Iphone? vad är det som är så märkvärdigt?

Permalänk
Medlem

Iphone? vad är det som är så märkvärdigt?

Hej alla.

Kan någon förklara för mig vad som är så märkvärdigt med Iphone. Vad har den för funktioner som inte andra avancerade mobiler har och som motiverar ett sådant högt pris.

//Indurain

Permalänk
Hedersmedlem
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
http://www.apple.com/iphone/features/

Det var ju ett bra svar. Dit hittar jag också.

* Man värkar kunna tala i telefon med den.
* SMS-a
* Mail-a
* Det går att Calculera.
* Lyssna på musik.

Jag blir inte imponerad.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av indurain
Det var ju ett bra svar. Dit hittar jag också.

* Man värkar kunna tala i telefon med den.
* SMS-a
* Mail-a
* Det går att Calculera.
* Lyssna på musik.

Jag blir inte imponerad.

Jo, då det är en telefon har den ungefär samma funktioner som sådana brukar ha. Apple har dock lyckats få det väldigt elegant och enkelt, vilket till exempel syns på sidan ovan.

Permalänk
Citat:

http://www.apple.com/iphone/features/

Nu försvarar ju inte dessa funktioner och det iPhone saknar som är standard i många andra telefoner, vanliga såväl som smartphones - dess apdyra pris och bindningstid, och det är MIN åsikt. Följande rader är tagna från en kommentarer på artikeln där någon vänlig själ har räknat ut kostnaden totalt. Vi snackar bra mycket mer än vad som är OK för en mobiltelefon - återigen - enligt mig. Döm själva. Men det finns ju ett gäng människor som tycker det är helt OK.

"Här kommer en liten tabell med minsta totalkostnad ( reserv. mot att jag har räknat fel )
Modell / bindningstid, iMini, iMidi, iMaxi
8 GB / 18 mån: 7877 kr, 10697 kr, 16857 kr
16 GB/18 mån: 8677 kr, 11497 kr, 17657 kr
8 GB / 24 mån: 8871 kr, 12731 kr, 20617 kr
16 GB / 24 mån: 9671 kr, 13531 kr, 17657 kr"

http://www.idg.se/2.1085/1.170120

PS. Jag postade priserna ovan bara för att ge en bild av helheten och inte för att någon nitisk person ska räkna allt på kronan och korrigera mig. Det jag menar är att den är så vansinnigt dyr. Den är inte värd det för sina funktioner, hur "häftiga" de än är och jo - jag har känt och testat en iPhone. O-V-E-R-R-A-T-E-D. Att köpa en iPhone är som att köpa en svindyr bild och flasha med, och statusprylar är sååååå 80-tal. Gud så patetiskt.

Permalänk
Medlem

Nu får man väl tillbaks ändå lite av månadskostnaden iform av samtal samt surf kostnad. Man ska nog inte se månadskostnaden som ingen return back.
Man köper sig en livsstil som med alla andra Apple produkter.

Visa signatur

iMac 27" 5K - i5 3.5Ghz - Radeon Pro 575 - 8GB
Corsair Crystal 460X RGB|Intel Core i7-8086K Limited Edition|Corsair Hydro Series H100i v2|MSI Z370 Gaming Pro Carbon|Ballistix Sport LT DDR4 16GB|Samsung PM981 SSD 512GB M.2 PCIe SSD|ASUS GeForce GTX 1080 Ti Turbo|

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tjarven
Nu får man väl tillbaks ändå lite av månadskostnaden iform av samtal samt surf kostnad. Man ska nog inte se månadskostnaden som ingen return back.
Man köper sig en livsstil som med alla andra Apple produkter.

Självklart gör man det, men då väljer jag nog hellre att köpa en ny TV eller projektor och en snygg och ny telefon för den summan, totalt sett alltså. Att ha en "cool" telefon, som kostar flera hundra kronor i månaden, det tycker jag är riktigt värdelöst. Jag vet inte men alla ungdomar här på forumet, som ska ha en - jag bara undrar hur många som verkligen har råd med det. Äldre personer kan jag förstå, men medelåldern på forumet här är väl ändå inte "kategori vuxen".

Som sagt, allt är relativt. Vissa vill köpa en färdigpaketerad livsstil som alla andra följer, andra vill gå sin egen väg.

Permalänk
Avstängd

Samma anledning som när man köper en mac, "status"... inget fel på det men jag har gräns på hur mycket jag lägger ut på div funktioner..

T ex. jag kör med en fall färdig 745 från 89, dess huvudsakliga uppgift är att jag kan ta mig från punkt A till punkt B... det duger till mig, men andra vill ha lite extra.

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Samma anledning som när man köper en mac, "status"... inget fel på det men jag har gräns på hur mycket jag lägger ut på div funktioner..

T ex. jag kör med en fall färdig 745 från 89, dess huvudsakliga uppgift är att jag kan ta mig från punkt A till punkt B... det duger till mig, men andra vill ha lite extra.

Precis, men du måste hålla med om att köpa en pryl för dess "status" är oerhört patetiskt, eller?

Jag menar, jag lever i uppfattningen av att alldeles för många personer köper prylar bara för att kunna flasha med dem, som för att visa att de har pengar. Det får mig bara att kräkas. Att de har pengar kan jag bara gratulera till, men när man gör något för att få status, då har det ju ändå gått rätt långt. Att köpa en iPhone är i mina ögon att försöka visa på status, dels för att den de facto ÄR svindyr totalt sett, och dels för att det är en Appleprodukt.

Köper jag en dyr pryl, köper jag den för att den ska uppfylla ett ändamål, eller prestera bra - inte för att visa grannen hur tuffa saker man kan köpa... Tyvärr vill nog många ute i samhället köpa sig det där som alla pratar om, bara för att kunna få vara medelpunkten. Det finns dock bättre sätt för det.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sean.wiklund
Köper jag en dyr pryl, köper jag den för att den ska uppfylla ett ändamål, eller prestera bra - inte för att visa grannen hur tuffa saker man kan köpa... Tyvärr vill nog många ute i samhället köpa sig det där som alla pratar om, bara för att kunna få vara medelpunkten. Det finns dock bättre sätt för det.

Vad är problemet? Låt folk köpa prylar om de vill; vissa saker, till exempel iphone, är faktiskt tuffa.

Permalänk
Medlem

Oft: Elgot, du gillar semikolon va?

Ont: Jag är kluven. Jag tycker också Iphonen är häftig, men den saknar alldeles för många basala funktioner för att kunna motivera sitt pris, hur bra GUI den än må ha!

Visa signatur

[MSI X470 GAMING PLUS] - [AMD RYZEN 3700X] - [G.SKILL F4-3200C14D-16GTZKW] - [Palit GTX 1080] - [Kingston 1TB NVME] - [Corsair HX 750W] - [Noctua NH-D15] - [Fractal Design XL R2] - [Acer XB270HU]

Permalänk
Medlem

iPhones GUI och framför allt webbläsare får alla konkurrerande telefoner att se ut som om dom vore konstruerade på sovjettiden. Alla som testat surfa på en iPhone eller iPod Touch fattar vad jag menar tror jag. Nokias Minimap, Opera Mini, Pocket IE eller nåt kommer inte ens nära. Jag surfar en hel del på telefonen så det är f-n så klart jag är sugen.

Samma gäller musikspelaren. Den är outstanding, iallafall om man jämför med Nokias försök.

iPhone har dock en hel del fåniga begränsningar, t.ex att man inte kan MMS:a samt att den inte har nån kamerablixt.

Permalänk

Man köper en iPhone för att den är jäkligt trevlig att använda. Den är otroligt smidig, snygg och har bra prestanda.

Folk köper knappast den för statusen. På Steve Jobs keynote berättade han att folk faktiskt använder funktionerna tack vare att dom är så användarvänliga. I USA är iPhone även den mest använda mobila webläsaren trots att den inte har särskilt stor användarbas.

Ni borde testa Apples produkter innan ni avfärdar dom, dom är faktiskt jäkligt bra. Man köper knappast iPods, Macar och iPhones för att visa att man har pengar, en stor del av deras produkter är inte ens särskilt dyra.

Edit: Den kostar ju förövrigt lika mycket som andra smartphones, HTC Touch Diamond och SE Xperia lär inte bli billgare.

Permalänk
Medlem

köpa en mac för att det är status? inte visste jag att mac gav status...därför så många använder dom eller..? känner fan inte en käft som har mac och skulle någon köpa en skulle jag inte bli avundsjuk direkt

Permalänk
Medlem

Jag håller med sprucetwig till viss del, största anledningen till att apples produkter är populära är designen och det innovativa gränsnitten. Men statusgrejjen finns där också. Och i genomsnitt är Apple ofta bra mycket dyrare än konkurrenterna, i alla fall om man tittar på hårdvaran och en stor del av funktionerna.

Permalänk
Medlem

Håller med om att den är löjligt dyr och saknar alldeles för många självklara funktioner. Ogillar även Apple starkt. Kunde dock inte unvika allt det roliga man kan göra med en touch/iphone. Köpte därför en touch eftersom den har de sakerna de gjort bra men där de inte kan lura mig på pengar etc. Hela grejen med dem är gränssnittet och plattformen som efter jailbreak kan göra mycket.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Fast nu är ju inte nya iphone dyr.. det är bara telia som tar ockerpriser för den

Visa signatur

Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Citat:

Vad är problemet? Låt folk köpa prylar om de vill; vissa saker, till exempel iphone, är faktiskt tuffa.

Problemet är tydligen att du inte verkar förstå att det har är en diskussionstråd där trådskaparen undrade vad som skulle motivera ett så högt pris. Jag gav helt enkelt mina åsikter och pekade på priserna. Människor får köpa precis vad de vill. Jag tänker inte hindra någon. Däremot skriver jag med glädje ner mina åsikter för en överhypad produkt i tråden, och svarar på trådskaparens frågor i efterföljande diskussion. Köp en "tuff" iPhone du och vad glad.

EDIT: MasteraCe, du tror inte att det kan vara så att Apple kräver en viss procent på Telias försäljning och därför Telia tar ut x pengar? Alla operatörer i världen tar ut helt störda priser och de sätter inte priset så högt "bara för att det är en Applepryl". Det är för att Apple har incitament på hur prisbilden ska se ut, så nja - den är dyr, även indirekt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sean.wiklund
Nu försvarar ju inte dessa funktioner och det iPhone saknar som är standard i många andra telefoner, vanliga såväl som smartphones - dess apdyra pris och bindningstid, och det är MIN åsikt. Följande rader är tagna från en kommentarer på artikeln där någon vänlig själ har räknat ut kostnaden totalt. Vi snackar bra mycket mer än vad som är OK för en mobiltelefon - återigen - enligt mig. Döm själva. Men det finns ju ett gäng människor som tycker det är helt OK.

"Här kommer en liten tabell med minsta totalkostnad ( reserv. mot att jag har räknat fel )
Modell / bindningstid, iMini, iMidi, iMaxi
8 GB / 18 mån: 7877 kr, 10697 kr, 16857 kr
16 GB/18 mån: 8677 kr, 11497 kr, 17657 kr
8 GB / 24 mån: 8871 kr, 12731 kr, 20617 kr
16 GB / 24 mån: 9671 kr, 13531 kr, 17657 kr"

http://www.idg.se/2.1085/1.170120

PS. Jag postade priserna ovan bara för att ge en bild av helheten och inte för att någon nitisk person ska räkna allt på kronan och korrigera mig. Det jag menar är att den är så vansinnigt dyr. Den är inte värd det för sina funktioner, hur "häftiga" de än är och jo - jag har känt och testat en iPhone. O-V-E-R-R-A-T-E-D. Att köpa en iPhone är som att köpa en svindyr bild och flasha med, och statusprylar är sååååå 80-tal. Gud så patetiskt.

Ditt tankesätt med priserna har ju dock ett fel, du kan ju inte räkna in abonnemangskostnader. Endast de kostnader per månad som överstiger abonnemangskostnader. Att räkna som du gör är som att inkludera tv-avgiften i flera år när du köper en ny tv.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Jag blir inte övertygad.
Den saknar funktioner som borde finnas på dessa dyra mobiler.

Radio. Borde ju vara en självklarhet för alla musikfantaster.
IPtelefon via SIP
Nyare varianter av WLAN protokoll

Sen är det strömförbrukningen. Den blir inte särskilt mobil med dessa batteritider om man ska utnyttja detta fantastiska gränssnitt som mediaspelaren och den fantastiska webbläsaren.

Samtalstid:
Upp till 5 timmar med 3G
Upp till 10 timmar med 2G
Standbytid: Upp till 300 timmar
Internetanvändning:
Upp till 5 timmar med 3G
Upp till 6 timmar med Wi-Fi
Videouppspelning: Upp till 7 timmar
Ljuduppspelning: Upp till 24 timmar

Permalänk
Avstängd

Det är riktigt bra batteritid

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag blir inte övertygad.

IPtelefon via SIP

För att inte glömma avsaknaden av att kunna skicka filer (eller om det bara var mediafiler) vi BT, samt att den inte har stöd för A2DP.

Jag är så sjukt splittrad till den jävla telefonen...

Permalänk
Avstängd

Håller med spruce till en viss del.
Dock köper otroligt många ipods just pga utseendet, det är helt enkelt den strilrenaste och snyggaste (i mångas ögon) mp3-spelaren.

Men dom har även enkelt användargränssnitt vilket gör dom ännu mer populära.
Jag vill(e) ha en iphone pga den är otroligt stilren, smidig och har faktiskt bra funktioner, men nära 10k är för mycket för en sådan mobil för mig iaf, ska man lägga så mycket ska den ha typ det bästa av allt imo

Vi får väll se om den sjunkit i pris eller öppnats upp till andra innan C905 är släppt så får jag göra valet då istället.

Permalänk
Medlem
Citat:

Sen är det strömförbrukningen. Den blir inte särskilt mobil med dessa batteritider om man ska utnyttja detta fantastiska gränssnitt som mediaspelaren och den fantastiska webbläsaren.

Du kan ju inte säga att batteritiderna är dåliga, jämför med vilken telefon som helst, du har liknande tider.

Det är dock jäkligt dåligt att man inte kan byta batteri

@ definition: den kostar ju inte 10000, var får du det priset ifrån?

Visa signatur

Maila mig

Permalänk

Det allra mest fantastiska med denna lur är ju hypen över något som är så 2005!!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MasteraCe
Fast nu är ju inte nya iphone dyr.. det är bara telia som tar ockerpriser för den

Helt fel. Det är Apple som tar provision på abonemangskostnaden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PC_Power
Du kan ju inte säga att batteritiderna är dåliga, jämför med vilken telefon som helst, du har liknande tider.

Det är dock jäkligt dåligt att man inte kan byta batteri

@ definition: den kostar ju inte 10000, var får du det priset ifrån?

För en produkt som är så mycket dyrare än alla andra tycker jag man kan kräva strömsnålare komponenter än vad som är fallet.

De personer som förespråkar denna produkt använder ju argumentet som att webbläsaren är helt otrolig. Gränssnittet är så bra. Och inte att glömma mediaspelaren med mp3 och video.

Att kunna surfa och vara ansluten till internet via WLAN eller 3G var ju
strömslukande aktiviteter.
När man har surfat ett tag och tittat på video så är det ju tråkigt att batteriet snart är slut. Hur blev det med mobiliteten då.

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag blir inte övertygad.

IPtelefon via SIP

Radio får vi hoppas kommer som tillbehör. alltså sådan sort som sitetr på handsfree kabeln, du måste ju ändå ha en sladd i på alla mobiler som har radio om du ska använda radion.

Citat:

Samtalstid:
Upp till 5 timmar med 3G
Upp till 10 timmar med 2G
Standbytid: Upp till 300 timmar
Internetanvändning:
Upp till 5 timmar med 3G
Upp till 6 timmar med Wi-Fi
Videouppspelning: Upp till 7 timmar
Ljuduppspelning: Upp till 24 timmar

visa mig de mobiler med samma funktioner som har väldigt mycket bättre batteritid med samma funktioner. du tror väll t.ex. inte att nokia N95 eller N96 har så mycket bättre tid med wifi osv?

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flipp
Helt fel. Det är Apple som tar provision på abonemangskostnaden.

Helt fel. Apple tar inte längre någon provision, var endast i början hos AT&T dom gjorde det. Nu fungerar det antagligen som med alla andra telefoner, operatören köper den av Apple och säljer den billigt till kunden och hoppas kunna tjäna in pengarna på abonnemangen.

indurain: Battertiderna är ju snarare riktigt grymma. Visst får man ladda den oftare än vanliga telefoner, men det gäller ju alla smartphones. Och den är inte dyrare än vad HTC Touch Diamond eller SE Xperia kommer bli.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens

visa mig de mobiler med samma funktioner som har väldigt mycket bättre batteritid med samma funktioner. du tror väll t.ex. inte att nokia N95 eller N96 har så mycket bättre tid med wifi osv?

De har ju inte bättre batteritider. Men du kan komma undan med ett billigare pris på vissa mobiler.
N95 har ju liknande pris. Men du kan ju få ett billigare abonnemang om du köper Nokia eller SE

Det finns mycket bra mobiler från Nokia & SE sam har allt detta med WLAN, 3G, Musik, Video, mail, GPS

Vill man ha det flashiga gränssnittet som ni snackar om och att man ska knacka fram telefonnumret från kontaktlistan så kostar det ju.