Permalänk
Melding Plague

Ubuntu 8.04 släppt

Två gånger per år släpps en ny version av den mycket populära Linuxdistributionen Ubuntu. Nu har Ubuntu 8.04 lanserats och finns nu för gratis nedladdning på Ubuntus webbplats. Den nya versionen bjuder på en hel del nyheter.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

fan va najs!
men mitt grafikkort pallar inte compiz snyfft:(

Visa signatur

Burk Nr.1 : Asus P8Z68 V-Pro | i7 2600k @ 4,4 | EVGA GTX780 Classified | Corsair Vengeance 8GB DDR3 1600Mhz | Corsair Obsidian 650D | Corsair TX650M | Corsair H100

Burk Nr.2 : MSI P35 Neo2 | Core 2 Duo E6850 @ 3,2Ghz | Powercolor Radeon HD5850 1GB | Corsiar Twin2X 6400 2x2GB | Corsair 550W

Permalänk

Uch vilken bra nyhet :'(

Permalänk
Medlem

Coolt! synd att man inte kan aktivera alla desktop effects i vmware. finns ju riktigt coola

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Underbart
"desktop effects" är inget för mig dock

Permalänk

ska ominstallera så snart jag är klar med denna terminen då jag använder mitt ubuntu i skolan och orkar inte med extra krångel. tycker det är en jätte bra nyhet för alla. speciellt gillar ubuntu till laptops, de spelar man iallafall inte på så saknar inte direktx.

Visa signatur

[5900x][MSI-B550-Tomahawk][RTX-3700][32GBRam3200CL14]

Permalänk
Avstängd

Är det någon som vet om de har drivrutiner till d-link 655 nu? Eh för jag fattar inte hur man installerar drivrutiner i skiten

Visa signatur

AMD X4 945ee @ 3,8 Ghz | Asus M3N-HT Deluxe | 8GB Corsair PC8500 | SLI: Asus + Gigabyte GTX 275 @ 696Mhz | 1TB+1TB Seagate 7200.12, Samsung F3 | X-Fi XtremeGamer | FD Define R2 | Corsair 750W | Dell 2209WA @ 75Hz | Windows 7 RC | www.minhembio.com/Camper | Datorn som Produktlista

Permalänk

Jag har installerat på laptopen, men jag har problem med det trådlösa nätverket. FInns det någon Linuxgud som kanske skulle kunna hjälpa mig att installera? PM:a gärna eller skriv i tråden så kan den personen få min MSN. För utan trådlöst kan jag inte använda datorn i skolan och då finns det ingen mening med det.:(

Permalänk
Medlem

Coolt, funtar på att skaffa Ubuntu till servern, dock undrar jag hur det är med vent servrar och Ubuntu? Är det några problem att installera en 2.1.4 server, vilka serverfiler ska jag använda?

Permalänk
Medlem

"En version är stabil och är baserad på skrivbordsmiljön KDE 3.5.9".
Så den andra versionen av kubuntu är alltså instabil?

Är inte så insatt i det hela men skillnaderna mellan ubuntu, kubuntu och xubuntu är alltså olika typer av skrivbordshanterare? Vad skiljer då dessa månntro? Vilken är lämpligast för en klen dator och vilken är lämpligast för en kraftfull dator?

Är faktiskt lite småsugen att testa linux igen. Försökte lite med redhat för många år sedan men fattade inte alls hur man skulle göra, installera program och sådant fick jag inte till så jag lade ner det hela den gången...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Forss
Coolt, funtar på att skaffa Ubuntu till servern, dock undrar jag hur det är med vent servrar och Ubuntu? Är det några problem att installera en 2.1.4 server, vilka serverfiler ska jag använda?

Kör Ubuntu med Apache (Med PHP), MySQL, CS- och Ventservrar. Fungerar ypperligt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ronnylov
"En version är stabil och är baserad på skrivbordsmiljön KDE 3.5.9".
Så den andra versionen av kubuntu är alltså instabil?

Är inte så insatt i det hela men skillnaderna mellan ubuntu, kubuntu och xubuntu är alltså olika typer av skrivbordshanterare? Vad skiljer då dessa månntro? Vilken är lämpligast för en klen dator och vilken är lämpligast för en kraftfull dator?

Är faktiskt lite småsugen att testa linux igen. Försökte lite med redhat för många år sedan men fattade inte alls hur man skulle göra, installera program och sådant fick jag inte till så jag lade ner det hela den gången...

Inte instabil, men väl i betastadie för KDE.
Skillanden mellan Ubuntu, Kubuntu och Xubuntu är som du sa skrivbordshanteraren, Ubuntu kör Gnome, Kubuntu KDE och Xubuntu Xfce om mitt minne inte sviker.
För en klen dator (dvs ~233 Mhz med lite ram) fungerar Xubuntu i överlag ganska bra. Annars så gillar jag Gnome mer än KDE och kör därför Ubuntu på mina datorer.

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zyberzero
Kör Ubuntu med Apache (Med PHP), MySQL, CS- och Ventservrar. Fungerar ypperligt.

Ah ok, hur användarvänligt är det för en person som aldrig har kört med Linux och inte är speciellt hajj på kodning?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Forss
Ah ok, hur användarvänligt är det för en person som aldrig har kört med Linux och inte är speciellt hajj på kodning?

Mycket. Ubuntu är nästan idiotsäkert, om man orkar läsa på lite, samt kan använda Google.

Visa signatur

AMD64 x2 4400+ | Asus M2N-E | 2048mb DDR2 | GeForce 6600GT | WD 200gb S-ATA | Zalman 9500A

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ronnylov
"En version är stabil och är baserad på skrivbordsmiljön KDE 3.5.9".
Så den andra versionen av kubuntu är alltså instabil?

Du fick i och för sig ett svar, men jag kan ju lägga till att orsaken till att det överhuvudtaget nämns har att göra med hur olika Linux-distributioner har valt att handskas med KDE 4 (den är dock förbi beta-stadiet). KDE 4 innehåller avsevärda förändringar och inte alla utvecklare anser att det är tillräckligt färdigt för "gemene man".

Trådlöst nätverk: tyvärr är jag inte till någon hjälp här eftersom jag tillhör kategorin människor som inte vill vara uppkopplad ständigt och jämnt. Hursom är vid köp av hårdvara oftast Intels trådlösa lösningar att föredra, eftersom de inte kräver något som helst ingrepp av användaren, drivrutinerna är nämligen inkluderade i Linux-kärnan. Problemet med trådlösa nätverk är som vanligt enstaka icke samarbetsvilliga tillverkare.

Edit (lite om desktop-läget för Linux): Red Hat har tyvärr valt att inte satsa på desktop system utifrån argumentet att Microsoft ännu dominerar den marknaden för mycket. Jag kan förstå argumentet enär Red Hat i nuläget är ett mycket lönsamt företag, och deras utvecklande når ändå fram och gör nytta för övriga Linux-distributioner. Ubuntu däremot menar att det är värt ett försök, och att utmana Microsoft måste prövas innan det kan avfärdas. Situationen är därför i mitt tycke aningen märklig: kvalitén styr ibland utbudet mindre än vad "rädslan" att gå i klinch med pengastarka Microsoft gör.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BoZzE
Mycket. Ubuntu är nästan idiotsäkert, om man orkar läsa på lite, samt kan använda Google.

Yes, såfort jag kommer hem ska jag börja leka med det samt googla som en liten dåre.

Är det någon skillnad mellan serverfilerna mellan linux/windows till vent?

Permalänk
Medlem

Varför vill man köra ubuntu, vad fyller den för behov och vilken är målgruppen?? Nyfiken/intresserad.

Visa signatur

okej

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av stanco
Varför vill man köra ubuntu, vad fyller den för behov och vilken är målgruppen?? Nyfiken/intresserad.

Är väl bland de enklaste linux-distarna att använda och erbjuder det mesta man behöver av ett OS. Fördelen mot windows är väl säkerhet, snabbhet, inställningar, gratis. Nackdelar är färre program stöds och i stort sett inga spel.

Vänder sig väl främst mot de som vill ha ett enkelt fungerande OS gratis, t.ex. organisationer som vill tjäna in pengar på licensavgift till MS men som inte har skills för en mer avancerad linux-dist eller privatpersoner som vill vara lagliga och ändå få saker gratis.

Ubuntu är klart bästa Linux enligt mig. Proffsen säger nog annorlunda men har testat flera olika distar under åren och Ubuntu är den enda som jag fåt tatt fungera i stort sett felfritt de andra var för krångliga och krävde en doktorsgrad i linuxnördighet

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av stanco
Varför vill man köra ubuntu, vad fyller den för behov och vilken är målgruppen?? Nyfiken/intresserad.

Om du är sugen på att använda ett OS som "bara funkar". Det skönaste enligt mig är att OS + alla program uppdateras automatiskt. Man behöver inte leta efter program, eftersom allting finns, man kan bara välja i en lista. Det finns inte heller virus/spyware och liknande. Jag upplever det även som mycket lättare att få hjälp med saker som inte fungerar eller inställningar som man inte förstår. Ladda ner och njut!

Visa signatur

AMD Athlon 64 3200+ // Asus K8V-VM // 1 GB DDR 400 // Asus EN7600 GS // Soundblaster Live! // FSP 350W // Ubuntu 9.10
MacBook 13,3 // 2.2 GHz Core 2 Duo // 4 GB DDR2 667 // 120 GB HDD // Intel GMA X3100 // Mac OS X 10.6
HP e-PC 42 // P4 1,7 Ghz // 512MB SDRAM // 500 GB HDD // Ubuntu Server 8.04

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av stanco
Varför vill man köra ubuntu, vad fyller den för behov och vilken är målgruppen?? Nyfiken/intresserad.

För att det funkar.
Målgruppen är män och kvinnor mellan 8-80år.

Permalänk
Medlem

Tack för svaren, Helino och Dagas.

Hamilton83, Tack för försöket iaf inte lika lätt för alla på swec;)

Visa signatur

okej

Permalänk
Medlem

ser inte heller en mening med linux om man har windows...
Allt som man jag behöver och vill göra finns i windows och linux erbjuder bara samma sak - man kan inte spela pc spel.

Permalänk

Väldigt trevligt. Måste dra hem och testa.

Visa signatur

📟 AMD Ryzen 9 7900X | Asus ROG STRIX X670E-A | 32 GiB Corsair Vengeance DDR5 | Noctua NH-D15 | GeForce RTX 3060 Ti | Samsung SSD 980 Pro 1 TB + 2 TB WD Black 7200 RPM | LG 27" UltraGear 27GP850 | Fractal Design Define R4 | Corsair RM1000x | Varmilo VEA88 Moonlight V2 (Cherry MX Brown) | Mionix Naos Pro

🎧 Sennheiser HD 650 | Topping E30 II DAC | Topping L30 II AMP | 🎤 Shure SM58 | MXL 770 | MOTU M4

Permalänk
Medlem

argh, installerade det igår på en shuttledator jag hittat i soprummet.
Problemet var väl att jag installerade RC versionen; en halvtimme senare så var riktiga släppt

Funkar perfekt, tycker det bara blir bättre och bättre.
Den frågar om saker som den inte gjorde förrut (vill du använda ATI's drivers säg ja, vill du tanka och installera mp3/avi/* stöd, säg ja och likaså med flash) och gör allt åt en.

Allt funkade direkt faktiskt, t.om Compiz.

Ett enda problem har jag och det är grafikkortet. En kondensator har lossnat & jag har ingen lödkolv så jag tejpade fast skiten :p. Den lossnar när det blir varmt och hela systemet stannar

Ska låna ut den till lillbrorsan tror jag, eller försöka med Ubuntu Studio & spela in musik på den (finns stöd för firewireljudkort alá hemmastudio.

Debian på huvudburken dock, vill ha det mer avancerat :3

Permalänk
Medlem

Blir en installation på vmware servern inatt eller imorgon

Permalänk
Medlem

Det släpptes väl igår?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av stanco
Varför vill man köra ubuntu, vad fyller den för behov och vilken är målgruppen?? Nyfiken/intresserad.

Ett relativt enkelt operativsystem, bra till att surfning, media och diverse jobb (beroende på vilka program man jobbar i såklart).

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk
Medlem

Gjorde just en testinstallation av Ubuntu 8.04-LTS under VMware Server, när man sen ändrar ubuntus upplösning till 1680x1050 och drar upp det i fullskärm är prestandan nästan som om ubuntu var huvud OS på datorn (burken kör Debian Etch 32-bit med bigmem kerneln o 4GB RAM)

Inte ens WinXP med VMware tools flyter på lika bra trots att jag gett XP datorerna 1GB RAM var och Ubuntu bara 768MB.

Permalänk
Medlem

dags att uppgradera laptopen alltså...

sudo apt-get update
sudo apt-get upgrade
sudo apt-get dist-upgrade

sen är det klart hoppas jag?

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Medlem

Yeees, fan va trevligt. Då får man dra in det senare då. Synd att det fortfarande inte finns några Xen templates för Ubuntu. :S

Visa signatur

CPU AMD Ryzen 7 7800X3D per-core CO + 2133 MHz FCLK GPU Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 Hynix BZ subtimings MB ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI
SSD Kingston KC3000 2TB Ljud Creative AE-5 Plus PSU Corsair RM850x NAS Synology DS423+

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ronnylov
...
Är inte så insatt i det hela men skillnaderna mellan ubuntu, kubuntu och xubuntu är alltså olika typer av skrivbordshanterare? Vad skiljer då dessa månntro? Vilken är lämpligast för en klen dator och vilken är lämpligast för en kraftfull dator?
...

Jepp, det är olika skrivbords-(eller snarare fönster-)hanterare. Gnome, KDE och xfce. Xbuntu är lämpligast för en klen dator. Det är väl en smaksak vilken av ubuntu och kubuntu man kör på en kraftfullare dator.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."