Permalänk
Medlem

Ny dator dog efter 1h

Plockade ihop en ny dator igår, men efter installation av windows xp, så tog det inte många minuter efter jag börjat installera drivrutinera till moderkortet så fick jag sen snabb flash av en blåskärm. Datorn startade om men ville inte komma in i windows, startade om när windows laddade. Gjorde så ett antal gånger sen började datorn tjuta och nu är det ingen bild och verkar ej komma till bios
Har testat montera om allt, tagit en sak i taget mm.
Moderkortet som sagt upp sig efter ca 1h?
Ska testa montera över alla saker till min andra dator senare idag, något mer man kan testa?

Permalänk
Avstängd

det första man ska kolla innan man instalerar nått är: gå in i bios o läs av tempen på processorn .en fel instalerad fläkt kan göra så att datorn går varm o tillräckligt länge så kan processorn ta skada. Men i ditt fall skulle jag testa andra minnen eller plocka ur en minnes sticka o se om datorn startar upp om inte med en ena så med den andra. Om det inte är det så kan det vara moderkortet. sällan att processorn går sönder men det finns procesorer som gått sönder med.

va är det för dator mer spec för din sign va förbannat grötig om det nu är den.

Visa signatur

Jag kommer inte att vara trevlig mot er som försöker vara stavnings poliser. Det är inte eran sak att komma o kommendera hur jag ska skriva min svenska.

Permalänk
Medlem

När jag hade installerat allt kollade jag i bios lite snabbt när jag ändrade vilken ordningen den skulle boota, temp låg på 39 grader, så det problemet skall det nog inte vara.

Inte den i sign:D

Permalänk
Hedersmedlem

Ja, och vad innehåller den?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Antec NSK4480B
Asus P5N-MX
2048MB (2x1024MB) DDR2 PC6400 CorsairXMS2 EPP
Samsung SH-S203D
Samsung SpinPoint T166 HD321KJ
Leadtek GeForce WinFast PX9600GT 512MB
Intel Dual Core E2180 2.0GHz

Permalänk
Hedersmedlem

Använt dig av moderkortsditanser?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jalle64
Använt dig av moderkortsditanser?

Ja, har även kollat så jag inte klantat mig och skruvat dit något på fel ställe så det skulle ha bivit kortis.

Permalänk
Hedersmedlem

Nätagg? Prova med ett annat om du har.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Får ta och göra så, som sagt ska testa alla delar i min andra dator, finns det risk något går sönder där? om man tex flyttar över minnena och dom ev skulle vara trasiga, kan då något annat min dator även gå sönder?

Permalänk
Hedersmedlem

Minnen brukar inte skada den dator man sätter dem i, det som kan skada är om det är fel på nätagget

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Okey, tack för hjälpen. Får ta och felsöka när jag kommer hem.
Återkommer med hur det gick!

Har nu testat annat nättagg = ingen skillnad.
Testade del för del i min andra dator, vilket resulterade i att allt fungerade utan ett av minnena. Bra tänkte jag och monterade tillbaka allt utan minnet som inte fungerade. Men ingen skillnad så då måste alltså moderkortet vara trasigt dött samt tagit med sig ett av minnena i fallet.