vad för system disk

Permalänk
Medlem

vad för system disk

hej

har lite funderingar på vad jag ska köra för system disk. alternativen är.

WD 80gb IDE från år 2003.

Seagate 120gb IDE år 2004

samsung 320 gb sata år 2007. (vill dock inte känns onödigt)

eller ska jag köpe en ny 500gb. (vill dock inte känns onödigt)

raptor finns inte på kartan.

fler tips.

om jag kör med min 80gb och byter kommer jag märka skillnad. om det går lite fortare att ladda spel och sånt struntar jag i sålänge man inte förlorar prestanda när man väl spelar.

//mackiz

Visa signatur

Gigabyte Ga-p35-ds3, q6600@3,2 8800gt, 4gb ocz pc6400.

Permalänk
Medlem

Kör med den nyaste eller köp en ny.
Systemdisken är prio.

Permalänk
Medlem

Du kan ju gå leta upp specificationerna för varje hårddisk från tillverkarnas hemsidor och om de anger prestanda saker jämnföra dessa. Seagate har riktigt bra information (det går att ta reda på allt i princip på deras pdf:er), samsung har lite dåligt med information(hittade inte i närheten så mycket som seagate ger) andra tillverkare har jag än inte letat hos.

Permalänk
Medlem

men vill ju inte ha en så stor disk, känns ju bortkastat . och en ny typ 80gb kostar ju 600 kr. svårt läge här.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

så du ska köpa ett helt ny hårddisk? Du har alltså inga av dem du nämnde?

Permalänk
Medlem

antingen behålla eller köpa en ny då de andra är ganska gamla och kanske slöa?

hittade en 80gb WD för 399kr sata 2. kanske blir en sådan då. vad tycker ni.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vilka hårddiskar har du just nu? WD 80gb, seagate 120gb, samsung 320gb? Är dessa 3 du har just nu? Och du kör med OS på 80Gb disken? Varför köpa en ny 80gb? varför bara inte skappa en ny parition på 320gb disken som är på ca 40-80gb eller hur mycket du nu vill ha till paritionen? och köra OS på den nya partitionen eller så. Jag ser inte mycket vett just nu med att köpa en 80gb disk egentligen då du kan skapa en parition på dina gamla hårddiskar och 320gb har säkerligen lika bra eller bättre prestanda som 80gb disken du kan tänka dig köpa.

Jag kör med mitt OS på min maxtor 200Gb dock paritionerad i hur många delar som helst och har endast 30gb till system. Dock så vill jag egentligen köra med mitt OS på en av mina seagate 320gb diskar med att partitionera up den. Varför? Jo prestandan är mycket bättre på de nyare 320gb diskarna jag köpte för ett år sedan. klarat 65mb/s read med som normallt. min 200gb gamlare maxtor klarar endast ca 45mb/s. Får se när jag orkar installera om allt osv.

Eller är det så att hårddisken ska till en ny dator som verkligen inte behöver mycket utrymme och vill spara dina gamla hårddiskar till gamlare datorn, eller är det annan orsak bakom varför?

Permalänk
Medlem

den ända orsaken är att jag tror att min 80 gb kanske har gjort sitt, har ju varit med några år och kanske inte hänger med längre. det där med att partionera gillar jag inte. vet inte varför men gillar det inte. ska nog inhandla en ny 80 "färsk" gigare i morgon.

BTW

är det enkelt att instalera vista på sata enheter. var inte kul på win xp iallfall.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tokigt att gå och köpa en nygammal 80GB.
Förstår inte varför du skall envisas och
betala dyrt för smådiskar.

Permalänk
Medlem

nä jag vet låter helt sinnessjukt. men vet inte riktitg vad jag ska ta mig till?

Visa signatur

Permalänk

Anledningen till att man partitionerar systemdisken är, förutom den ökade säkerheten (om systempartitionen kraschar är det bara systempartitionen som kraschar, övriga partitioner med exempelvis data/dokument finns ofta fortfarande kvar), är att hårddiskar är snabbare hju längre ut på disken man läser/skriver. När man skapar partitioner läggs den första partitionen alltid längst ut på disken. Dvs man får bäst prestanda på första partitionen. Därför ska man helst köra systemet på första partitionen. Risken med att köra med en enda partition är att du får mycket ojämn prestanda eftersom prestandan kan skilja bra mycket vad gäller bäst/sämst prestanda.

Fördelen med nyare diskar är att de ofta packar data mycket tätare än äldre diskar. Det gäller givetvis bara så länge du köper större diskar, om du köper en liten disk får du säkert en äldre generation av hårddisk där data inte packas lika tätt som på de större diskarna - dvs det är inte nödvändigt att du tjänar ngn prestanda på att byta ut en lika stor hårddisk mot en hårddisk av samma storlek, även om den nya hårddisken är... nyare.

Detta gäller så länge hårddisken din gamla kan utnyttja UDMA >= 4 mode. Vilken mode din hårddisk använder sig av beror på (1) hårddisken, (2) kabeln, så om du har en riktigt gammal kabel kanske ett byte ger en boost. Vilken mode du kör med hjust nu ser du i Enhetshanteraren.

Permalänk
Medlem

Bit i det sura äpplet.
Köp en ny 500GB. Partionera av för systemet.
Att betala för mycket på en liten skitdisk är bara dumt. GB/Kr så ligger 500GB bra till.
Köp nudlar. Drick vatten.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

WS: z790 ProArt + 13900K + 4080 + 2x32GB 6400 MT/s + 19 TB NVME. Bambu labs P1S.
Server: Klassiskt PC-V2000 med skapligt mycket SSD (ca 33 + 57 TB) och dual 10G.

Permalänk
Medlem

det är just det som stör mig.. köper man en stor hårddisk så blir det ju automatiskt att man lägger systemet på en liten partition och fyller den andra partitionen med skit. Enligt mina erfarenheter blir det STOR skillnad att ha en separat hårddisk till systemet och inte en uppdelad där man fyller andra partitionen med skit. Men samtidigt känns det dumt att köpa en liten hårddisk när prisskillnaden upp till en 250-320 gbs disk är minimal, sen har väl de större diskarna oftast bättre prestanda också.
Egentligen vore det bästa och mest prisvärda alternativet att ha en systemdisk på t.ex. 250 gb och enbart ha den som systemdisk utan att partitioner och fylla med skit. men då har man istället en massa oanvänt utrymme och då känns det kanske dumt att köpa en till stor hårddisk.
det är en anledning att jag aldrig kommer till skott och köper ny dator. Nu känns det som man går och väntar på att mtron diskarna ska sjunka till dryga 1000 kronors klassen. vilket lär dröja.
någon som har vettigt tips på vad man kan göra?!
36 gbs raptor kanske?
men blir det någon ökad prestanda i förhållande till en t.ex ny 500 gbs disk?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk

Köp en stor disk ny disk (=snabb), partitionera för operativsystem och använd resten som lagring, dvs fyll det så fort som möjligt med grejer du redan har. Klart det går slött om man sitter och laddar ner till andra partitionen medans windows försöker jobba på den andra. Se istället till att flytta filmer och dyl. du redan har till lagringsdelen så en annan disk blir fri till att ladda eller jobba med whatever du sysslar med. Då går inget diskutrymme till spillo.

Visa signatur

[C2D E6400] [Asus P5B] [3Gb Corsair TWIN2X 6400] [7600GS Passive] [NorthQ 500W] [Scythe Ninja] [NSK6000] [SpinPoints 300+320+400+3x500+WD750] [Acer 19" TFT] [Amoi 42"]

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chris_Kadaver
det är just det som stör mig.. köper man en stor hårddisk så blir det ju automatiskt att man lägger systemet på en liten partition och fyller den andra partitionen med skit. Egentligen vore det bästa och mest prisvärda alternativet att ha en systemdisk på t.ex. 250 gb och enbart ha den som systemdisk utan att partitioner och fylla med skit. men då har man istället en massa oanvänt utrymme och då känns det kanske dumt att köpa en till stor hårddisk.

Vad fyller du dina andra hårddiskar med då? Att du partitionerar innebär ju bara att det är en hårddisk till, jag ser inte problemet, skit kan du ju lägga vart som helst =/

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jalle64
Vad fyller du dina andra hårddiskar med då? Att du partitionerar innebär ju bara att det är en hårddisk till, jag ser inte problemet, skit kan du ju lägga vart som helst =/

fyller man den andra partitionen än den som systemet ligger på, så blir ju systemet tröttare. framförallt om du arbetar med den. Men precis necksnapper säger så är det bästa om man använder den partitionen som lagring av sånt man inte arbetar med och struntar i att ladda hem grejer till den partitionen.
jag antar att isf är det ultimata att ha en separat hårddisk som nedladdningsdisk och lagring, en som är uppdelad på 2 partitioner där systemet ligger på ena och den andra används till lagring och en tredje disk för installerade program?!
hur ser era konfigurationer ut?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Jag är inget fan av att ha partitioner på systemdisken iaf, så fort man gör något som involverar den andra partitionen segar det ner systemet märkbart. Jag upplever även att överföringshastigheten på den andra (lagrings) partitionen blir lidande.

På min main-dator kör jag raptorn som system, några spel och program. Sen lagring nerladdning och mindre viktiga spel utspridda på 2 större diskar.

Visa signatur

1# P8Z68-V PRO GEN3 | 2500K | 8GB Corsair 1600 | Asus GTX460 | Corsair Force 60Gb | HD:5,8TB |
3dMarks [05]21726 [06]14219
2#HTPC: AMD X2 4850e | GA-MA78GM-S2H | 2gb 800Mhz

Permalänk
Hedersmedlem

Detta är inget jag upplever som större hastighets problem nej, jag kör tex spel på den andra prtitionen, funkar super, kanske gör en 5% eller nåt

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Vila i frid
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Putto
Jag är inget fan av att ha partitioner på systemdisken iaf, så fort man gör något som involverar den andra partitionen segar det ner systemet märkbart. Jag upplever även att överföringshastigheten på den andra (lagrings) partitionen blir lidande.

Man måste inte använda det oanvända på systemdisken. T.ex. min Raptor raid0'a har sista halvan oanvänd, dvs på diskarnas område där den är som slöast. Disk är billigt.