall, för hade 0,8 totalt.

Visa signatur

Workstation: Gigabyte P35-DS3 - Q8300 - Corsair TWINX 2x1 GB - XFX HD5770 - 1.7 TB || Laptop: Amilo Pro V3505 - Centrino Duo T2050 - 1 GB RAM - 80 GB
Server 1: Dimension 4700 - P4 2.8 GHz - 256 MB RAM - X300 - 280 GB || Server 2: ABIT I-G31 - E2200 - 2 GB RAM - 40 GB

Permalänk
Avstängd

sitter med glasögon som fixar till ca 1.15 något kommer inte ihåg.
sitter och sparar ihop till en operation då jag hatar mina glas för allt vad jag orkar.
sitter utan dom tills jag börjar må illa om dagarna sen tar jag av mig dom igen när jag mår bättre XD

måste vara han med horn som uppfan dom till vårt fördärv

Visa signatur

/RainesXenox\ [eac]MasterZerg(P_1)
Amd x2 6000+ | scyte katana 2 | Gigabyte GA-M57SLI-S4 | TwinX DDR2 PC6400 CL4 4x1GB | xfx geforce 8800 gts 640mb | Logitech G11 | Razer Copperhead | spinpoint 320gb 16mb | antec nine hundred | syncmaster 226bw 22" | Apevia ATX-AS520W

Permalänk
Medlem

använt glasögon sen lågstadiet.

minns inte vad jag har för fel, så jag brukar säga glappkontakt.

Visa signatur

Haha.. Se på fan..

Permalänk
Medlem

Jag har haft glasögon sen 8års åldern, är 25 nu.
Vet inte exakt vad jag har men det är nånstans mellan -6.5 -7 på båda ögonen, är aldrig utan glasögonen om jag inte ligger och sover

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Majesty
Jag har haft glasögon sen 8års åldern, är 25 nu.
Vet inte exakt vad jag har men det är nånstans mellan -6.5 -7 på båda ögonen, är aldrig utan glasögonen om jag inte ligger och sover

duschar du med dom också? bastar, simmar?
ber om ursäkt.. men... ja.

Visa signatur

Haha.. Se på fan..

Permalänk
Medlem

Är närsynt (kommer inte ihåg siffrorna) och använder glasögon.
Har haft dlig syn jättelänge, men skaffade glasögonen för ett år sedan.

Visa signatur

A few years ago I hated life. Now I understand it was mutual

Permalänk
Medlem

Har haft synfel sedan 5-årsåldern. Närsynt med -1.25 på båda ögonen, tror dock att jag har fått sämre syn, men det märks nog på nästa synundersökning, plus astigmatism.

Använder både glasögon och linser, men mest linser :).

Visa signatur

Citera mig om du vill ha svar!

Permalänk
Medlem

För 1½ år sedan hade jag 1,1 på båda ögonen, optikern frågade om jag fick huvudvärk ofta och det fick jag inte.
Men de senaste veckorna har jag fått huvudvärk och spända ögon varje dag.
Kan inte ha ögonen helt öppna för det känns som om de torkar då, så jag kisar lite helatiden vilket gör att ansiktsmusklerna alltid är spända vilket leder till spänningshuvudverk.
Är det att rekommendera att gå till optiker? Har funderat på det men inte kommit mig för.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Klockan
För 1½ år sedan hade jag 1,1 på båda ögonen, optikern frågade om jag fick huvudvärk ofta och det fick jag inte.
Men de senaste veckorna har jag fått huvudvärk och spända ögon varje dag.
Kan inte ha ögonen helt öppna för det känns som om de torkar då, så jag kisar lite helatiden vilket gör att ansiktsmusklerna alltid är spända vilket leder till spänningshuvudverk.
Är det att rekommendera att gå till optiker? Har funderat på det men inte kommit mig för.

gå och få det fixat annars så blir det bara sämre.
ögonen och hjärnan mår inte bra av att vara ansträngda.
hjärnan får ont (vilket märks) och ögonen ändrar form för att kompensera volket bara gör det värre.

Visa signatur

/RainesXenox\ [eac]MasterZerg(P_1)
Amd x2 6000+ | scyte katana 2 | Gigabyte GA-M57SLI-S4 | TwinX DDR2 PC6400 CL4 4x1GB | xfx geforce 8800 gts 640mb | Logitech G11 | Razer Copperhead | spinpoint 320gb 16mb | antec nine hundred | syncmaster 226bw 22" | Apevia ATX-AS520W

Permalänk
Medlem

Hade -0,7 på ena ögat och -0.6 på andra men 0,5 bå båda när jag mönstrade för 3 år sedan. Har aldrig använt glasögon men använder linser ibland när jag känner för det::P

varför? Behöver inte linser för att klara mig men ser ju lite bättre med dom så jag har vl tänkt att börja använda det på heltid. Men jag orkar inte med krånglet:P

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Keeper of the Bamse

Perfekt syn hela livet, börjar inse vilken tur man har!

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook M3 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com