Permalänk
Medlem

Hjälp - Vad kan det vara som tar stopp?

SPEC
Vet inte vrf Volten inte visas på validation, men den är iaf orörd och är på 1.264 v. Vilket jag ser när jag har cpu-z igång, men inte på validation som sagt.

Sitter här för första gången och klockar min processor och vill ha lite expertis hjälp.

Om ni kollar spec länken i posten så ser nu hur jag har processorn och minnena o.s.v för tillfället. Om jag höjer bus hastigheten mer så kommer jag inte till POST och får lov att resetta allt genom att ta ur batteriet.

Så jag undrar vad det kan va som gör att det tar stopp? Moderkort, minnena eller kanske volten måste höjas? Känns som jag klarat mig bra utan att höja volten hittills :o(eller kanske inte, är ju nybörjare inom det här).

Permalänk

om man höjer bara frekvensen mkt så kan de hända så att den inte kommer till post läget och man måste reseta bios om man vill ha kvar den frekvensen man stält in så måse man höja vcore (volten på processorn). processorn måste ha mer spänning för att klara av att köra på högre frekvenser. jag har en amd athlon 64 x2 4200+ min lillebror däremot har en likadan cpu som du jag clockade den till 2,2ghz ville inte clocka den mer för att jag hadde ingen bättre kylare hadde orginal den ligger på ca 50 grader

Visa signatur

Laptop #1 ASUS X75VC Laptop #2 Packard Bell EasyNote LJ61
photobucket (mina bilder, har en bild jag lagt upp 404 så kan den finnas här) hemsida

Permalänk
Medlem

Oj vad varmt det gick da :P. Jag har än inte gjort något stabilitets test med, men spelade c.o.d 4 i ca 3 timmar utan några problem alls med min nuvarande klock, 2,6ghz utan att ha höjt volten, efter tre timmars spelande låg den som högst på ~43C. Får väl prova höja volten när jag kommer hem idag och se om jag kan pressa den lite mer.

Permalänk

Tanka hem OCCT och kör stabilitets test. Även fast det fungerar att spela så kan den vara instabil. Min cpu fungerade exakt som du säger, jag kunde spela och allt var frid och fröjd men dog 19minuter in i OCCT. Efter lite trixande hit och dit så fick jag den stabil, och det spelet jag spelade (Crysis Warhead) flöt på mycket bättre, inga stora fps drops eller liknande, mkt stabilt och bra.

Så även fast det fungerar så kan det bli bättre

Lycka till och se till att hålla koll på alla temperaturer

Visa signatur

Detta är galet!

Permalänk
Medlem

Tack för tipset :). Jag hade tänkt köra 8 timmars Orthos medan jag inte var hemma idag men glömde såklart av det.

Skall prova höja volt och klocka den lite mer innan jag kör ett långt stabilitetstest. Om jag kör ett 24 timmars är jag ganska säker på att datorn kommer "frysa", vilket jag misstänker beror på minnena. Har haft detta problem i kanske ett halvår eller så nu, men stör inte mig så mycket, händer väldigt sällan.

Permalänk

Men om du klarar 10 timmar med OCCT så ska du vara glad, det räcker gott och väl.

Lycka till igen

Visa signatur

Detta är galet!

Permalänk
Medlem

På s939 system var det så att Rated FSB inte skulle vara högre än 1000Mhz, annars så blev det ofta instabilt.

Du kan testa att sätta ner HTT multipilern till 3x. Det ska inte påvärka prestandan särskilt mycket.

Permalänk
Medlem

Det enda jag hittar som jag kan ändra i bios som har med HT att göra är att ändra hastigheten på den (200,400,800,1000mhz eller nåt sånt är det)

Jag misstänker att mina minnen inte klarar klocken just nu, får bluescreen efter ca 1 timmes spelande nu =/. Har inte hittat någon funktion för minnes multiplier än, har dock så jag kan ställa hastigheten precis som jag nämde med HT (400, 667, 800). Fixade sig med minnes hastigheten. Satt ner den på 533 så nu ligger minnena på 332x2 = 664mhz.

Ska prova får se om det fixar sig nu.