Permalänk
Medlem

Högljud Corsair 520w

Har ett Corsair CMPSU-520HXEU 520W i min hand. Jag har kört igång det och blir överaskad över hur pass högt det låter. Jag har läst så mycket gott om detta nätaggregat om hur folk hit och dit rekomenderar det pga av sin tysthet.
Första anblick jag fick var inte postivt.

Jag kör tom två stycken Nexus 120mm på full fart och dessa känns dubbelt så tyst mot nätaggregatet.

Frågan är bara. Hur gör jag för att tex ta reda på hur mitt nätaggregat står sig mot ett annat exemplar?

Jag kan som sagt jämföra med Nexus fläktarna. Jag har även ett Seasonic S12 430w som känns dubbelt så tyst mot Corsair:et.

Jag har tittat på test i silentpcreview och där påstår de att ett Corsair skall vara lite tystare än Seasonic vilket gjorde att jag just köpte Corsair 520w.

Nätaggregatet fungerar ju och är inget fel på förutom förutom att jag tycker ljudnivån inte är vad jag förväntade mig. Hur ska jag ta mig till jag tror ju inte att jag får nätaggregatet utbytt av Inet(där jag beställde det från) av den anledningen.

Hur ska jag göra?

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

Corsair 520 ska mycket riktigt vara väldigt tyst, men samtidigt så rampar fläkten upp ganska kraftigt efter 300W belastning (källa SPCR). Men den belastningen är ganska ovanlig att man kommer upp i, såvida man inte har flera grafikkort eller väldigt många hårddiskar. Vid lite mer normal belastning så ska det i alla fall inte låta mer än en Nexus-fläkt. Jag har själv ett Corsair 450, och det låter inte mycket mer än en Nexus nervoltad till 7V. Om fläkten låter mer än den borde så finns ju alltid risken att den är defekt, så försök få nätagget utbytt i så fall. Man har väl alltid några dagars öppet köp om jag minns rätt. Ett annat alternativ är att själv byta ut fläkten mot en tystare, men då förlorar man ju den femåriga garantin som Corsair har.

Permalänk
Medlem

Monterade mitt HX520 och det är verkligen knäpptyst (3,16GHz Core2duo, 9800gtx samt 2 diskar). Precis som perost säger, försök få det utbytt... såvida du inte har en massa prylar kopplade och det faktiskt behöver kylningen

Visa signatur

Jodå så att..

Permalänk
Medlem

Känns fan trist om de tycker nätagget är felfritt, då får man stå frakt dit/hem och service avgiften. Blir fan som att köpa ett nytt nätaggregat

Hur ska jag göra, skulle vilja försäkra mig om att fläkten verkligen är högljudd.

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bugg
Känns fan trist om de tycker nätagget är felfritt, då får man stå frakt dit/hem och service avgiften. Blir fan som att köpa ett nytt nätaggregat

Hur ska jag göra, skulle vilja försäkra mig om att fläkten verkligen är högljudd.

Se till att du har rätt argumentering bara, dvs påstryk med länkar till tex SPCR och ange skälet till att du köpte just detta nätagg.

Är agget så högljudt som du säger, så är det defekt.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk

Testa nätagget utanför datorlådan

Från komplett:
"Genom att koppla ihop den gröna och den svarta kopplingen på ATX-kontakten ska fläkten i nätaggregatet starta då nätaggregatet är kopplat till en strömkälla, exempelvis vägguttaget. Kontrollera även att strömbrytaren som finns på de flesta nätaggregat står i läge ON eller 1

På ATX-kontakten finns en grön koppling och flera svarta (jordningar). Den gröne kan kopplas samman med vilken av de svarta som helst då de fyller samma funktion. För att koppla samman dessa används exempelvis ett gem eller liknande som leder ström. Sladdarna i nätaggregatet innehåller max 24V och kan alltså inte skada en människa, men var ändå försiktig när du utför detta. Tänk på att inte koppla till strömmen förrän kopplingen med gemet är gjord. OBS! Öppna dessutom ALDRIG nätaggregatet då det kan vara livsfarligt"

Låter nätagget fortfarande för mycket så byt fläkten, men gör detta på egen risk.

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||

Permalänk
Medlem

Om OP just fått nätagget på posten behöver han väll inte argumentera speciellt mycket alls om han inte är nöjd? Han har väll rätt i.o.m. Distans & Hemförsäljnings-lagen att ångra köpet och returnera en vara inom 14 dagar från det att han fick den på posten så länge han kan returnera varan i det skick han fick den, minus de ingrep som behövts göra för att testa varan. Man har rätt att testa en vara så brutna förpackningar är ej ett giltigt skäl för försäljaren att neka ångerrätt. Dock lär OP få betala returfrakten.

Går att läsa mer på http://www.konsumentverket.se/Documents/konsumentratt/distans...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av minibite3

.....
Låter nätagget fortfarande för mycket så byt fläkten, men gör detta på egen risk.

Visst går den saken, men varför göra det när han har garanti ?
Låter nätagget mycket mer än 2 st Nexus på full fart :

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bugg

Jag kör tom två stycken Nexus 120mm på full fart och dessa känns dubbelt så tyst mot nätaggregatet.

Jag kan som sagt jämföra med Nexus fläktarna. Jag har även ett Seasonic S12 430w som känns dubbelt så tyst mot Corsair:et.

och dubbelt mer än ett Seasonic S12, så är det fel på det nätagget.
Har Nexus fläktar och haft ett Seasonic 350 innan det small och tog slut, så jag VET att det här inte är rätt om ett HX 520 låter på detta sätt.
I denna länken går det att se på hur tex HX 520 börjar låta en del när man kommer upp i belastning på runt 400W, går även att jämföra med det Seasonic S 12 som nämns i trådstarten.
http://www.silentpcreview.com/article751-page5.html

Vad kör du för rigg Bugg ?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sfish
Om OP just fått nätagget på posten behöver han väll inte argumentera speciellt mycket alls om han inte är nöjd? Han har väll rätt i.o.m. Distans & Hemförsäljnings-lagen att ångra köpet och returnera en vara inom 14 dagar från det att han fick den på posten så länge han kan returnera varan i det skick han fick den, minus de ingrep som behövts göra för att testa varan. Man har rätt att testa en vara så brutna förpackningar är ej ett giltigt skäl för försäljaren att neka ångerrätt. Dock lär OP få betala returfrakten.

Går att läsa mer på http://www.konsumentverket.se/Documents/konsumentratt/distans...

Visst stämmer det att han kan göra den saken men varför ?
Han har garanti och agget är defekt. Han skall ej behöva betala frakt osv.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem

Nu har jag kommit fram till att det inte var nätagget som levde om så mycket som jag trodde utan att det var hårddiskarna samt vibrationerna som uppstod.

Nu är det riktigt tyst men det är fortfarande ett litet missljud jag tycker mig höra om jag lägger örat precis intill nätagget så tickar det jättesnabbt från fläkten. Det är svårt att förklara riktigt men något tickljud som är dovt och går konstant, förmodligen från fläkten.

Kan ni som har 520 lägga erat öra emot och lyssna om ni hör något liknande.

Från en meters avstånd hörs ljudet inte lika väl och går säkert att stå ut med.

Visa signatur

...

Permalänk
Hedersmedlem

Låter som otroligt överdriven känslighet. Du har köpt ett nätagg för 800-900kr, ingen handbyggd Rolex.
Tänker du använda nätagget som huvudkudde bör du nog fundera över om andra saker i ditt liv är som dem ska, i all välmening.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Verkar onekligen så.

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MultiMan
Låter som otroligt överdriven känslighet. Du har köpt ett nätagg för 800-900kr, ingen handbyggd Rolex.
Tänker du använda nätagget som huvudkudde bör du nog fundera över om andra saker i ditt liv är som dem ska, i all välmening.

Ha ha, dagens!

Visa signatur

Intel Core i5 12600K | MSI Pro Z690-A DDR4 Wifi | MSI RTX 3080 Ventus 3X Plus | 4x8 GB G.SKILL Trident Z RGB 3200MHz | Samsung 970 EVO 500GB | Seasonic Focus+ Gold 750W | Corsair Obsidian 500D | LG 34GN850