Nya Dell XPS m1330, för er som vill ha ultraportablet med bra prestanda!

Permalänk
Medlem

15% är aldrig fel.
Satt och googlade lite och såg att penryn redan fanns tillgänglig i diverse länder. och att i Australien (eller ?) böt dom till penryn kostnadsfritt om man redan införskaffat en äldre variant.

(Hoppas att allt för många inte bli upprörda över att jag kanske drar fram gammal skåpmat nu.)

Ska bli inrtresant att se vad det blir för pris med penryn.

Permalänk
Medlem

Ringde till support idag.
Penryn finns nu att köpa genom telefonorder !
Det kommer kosta 4500kr extra.....

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Baily

... Va? +4500 kr? inte 450?

Permalänk
Medlem

http://crave.cnet.co.uk/laptops/0,39029450,49295100,00.htm

har själv reklamerat datorn o hoppas kunna skicka tillbaks den.

Visa signatur

Asus Maximus x38, Q6600@3200mhz(1.3v),HD4870x2, 4gb OCZ reaper PC6400, Antec P182+Corsair HX620, velociraptor 150gb

Permalänk
Medlem

"T9500 kostar drygt 4500kr mer än T7500"

"T9300 kostar 1500kr mer än T7500"

Permalänk
Medlem

Precis som Jesper skriver....
jag menade skillnaden till den dyrare... sorry

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BoardBum
15% är aldrig fel.
Satt och googlade lite och såg att penryn redan fanns tillgänglig i diverse länder. och att i Australien (eller ?) böt dom till penryn kostnadsfritt om man redan införskaffat en äldre variant.

(Hoppas att allt för många inte bli upprörda över att jag kanske drar fram gammal skåpmat nu.)

Ska bli inrtresant att se vad det blir för pris med penryn.

Var det inte Österrike (Austria)? Synd att svenska dell verkar rätt oinspirerade när det kommer till kundservice.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Baily

Tjoho! Vilket betyder att man båda kan äta kakan och ha den kvar. 4500 var ju helt absurt, men om man kör på den billigare varianten så.

Visa signatur

Hör ropen skalla: Mer CO-OP åt oss alla!
Fanboys är kapitalismens svar på religiösa fundamentalister.
Upplysning für alle: www.thesciencenetwork.org www.transhumanism.org

Permalänk
Medlem

Enligt länken nedan så gäller det fria utbytet i Australien, kan dock hända att Österike har en liknande deal.

Trevligt att få höra lite prisuppgifter. Är det någon som har läst tips på en bra artikel/test av 1330 med penryn i ? Vore klart intresant läsning isåfall.

http://www.engadget.com/2008/02/06/dells-xps-m1330-goes-penry...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BoardBum
Enligt länken nedan så gäller det fria utbytet i Australien, kan dock hända att Österike har en liknande deal.

Trevligt att få höra lite prisuppgifter. Är det någon som har läst tips på en bra artikel/test av 1330 med penryn i ? Vore klart intresant läsning isåfall.

http://www.engadget.com/2008/02/06/dells-xps-m1330-goes-penry...

Mycket möjligt, jag tog uppgifterna direkt från mentala hårddisken och där pågår en hel del korruption av data.

Några frågor föresten. Är det värt att lägga till från 3 till 4 gb i ram?

"Fördubblar de pipelines som finns tillgängliga för minnesstyrkretsen och gör det möjligt för mer information att hämtas från enkanalsminnet"
Vad i hälsingland menas med det? Är det så att bara 1 gb finns tillgänglig för "dubbelläsning" om man har en 1g och en 2gb modul? Chansar vilt här då det var länge sedan jag var insatt i hårdvara.

Sen hur är det med batteriet? Värderar lång batteritid väldigt högt, men samtidigt verkar 9-cellsbatteriet stick ut på ett väldigt osofistikerat sätt. Svår avvägning mellan tillräckligt portabel för att problemfritt kunna att släpas med, och tillräckligt med batteritid för det skall vara mödan värt. Erfarenheter?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte riktigt läst alla nya poster sedan Penryn. Men är det någon som vet om denna processor löser problemet med CPU-whine?

Permalänk
Medlem

Jag läste i en tråd på notebookreview om nån som bytt från merom till penryn. Då hadde whinet försvunnit....

Men det kan ju va en tillfällighet.....

Permalänk
Medlem

läste om detta också, men det fanns också några som hade bytt och ändå haft oljudet kvar

Visa signatur

Asus Maximus x38, Q6600@3200mhz(1.3v),HD4870x2, 4gb OCZ reaper PC6400, Antec P182+Corsair HX620, velociraptor 150gb

Permalänk
Medlem

Har också läst om personer som byt processor, blivit av med whinet, och skrivit i forumet. 10 poster och 3 dar senare har whinet återkommit med nya processorn. Så jag tror tyvärr vi kan avskriva förhoppningen om att whinet är borta i och med penryn. Det fortsätter nog som nu (kanske egentligen vart så i många år), vissa får whine, vissa inte, vissa av dom som har det störs av det, andra inte...

Men mkt märkligt att fenomenet existerar och att marknaden accepterar detta. Är ju förjäkligt med en tinnitus-signal på en ny laptop när man sitter och jobbar.

Permalänk
Medlem

mörk skärm

Har haft datorn i ett par veckor nu. Var grymt nöjd....nu när jag startar den så finns det inget ljus i skärmen. Man kan knappt se vad som står där. Blir tvungen att starta om skiten 2-3 ggr innan den funkar igen. Problemet uppkommer ganska ofta, särskilt när datorn varit avstängd länge.
Jag har ominstallerat allt och uppdaterat bios + drivrutiner etc.
Någon som känner igen problemet eller har några tips?

Permalänk

La en beställning per telefon i morse. Har säkert tagits upp i tråden tidigare, men försäljaren informerade om att det egentligen inte skulle gå att kombinera erbjudanden, en bugg på dells webbplats gjorde detta möjligt. Det finns en 5% och en 10% rabatt på rabbatkod.se vilket ger 14,5% rabbatt tillsammans. Men tydligen fanns det också en studentrabatt på 15% som jag fick per telefon. Grejen är att om någon kan luska fram koden för denna rabbatt bör man kunna få nästan 30% rabatt. Stundentrabatten gäller till på söndag. Någon som har lust att leta rätt på koden, antar att den går att hitta på http://www.csn-kortet.se/? Har själv inget csn kort iom att jag ej tar studiebidrag (men är student).

Personligen tror jag att jag nöjer mig med 15%, då penryn som tillval förmodligen inte kommer ligga uppe innan helgen och 30% (om det nu funkar) bara går att få på webben. Så inga 30% om man vill ha penryn med andra ord.

EDIT: Eller nej föresten. Det är fan inte värt det. Om jag skulle beställa m1330 med 30% rabatt så blir det 2800 kr billigare än med penryn med 15%. En T9300 kostar ungefär 2600 kr. Så om man köper en med T7500 och i efterhand byter till penryn har man fått en processor på köpet samt sparat 200 spänn. Känns lockande även om det kanske inte är mödan värt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

ganska säker på att det inte går att kombinera 10% rabatten och 15% rabatten......

15% rabatten ===> NFLK?R11FJ37LW

Permalänk

Tackar Hoppas verkligen det är så för då slipper man denna prekära situation.

EDIT: Det stämmer! Det går att kombinera 5% med 15% eller 10%, men inte alla tre. Fan vad skönt, tack för hjälpen. Nu är det bara att vänta en månad eller så tills datorn kommer.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Såg precis att penryn finns som tillval på dell.se...
Så nu kan man ju ämföra själv.

Permalänk

Gött som fan! De har sänkt priset 1000 kr också, blir till att avbeställa och beställa igen.. :/

Visa signatur

Permalänk
Medlem

15& koden och 5% stackar fortfarande, kan var abra att Veta

Permalänk

gör det? 5%-varianten har försvunnit från rabattkod.se, någon som har den?

EDIT: Hittade den i m1530 tråden: $H?TP9R$XFH234
Funkar bra, sweet

EDIT: Haha, försökte beställa per telefon först. Men de fick inte sälja datorn med aktuell konfiguration för att det var "för mycket rabatt" och således går med förlust på det hela. Däremot gick det bra att beställa online, inte via säljare. Där har man ju dessutom 5% extra och stjäl ytterligare 500 från dell. Verkligen en win win situation, köpa en datorn som känns klockren, och skada ett företag man egentligen inte gillar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nu har jag följt den här tråden i ett par månader medan jag lagt pengar på hög för att själv kunna ta hem och njuta av skönheten på mitt eget käll.

Ett par saker jag fortfarande funderar över om jag ska lägga pengar på är:

Internminne: Som någon redan frågat, är det värt 490kr för att öka från 3 till 4 gig?
Processor: Är skillnaden mellan T8300 och T9300 värd 1000kr, kommer jag märka av det?
Skärmen: Är skillnaden så stor att jag kommer märka av den och är det värt det?

Kommer de båda uppgraderingarna, processor och skärm, göra någon negativ eller positiv skillnad i batteritid enligt er?

Finns det något till/bortval man bör göra enligt er för att få ut det mesta ur datorn och/eller göra den bästa ekonomiska dealen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pezzen
Nu har jag följt den här tråden i ett par månader medan jag lagt pengar på hög för att själv kunna ta hem och njuta av skönheten på mitt eget käll.

Ett par saker jag fortfarande funderar över om jag ska lägga pengar på är:

Internminne: Som någon redan frågat, är det värt 490kr för att öka från 3 till 4 gig?
Processor: Är skillnaden mellan T8300 och T9300 värd 1000kr, kommer jag märka av det?
Skärmen: Är skillnaden så stor att jag kommer märka av den och är det värt det?

Kommer de båda uppgraderingarna, processor och skärm, göra någon negativ eller positiv skillnad i batteritid enligt er?

Finns det något till/bortval man bör göra enligt er för att få ut det mesta ur datorn och/eller göra den bästa ekonomiska dealen.

jag svarar på det jag kan.

Nej, skillnaden mellan 3 och 4 gig är inte värt det. windows utnyttjar inte mer än 3 gig vilket räcker fint till allting som jag tror du kommer använda datorn till.

Om du menar led vs. inte led så är led definitivt värt det.
Den drar mindre batteri

Permalänk
Medlem

Jahopp.. som sagt min andra XPS hade ju cpuwhinet, och ganska högt och irriterande sådant. Efter att ha pratat med en XPS kille i förra veckan och gjort lite tester ringde jag tillbaks idag. Dom sa att datorn fungerade som den skulle och att dom inte kunde göra något åt cpu-whinet. Blir väl tyvärr till att ringa in till svenska kundtjänsten och be dom hämta tillbaks de båda datorerna om jag inte kan behålla den första med defekt tangentbord mot någon kompensation..

Tråkigt, men iom att nya penryn har kommit så kommer jag väl kunna beställa en bättre dator till samma pris egentligen...

Visa signatur

Coming soon! XPS M1330 - C2D 7250 - 2GB Ram - 8400Gs - 160GB 7200rpm - WLED - Black

Permalänk
Medlem

Vad är det för tillverkare på hårddiskarna som sitter i vid leverans (7200-varver)? Är det samma märke oavsett storlek och hastighet?

Permalänk

Ja det här är ju helt sjukt billigt. Detta för 8922:-

Funderar på att slå till, vad tror ni jag kan sälja min 1,5-2år gamla dell inspiron 6400 för?

Base Intel® Core™ 2 Duo Processor T8100 (2.10 GHz, 800 MHz FSB, 3 MB L2 cache)
Operativsystem Äkta Windows Vista™ Home Premium - svenska
Minne 3 072 MB 667 MHz DDR2 SDRAM-minne med dubbla kanaler [1x2048+1x1024]
Tangentbord Inbyggt tangentbord med låg vikt - svenskt/finskt (QWERTY)
Grafikkort 128 MB nVidia® GeForce® 8 400M GS
Hårddisk 160 GB (5 400 v/min) SATA-hårddisk
Modem Inget modem
Optisk enhet Fast 8x DVD+/-RW slank fackmatad enhet, inklusive programvara
Trådlös anslutning Intel® nästa generations Wireless-N-minikort - Europa - Core 2 Duo Processors
Leveransdokument Svensk dokumentation med europeisk strömsladd
Gedis Bundle Reference N03X3307
Microsoft-programvara Microsoft® Works 8.0 - svenska
Standardsupport Basgaranti - 1 års XPS Premium hårdvarusupport (inkl. spel- och på-plats-support)
Supporttjänster Basgaranti - 1 års XPS Premium hårdvarusupport (inkl. spel- och på-plats-support)
Säkerhetsprogram Inget antivirus- och säkerhetsskydd - svenska
Strömförsörjning 65 W nätadapter
Bluetooth Dell™ TrueMobile 355 inbyggd Bluetooth-modul - Europa
Orderinformation Inspiron-beställning - Sverige
Primärt batteri Primärt 9-cells litiumjonbatteri (85 wattimmar)
Bärväskor Ingen bärväska
Biometric Identification Biometrisk fingeravtrycksläsare
Media för system Resurs-DVD - (diagnostik och drivrutiner)
Färgval Smokingsvart och kamera med 0,3 megapixlar för vit-LED-skärm
Accidental Damage Support Ingen olycksskadesupport
Dells internetorder Dells internetorder.
LCD-skärm Tunn, lätt 13,3-tums UltraSharp™ WXGA (1280x800) White-LED-skärm (300 nitar) m. TrueLife™

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kimura
Jahopp.. som sagt min andra XPS hade ju cpuwhinet, och ganska högt och irriterande sådant. Efter att ha pratat med en XPS kille i förra veckan och gjort lite tester ringde jag tillbaks idag. Dom sa att datorn fungerade som den skulle och att dom inte kunde göra något åt cpu-whinet. Blir väl tyvärr till att ringa in till svenska kundtjänsten och be dom hämta tillbaks de båda datorerna om jag inte kan behålla den första med defekt tangentbord mot någon kompensation..

Tråkigt, men iom att nya penryn har kommit så kommer jag väl kunna beställa en bättre dator till samma pris egentligen...

Vad är det för skit? Jäkligt dåligt av Dell, hävda att en trasig dator inte skall repareras eller bytas ut? Tur man inte valde en Dell, de verkar inte vara bra att ha o göra med vid garantier.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av onaka_the_kaka
Ja det här är ju helt sjukt billigt. Detta för 8922:-

Funderar också på att slå till med i stort sett samma grejer. Suttit och väntat på Penryn ett par veckor nu, gäller väl att passa på nu när man får massa rabatter och extra minne också.

Lite tveksam till det här med Olycksfallsförsökring och extra garanti dock. Har man inte alltid 3 års garanti på fabriksfel? Vad skulle då den andra garantin täcka? Känns mest som de försöker lura en på pengar.

Permalänk
Medlem

Hur kan man få en med T8100 med X3100 och alla rabatter?

Permalänk

tror inte du alltid har 3års garanti på fabriksfel, eller du kanske har det men kan nog vara svårt att hävda fabriksfel efter 2års trogen tjänst ..