Permalänk

vad är det för skillnad på den som heter e2200hda och den som heter e2200hd... det är på dustin som jag sett det

Visa signatur

Core i5 3570k, 8GB minne, Geforce GTX 670

EEE PC 1005 som kör ubuntu 12.04

Permalänk
Medlem

Är det nån som kan ge lite mer detaljerad feedback på E2400HD?

Jag sitter på en rätt gammal 19"CRT nu och vill byta upp mig, gärna till en 22" eller 24" plattskärm. Saken är den att jag vill att skärmen ska ha bra svärta till exempel, då jag sitter och grejar en del i photoshop. Jag är dock inget proffs eller så, vill mest inte att bilderna ska få galna färger eller nåt annat fel, och e2400hd var ju väldigt billig (har ingen enorm budget).

Mvh
Magnus

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kalleidol
vad är det för skillnad på den som heter e2200hda och den som heter e2200hd... det är på dustin som jag sett det

Analog vs digital. Dvs VGA på den förstnämnda medans den andra har HDMI/DVI.

Är för övrigt förbannat less på att den här skärmen aldrig kommer i lager nånstans.

Permalänk

[QUOTE]Är för övrigt förbannat less på att den här skärmen aldrig kommer i lager nånstans. [/QUOTE]

Jag köpte en förhandsbokad E2200HD på Webhallen i lördags. Postade om det i E2200HD-tråden. Verkar som de fick in ett par ex men fyllde förhandsbeställningar med dem. Testa att lägga en beställning. Mycket bra skärm för pengarna.

Permalänk
Medlem

Min E2200HD ligger nu under behandling på webhallen.. hoppas jag har den imorgon.. känns lite larvigt att sitta på ny dator med bästa grafiken i spel osv.. så sitter man på en liten 17tum .. känns som man inte kan uppleva all grafik

edit: Fick just mail från webhallen.

"> Hej Rickard,
>
> tyvärr har lanseringen av din Benq-skärm blivit uppskjuten. Preliminärt
> väntas den anlända hos våra svenska leverantörer om tidigast en vecka."

Visa signatur

| Win7 x64 | Intel i2500k | P67A-C45 | 2x4GB DDR3 | Asus Geforce GTX570 DCII | 650W |
www.twitch.tv/leeftv

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av crow2
tyvärr har lanseringen av din Benq-skärm blivit uppskjuten. Preliminärt väntas den anlända hos våra svenska leverantörer om tidigast en vecka."

Lustigt. I sånt fall släppte de iaf ifrån sig en innan lanseringen. Jag är 100 på att det inte är HDA-modellen. Undra var de fick den ifrån...

Permalänk
Medlem

Re: matt eller blank?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av nukie
Hej! Är det blank yta eller matt yta på skärmen? På E2200HDA och E2400HD.

Bump...ingen som har en skärm som kan svara. Funderar på att köpa en E2400HD men vill inte ha en blank skärmyta.....

Permalänk

Nej E2400HD har inte blank yta på skärmen. Har kört med min sedan i torsdags och är överlag väldigt nöjd med den. För ~2500kr som jag betalade tror jag det är svårt att få mer för pengarna. Överlag väldigt jämn bakgrundsbelysning, helt ok svärta, inga märkbar ghosting och fakitskt bra färger.
Något som dock är negativt men som eg. inte har med skärmen att göra är att om man som jag kör med en PS3 inkopplad och spelar ett spel som inte stödjer 1080p så blir bilden märkbart suddig. Inget man eg. stör sig på om man inte detaljstuderar den men det är ändå synd att PS3:ans uppskalar är så fruktansvärt dålig. next-gen my ass.

Visa signatur

Fractal Design Define Mini | ASUS Maximus Gene V | Intel Corei7 2700k @ 4.5 GHz | EVGA GTX 680 2GB | Corsair Low-Profile 8Gb | Corsair Force GT120 | Hitatchi 1TB | Seasonic X-560

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sulfhydryl

Var och hämtade upp en E2200HD till ett beställningsjobb igår på Webhallen. Är riktigt imponerad av den här skärmen!

Trots att den inte kanske är snyggast i klassen (vem kom på idén med det fula stativet och att klä baksidan i gorillahud?) är den riktigt prisvärd.

Har testat den både med D-sub och HDMI, och i ärlighetens namn är det inte mycket skillnad i bildkvalitén i Windows-miljö. Överlag är den extremt bra för priset. Backlight bleeding är heller inte allt för allvarlig, bara lite i nedre och övre kanten. Panelen är matt f.ö., inte blank.

För priset är den helt i klass med dyrare grejer. Om jag skaffade en ny skärm skulle jag nog skaffa den här.

Tre minus:

1. Det inte går att visa OSD-menyn då skärmen inte tar emot signal. Lite irriterande eftersom det inte verkar finnas någon fysisk knapp för att växla mellan D-sub/HDMI/DVI.

2. HDMI-ingången sitter på ett riktigt idiot-ställe. Kunde nästan inte koppla in kabeln eftersom avståndet mellan (det fula) stativet och ingången var för litet. När det väl gick visade det sig att de dessutom satt en skruv typ 2 mm bredvid HDMI-in. Vill man vara säker på att kunna koppla in den bör man alltså hitta en kabel med kort och smal HDMI-kontakt.

3. Plastig som *** (men vad förväntar man sig för det priset?).

I övrigt är allt riktigt, riktigt bra

Stod i en annan Tråd ang detta... tydligen kunde han som arbetare hämta ut den?! men vi privatpersoner får vänta minst en vecka

Visa signatur

| Win7 x64 | Intel i2500k | P67A-C45 | 2x4GB DDR3 | Asus Geforce GTX570 DCII | 650W |
www.twitch.tv/leeftv

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av crow2
Min E2200HD ligger nu under behandling på webhallen.. hoppas jag har den imorgon.. känns lite larvigt att sitta på ny dator med bästa grafiken i spel osv.. så sitter man på en liten 17tum .. känns som man inte kan uppleva all grafik

edit: Fick just mail från webhallen.

"> Hej Rickard,
>
> tyvärr har lanseringen av din Benq-skärm blivit uppskjuten. Preliminärt
> väntas den anlända hos våra svenska leverantörer om tidigast en vecka."

Jag förhandsboka den för en vecka sedan, har inte fått nogon information ens, Hoppas på att den kommer snart, och så har de höjt priset med 200kr !!

Visa signatur

[Fractal R4] [Corsair RM750] [ASUS B550-F] [AM4 Ryzen 7 5800X3D]
[32GB@3600Mhz] [ASUS STRIX 1070] [120GB SSD Win11 OS] [960EVO M.2]
[Monitor: PG278Q"] [Key/Mouse/Sound: G810 + SVIVE GM006 + ODAC-ATH AD-900X]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av medichaaaz
Jag förhandsboka den för en vecka sedan, har inte fått nogon information ens, Hoppas på att den kommer snart, och så har de höjt priset med 200kr !!

jag skickade en förfrågan om de skulle skicka den i måndags.. och då fick jag det där svaret.. jag har haft min förhandsbokad i kanske 2 veckor. Så vi kommer inte att få den på ett tag.. kanske måndag eller tisdag om vi har tur

Visa signatur

| Win7 x64 | Intel i2500k | P67A-C45 | 2x4GB DDR3 | Asus Geforce GTX570 DCII | 650W |
www.twitch.tv/leeftv

Permalänk
Medlem

Då är skärmen på väg.....kommer imorgon 2524:- inkl frakt för 24"aren var inte så farligt

Permalänk

Det är den definitivt värd. Synd att jag inte har en spyder eller liknande så jag kan kalibrera färgerna korrekt.

Visa signatur

Fractal Design Define Mini | ASUS Maximus Gene V | Intel Corei7 2700k @ 4.5 GHz | EVGA GTX 680 2GB | Corsair Low-Profile 8Gb | Corsair Force GT120 | Hitatchi 1TB | Seasonic X-560

Permalänk
Medlem

Var och hur hittar man e2400hd før 2524kr inkl frakt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vgmackan
Var och hur hittar man e2400hd før 2524kr inkl frakt?

Dustin Home med studentkonto.

Visa signatur

C1: [Antec Solo] [Corsair vx 450W] [Intel Q9550] [Asus P5Q PRO] [Asus HD4850] [Corsair XMS2 4GB] [Zerotherm Nirvana NV120] [Samsung 2233BWx2] [3TB HDD]
C2: [Antec NSK2480] [AMD Phenom II X4 965] [Gigabyte GA-MA785GM-US2H] [Corsair XMS2 4GB] [300GB HDD]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Murkas
Dustin Home med studentkonto.

Ok tack, var rädd för det. Kommer nog köpa den ändå. Återkommer i så fall med omdöme.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av crow2
Stod i en annan Tråd ang detta... tydligen kunde han som arbetare hämta ut den?! men vi privatpersoner får vänta minst en vecka

Nej nej. Jag hämtade ut den som privatperson. Med "beställningsjobb" menade jag bara att jag byggde burken på beställning (åt tjejens systerdotter f.ö.)

Jag undrar också hur de kunde skaka fram ett ex när releasen uppenbarligen är uppskjuten. Fick ett helt vanligt bekräftelsemail från dem i lördags, och hämtade ut skärmen några timmar senare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sulfhydryl
Nej nej. Jag hämtade ut den som privatperson. Med "beställningsjobb" menade jag bara att jag byggde burken på beställning (åt tjejens systerdotter f.ö.)

Jag undrar också hur de kunde skaka fram ett ex när releasen uppenbarligen är uppskjuten. Fick ett helt vanligt bekräftelsemail från dem i lördags, och hämtade ut skärmen några timmar senare.

vissa har flyt

Visa signatur

| Win7 x64 | Intel i2500k | P67A-C45 | 2x4GB DDR3 | Asus Geforce GTX570 DCII | 650W |
www.twitch.tv/leeftv

Permalänk
Medlem

Fick min e2400hd igår. Det är min första plattskärm och jag hade inte så höga förväntningar på färgåtergivning och betraktningsvinkel när jag köpte den. Men jag måste säga att jag är väldigt nöjd! Svärtan är ju ingen höjdare för mig som pillar en del i PS, men tror det kommer funka bra ändå. Skönt att den är matt dessutom, inga reflektioner!

En fråga dock, är det någon som använder "Senseye"-funktionen? (Finns även på andra benq-skärmar) Läste att det skulle vara en bra funktion för livfullare färger osv. Men allt som händer för mig när jag slår på den är att allt blir blått. Inte fint alls. Nån annan som har det så? Samt så undrar jag om "Dynamic contrast" är något att ha?

Permalänk
Medlem

BLB?

vad menar alla med BLB?

Jag kan få denna skärm ny och oöppnad i kartong för 1750 kr.
sitter och funderar på om jag ska köpa denna istället för min samsung 22" LW22.. något..

verkar ha fått bra recensioner, det enda negativa jag hört att den inte har bra panel och BLB som jag inte vet vad det betyder.

Permalänk
Medlem

Backlight bleeding betyder det, och vad jag fattat det som så är det att ljuset bakom skärmen är ojämt eller lyser igenom.

Titta bilden så förstår du kanske.
http://img169.imageshack.us/img169/2254/bleedej1.jpg
http://forum.tt-hardware.com/fichiers/uploads/upload_16_2/son...

Den här skärmen har det så när det är svart på skärmen syns det, men personligen tror jag inte det är något som kommer sabba min upplevelse direkt.

Permalänk
Medlem

hoppas han inte missuppfattar att det är det på mitten av skärmen det är alltså när det blir en strimma ljus i övre, undre eller på sidorna av skärmen när det är en svart bakgrund.. ingenting man ser i filmer.. spel.. märks nog mest när man tittar på svarta bilder
Hur som helst så är det något inte jag skulle störa mig speciellt mycket på

framförallt inte när skärmen är så pass billig.. inte hört nånting som gör att denna skärm inte skulle vara värd / bra... dock även hört att foten på skärmen va lite dålig.. va i vägen för hdmi ingången.. men det gick att komma åt iaf efter lite pill.. går heller inte att höja eller sänka skärmhöjden..

Jag väntar fortf på denna skärm efter bokning på webhallen..

Visa signatur

| Win7 x64 | Intel i2500k | P67A-C45 | 2x4GB DDR3 | Asus Geforce GTX570 DCII | 650W |
www.twitch.tv/leeftv

Permalänk
Medlem

Dataprince.se på söder i stockholm kan få in skärmen från leverantör på 2 dagar vad jag vet.

Dock så vet jag också att Dataprince rykte inte är det bästa vad gäller service, men dom har låga priser och vad gäller Benq skärmar så har man 3 års garanti direkt från Benq, så man slipper mellanhanden Dataprince om det skulle hända något.

Permalänk

Jag blir lite nojjig... orkar inte vänta på en 2200hd, utan tänker på att köpa en e2200hda ... e det bättre? jag använder inte HD grejjer, har ingen PS3 eller bluray grejjer, jag vill bara ha en bra/billig skärm o spela (bf2) och titta filmer på.

aaah ja kan inte bestämma mig

lite hjälp på vad man ska göra...?

Visa signatur

[Fractal R4] [Corsair RM750] [ASUS B550-F] [AM4 Ryzen 7 5800X3D]
[32GB@3600Mhz] [ASUS STRIX 1070] [120GB SSD Win11 OS] [960EVO M.2]
[Monitor: PG278Q"] [Key/Mouse/Sound: G810 + SVIVE GM006 + ODAC-ATH AD-900X]

Permalänk
Medlem

Fick mail igen av webhallen när jag frågade när denna skärm kommer att skickas... ang E2200HD

Citat:

Hej!

preliminärt är nästa leverans 2008-11-11 , så det är tyvärr lite
väntetid på denna skärm.

Detta får mig att tänka.. "jaha.. så ni har fått tidigare leveranser som ni skickat ut till folk?"

Jag gjorde min förhandsbokning 2008-10-16 15:27

medichaaaz: Många har rekommenderat E2200HDA versionen.. så tror inte det skulle vara ett dåligt köp. Det enda som skiljer HD från HDA är hdmi funktionen som jag förstått.

Visa signatur

| Win7 x64 | Intel i2500k | P67A-C45 | 2x4GB DDR3 | Asus Geforce GTX570 DCII | 650W |
www.twitch.tv/leeftv

Permalänk

Jag beställde en E2400HD idag. Hoppas att den kommer imorgon.

Permalänk
Medlem

Till alla er som har skärmen...

Hur funkar det att lira med 1920x1080? Ska köpa skärm men undrar om det är värt att skaffa en sådan så stor skärm om det inte supportas av spelen... Någon som har testat? Tänker mest på CS, BF2, Oblivion, WC3... Det vanliga. Framförallt kommer mitt grafikkort kunna ge bra bild utan lagg på högsta upplösningen?

Har ett clockat 4850 kort med en Q8200 processor (4gb ram) som burk. Kommer använda skärmen till spel, skolarbete (read word), film och lite redigering av filmer (inget dödligt seriöst)

Inte alls insatt i bildskärmar så okryptiska svar skulle vara ett stort plus

EDIT: Glömde fråga... Spelar det någon roll om skärmen bara har VGA intag? Prestanda mässigt... 4850HD har bara DVI och HDMI intag så skulle vara bra att veta om man måste fixa skärm med DVI/HDMI...

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Har tänkt att köpa en ny skärm till datorn som kommer om några dagar. (sign) Eftersom det verkar vara mycket snack om dessa skärmar - billiga och bra - så undrar jag om man kanske borde slå till på en E2200HDA, alternativt ta BenQ TFT 22" G2200W DVI eftersom den har DVI. Är inte så kunnig, men är det stor skillnad på VGA och DVI ? VGA är väl knappast utdöende ? Skall för övrigt bara använda skärmen till datorn.

Tack på förhand,

Piddan

Visa signatur

[Antec 1200][Corsair TX650W][Asus P5Q-E][Intel E8400][2x2GB Corsair XMS2 PC6400][Sapphire HD4850 512Mb][Zerotherm NV120]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av piddan
Har tänkt att köpa en ny skärm till datorn som kommer om några dagar. (sign) Eftersom det verkar vara mycket snack om dessa skärmar - billiga och bra - så undrar jag om man kanske borde slå till på en E2200HDA, alternativt ta BenQ TFT 22" G2200W DVI eftersom den har DVI. Är inte så kunnig, men är det stor skillnad på VGA och DVI ? VGA är väl knappast utdöende ? Skall för övrigt bara använda skärmen till datorn.

Tack på förhand,

Piddan

Jag är ytterst tveksam till att du märker några skillnader på DVI och VGA på denna skärm då den använder TN vilket i sig inte är en speciellt bra paneltyp. Så länge du inte har en väldigt lång skärmsladd ska inte kvaliteen på VGA verisionen vara sämre.

Pass på å köp om du känner dig manad till att ha widescreen i windows miljö (kör själv med 2200HDAn som sekundär skärm).

Ang. DVI vs VGA har jag gjort lite egna tester med min 20.1"are som har en S-IPS panel, min polare har nämligen exakt samma modell så vi kopplade in båda i min dator. Ena med DVI och andra med VGA (pga brist på DVI kablar), till våran förvånad som bildskärms amatörer märkte vi ingen skillnad vad de gällde färgåtergivning m.m.. Testade att kolla på filmer över båda skärmarna, spela över båda skärmarna samt att ha den andra skärmen som mirror och jag märkte ingen skillnad.

Hoppas jag kunde hjälpa till i ditt beslut.

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic