Permalänk
Medlem

Blue Screen i Vista

tja!
jag har precis byggt ihop en egen dator och den funkar skitbra förutom en grej..
när jag spelat cod 4 multiplayer så har jag två ggr fått upp en blue screen och datorn har startat om sig..
när den väl startar på nytt så har jag fått upp ett meddelande där följande stod:

Problemsignatur:
Problemhändelsens namn: BlueScreen
OS-version: 6.0.6000.2.0.0.768.3
Språkvariant-ID: 1053

Ytterligare information om problemet:
BCCode: a
BCP1: 0000001B
BCP2: 00000002
BCP3: 00000001
BCP4: 81BA4E79
OS Version: 6_0_6000
Service Pack: 0_0
Product: 768_1

Filer som hjälper till att beskriva problemet:
C:\Windows\Minidump\Mini010108-01.dmp
C:\Users\Magellan\AppData\Local\Temp\WER-33259-0.sysdata.xml
C:\Users\Magellan\AppData\Local\Temp\WERA285.tmp.version.txt

Läs vår sekretesspolicy:
http://go.microsoft.com/fwlink/?linkid=50163&clcid=0x041d

vad betyder detta och vad ska jag göra för att det inte ska bli så igen?

Visa signatur

e6850 || bfg 8800gts 512 || CORSAIR 2GB DDR2 Heatzink (x 2) || GIGABYTE GA-P35-DS4 P35 S-775 RAID GBLAN ATX || CORSAIR HX 620W NÄTDEL || WESTERN DIGITAL CAVIAR SE16 500GB SATA || SAMSUNG DVD±R/RW/RAM DL 20X SATA BULK SVART || Antec Nine Hundred || SAMSUNG SYNCMASTER 226BW 22# WIDE TFT SVART

Permalänk
Medlem

Ask Uncle Google ?

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem

vad ska jag fråga????
dessutom trodde jag denna sidan var till för sånt här......

Visa signatur

e6850 || bfg 8800gts 512 || CORSAIR 2GB DDR2 Heatzink (x 2) || GIGABYTE GA-P35-DS4 P35 S-775 RAID GBLAN ATX || CORSAIR HX 620W NÄTDEL || WESTERN DIGITAL CAVIAR SE16 500GB SATA || SAMSUNG DVD±R/RW/RAM DL 20X SATA BULK SVART || Antec Nine Hundred || SAMSUNG SYNCMASTER 226BW 22# WIDE TFT SVART

Permalänk
Avstängd

Kanske i annan forumsdel som i "mjukvara - Microsofts operativsytem"

Dessutom så är det inget ovanligt med blåskärmar i Vista, välkommen till klubben

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

ok kanske skulle ha lagt den där då men nu ligger den här....

menar du att man inte kan göra någonting åt det:(?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kontrollera drivarna för Grafikkortet... verkar vara grafikkortsrelaterat av det lilla jag läste på Google iallafall.
Och vista-drivare för grafikkort verkar ju inte direkt vara några underbarn....

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd flyttad*

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Jag har liknande problem med bluescreens. På www.alltomvista.se finns en artikel om hur Microsoft debugging tool kanske kan vara till hjälp:

http://www.alltomxp.se/index.php?option=com_content&task=view...

http://www.microsoft.com/whdc/devtools/debugging/default.mspx

Lycka till!

Permalänk
Medlem

Mitt tips är att tanka nya drivrutiner till allt

Visa signatur

Intel Core2Duo E6600 @ 3200MHz (8*400) | Corsair 3gb DDR2 PC6400 | Radeon HD4870 512mb | Corsair 520W | 320gb + 500gb | Gigabyte GA-P35-DS4 rev. 1.0

Citera mig så att jag hittar tillbaka! :]

Permalänk
Medlem

Om du har 4gb ram så behöver du en patch.
Läs här: http://support.microsoft.com/kb/929777

eller snabbguide:

"Okay, here is what you need to do.

1) Take out two sticks of RAM so you only have 2GB.
2) Start up in Windows with only 2GB.
3) Turn Windows updates off. If you have already updated during the install, you will need to re-format again If you have to do that, disable updates during the install.
4) After in Windows, with NO Windows updates or Drivers installed yet, install this hotfix. (http://www.microsoft.com/downloads/...;displaylang=en)
5) Shut down your computer and add the other 2GB of RAM.
6) Turn it back on, and you should not BSOD!"

Observera att det är olika patchar bereoende på om du har 32 eller 64-bit versionen av Windows.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag kör också med ett Gigabyte moderkort fast modellen GA-P35-DQ6.

Har liknande problem med sporadiska BSODs vid uppstartsskedet precis innan inloggningssidan kommer upp. Det sker inte vid varje kallstart eller varmstart utan ibland. Kan då också ske flera gånger i rad innan jag kommer fram till inloggningsrutan...

Jag får felmeddelandet:

----------------
TOP: c0000218 (registry File Failure}
The registry cannot load the hive (file):
SystemRoot\System32\Config\SOFTWARE or its log or alternate.
It is corrupt, absent, or not writable.
---------------

Min setup:

Moderkort: GA-P35-DQ6
Grafikkort: MSI 8800GTS320
PSU: Corsair HX 620W
RAM: 4GB enligt olika varianter nedan
CPU: Intel Q6600 Quad Core med G0 stepping.
HDD: 2xWD5000ABYS i RAID 0 på de lila GSATA-kontakterna.
Case: Antec Ultimate P182B med fläktarna utbytta till Noctua NF-S12-1200
CPU cooler: Thermalright Ultra-120 extreme med Noctua NF-S12-1200 fläkt
Graphics cooler: Zalman VF1000-LED
DVDs: 2xOptiArc AD-7170S kopplade på Intel ICH9 SATA-portarna
OP: Vista Ultimate Edition 64bit engelsk

Kör allt helt utan överklockning just nu och med rätt spänning och timing på minnena, dvs 1.8V for de "äldre" Corsair-minnena samt 2.1V för de nyare Corsair Dominator minnena.

Jag kör just nu med 4GB DDR2 RAM, Corsair TWIN2X4096-6400C5DHX. Har prövat med massor med olika minnesmoduler som jag testkört i 2-3 dygn med MemTest86+ och massor med olika kombinationer, både 2-4GBs kombinationer och MemTest86+ visar inget fel...

Har även testat med 4 GB av Corsair TWIN2x2048-8500C5D Dominators som jag även fått utbytta av leverantören 2 ggr

Har fått moderkortet utbytt 2 ggr...

Problemet verkar DEFINITIVT vara när man kör i RAID-konfiguration på GSATA-portarna (egentligen är det JMICRON vad jag förstått?) och Vista 64bit med 4GB minne.

Plockar jag ut ena chippet så att jag har bara 2GB så funkar det hur bra som helst och monterar jag in 3 st 1GB chipp så funkar det också hur bra som helst. Det är så fort som man går upp på 4GB så blir det strul.

Har en bekant som har exakt samma setup fast han kör singel HD på Intel ICH9 SATA-porten och inte RAID konf men dock med 4GB RAM och han har inga problem alls...

Det verkar vara ett vanligt problem för oss med Gigabyte moderkort, inte bara den nyare modellen GA-P35-DQ6 eller GA-P35T-DQ6, utan även "äldre" typ GA-965-xxxxxx.

Jag kör med den senaste BIOS:en F6 (har även testat F7b), drivrutinerna. Även de senaste graffa-drivrutinerna från NVidia samt chipset-drivrutinerna från Intel... Ingen förbättring dock...

Har dock inte testat den senaste från JMICRON för GSATA-portarna och RAID setup, version 1.17.31 daterad 10 december 2007 som man kan hitta på JMicrons ftp på ftp://driver.jmicron.com.tw/jmb36x/Win2k_xp_Vista/. Skall försöka göra det i helgen...

Har även ominstallerat Vista och gjort clean-installs 2-3 gånger och sett till att installera Vista med bara 2GB minne först och sedan minnespatchen kb929777. Inget som dock hjälpte där heller tyvärr...

Det är mååååånga som har samma problem, kolla t ex länken på http://forums.techarena.in/showthread.php?t=677924 där man ser att alla som har detta problem kör med 4GB på ett Gigabyte moderkort och RAID på GSATA-portarna..... PUST!

Så, jag får helt enkelt köra vidare med 3GB tills Gigabyte fixar sin BIOS alternativt JMICRON fixar sin drivrutin....

"Möllan", kör du i RAID, Vista 64bit samt 4GB minne?

Permalänk
Medlem

Jag köpte nya minnen som anlände igår... 2x 1024 för att utöka till totalt 4 GB.

Konf: Gigabyte GA-P35-DS4
4x 1024MB Corsair XMS2 4-4-4-12 Xtreeme
2x RAID 0 diskar...

Får bluescreen nästan direkt när jag startar spel. Har aldrig fått förut och jag tror inte att jag fått trasiga minnen.

Om jag bryter RAIDen så försvinner problemet? Går det att sätta RAID på Intel SATA portarna utan att förlora allt på hårddiskarna?

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X - Be Quiet! Dark Rock Pro 4 - G.Skill Ripjaws V DDR4 3600MHz CL16 2x16GB Dual Rank - PNY Geforce RTX 4080 - Samsung 970 EVO Plus 1TB - Western Digital Black 7200rpm 2TB - Fractal Design Newton R2 800W - Corsair Carbide 300R

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mson
Jag köpte nya minnen som anlände igår... 2x 1024 för att utöka till totalt 4 GB.

Konf: Gigabyte GA-P35-DS4
4x 1024MB Corsair XMS2 4-4-4-12 Xtreeme
2x RAID 0 diskar...

Får bluescreen nästan direkt när jag startar spel. Har aldrig fått förut och jag tror inte att jag fått trasiga minnen.

Om jag bryter RAIDen så försvinner problemet? Går det att sätta RAID på Intel SATA portarna utan att förlora allt på hårddiskarna?

He, he... Välkommen till samma problem som många av oss har...

Pröva att plocka ut en av minnesstickorna så att du bara kör med 3 GB istället för 4GB. Försvinner BSODn vid uppstart då? Torde den göra...

Jag har inte prövat att byta från GSATA RAID till Intel SATA RAID men eftersom det är olika chip och således olika RAID-drivrutiner så tappar du nog datat på diskarna eftersom de olika chipseten konfar sina raid-tabeller på olika sätt? Är dock osäker på detta eftersom jag inte är så kunnig på RAID. Nån annan därute som kanske vet?

Alternativet är att testa med bara 1 disk först och köra den i SATA-mode på Intel-porten eller GSATA-porten så skall det funka bra med 4GB i Vista 64bit vad jag läst på andra forum.

Jag skall försöka testa lite i helgen när jag har mer tid... Skall pröva den nya drivrutinen som finns på JMicrons hemsida och sen pröva med en singelhårddisk i vanlig SATA-mode på GSATA-porten...

Permalänk
Medlem

Ja visst fungerar det med enbart 3 GB ram.. Då går 2 minnen i Dual Channel o 1 i Singel Channel enl. CPUZ. Prestandan sjönk marginellt i tester...

Vill gärna ha mina 4 GB ram Hoppas du finner någon lösning i helgen - dela gärna med dig isåfall! Jag vill helst inte bryta RAIDen, då jag har ca 400 GB som helst inte ska försvinna.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X - Be Quiet! Dark Rock Pro 4 - G.Skill Ripjaws V DDR4 3600MHz CL16 2x16GB Dual Rank - PNY Geforce RTX 4080 - Samsung 970 EVO Plus 1TB - Western Digital Black 7200rpm 2TB - Fractal Design Newton R2 800W - Corsair Carbide 300R

Permalänk
Medlem

He, he... Intressant att dina problem också försvinner med enbart 3GB...

Dock skumt att ett av dina minnen går i single channel mode? Under vilken flik i CPU-Z ser du det? När jag kikar under under "Memory"-fliken så står det DUAL. Jag kör med CPU-Z version 1.42

Nope jag vill heller egentligen inte bryta min RAID på 2x500 WD5000ABYS i RAID 0 konfig. Fast jag skall testa att installera Vista 64b på en single disk som jag tänkte köra i SATA mode på ICH9-porten och se om det funkar med 4GB...

Hoppas jag hinner testa det i helgen... Kanske finns nån annan därute med liknande setup som har testat?

Permalänk
Medlem

Antar den är i Singelmode eftersom när jag kollar på minnena separat så står det inget 1024 MB på just de minnet. Samt att prestandan sjönk ca 200 MB/s på Minneskopia. Annars rullar det väl på skapligt. Står Dual på mitt också iofs men man undrar ju hur det går ihop sig

Verkar som att Vista inte riktigt vill lägga över så mycket på mitt enstaka minne.

Jag kör igång Crysis, 1.99 GB ram används, 1200 MB Cachat. Startar Photoshop, Paint, Nero osv... 2.08 GB totalt används o ungefär 1200 MB cachat fortfarande?

Skummt de hära.
Ang. drivarna som finns på JMICRONs sida. Bara o installera rakt av i Vista eller måste man få bort dom gamla drivarna först?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag snackade med en kille på en liknande tråd på

http://forums.techarena.in/showthread.php?p=3442524#post34425...

och han kör med RAID 0 på GSATA-portarna fortfarande men kör istället sin Vista-installation på en single Raptor disk på ICH9ans SATA-port och får då inte problemet när 4GB är installerat.

Tydligen är det bara om bootdisken ligger på GSATA-raid som det blir strul med Vista X64 och 4GB....

När jag uppdaterade min GSATA drivrutin senast så körde jag setup-programmet rakt av utan att avinstallera de gamla drivarna... Går ju inte att göra på annat sätt eftersom du behöver åtkomst till diskarna under uppdateringen? Verkar dock funka eftersom drivarna blev uppgraderade till senaste versionen efter omstart...

Skall försöka testa drivarna från JMicron i helgen...

Jag såg nu i tråden på http://forums.techarena.in/showthread.php?p=3444889 att en kille har samma problem som vi fast han kör med ett ASUS M2N32 WS Pro (nForce 590 SLI MCP chipset) moderkort.

Han kör med Vista X64, RAID 0 samt 4GB och upplever exakt samma problem som vi...

Han säger att felet uppstått efter ett par månaders felfri Vista x64 användande vilket indikerar på att nån av Vista uppgraderingarna orsakat problemet...

Är det nån som orkar testa/eller har gjort en clean install av Vista utan att installera alla patchar? Möjligtvis behövs minnespatchen KB929777 som gör att 4GB skall funka.

Alternativet är kanske att testa en clean install av Vista fast med bara 2-3 GB i burken och sen installera minnespatchen KB929777 och därefter slänga in resten av minnet o hålla tummarna...

Permalänk
Medlem

Testade en massa saker nu, bör tilläggas att mina hårddiskar sitter på Intel kretsen och inte på GSATA som jag trodde.

Testar jag mina minnen i MEMTEST X86 så får jag detta error på ALLA mina 4 minnen om jag kör dom separat.

http://hem.bredband.net/msonss/shit.jpg

Jag har testat o köra 5-5-5-18 (standard) o standard volt, samt
4-4-4-12 med 2.1v utan reslutat.

Kan det vara moderkortet som är trasigt eller har alla mina 4 minnen gått sönder? Allt funkar prima i Windows med 2 eller 3 minnen, även spel..

Tillkommer det 4:e minnet så får jag BSOD i spelen när grafikmotorn kommer igång, tar ca 10 sekunder.
Blir inte riktigt klok på de här.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det visar sig att det inte behöver enbart vara på GSATA-portarna som man kopplar RAIDen på. Kör du RAID på ICH9-portarna och har 4GB så får du problemet också. För visst kör du RAID på din boot-disk?

Nu verkar det dock inte vara enbart relaterat till Gigabytes moderkort som du såg på länken i min förra post.

Du får nog tyvärr köra vidare på max 3GB tills Microsoft (eller moderkortstillverkarna) fixar buggen som uppstår med RAID-konf på bootdisken och 4GB under Vista x64.

Ett annat alternativ är att du har en bootdisk som du kör i vanlig SATA-mode och har allt data på din RAID-disk. Då kan du köra med 4GB utan att få problem enligt vad jag kunde läsa på http://forums.techarena.in/showthread.php?p=3442524#post34425...

Permalänk
Medlem

Jag tog min gamla SATA hårddisk som sista test och avaktiverade RAID i BIOS, installerade Vista X64 på SATA disken med 2 GB i, startar Windows, drar hem uppdateringen, startar om med 4 GB i, funkar... Kör in några spel o testar - funkar! Drar sedan hem alla uppdateringar, startar om datorn, startar spel, funkar!

Så får jag ha det tillsvidare. Tack för hjälpen med felsökning tillsvidare!

Visa signatur