Permalänk
Medlem

Final fantasy serien!

Tjena! Undrar om någon vet vart man kan få tag i den gamla goda Final Fantasy-serien till Playstation. Söker 7,8 och 9. Helst "nytt" men begagnat går väl också bra. Undrar också om Playstation 1 fortfarande säljs i någon av internets avkrokar eller om det är begagnat som gäller där? Skulle också vilja ha tag i Theme-musiken till nämnda spel, har för mig att man skulle kunna köpa dessa av Square om inte annat?

Permalänk
Medlem

tror att det är ganska svårt att få tag i Sverige, prova blocket eller ebay, annars har amazon FF spelen

Visa signatur

Ryzen 9 3900X | Noctua NH-U12A | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB Gaming | Corsair Vengeance PRO 32GB 3200MHz | Seasonic FOCUS Plus 750W | Samsung 970 EVO 1TB | 4 x 1.92 TB Intel SSD | Fractal Design Define C TG | Windows 10 Pro

Xeon E3-1241 V3@3,5GHz | Cooler Master Hyper 212 Evo | Supermicro - X10SL7-F | Samsung 32GB 1600MHz ECC | Evga Supernova G2 850W | WD RED/Segate Ironwof - 50TB | Fractal Design Define R5 | Unraid 6.7

Permalänk
Medlem

Re: Final fantasy serien!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av tSp
Tjena! Undrar om någon vet vart man kan få tag i den gamla goda Final Fantasy-serien till Playstation. Söker 7,8 och 9. Helst "nytt" men begagnat går väl också bra. Undrar också om Playstation 1 fortfarande säljs i någon av internets avkrokar eller om det är begagnat som gäller där? Skulle också vilja ha tag i Theme-musiken till nämnda spel, har för mig att man skulle kunna köpa dessa av Square om inte annat?

På tradera ligger dessa spel nästan alltid uppe på auktion. Jag sålde iväg mina spel (i princip alla FF spel som finns) men för just 7 8 9 så fick jag runt 1500 totalt. Det är med andra ord dyrare idag än när dom var nya

Permalänk

Jag har fått tag på i princip alla Final Fantasy spelen via Tradera / Ebay..
Köpte dock FF7 helt nytt när det kom ut. Resten har jag plockat på mig relativt billigt.. Senaste köpet var FF6 till PS1, 200kr har jag för mig jag gav

Visa signatur

Bal-Sagoth | Ensiferum | Windir | Finntroll | Wintersun | Amon Amarth | Moonsorrow | Nazgûl

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av metalbast
Jag har fått tag på i princip alla Final Fantasy spelen via Tradera / Ebay..
Köpte dock FF7 helt nytt när det kom ut. Resten har jag plockat på mig relativt billigt.. Senaste köpet var FF6 till PS1, 200kr har jag för mig jag gav

Nej fan, spela SNES eller ännu bättre, GBA remaken. PSX varianten är ju värdelös.

Visa signatur

<cidec> anybody here that can translate a swedish sentence for me pls ?
<Zaq> shot
<cidec> må din pung bli överkörd av femhundra siamesiska elefantbögar samtidigt som du får en ananas uppkörd långt upp i rektum

Permalänk
Medlem

8an och 9an ska inte vara några problem att hitta nya (såg dom i någon/några affärer för bara något år sedan). 7an däremot va lite krångligare att hitta nytt.

http://www.webhallen.com/prod.php?id=2979 där har du 9an för 259kr, dock platinum men bättre än inget?

Spelbutiken.se kan tydligen beställa hem 7an och 8an om man vill det men kostar 399kr st.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 750 2,67GHz
RAM: Corsair 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz
GPU: Asus GeForce GTX 970 Strix
SSD: Samsung SSD 830 128GB

Permalänk
Medlem

Tack så hemskt mycket för givande svar! Har hittat ett PS1 som ska köpas nu i helgen. Får se om något final fantasy spel kanske slinker med, vem vet? Annars beställer jag nog 9an från webhallen i alla fall! Fint att 9an finns i alla fall då det är den titel som jag fastnat mest för!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bi99uy
Nej fan, spela SNES eller ännu bättre, GBA remaken. PSX varianten är ju värdelös.

Du som vanligtvis har lite koll på RPG's o så. Vet du om NTSC versionen av FFIX också lider av dom där 2 sekunders frysningarna innan varje random encounter. Annars är det ju värt att skaffa sig NTSC versionen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SueCia
Du som vanligtvis har lite koll på RPG's o så. Vet du om NTSC versionen av FFIX också lider av dom där 2 sekunders frysningarna innan varje random encounter. Annars är det ju värt att skaffa sig NTSC versionen.

Inte helt med, vad tänker du på?
Att det stannar typ i 2 sekunder medan allt bara "swirlas" in eller att det är en svart skärm i typ 2 sekunder efter animationen är färdig? Hade för mig att det vart samma i både, men NTSC är ju annars att föredra då du slipper Square´s halvhjärtade PAL konvertering med 50 hz och sorgekanter överallt.

Visa signatur

<cidec> anybody here that can translate a swedish sentence for me pls ?
<Zaq> shot
<cidec> må din pung bli överkörd av femhundra siamesiska elefantbögar samtidigt som du får en ananas uppkörd långt upp i rektum

Permalänk
Medlem

Tradera har jag använt. köpt FF Originals, 7,8,9 där nytt... Dock platinum versionerna.. Originalversionerna kostar la en förmögenhet om man vill ha dessa nya..

Annars rekomenderar jag Retrohouse i vänersborg. Deras hemsida är la lite sisådär www.retrohouse.se.. Dom säljer även mycket på tradera

Visa signatur

AMD 5800X | MSI X570 Tomahawk | 4x8GB 3600CL18 | Palit 4080 OC Game Rock | Corsair AX860

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bi99uy
Nej fan, spela SNES eller ännu bättre, GBA remaken. PSX varianten är ju värdelös.

SNES versionen är ju dyr som fan. Men jag köpte det ändå
Helt klart värt det tyckte jag.

Men är GBA versionen bättre alltså? Är det för att det finns något extra i den eller?

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bi99uy
Inte helt med, vad tänker du på?
Att det stannar typ i 2 sekunder medan allt bara "swirlas" in eller att det är en svart skärm i typ 2 sekunder efter animationen är färdig? Hade för mig att det vart samma i både, men NTSC är ju annars att föredra då du slipper Square´s halvhjärtade PAL konvertering med 50 hz och sorgekanter överallt.

Nja alltså, om man går runt ute i världen, så stannar spelet upp, alltså bilden fryser sig helt i 2 sekunder innan man swirlas in i fighten så att säga. De 2 sekunderna är sjukt jobbiga när man bara springer runt o levlar.

Alltså man skulle kunna säga att den laddar in fighten före swirlandet så att säga. Men de problemen har jag aldrig märkt av i FF7 eller FF8 om man nu ska jämföra bara plattformsvis.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av synt4x
SNES versionen är ju dyr som fan. Men jag köpte det ändå
Helt klart värt det tyckte jag.

Men är GBA versionen bättre alltså? Är det för att det finns något extra i den eller?

He, har själv FF6 i kartong och hela faderyttan. Kostade inte mer än 3-400 spänn när jag köpte det för några år sedan.

Är många smågrejer som skiljer sig åt. Du har fyra nya espers, en ny grotta, nytt "spelläge" där man bara slaktar monster konstant, tre nya magier samt att översättningarna håller till det nuvarande, japanska systemet. (Blizzard istället för Ice etc) Manuset r även det översatt på nytt så många dialoger blir aningen mer känsloladdade än originalet. Sedan är det ju lite nackdelar som vanligt, en scen i spelet är borta / censurerad tex. Men i stora drag så är GBA:n att rekomendera.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SueCia
Nja alltså, om man går runt ute i världen, så stannar spelet upp, alltså bilden fryser sig helt i 2 sekunder innan man swirlas in i fighten så att säga. De 2 sekunderna är sjukt jobbiga när man bara springer runt o levlar.

Alltså man skulle kunna säga att den laddar in fighten före swirlandet så att säga. Men de problemen har jag aldrig märkt av i FF7 eller FF8 om man nu ska jämföra bara plattformsvis.

Ahh. Nä, det är samma på båda versionerna. Dock skiljer det sig rätt mycket ifrån skiva till skiva. Just FF9 verkar ha fått kassa skivor, då några jag vet har fått läsproblem på sina skivor oavsett hur pedantiska dom än är. Annars kör det i PS2 / PS3 och öka diskhastigheten, alternativt kör det via Emulator.

Visa signatur

<cidec> anybody here that can translate a swedish sentence for me pls ?
<Zaq> shot
<cidec> må din pung bli överkörd av femhundra siamesiska elefantbögar samtidigt som du får en ananas uppkörd långt upp i rektum

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bi99uy
He, har själv FF6 i kartong och hela faderyttan. Kostade inte mer än 3-400 spänn när jag köpte det för några år sedan.

Afan det var ju billigt. Betalade själv närmare 800 för mitt kompletta exemplar i nästan "mint" skick.
Tradera är skit egentligen när det gäller priser.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bi99uy
Är många smågrejer som skiljer sig åt. Du har fyra nya espers, en ny grotta, nytt "spelläge" där man bara slaktar monster konstant, tre nya magier samt att översättningarna håller till det nuvarande, japanska systemet. (Blizzard istället för Ice etc) Manuset r även det översatt på nytt så många dialoger blir aningen mer känsloladdade än originalet. Sedan är det ju lite nackdelar som vanligt, en scen i spelet är borta / censurerad tex. Men i stora drag så är GBA:n att rekomendera.

Ok, kanske köper den också då

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk
Medlem

Vad är skillnaden på "Platinum" jämfört med original? :S

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av synt4x
Afan det var ju billigt. Betalade själv närmare 800 för mitt kompletta exemplar i nästan "mint" skick.

Tradera är skit egentligen när det gäller priser.
Ok, kanske köper den också då

Ebay är det som gäller, har nästintill slutat med Tradera helt och hållet, vansinnigt skillnad på priserna som du säger.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av tSp
Vad är skillnaden på "Platinum" jämfört med original? :S

Annat omslag, annat tryck på skivorna samt att de demoskivor som skickades med originalet inte finns med. Mao, du får en större EPenis, brudarna kommer kasta sig över dig och blir en bättre människa ifall du köper original utgåvan.

Visa signatur

<cidec> anybody here that can translate a swedish sentence for me pls ?
<Zaq> shot
<cidec> må din pung bli överkörd av femhundra siamesiska elefantbögar samtidigt som du får en ananas uppkörd långt upp i rektum

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bi99uy
Ebay är det som gäller, har nästintill slutat med Tradera helt och hållet, vansinnigt skillnad på priserna som du säger.

Annat omslag, annat tryck på skivorna samt att de demoskivor som skickades med originalet inte finns med. Mao, du får en större EPenis, brudarna kommer kasta sig över dig och blir en bättre människa ifall du köper original utgåvan.

Med andra ord spelar det ingen roll? Har hört nåt om NTSC och PAL versioner. Kan inget om sådant eller ens vad det betyder, men hörde att någon här på forumet sa att Squares PAL konvertering suger med konstigheter i bild och hörn etc. Är det något jag bör tänka på? Och hur vet jag om jag köper NTSC eller PAL? Och vad är skillnaden, är det för olika länder eller?

Permalänk
Medlem

NTSC använder man i amerika och i japan, dock lite olika sorters NTSC. Men när någon säger NTSC och spel så menar de oftast amerikanska utgåvor.
PAL är det vi har här i Europa och även i Australien och Nya Zealand.

NTSC är 480p/480i på 60hz uppdateringsfrekvens medans PAL är 576p/576i och 50hz. Alltså har det både för och nackdelar.
NTSCs fördelar är att det går jämnare pga 60hz, men de tappar några linjer av bilden. PAL har större bild men uppdateras långsammare.
Dock så brukar PAL vara skit pga att spelutvecklare skiter i oss och gör en dålig konvertering till PAL där bilden ändå är 480i och fyller alltså därför inte ut hela bilden(ungefär som filmer i widescreen format på en vanlig tv, fast inte lika mycket) och spelet körs långsammare för att de inte har anpassat det till 50hz.
En bra PAL konvertering använder hela bilden och är anpassad för 50hz, så spelet går lika snabbt som NTSC versionen och har större bild. Men det hade ju varit för lyxigt för oss Europeer eller hur?
De flesta bra spelutvecklare idag tar dock PAL på lite större allvar som tur är. Iaf när det gäller storleken på bilden.
Förr i tiden var det värre. Testa t.ex NTSC versionen av Mega Man 2 till NES och sen PAL versionen så ska du både se och höra att spelet går långsammare.

Nu för tiden finns också PAL60 vilket är PAL som körs i 60hz. Det används rätt flitigt av Nintendo på deras konsoller. Andra konsoltillverkare ger oftast bara NTSC som val om man vill ha 60hz.

(allt detta är egentligen inte riktigt rätt för PAL och NTSC handlar egentligen om olika färgstandarder, läs på wikipedia. Men när man pratar om spel och film så är informationen relevant.)

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk
Medlem

Glöm inte att du inte kan köra NTSC på PAL maskin utan att chipa eller liknade.