Otroligt seg uppstart med vista

Permalänk
Medlem

Otroligt seg uppstart med vista

Tjena!

Jag installerade vista på min dator igår, och det mesta fungerar fint och flyter på högt över förväntan på min rishög till dator (utom mitt ljud som jag skapat en annan tråd om).

Hur som helst så har jag stött på ett annat problem, nämligen uppstarten som tar ungefär 8-10 minuter att starta upp (!?!?). Efter att bioset osv laddats är det becksvart i 6-7 minuter innan inloggningsrutan äntligen kommer upp. Härifrån går det snabbt att logga in dock. Detta är väldigt irriterande, främst eftersom att jag hade ungefär samma problem med xp (där det "endast" tog ca 4-5 minuter att starta). Någon som har någon lösning på problemet? Jag vet att jag skulle behöva lite mer RAM-minne, men såhär segt ska det väl ändå inte gå?

Visa signatur

i5-4200u 1,6ghz|8gb ddr3|GT750m 4gb

Permalänk
Avstängd

Nej

du har troligen någon funktion i bios som operativsystemet söker efter under den tiden.
pröva att stänga ned funktioner du inte använder i bios för att se om det blir en skillnad.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

Kan vara läge att se efter en nyare bios.

512 MB är inte en minnesmängd som jag vill leva med i Vista, knappt att det duger till XP enligt mina preferenser.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Jag har 1gb nu :). Någon som vet vilka funktioner man ska stänga av då?

Visa signatur

i5-4200u 1,6ghz|8gb ddr3|GT750m 4gb