Följ Black Week på SweClockers
Permalänk
Medlem

Projekt: Server / Fotpall

Tjo,

Planen är att bygga en datorlåda som fungerar bra som fotpall också vid datorbordet.

Datorn som skall sitta i är min web/epost-server.

Snabbspecs:

Abit NF7-s 1.2
Xp2100+
512 pc3200
36gb WD raptor
120gb WD 7200rpm

I slutändan bör den se ut ungefär som denna från ikea:

Har gjort en skiss i SketchUp. Första gången jag använder programmet men blev rätt nöjd endå.

Bild från sidan, skivan till höger som gångjärnen sitter mot är dörren:

Snett underifrån, Nätagget + 2st 120mm fläktar.

Framifrån, Man skymtar DVD, 2xHDD, Moderkort och nätagget

Moderkortet sitter med alla kontakter uppåt då jag endå bara behöver ström till den. Kommer köra med WLAN och VLC.

Framifrån:

Hårddiskarna kommer sitta i hållaren med breda gummiband.

Burken byggs i 10mm MDF för att få lite tyngt och så dämpar de ljud bra. Eventuellt tillkommer dämpmatta på insidan.

När den är färdigbyggd kommer jag sy en klädsel likt Ikea-pallen inkl skumgummi på ovansidan för lite komfort Samt hitta några snygga fötter som är lagom höga så att den kan suga i sig lite luft.

Så när man ska ändra nånting, installera etc är det bara att lyfta bort klädseln och öppna dörren. Annars kommer det bara gå en strömsladd från den.

Måtten blir 40x40x30cm(+fötterna)

Uppdaterar när bygget är igång.

Visa signatur

Projekt inför 2008 på G.

Tidigare projekt: http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=54319...

Permalänk
Medlem

jag hoppas att fläktarna inte suger in luft för då drar de in allt damm rakt i lådan och det brukar samlas gott om sådant under pallar

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Medlem

En in och en ut med dammfilter var planen... Får se hur de funkar.

Visa signatur

Projekt inför 2008 på G.

Tidigare projekt: http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=54319...

Permalänk
Medlem

Ha gärna dammfilter ut också - så att dammet som kommer in inte kommer ut och kanske sugs in i datorn igen... Eller kommer ut i rummet och skapar sämre luft

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk
Medlem

Jag funderade på att om den ena blåser ut, och den andra suger in. Borde inte dammet som är på väg in under pallen blåsa bort av den som blåser ut ur burken? Dvs, att det inte blir några större dammsamlingar under den?

Visa signatur

Projekt inför 2008 på G.

Permalänk
Medlem

Tänk på att all varmluft samlas i 'taket' av lådan, du bör ha någon form a tunnel ner såfall till fläktarna

Permalänk
Medlem

Kan det inte också bli så att fläkten drar in den varma luften som den andra fläkten drar ut? Det kanske är värt att sätta någon form av "skiljevägg" på undersidan av pallen som förhindrar detta?

Annars verkar tanken mycket bra, om jag får säga det själv.

Visa signatur

>>Bygglogg för Big Scilence<< Stort bygge i aluminium, från grunden. Update 16/8.
>>Feedback lämnas här, tack<<

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Tänk på att all varmluft samlas i 'taket' av lådan, du bör ha någon form a tunnel ner såfall till fläktarna

Riktigt bra tanke där - man kanske kan ta ett rör från utsugsfläkten och leda det upp till taket, det skulle bli fenomenalt.

Tanke: Skulle det inte bli bättre med en 80mm insugsfläkt också, för att jämna ut för nätagget? Annars blir det ju 80+120mm utsug och bara en 120mm insug.

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk
Medlem

Övertryck är iallfall att föredra, så mer in, än ut.

Visa signatur

[Arrogance]-[5800X+6900XT]-[Win10]

Permalänk

om du har öppet med galler i taket kommer du få en varm och mysig pall

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Evil_AnAnAs
om du har öppet med galler i taket kommer du få en varm och mysig pall

Det vore kanske nånting, det jobbiga är väl att ljudet kommer höras mer då...

Visa signatur

Projekt inför 2008 på G.

Permalänk
Medlem

Gummiband?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0wz
Gummiband?

Jepp har 3cm breda o 3mm tjocka gummiband här på jobbet som klarar värme utan att bli uttorkade. Svårt att förklara hur banden kommer sida men de visar sig sen. Har sett ett gäng andra göra likadant för att minska ljudet/vibrationer.

Visa signatur

Projekt inför 2008 på G.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XYZ-saft
Kan det inte också bli så att fläkten drar in den varma luften som den andra fläkten drar ut? Det kanske är värt att sätta någon form av "skiljevägg" på undersidan av pallen som förhindrar detta?

Annars verkar tanken mycket bra, om jag får säga det själv.

Det hände mej när min dator stod i ett trångt utrymme, utblåsfläkten bak och insugsfläkten på sidan.
Absoult värt att tänka på.

Permalänk
Medlem

Hejsan.. en liten tanke bara, du har väl tänk att ha fötter på undersidan av lådan? För om du bara har det som på bilderna och undersidan av chassit står på golvet är fläktarna ganska värdelösa.

Visa signatur

//Odin

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sYph
Övertryck är iallfall att föredra, så mer in, än ut.

Stämmer det? Alla säger så olika; korsdrag (negativt tryck) vs kaos (positivt tryck) >_<

Permalänk
Medlem

Det bästa är ett konstant flöde...dvs ingen stillastående luft.. Gärna korsdrag så har du nästan garanterat ingen stillastående luft.

Visa signatur

Jamen hejsan!