HD 4850 - Kortet "anstränger" sig inte i spel?

Permalänk
Medlem

HD 4850 - Kortet "anstränger" sig inte i spel?

Hej

Köpte tidigare ett hd 4850 till min nuvarande rigg:

P4@3.6ghz
3gb ram
Xfi
2x160gb
osv.
500w Seasonic 16+17amp på 12v.

Problemet jag har är att kortet inte anstränger sig i WoW. Då jag spelar wow har jag 30% GPU load i CCC, och cirka 15-40 fps i WoW. Men i COD4 ligger jag på 94% GPU load och har en sjukt jämn och fin fps någonstans ovanför 60 sträcket hela tiden, Detta med ALLT på max och i 1680x1050.
Felet ligger alltså INTE i att Cpun flaskhalsar utan det måste vara något mjukvaru relaterat.

Använder senaste Catalyst med hotfixen.

Varför vill inte kortet prestera i WoW?

Visa signatur

Syns man inte, så finns man inte^.

Permalänk
Moderator
Testpilot

Re: HD 4850 - Kortet "anstränger" sig inte i spel?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flax.se
Hej

Köpte tidigare ett hd 4850 till min nuvarande rigg:

P4@3.6ghz
3gb ram
Xfi
2x160gb
osv.
500w Seasonic 16+17amp på 12v.

Problemet jag har är att kortet inte anstränger sig i WoW. Då jag spelar wow har jag 30% GPU load i CCC, och cirka 15-40 fps i WoW. Men i COD4 ligger jag på 94% GPU load och har en sjukt jämn och fin fps någonstans ovanför 60 sträcket hela tiden, Detta med ALLT på max och i 1680x1050.
Felet ligger alltså INTE i att Cpun flaskhalsar utan det måste vara något mjukvaru relaterat.

Använder senaste Catalyst med hotfixen.

Varför vill inte kortet prestera i WoW?

Som du själv kom fram till så borde det vara något mjukvarurelaterat. Med ett HD4850 så ska du ligga maxad konstant. Ändrade du några grafikinställningar när du fick ditt nya kort, eller är det exakt samma inställningar som innan?

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Det är för att din cpu inte orkar orkar hänga med ditt nya gfx.
Om du haft en tre ggr så snabb cpu så hade ditt 4850 legat på 100%.

Visa signatur

Asus GeForce2GTS@250/440MHz, AMD Thunderbird 1200@1240MHz. Samsung 900p 19" crt

Permalänk
Medlem

Wow är väldigt processor krävande. Din processor är ganska gammal, och singel kärnig så min gissning skulle vara att den ÄR flaskhalsen.

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk
Medlem

Dual-Core fixar biffen i WoW.

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk
Medlem

Jag tror att han har hyper threading vilket betyder 2st logiska kärnor.

Jag kan ta del av multi core funktionen i winrar med min P4

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

tips! LAdda ner hotfix drivrutinen från AMD´s hemsida.

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Goldfinger
tips! LAdda ner hotfix drivrutinen från AMD´s hemsida.

Om du hade läst allt han skrev så hade du sett att han har gjort det

Använder senaste Catalyst med hotfixen.

Visa signatur

Dator1: Chassi Silverstone Fortress II : Cpu AMD Ryzen 7 1700 @ 3.85 GHz : GPU Sapphire R9 390 Nitro (backplate) : MB ASUS Crosshair VI Hero : Ram G.Skill 3200CL14 2x16 @ 1.35V 2933 MHz CL14 : SSD totalt ~2.5 TB : HDD totalt 6 TB
http://hwbot.org/user/oggy_dz2/

Permalänk
Medlem

Nu har jag aldrig spelat WOW, men jag kan tro att det i dagsläget inte är speciellt krävande för moderna grafikkort, och att det är därför som det har en load på 30%.
Cod4 är nog betydligt mer krävande för grafikkortet och därav märker du inte av att processorn blir en flaskhals.
Testa att dra upp kvalitetsinställningarna i WOW så mycket det går samt att sätta dem på absolut lägsta och se om du märker någon skillnad i prestanda. Om du inte märker någon skillnad prestandamässigt så kan du nog räkna med att cpu:n agerar flaskhals.

Personligen kan jag ju tycka att WOW borde fungera helt flytande på en p4 3.6Ghz, även om den i dagsläget är lite åldersstigen. Testa rensa datorn på onödiga program eller alternativt formatera!

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Goldfinger
tips! LAdda ner hotfix drivrutinen från AMD´s hemsida.

Nja, vet inte om AMDs fixar fungerar på Intel P4 precis

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk

amd=ati

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Nja, vet inte om AMDs fixar fungerar på Intel P4 precis

Amd äger ati ....

Formatera / rensa alla drivare cpun ska helt klart orka wow.

Mvh

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk

Har du testat med äldre drivrutiner? Eller finns det inga äldre som funkar med 4800-korten kanske?

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem

Dummaste jag hört att processorn ska flaskhalsa så mycket så han enbart får 15-40 fps.. hade 45+ med en athlon xp2600 och ett 6800le back in the old days när man lirade wow trial..

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800XASUS Prime X570-P64 GB DDR4WD Black SN850 M.2 - 1TBNvidia GeForce GTX 1060 6 GBCorsair RM750X V2DEEPCOOL GAMMAXX L240 V2Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem

Ja precis, jag hade över 45fps med mitt 7800gtx, är helt säker på att det inte är processorn som sätter stopp då den ligger på 60% användning.

Spelar ingen roll om jag kör 800x600 med allt på min eller 1680x1050 med ALLT på max fortfarande 35fps.

Underligt...

Lutar åt att jag drar in Vista istället och provar.
Jag provade rensa drivers i Driver Cleaner i felsäkert läge och allt, men fortfarande fungerar kortet inte som det ska i wow...

Visa signatur

Syns man inte, så finns man inte^.

Permalänk
Medlem

Vsync?

Visa signatur

:: fisk

Permalänk
Avstängd

Fan, jag måste vara helt blind... jag hittar inga drivare alls till 4850

Har bytt precis från 7800GTX till 4850, men någon Wow har jag inte så där kan jag inte kolla om jag har problem.

EDIT: never mind, hittade v8.6

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KulanZ
Dummaste jag hört att processorn ska flaskhalsa så mycket så han enbart får 15-40 fps.. hade 45+ med en athlon xp2600 och ett 6800le back in the old days när man lirade wow trial..

'

Haha "dummaste du hört"?
För er som står stilla i tiden så har det kommit en expansion + otal patcher till wow som ändrat grafiken. En konstant förbättring vilket har gjort att min dator som jag hade exact som du en XP2500 med 6800LE som flöt fint då, ligger på helt ospelbara nivåer idag. Då hade jag 60fps i snitt, det har jag även idag, kolla min dator i sign...

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Men om Cpun skulle flaska så ska jag ändå inte ha sämre fps med det nya kortet än med det förra.

Visa signatur

Syns man inte, så finns man inte^.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flax.se
Men om Cpun skulle flaska så ska jag ändå inte ha sämre fps med det nya kortet än med det förra.

Nä, snarare samma fps om processorn är en så stor flaskhals. Fast det tror jag inte att den är.
Har aldrig testat WOW, så jag kan tyvärr inte svara på hur krävande det är av processorn.

I ditt fall så hade jag nog provat på en omformatering.

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AkUs
'

Haha "dummaste du hört"?
För er som står stilla i tiden så har det kommit en expansion + otal patcher till wow som ändrat grafiken. En konstant förbättring vilket har gjort att min dator som jag hade exact som du en XP2500 med 6800LE som flöt fint då, ligger på helt ospelbara nivåer idag. Då hade jag 60fps i snitt, det har jag även idag, kolla min dator i sign...

Allt för sant, hade ett antal kompisar som var tvugna att fixa nya datorer/uppgradera för att dom inte pallada av wow längre med en ny expansion, lite små dåligt, grafikförbätrningar borde vara valfria (så länge det inte är expansion).

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flax.se
Men om Cpun skulle flaska så ska jag ändå inte ha sämre fps med det nya kortet än med det förra.

Har du exakt likadana inställningar på grafiken?
Vissa grafikfinesser kostar också cpu-kraft, även om grafikkortet tar mesta jobbet.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smartidiot89
Allt för sant, hade ett antal kompisar som var tvugna att fixa nya datorer/uppgradera för att dom inte pallada av wow längre med en ny expansion, lite små dåligt, grafikförbätrningar borde vara valfria (så länge det inte är expansion).

Som om man inte kan ställa ner grafikinställningarna då eller?

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dinoman
Som om man inte kan ställa ner grafikinställningarna då eller?

NDet kvittar om du ställer ner grafiken, mängden rörliga object/spelare ändras inte, står du o tittar på 200 personer, så flaskar cpun/minnet.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Det tycks inte te sig bättre än att processorn helt enkelt är för svag,
Har nu omformaterat till Vista och samma problem kvarstår, Det får la helt enkelt bli ett nytt system i höst.

Offtopic:
Stödjer WOW bara ett grafikkort? För jag byggde ett nytt system åt en bekant igår med 2st hd 4870or och vi får bara igång ena gfxet när vi kör wow, i CoD4 dock så fungerar båda. Så jag antar det, men det är fint att få det bekräftat.

Visa signatur

Syns man inte, så finns man inte^.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Fan, jag måste vara helt blind... jag hittar inga drivare alls till 4850

Har bytt precis från 7800GTX till 4850, men någon Wow har jag inte så där kan jag inte kolla om jag har problem.

EDIT: never mind, hittade v8.6

Ska även finnas en hotfix!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flax.se
Det tycks inte te sig bättre än att processorn helt enkelt är för svag

Så är det definitivt. Jag har en dual core i 3GHz och ett 8800GTS G92 och till och med min CPU flaskar ibland i WoW, speciellt när det är mycket glittriga effekter.

Permalänk
Medlem

Har du provat i något annat spel än WoW?

Permalänk
Medlem

Ja, I COD4 så har jag minst 60+fps(Har ingen fpsmätare) och det flyter som bara fan, där lastas GPUn 100%.

Det jävligaste av allt är att det inte kan vara cpun ändå har jag kommit fram till alldeles själv här, då min gamla surfburk bakom mig med en AMD athlon xp 2 ghz Gforce 5600xt får runt 100fps med de lägsta inställningarna i WoW, min dator får cirka 80-90fps med samma inställningar, Så jävla klen är inte en P4 3.6 att den ska få spö av en cpu från 2002-3 nångång eller när skiten kom.
Nu börjar jag bli upprörd....

Wow drar 100%Gpuload i karaktärsvalsläget, där man väljer server osv.
Men så fort jag drar igång klienten så blir det 25-35% GPU load.
Det måste vara något som är galet eller något som jag kan rätta till med någon inställning typ "ge allt i följande applikation" eller någe? Någon som är lite hemma med Catalyst och vad det har för alternativ vid liknande händelser?
Nämnas bör är att detta är med ett helt NY inlagt Vista 32bit med senaste catalyst hotfix drivern osv.

Visa signatur

Syns man inte, så finns man inte^.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flax.se
Ja, I COD4 så har jag minst 60+fps(Har ingen fpsmätare) och det flyter som bara fan, där lastas GPUn 100%.

Det jävligaste av allt är att det inte kan vara cpun ändå har jag kommit fram till alldeles själv här, då min gamla surfburk bakom mig med en AMD athlon xp 2 ghz Gforce 5600xt får runt 100fps med de lägsta inställningarna i WoW, min dator får cirka 80-90fps med samma inställningar, Så jävla klen är inte en P4 3.6 att den ska få spö av en cpu från 2002-3 nångång eller när skiten kom.
Nu börjar jag bli upprörd....

Wow drar 100%Gpuload i karaktärsvalsläget, där man väljer server osv.
Men så fort jag drar igång klienten så blir det 25-35% GPU load.
Det måste vara något som är galet eller något som jag kan rätta till med någon inställning typ "ge allt i följande applikation" eller någe? Någon som är lite hemma med Catalyst och vad det har för alternativ vid liknande händelser?
Nämnas bör är att detta är med ett helt NY inlagt Vista 32bit med senaste catalyst hotfix drivern osv.

Wow borde inte kunna belasta en GPU som hd4850 i 100% då grafiken i det spelet suger.

Att överhuvudtaget köra vista på en enkelkärnig processor är idiotiskt. (nej pentium D är ingen riktigt c2d)
Tro mig, been there done that.
Sälj grafikkortet och köp ny processor. Förslagsvis en c2d.

Om inte. Kör XP. Det är inte vettigt någonstans att köra vista på den processorn..