Permalänk

Ultra-120 eXtreme eller någon annan?

Tjena!

Jag har nu ett tag funderat över detta med CPU kylare, blev rekommenderad här på swec en Ultra-120 eXtreme och en passande 120mm fläkt, typ Noctua eller annat. Men desto mer jag läser om just 120 eXtreme så blir jag mer och mer tveksam till den. Det låter som om att det är en massa jobb (lappning, distansbricka m.m.) innan den presterar så bra som den har kapacitet till. För vissa fungerar den bra utan lappning och bricka men för vissa så är detta ett måste. Detta gör mig fundersam.

Så min fråga är, ska jag satsa på en sån här och en 120mm Noctua eller finns det nåt annat alternativ som kyler riktigt bra som inte behöver lappas eller liknande? I dagsläget är jag inte speciellt intresserad av att hålla på och fixa massor med en cpukylare.

Och om ni nu rekommenderar denna iaf så undrar jag ifall den kommer att passa på mitt mobo (EVGA nForce-750i SLI, FTW)?
Så som det står på deras hemsida så verkar just EVGA korten inte vara kompatibla med fästet till flänsen.

"FAQ 3

Question : Can Thermalright Ultra-120 fit on an EVGA 680i motherboard?

Answer : The Ultra-120 together with its backplate can be installed on motherboard such as the ASUS Striker Extreme (680i) Edition without a problem but for other EVGA motherboards, Ultra-120 will not be able to be installed due to the micro SMD on the backside of the board and underneath the CPU socket. The backplate for the Ultra-120, if installed, will be pressed against those micro SMD, risking damage and/or causing a short circuit. We will be developing a solution soon to solve that problem."

Så här står det på Thermalright's hemsida.

Vad tror ni?

Tacksam för svar på en förmodligen uttjatad fråga

Visa signatur

Detta är galet!

Permalänk
Medlem

Rätt uttjatad fråga ja
Men nu slapp jag skapa en likadan tråd ;p

Som du säger verkar det bara var en massa jobb o bök med TRUEn och det
har jag varken lust eller tid till utan skulle vilja köpa kylaren idag på studs..

Finns ju en del andra modeller men över 600 tänker jag inte betala för en ny kylare.

Visa signatur

Pennywise: Beep-beep Richie!

Permalänk

Precis, i nuläget så känner jag typ för att bara få hem den, packa upp den, montera och sen njuta av den fina kylningen ^^ Men är det massa jobb me den innan så vill jag hellre ha en annan. Så länge den inte är väldigt mycket sämre.

Visa signatur

Detta är galet!

Permalänk
Inaktiv

zerotherm nirvana är väl minst lika bra. och inget krångel..

Permalänk
Medlem

Hade samma dilemma förut så jag köpte Noctuas highend kylare istället, ren kvalitet direkt ur box.

Visa signatur

Cooler Master Storm Sniper - Gigabyte P67A-UD3 - i5 2500k 3.3@4.7ghz - Crucial M4 SSD 128 GB - Gigabyte 560 Ti GTX OC 1024MB - Crucial Ballistix 4GB@1600mhz DDR3

Permalänk
Medlem

äger själv zerotherm nirvana och den är riktigt bra.

Visa signatur

4790K@4.5ghz, 16GB DDR3, GTX 1060 6GB.

Permalänk

då ska jag kolla upp zerotherm nirvana 2 rekomendationer på denna då

Edit: ser att den har utgått ur iaf Dustins sortiment, första stället jag hittade den på

Visa signatur

Detta är galet!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Matiii021
då ska jag kolla upp zerotherm nirvana 2 rekomendationer på denna då

Edit: ser att den har utgått ur iaf Dustins sortiment, första stället jag hittade den på

Nirvanan är att rekomendera, kör den till min E8200 4200MHZ @1.55 v håller ca 35 idle och 58 load( orthos) så den e ett bra köp.

Permalänk

Har en TRUE som jag inte har gjort ett smack med, bara monterat som den kom. Har en 50% klockad processor (E2180 2Ghz -> 3Ghz) och jag har ungefär 20-22 grader Idle och absolut max 45-48 grader efter x antal timmars orthos körande. Skulle vilja påstå att det är "ren kvalite direkt ur box"

Permalänk

Lite OT kanske men håller också på att funderar på att köpa en TRUE men är lite osäker på fläkt valet har kollat lite på dom här två. Min processor är en E2160@3 ghz med Intel Stock kylare tänkte skaffa en TRUE för att kunna komma över 3 ghz och för att ha en bra kylare till senare om man graderar upp sig till en ny processor någon gång.
Ljud nivå är jag inte specielt petig med har en NZXT Nemesis Elite låda där det redan är förmonterade ganska högljuda 120 mm fläktar med hög rpm. Är öppen för andra förslag också.

Scythe Ultra Kaze 120mm 2000rpm / 32.91dBA / 87.63CFM
http://www.webhallen.com/prod.php?id=87281

Scythe 120mm S-FLEX 1900rpm / 35dBA / 75CFM
http://www.inet.se/?page=product&stockid=6308533&a=6308533&

Visa signatur

Stationär: PC-K62 | i7 930 @ 2.8ghz | TRUE | Gigabyte X58A UD7 | 6 gb | GTX570 | 2x500+2x1000+320 gb | Windows 7
Server: Athlon II X2 240E | Asus M4A78T-E | 8 gb | 320 GB + 8x2TB | FreeBSD
Bärbar: Thinkpad T60 | C1S 1.6 ghz | 2 gb | 40 gb hdd | Archlinux https://www.dropbox.com/referrals/NTEzMjU3MDk

Permalänk
Medlem

Tjena,
Lånar tråden ja me då lite

Har läst här och denna kylare verkar grym så det blir att beställa en.

Jasg har en E8400 propp 3,0ghz, och den kylaren verkar komma utan någon fläkt, Behöver jag köpa fläkt direkt ? Jag kommer nog inte klocka så mycket men runt 3,5 ?

Om jag över huvud taget lyckas med klockningen )

/Sibbe

Permalänk

E8400 kommer med en ganska liten Intel Stock kylare som vad jag har hört ska räcka för lite klockning är dock inte säker

Visa signatur

Stationär: PC-K62 | i7 930 @ 2.8ghz | TRUE | Gigabyte X58A UD7 | 6 gb | GTX570 | 2x500+2x1000+320 gb | Windows 7
Server: Athlon II X2 240E | Asus M4A78T-E | 8 gb | 320 GB + 8x2TB | FreeBSD
Bärbar: Thinkpad T60 | C1S 1.6 ghz | 2 gb | 40 gb hdd | Archlinux https://www.dropbox.com/referrals/NTEzMjU3MDk

Permalänk

jag har ingen distansbricka och har inte lappat den! har 39 grader idle och 61 grader load med min E6550@3603mhz vcore: 1.5v! så jag e mkt nöjd med tempsen rekomenderas!!

Visa signatur

WS: E6550@3710mhz True | Gigabyte GA-P35-DQ6 | 2048mb Corsair XMS2 1060mhz 5-5-5-15 | Sapphire HD4850 512mb 720/2200 | Wd 250gb | Corsair TX 750W | Samsung Syncmaster 959NF |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JOMBAHEHE
jag har ingen distansbricka och har inte lappat den! har 39 grader idle och 61 grader load med min E6550@3603mhz vcore: 1.5v! så jag e mkt nöjd med tempsen rekomenderas!!

Har du den installerad som den kommer eller har du köpt till en fläkt ?
vet inte riktigt vaddu menar med att du inte lappat den

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bad21
Har du den installerad som den kommer eller har du köpt till en fläkt ?
vet inte riktigt vaddu menar med att du inte lappat den

alltså jag har inte slipat den som dom flesta gör här på swec för botten brukar inte vara plan på true.. ja jag kör med en nexus fläkt

Visa signatur

WS: E6550@3710mhz True | Gigabyte GA-P35-DQ6 | 2048mb Corsair XMS2 1060mhz 5-5-5-15 | Sapphire HD4850 512mb 720/2200 | Wd 250gb | Corsair TX 750W | Samsung Syncmaster 959NF |

Permalänk

Två bra alternativ till TRUE är OCZ Vendetta 2 och Xigmatek HDT s1283. Nästan lika bra prestanda som TRUE vid höga luftflöden (faktiskt något bättre vid låga luftflöden också).
Båda levereras med fläkt.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Förstår inte riktigt varför du skulle vilja ha någon annan om du är ute efter BRA kylning. Den är bäst vid höga luftflöden "out of the box", lappar du den blir den ännu bättre. Distansbricka behövs bara på dom "tidiga" TRUE.

Man _behöver_ inte göra något om man inte vill (förutsatt att man inte fått en som behöver distansbricka).

Jag skulle rekommendera Thermalright HR-01+ om du vill ha en fläkt som presterar bättre vid lägre luftflöden. Ett bra mellanting är som sagt Vendetta 2 / Xigmateken.

Här är en review på Nirvana
http://www.tomshardware.com/reviews/cpu-cooler-charts-2008,17...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lethul
Förstår inte riktigt varför du skulle vilja ha någon annan om du är ute efter BRA kylning. Den är bäst vid höga luftflöden "out of the box", lappar du den blir den ännu bättre. Distansbricka behövs bara på dom "tidiga" TRUE.

Man _behöver_ inte göra något om man inte vill (förutsatt att man inte fått en som behöver distansbricka).

Jag skulle rekommendera Thermalright HR-01+ om du vill ha en fläkt som presterar bättre vid lägre luftflöden. Ett bra mellanting är som sagt Vendetta 2 / Xigmateken.

Här är en review på Nirvana
http://www.tomshardware.com/reviews/cpu-cooler-charts-2008,17...

Ok, anledningen till att jag funderar på en annan är att jag inte fått, förrns nu, någon klarhet i om det är de gamla TRUE som behöver distansbricka eller alla. Dessutom lär man läser i "Thermalright Ultra-120 tråden" så låter det som om att flera har fått dåliga resultat med den direkt ur boxen, olappat och utan bricka så att säga. Och det är detta jag inte vill ha, men om den ger BRA kylning direkt ur boxen så köper jag den direkt men om det finns en betydande stor risk för att den presterar skit så tar jag hellre någon annan.
Hoppas detta inte blev för grötigt och att du och flera förstår vad jag menar ^^

Edit: Jag har fortfarande inte fått något svar angående om Ultra-120 passar på mitt mobo, anledningen står högst upp ^^

Visa signatur

Detta är galet!

Permalänk
Medlem

Här kommer mina 2 ören visdom:

1. Glöm inte bort att det är på Swec du befinner dig. Här, per definition, pillas och grejjas det. Oavsett om det behövs.

2. Glöm inte bort att det är på Swec du befinner dig. Här finns så mycket fanboys av olika slag att man kan få ont i huvudet av mindre. Och med den pubertales närmast oändliga energi kan vederbörande göra sin gälla stämma och sin inskränkta atttityd hörd över nejderna. I evighet.

3. Glöm inte bort att det är på Swec du befinner dig. Detta är ett internetfora bland alla andra, och man kan knappast kasta en virituell tegelsten utan att träffa minst tre självutnämda experter.

4. Glöm inte bort att det är på Swec du befinner dig. Här finns guldkorn av insikt och kunskap. Men gudarna ska veta att man får vaska.

Min TRUE går att vrida på nästan utan ansträngning. Men den kyler väldigt bra. Men byglarna för att spänna fast fläkten måste vara uppfunna av någon som hyser ett starkt hat mot mänskligheten. Jävla skit rent ut sagt. Och att man sen designat den på så vis att man måste sätta på fläkten EFTER att man skruvat fast den i moderkortet (annars kommer man inte åt skuvarna) förtjänar ett hedersomnämnande i Värdelösa Ingenjörers årskrönika. Men som sagt, den kyler bra.

/Hast

Permalänk

Hehe, tackar för denna upplysning Hast ^^

Men fortfarande, någon som har några erfarenheter av TRUE på EVGA mobos då detta enligt Thermalright inte ska fungera särskilt bra?

Visa signatur

Detta är galet!

Permalänk
Medlem

Kolla på baksidan av ditt kort om det sitter en massa SMD:er mellan hålen för processorkylaren (halvt allvarlig och halvt på skämt, jag vet fan inte vad en SMD är). Jag hade nog tryckt på ett lager dubbelhäftande tejp som "stötdämpare" och hoppats på det bästa. De flesta tredjepartskylare har konstruktioner snarlika den TRUE har, så det vore ju korkat om EVGA helt omöjliggjort användandet av sådana. Jag hade exempelvis bracketen från nån Zalman-kylare till min TRUE ända fram tills jag bytte moderkort, då tryckte jag dit orginalet. Fungerade finfint.

/Hast

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lethul
Förstår inte riktigt varför du skulle vilja ha någon annan om du är ute efter BRA kylning. Den är bäst vid höga luftflöden "out of the box", lappar du den blir den ännu bättre. Distansbricka behövs bara på dom "tidiga" TRUE.

Man _behöver_ inte göra något om man inte vill (förutsatt att man inte fått en som behöver distansbricka).

Jag skulle rekommendera Thermalright HR-01+ om du vill ha en fläkt som presterar bättre vid lägre luftflöden. Ett bra mellanting är som sagt Vendetta 2 / Xigmateken.

Här är en review på Nirvana
http://www.tomshardware.com/reviews/cpu-cooler-charts-2008,17...

Köpte ifs min TRUE för en månad sedan, räknas den som "gammal" då? Jag behöver garanterat en distansbricka

Visa signatur

2600K -NH-D14 -Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB -ASUS P8Z68-V PRO - ASUS GeForce GTX 580DirectCU II + MSI GTX 580 - Corsair Obsidian 650D - Corsair AX 850W - Intel SSD 320 120GB
"Computers are a lot like aircondition - Doesnt really work with windows open"

Permalänk
Medlem

TRUEn är bra. Noctua NH-U12P är bra. TRUEn kan ge mer-arbete. Nocuan är i regel enklare att montera (inga distansbrickor behövs bland annat - barnlek).

Ytterliga en fördel med Noctuan är att fläkt ingår. Jag har kört med båda och jag föredrar Noctuan, du kommer inte bli besviken om du väljder den!

Visa signatur

Intel Core i7 14700k (Noctua NH-D15) | MSI Z790 Gaming Plus | Corsair Vengeance 32GB DDR5 5600Mhz | MSI GeForce RTX 4090 Gaming X Trio | Asus ROG Strix Aura 850W | Samsung 990 Pro M2 4TB |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frepper
Köpte ifs min TRUE för en månad sedan, räknas den som "gammal" då? Jag behöver garanterat en distansbricka

Det är möjligt att det ligger "gamla" ute i affärerna fortfarande?
Jag kan dock inte personligen garantera att det är fixat, bara vad jag läst på andra hårdvaru sidor

Hur som helst skulle jag ändå rekomendera TRUE

Visst ingår det en fläkt i Noctuan, men det är ju en man vill byta om man är riktigt petig på ljudnivå (vilket jag skulle varit om jag byggde nytt nu ).

Permalänk
Medlem

Så du menar ppå fullaste allvar att fläkten som följer med noctuan är högljud? Kör man den på mellanläget/low så hör man den inte, speciellt inte om man har ett någorlunda chassi. Kör min på max atm och hör den inte igenom mitt antec 900.

Visa signatur

Intel Core i7 14700k (Noctua NH-D15) | MSI Z790 Gaming Plus | Corsair Vengeance 32GB DDR5 5600Mhz | MSI GeForce RTX 4090 Gaming X Trio | Asus ROG Strix Aura 850W | Samsung 990 Pro M2 4TB |

Permalänk
Medlem

Tjena!

Vad är det för problem/jobbigt/böck med Thermalright Ultra 120 Extreme? Tycker inte den är speciellt jobbig, kanske tar LITE tid att installera den. Men inte alls så att det är jobbigt. Så bra som den kyler så är det värt det.

/Mvh sedde.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sedde
Tjena!

Vad är det för problem/jobbigt/böck med Thermalright Ultra 120 Extreme? Tycker inte den är speciellt jobbig, kanske tar LITE tid att installera den. Men inte alls så att det är jobbigt. Så bra som den kyler så är det värt det.

/Mvh sedde.

Vad har du för Load temps? jag har samma CPU o moderkort som dig, mina temp i orthos blir 66load vid 3.6GHZ, 62load@Stock

Visa signatur

2600K -NH-D14 -Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB -ASUS P8Z68-V PRO - ASUS GeForce GTX 580DirectCU II + MSI GTX 580 - Corsair Obsidian 650D - Corsair AX 850W - Intel SSD 320 120GB
"Computers are a lot like aircondition - Doesnt really work with windows open"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hast
Kolla på baksidan av ditt kort om det sitter en massa SMD:er mellan hålen för processorkylaren (halvt allvarlig och halvt på skämt, jag vet fan inte vad en SMD är). Jag hade nog tryckt på ett lager dubbelhäftande tejp som "stötdämpare" och hoppats på det bästa. De flesta tredjepartskylare har konstruktioner snarlika den TRUE har, så det vore ju korkat om EVGA helt omöjliggjort användandet av sådana. Jag hade exempelvis bracketen från nån Zalman-kylare till min TRUE ända fram tills jag bytte moderkort, då tryckte jag dit orginalet. Fungerade finfint.

/Hast

Jo den skulle som sagt ta i SMD:erna och kunde i värsta fall skada dom.
Men jag får titta lite på baksidan och se hur det ser ut.

Visa signatur

Detta är galet!

Permalänk

En fundering bara: Skall du råklocka, eller vill du bara ha en bra kylare för att få lägre ljudnivå eller blygsam klock?

Om du skall råklocka så finns ingen bättre kylare än TRUE, särskilt med Push Pull konfiguration av fläktar som ger bra luftflöde.
Men vill du ha lägre temp/ljudnivå och en kylare för hyfsad klockning som är relativt enkel att installera, så kan du lika gärna ta Xigmatek HDT S1283, OCZ Vendetta 2, Noctua NH-U12 eller Scythe Ninja t.ex.
Alla dessa kylare är bra, visserligen någon/några grader sämre än TRUE, men lättare att installera (är väl push-pins på de flesta) och fläkt ingår till samma pris som en TRUE utan fläkt.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Jag har en TRUE, och jag har kört den med en tyst 120mm Nexus fläkt. Out of the box så fick jag 10 grader bättre temp, med en mycket lägre ljudnivå. Jag behövde heller inte använda någon bricka. Det går att vrida på den om man tar i, men den sitter stabilt nog.

Men... alldeles förra veckan fick jag för mig att lappa den, och det gav en temp förbättring på ytterligare 8 grader! Från 60 grader load med stock-kylare till ca 42 grader load.

Visa signatur

[Asus P5B] [Intel C2D E6600] [Asus GTS 250] [Corsair 2x2GB XMS2] [Corsair HX520] [Antec Solo]