Väldigt segt 100/100-lina (trådlöst)

Permalänk
Medlem

Väldigt segt 100/100-lina (trådlöst)

Hej skulle behöva lite hjälp med mitt trådlösa här hemma.
Jag har som det står i rubriken en 100/100 lina och den är genom Skycom.
Använder en trådlös Router Dir-655 och ett DWA-547 rangebooster kort i datorn.
Nu har jag tröttnat att det går så segt och har gjort ett tptest på bredbandskollen.se och med tptest5 som jag laddade ner för att kolla om det va nån skillnad mot en hemsida.

Testet på bredbandskollen blev följande den senaste gången: Skicka- 3.13Mbit/sek. Ta emot- 6.86 Mbit/sek. Svarstid 5ms.
Vilket jag tycker suger.

Testet med tptest5 (standard test):Max 8.8 Mbit/sek Tillgänglighet 100%
Svarstid 2.4ms
(om jag har skrivit lite konstigt på detta test e fär jag inte riktigt vet hur jag ska läsa den)

Använder även utorrent o kommer, om jag har tur, upp i 2 Mbits/s.
(har gjort portforward)

Jag vet inte vad som kan va fel och SkyComs suport är ju inte den bästa.
Kan ju nämna att Tv-kanalerna går även genom bredbandet med Fast-tv som leverantör.

tpfh.

Permalänk
Medlem

Varför kör du inte med trådbundet? Du kommer aldrig komma i närheten av dina 100/100 med trådlöst. Allt möjligt kan även störa ut utrustningen, microvågsugnar, andra trådlösa saker, trådlösa saker grannarna har, paket som tappas osv. Listan kan göras lång.

Sen skriver du inte hur långt du har mellan routern och din dator, väggar, typ av vägg och annat.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem

För att avgöra om problemet sitter hos ditt trådlösa eller skycom så se till att testa vad du får trådbundet.

Att säga att du inte kommer komma i närheten av dina 100Mbit trådlöst är inte riktigt sant. Använder du bara en dator, så kan du mycket väl få tillräcklig hastighet. Använder du även tv så äter det en del bandbredd

Menar du 2Mbit/s eller 2MB/s i uttorrent ?

Sen så är inte bredbandskollen ett bevis på din hastighet. Folk litar blint på att vad de får där är vad de har. Många faktorer spelar in.

Permalänk
Medlem

det kan va ungefär 8 meter till routern.. orkar inte dra massa sladd runt alla väggar in hit.. är ju tyvärr inneboende.
om jag har dörren stängd är den det ända som är mellan datorn o routern.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maniak
Varför kör du inte med trådbundet? Du kommer aldrig komma i närheten av dina 100/100 med trådlöst. Allt möjligt kan även störa ut utrustningen, microvågsugnar, andra trådlösa saker, trådlösa saker grannarna har, paket som tappas osv. Listan kan göras lång.

Sen skriver du inte hur långt du har mellan routern och din dator, väggar, typ av vägg och annat.

Håller med listan blir lång på hur många störningar det finns.
Tycker trådbundet är bättre, men du är inneboende..
Slöseri med trådlöst om du har en så bra lina.

Visa signatur

Chassi: Antec Nine Hundred | MB: Asus M3A32-MVP DLX/WIFI | CPU: AMD Phenom II X4 965 Black Edition Deneb 3.4GHz | HDD: Seagate Barracuda ES 500GB | RAM: Kingston 4 GB 800 MHZ | Kylare: Zalman CNPS9700LED