Ännu högre skadeståndkrav mot The Pirate Bay

Permalänk

Hur är det tänkt att man ska kunna finansiera såna här fantasisummor? Om det typ är Microsoft som blir stämda kan man ju förstå det men inte om det är vanliga människor. Grundarna bakom TPB kan ju på sin höjd fått ihop ett par miljoner kronor på sina annonser, inte flera hundra miljoner.

Sedan så har väl aldrig "Skjut inte budbäraren" varit så aktuellt. Nu verkar ju medhjälp till brott vara värre än själva brottet.

Permalänk
Medlem

Men amerikaner .... idioti är enda ordet jag får fram.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Varför inte gå ihop och erbjuda prenumerationstjänster på nätet där folk kan köpa all musik och all film till ett rimligt pris?

Lär tyvärr aldrig ske om jag känner bolagen rätt. 70-80% ren vinst på en CD skivas pris trots att kostnaden för plastbiten är minimal lär de aldrig släppa. Vi snackar en industri som sen 50-talet har sin egna bubbla med ett oligopol. Så som de beter sig idag är Universal, EMI, Warner, SonyBMG bara konkurenter på pappret. Dessa bolag är vana vid skyhöga marginaler och styra marknaden med järnhand genom att muta fram sina så kallade "artisters" verk på radiostationer. Nu hotas deras lila paradis med överpriser av att det är billigt och lätt att bli hörd(är det inte detta som är poängen med musik från första början?) över internet samtidigt som bolagen blir en MYCKET onödig mellanhand när artister inser ett och annat. NIN bara för att ta ett exempel.

Varför deras tjänster hittils varit usla med överpriser och DRM tror jag mer handlar om att de vill ha det för att snacka inför politiker och säga "Kolla vi prova, de handla inte. Kan vi få de lagar vi vill ha så IFPI och MPAA kan döpas om till STASI?" och därigenom tvinga plastskivan att leva vidare.

Detta jag skrev nyss är i alla fall min teori på varför tjänster med DRM förstörda låtar fortfarande utvecklas. Själv tackar jag min lyckliga stjärna över att beatport.com kör med DRM fria MP3 eller WAV om man vill betala extra.

Permalänk
Medlem

Hahahhaaaahhaha.. Håller på att skratta ihjäl mig .
http://thepiratebay.org/legal

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Varför ska någon kunna sälja sina verk till överdrivna priser via ett mediabolag och räkna alla osålda skivor som piratkopieringsförlust?

Varför inte gå ihop och erbjuda prenumerationstjänster på nätet där folk kan köpa all musik och all film till ett rimligt pris?

Överdrivna priser står för dig, priserna är sådana i Sverige. Vem ger dig (eller någon annan, inte direkt riktat mot dig) rätt att ladda hem istället bara för att du tycker det är för dyrt?

Prenumerationstjänst? Fin tanke men kom ihåg att det är företag vi pratar om, inte enskilda artister och individualer. Företag med ett vinstdrivande syfte vill alltid tjäna pengar, det är liksom hela tanken. När de inte lyckas få in en viss mängd på ett år så får de gå igenom varför och då dyker naturligtvis piratkopiering upp som en given faktor. I företagsekonomin så räknar man inte piratkopiering som en minskad inkomst utan som förlorade pengar.

Permalänk
Medlem

Det måste väl vara symboliskt? För de kommer ju aldrig att få den mängden pengar!

Visa signatur

Intel i7 2600k @ 4.4Ghz | Palit GTX 1060 3GB | Asus Maximus IV Extreme P67 | Corsair Vengeance 16Gb | Corsair AX 850W 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Varför ska någon kunna sälja sina verk till överdrivna priser via ett mediabolag och räkna alla osålda skivor som piratkopieringsförlust?

Varför inte gå ihop och erbjuda prenumerationstjänster på nätet där folk kan köpa all musik och all film till ett rimligt pris?

Det där var ju nästan lite korkat sagt, du behöver inte köpa skivan om du inte vill? Det ger dej fortfarande inte rätten att ladda ner den! Och dem har ju priset så högt för att folk fortfarande köper den!

Oj läste inte det nedanstående vilket faktist var en väldigt bra ide!

Visa signatur

Asus Prime Z390-A - Intel I7 9700KF - Corsair Vengeance 2x8GB 3200Mhz CL16 - MSI GeForce RTX 2080 SUPER 8GB Ventus XS OC - Creative Sound Blaster Z (skäms) - Corsair AX 1200i Digital 1200W 80+ Platinum - Fractal Design R6 - Sennheiser GSP 600 - Acer Predator XB271HUA

Permalänk

NIN ger ju ut sin senaste skiva gratis i mp3, wav, flac och i 24bit 96khz.
Radiohead sa ju att folk fick betala det dom ville för deras senast(?) skiva.

Alla har ju sagt att det är mycket liten del av artisters inkomster som kommer från skivförsäljning iaf då bolag o alla andra tar störe delen av vinsten. Finns ju något svenskt bolag som inte tar betalt av musiken dom ger ut utan ger ut allt gratis.

Nettwerk som har ett flertal stora band har ju så man kan ladda ner deras musik i bra filformat (lossless) utan DRM för vad ja tycker är en rimlig summa.

Det funkar, frågan är ju bara när bolag o många artister ska fatta det.

Om det inte går igenom tycker nästan TPB ska stämma skivbolagen för psykisk lidande eller nå sådan.

Permalänk
Medlem

Töntar!
Nu när väl någon stämt de kommer alla på ett led.

fan vad innovativt.. nästan likt musik världen.

Permalänk
Inaktiv

Stackars människor som börjar stämma folk bara för att dom helt plötsligt bara tjänar flera gånger så mycket som vanliga människor, jag tycker synd om dem

Permalänk

Mor5ives, Damodred, Tommy_h

Själva tanken är kanske dum med tanke på vilka företag det är vi pratar om.
Att ta ut ett högre pris för DVD-skivor än vad de gjorde för VHS-filmer när de fortfarande fanns är nog ett bevis på vilken mentalitet det är som rör sig hos bolagen.

Trots att kostnaden för att tillverka en VHS-film med alla rörliga delar var flera gånger högre än DVD-film så kostade VHS filmen i många fall 100 kr mindre vid premiären.

Personligen så laddar jag inte ner musik längre annat än den jag köpt själv då jag tycker det är ett helsikes tråkigt att rippa musik när den redan finns rippad på nätet. Dock räknas sånt som osåld skiva enligt dessa bolag.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Avstängd

Om nu dom skulle få igenom deras skadestånds krav vem får punga ut? brottsofferfonden? har dom så mycket pengar?

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem

Det här är helt sjukt! Jag var på Ryan Roxie i onsdags han sa så här:

When I was a kid I illegally downloaded my music... It was called tapes.

Ni kanske vet hur metallica slog igenom? Dom började med att ge ut ett fåtal kassett band som sedan blev några tusen band så tillsist fick dom att få skiv kontrakt. Sedan slog dom igenom. Det sjuka är att t.o.m Metallica är imot fil delning. Jag läste på E24 att Jacksson gick in i de här mot Piratebay... Som att inte han har tillräckligt med pengar???

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte hur de kan motivera att det är piratkopieringen som är den största orsaken till bristen på försäljning när det är omöjligt att hitta någon som tycker att 20-25 euro för ett album är ett vettigt pris och produktionskostnaden är minimal...

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Inaktiv

Vilka fantasisummor

Förstår skivbolagen att dom stämmer, men varför stämmer svenska staten?

hursomhelst tror jag att dom kommer att förlora och torrent wäch sidor kommer att stängas ner i snabb fart inom ett tag

...fast..kan man döda någon och gå fri så bör man klara sig undan detta också..
ahh just det pengar o företag..det va inget..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Mor5ives, Damodred, Tommy_h

Själva tanken är kanske dum med tanke på vilka företag det är vi pratar om.
Att ta ut ett högre pris för DVD-skivor än vad de gjorde för VHS-filmer när de fortfarande fanns är nog ett bevis på vilken mentalitet det är som rör sig hos bolagen.

Trots att kostnaden för att tillverka en VHS-film med alla rörliga delar var flera gånger högre än DVD-film så kostade VHS filmen i många fall 100 kr mindre vid premiären.

Personligen så laddar jag inte ner musik längre annat än den jag köpt själv då jag tycker det är ett helsikes tråkigt att rippa musik när den redan finns rippad på nätet. Dock räknas sånt som osåld skiva enligt dessa bolag.

Sant, jag menar inte att det de gör är rätt. De gnäller ju egentligen över ingenting. Det är ju knappast så att dem har tid att spendera alla miljoner dem tjänar.

Visa signatur

Asus Prime Z390-A - Intel I7 9700KF - Corsair Vengeance 2x8GB 3200Mhz CL16 - MSI GeForce RTX 2080 SUPER 8GB Ventus XS OC - Creative Sound Blaster Z (skäms) - Corsair AX 1200i Digital 1200W 80+ Platinum - Fractal Design R6 - Sennheiser GSP 600 - Acer Predator XB271HUA

Permalänk
Medlem

Spelar ingen roll om det är rätt ellr fel att ladda hem, så länge media industrin inte försöker konkurera med nedladdningen tex: sänka priserna, ändra sättet folk får tag på deras produkter osv... så kommer folk ladda hem.
dom är helt enkelt inte berädd att betala så mycket för sakerna, finns vissa gränser innan folk börjar bryta mot lagen så är det bara.

judge: dom blir väll skyldiga 700miljoner vilket betyder att resten av deras liv är totalförstörda då dom måste leva på existens minimum resten av livet.

förstår inte varför film bolagen ska ha mer pengar, det är skivindustrein som lider av piratkopieringen. film industrin drar in mer pengar än någonsin.

Visa signatur

"I wrap my raskal two times, because i like it to be joyless and without sensation. Its a way to punishing supermodels."

Permalänk
Medlem

Förstår inte hur folk kan försvara piratkopiering. Det är precis lika olagligt som att sno choklad från din lokala icahandlare. ICA kanske inte betalar sina levantörer bra, eller så kanske de har höga priser, eller så kanske handlaren tjänar oerhört mycket pengar. Men det gör det ju naturligtvis inte legitimt att sno chokladen. Istället får man protestera eller starta upp egna alternativ.

Har aldrig fått höra ett ordentligt argument för piratkopiering. Inte heller i den här tråden. Sen är ju summan symbolisk och amerikanerna verkar gilla stora summor när dom stämmer folk till höger och vänster.

Permalänk
Inaktiv

Varför ska TPB betala detta? Skaparna av tpb är trots allt oskyldiga.

Jonas13: Nej, bara en idiot skulle jämställa piratkopiering med stöld, om du laddar ned en film så förlorar inte ägaren av filmen sin ägare. Brott mot upphovsrättslagen är den rätta benämningen, och dess påföljder måste vara betydligt mildare.

Permalänk
Medlem

Mildare..men det ska vara påföljder tycker du?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonas13
Förstår inte hur folk kan försvara piratkopiering. Det är precis lika olagligt som att sno choklad från din lokala icahandlare. ICA kanske inte betalar sina levantörer bra, eller så kanske de har höga priser, eller så kanske handlaren tjänar oerhört mycket pengar. Men det gör det ju naturligtvis inte legitimt att sno chokladen. Istället får man protestera eller starta upp egna alternativ.

Har aldrig fått höra ett ordentligt argument för piratkopiering. Inte heller i den här tråden. Sen är ju summan symbolisk och amerikanerna verkar gilla stora summor när dom stämmer folk till höger och vänster.

Fast sen är det ju inte riktigt samma sak för att filerna som laddas ner är kopior dvs. inte original.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ragganof
Spelar ingen roll om det är rätt ellr fel att ladda hem, så länge media industrin inte försöker konkurera med nedladdningen tex: sänka priserna, ändra sättet folk får tag på deras produkter osv... så kommer folk ladda hem.
dom är helt enkelt inte berädd att betala så mycket för sakerna, finns vissa gränser innan folk börjar bryta mot lagen så är det bara.

judge: dom blir väll skyldiga 700miljoner vilket betyder att resten av deras liv är totalförstörda då dom måste leva på existens minimum resten av livet.

förstår inte varför film bolagen ska ha mer pengar, det är skivindustrein som lider av piratkopieringen. film industrin drar in mer pengar än någonsin.

Det var nog inte så att folk börja ladda hem för de höga priserna i början eller till viss del var det det. Men när bredband kom så var det inte ens olagligt att ladda ner. Det är så grymt enkelt och smidigt att ladde hem bara.

Och för övrigt så skulle dem i princip inte kunna leva alls ifall det gick igenom.

Visa signatur

Asus Prime Z390-A - Intel I7 9700KF - Corsair Vengeance 2x8GB 3200Mhz CL16 - MSI GeForce RTX 2080 SUPER 8GB Ventus XS OC - Creative Sound Blaster Z (skäms) - Corsair AX 1200i Digital 1200W 80+ Platinum - Fractal Design R6 - Sennheiser GSP 600 - Acer Predator XB271HUA

Permalänk

Varför kräver alla så otroligt orimliga summor? Jag menar de där summorna tillsammans är väll mer pengar än det finns i sedlar

Dessutom så borde de veta att ju mera de kräver tillsammans, ju mindre chans är det att de får beloppen. Det är i alla fall min åsikt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devil May Cry
Fast sen är det ju inte riktigt samma sak för att filerna som laddas ner är kopior dvs. inte original.

Det drabbar ändå tillverkaren av filerna.

Upphovsrätten är mycket diskuterad. Framförallt tas mediciner fram som ett argument och där släpps det också ofta på reglerna för vissa länder. Men utan någon upphovsrätt alls så lär det ju knappast vara någon som spenderar x antal miljoner på att göra en film.

Permalänk
Medlem

Tror du har helt rätt där SupaBeast. Tror att domaren skulle ta det mindre seriöst faktist!

Visa signatur

Asus Prime Z390-A - Intel I7 9700KF - Corsair Vengeance 2x8GB 3200Mhz CL16 - MSI GeForce RTX 2080 SUPER 8GB Ventus XS OC - Creative Sound Blaster Z (skäms) - Corsair AX 1200i Digital 1200W 80+ Platinum - Fractal Design R6 - Sennheiser GSP 600 - Acer Predator XB271HUA

Permalänk
Medlem

Vart ska drom dra fram pengarna ifrån, det e stora summer dom vill ha från dom...
Löjligt men lite skoj

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tommy_h
Det var nog inte så att folk börja ladda hem för de höga priserna i början eller till viss del var det det. Men när bredband kom så var det inte ens olagligt att ladda ner. Det är så grymt enkelt och smidigt att ladde hem bara.

Och för övrigt så skulle dem i princip inte kunna leva alls ifall det gick igenom.

"ändra sättet folk får tag på deras produkter osv"

dom skulle få leva på ca: 7000 i månaden ellr nått sånt.

Jonas13: kan du va snäll och lägga fram ett bevis på nån som gjort en bra film ellr skiva inte har kunnat tjäna pengar på den ellr runt omkring dvs konserter för musiken tex.

Tycker folk det är tillräckligt bra så kommer folk köpa den. är den okej, så köper folk den kanske på rea då dom inte tycker priset är motiverat och är den usel så laddar man hem den för skoj skulle och går inte det så skiter man i att köpa den.

är så jäkla less detta snack att buhu, jag tjänar inga pengar på min musik. det är för att folk laddar hem, inte för att jag kanske inte är bra på det jag sysslar med nu och kanske borde jobba som nått annat.

Visa signatur

"I wrap my raskal two times, because i like it to be joyless and without sensation. Its a way to punishing supermodels."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonas13
Förstår inte hur folk kan försvara piratkopiering. Det är precis lika olagligt som att sno choklad från din lokala icahandlare. ICA kanske inte betalar sina levantörer bra, eller så kanske de har höga priser, eller så kanske handlaren tjänar oerhört mycket pengar. Men det gör det ju naturligtvis inte legitimt att sno chokladen. Istället får man protestera eller starta upp egna alternativ.

Har aldrig fått höra ett ordentligt argument för piratkopiering. Inte heller i den här tråden. Sen är ju summan symbolisk och amerikanerna verkar gilla stora summor när dom stämmer folk till höger och vänster.

piratkopiering är samma sak som att du köper en falsk Armani kostym utomlands. Fast det är inte ett brott att köpa falskmärkta kläder:P

Laddar jag ner 1000 låtar på så hade jag ju inte köpt alla de 1000 låtarna. Själv har jag og köpt 5 skivor i hela mitt liv. Aldrig varit direkt musikintresserad. och bara för att jag nu då kunde ha kanske 1000 låtar på datorn så betyder inte det att de har förlorat en krona på mig.

De hitttar på en massa skit. Sen hade ändå de stackars fattiga skivbolagen råd med att erbjuda ett rekorddyrt skivkontrakt värt 100 miljoner dollar till en artist häromdagen. Måste gå extremt dåligt för dem. Nedladdningar över internet promotar bara artisten och gör att fler potentiella personer som gillar musiken också då kommer på deras spelningar. Där ligger även pengarna.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem
Citat:

... till skillnad från The Pirate Bay-grundarna som stjäl musik och har gett Sverige dåligt rykte.

Men, det stämmer ju inte.

Ett praktiskt problem jag ser med att sälja musik på nätet är barn, som inte kan betala riktigt på samma sätt över nätet, visst det är möjligt, men inte lika smidigt för barn.

Men det här kan aldrig gå igenom, tpb har ju inte direkt brutit mot någon lag.

Permalänk
Medlem

Då är det bara speltillverkarna som ska kräva nu då

Stackars piratebay

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u