Moderkort + Minne till intel E8400 ~2000sek?
Hej och hå.
Efter lite trassel som gjorde att jag missade min beställning av den nya Core 2 Duo 3Ghz E8400 (45nm) hos komplett hittade jag vad som verkar varit den näst sista i sverige hos en trevlig handlare i Visby.
Nu har jag lite funderingar på vad jag ska para denna sötnos med för moderkort och minne. GPU har jag redan (BFG 8800GT OC).
Jag funderade på något i ~1000-kronors klassen för moderkort så antagligen P35-baserat om inte någon har ett bättre förslag.
Inbyggt ljudkort och nätverkskort ett par SATA och en PATA är krav i övrigt behövs inget lullull.
Jag tänkte även köpa nått PC6400 800Mhz 2*2Gb minnespaket. Detta för att ha utrymme att uppgradera ifall så behövs i framtiden. Kostar också ca tusenlappen.
Eftersom CPUn tydligen går att skrämma upp i rätt mkt högre än standard så vore det bra om moderkortet förutom att vara stabilt och bra design har bra funktioner för överklockning (för sin prisklass då). Har läst på Anandtech att tRD är extremt viktigt för minnesprestandan på intel (har kört AMD några år nu och sluppit extern minneskontroller). Jag vet inte hur det är med möjlighet att manipulera och köra låg tRD på kort i den här prisklassen men om det går vore det trevligt.
Jag hade inte tänkt någon monsterklockning men vill såklart gärna ta ut så mycket prestanda som går utan att gå till överdrift.
400*9 = 3,6Ghz kanske?
Så om nån har några tips om ett bra _stabilt_ moderkort med trevliga finesser för klockning i denna prisklass vore jag tacksam för tips.