Permalänk
Medlem

Mitt nätaggregat small

Ville bara skriva av mig lite här:
Efter lång tids byggande med min nya dator var det äntligen dags att starta den.
När jag trycker på power knappen verkar allt funka som det ska... i ungefär en minut. Efter en minut hörs det en smäll och röken från nätaggregatet ligger tung i hela rummet.
Med tanke på lukten så är det förmodligen en kondring som har fått lite för mycket kräm.

Klämmer in en fråga här med:
Är det bara att byta ut nätaggregatet eller kan något annat ha blivit skadat?

Visa signatur

Min första dator mod: Philips radio

Permalänk
Medlem

Har du otur så kan moderkortet och lite där till rykt me pg över voltnong från nätagget å så, har du tur där emot så tog bara agget stryk och allt de andra klarade sig.

Var med om en liknande sak när jag i lite smått sovande stadie råkade switshaom från 240V till 110V, vipps så hade jag min egen rökmaskin ^^

Visa signatur

Bärbar: MacBook Pro 17" Unibody, tidig 2009 (första Unibody)
Stationär: SilverStone SUGO SG08 | Gigabyte Z270 ITX | Intel 7700K @ 5 ghz | Gigabyte GTX1080 Ti 11gb | 32gb Corsair Vengeance 3000 mhz | Samsung SM961 1tb | SilverStone 600W PSU | Noctua NH-C14S |

Permalänk
Avstängd

Har inte alla moderna agg en inbyggd säkring som smäller först om nåt skulle vara felkopplat eller så??
Har bara läst lite om det har aldrig haft dessa problem själv dock:_))

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Medlem

En kusin till mig råkade ut för detta att nätagget small och när jag kollade efter att ha bytt ut nätagget så var säkringen hel och ganska kraftig också så nja jag tror inte säkringen löser ut i första taget inte.

Hans grejer hade klarat sig i övrigt men om dina grejer har gått sönder så är det bara att reklamera då det är säljaren av nätagget som får ersätta dig om det är ett fabrikationsfel och inte ett handhavandefel och detta är enligt gällande konsumentlagstiftning.

Blir iofs lättare om du köpt grejerna hos samma handlare för annars vill dom gärna skylla på varandra men det som skrivits i förra stycket gäller iaf.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olirc
En kusin till mig råkade ut för detta att nätagget small och när jag kollade efter att ha bytt ut nätagget så var säkringen hel och ganska kraftig också så nja jag tror inte säkringen löser ut i första taget inte.

Hans grejer hade klarat sig i övrigt men om dina grejer har gått sönder så är det bara att reklamera då det är säljaren av nätagget som får ersätta dig om det är ett fabrikationsfel och inte ett handhavandefel och detta är enligt gällande konsumentlagstiftning.

Blir iofs lättare om du köpt grejerna hos samma handlare för annars vill dom gärna skylla på varandra men det som skrivits i förra stycket gäller iaf.

OK. då kan det ju bli lite svårare för mig då. Köpte det mesta i datorn på komplett, men nätaggregatet är från Jula.

Visa signatur

Min första dator mod: Philips radio

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WiLDCAT7
OK. då kan det ju bli lite svårare för mig då. Köpte det mesta i datorn på komplett, men nätaggregatet är från Jula.

Tips, köp ett vettigt nätagg nästa gång. Det är inte värt att spara några kronor på ett undermåligt nätagg idag. Vad mer exakt vad för modell var det och vad för hårdvara har du?

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av roxkz
Tips, köp ett vettigt nätagg nästa gång. Det är inte värt att spara några kronor på ett undermåligt nätagg idag. Vad mer exakt vad för modell var det och vad för hårdvara har du?

Jag märkte det.

Det var ett HKC 550 W

Ska driva:

Moderkort: MSI K9A2 CF-F, AMD 790X, DDR2, ATX, Socket-AM2+, GBLAN, 2xPCI-Ex(2.0)x16

Processor: AMD Athlon 64 X2 5000+ 2.6GHz Socket AM2,1MB

Ram minne: Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 2048MB

Hårddisk: Western Digital Caviar SE16 500GB IDE ATA/100 16MB 7200RPM

Grafikkort: Asus Radeon HD 3650 512MB DDR2 Silent, PCI-Express 2.0, 2xDVI/HDMI/HDCP

Visa signatur

Min första dator mod: Philips radio

Permalänk
Hedersmedlem

HKC 550W = 250W plus en braständare.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MultiMan
HKC 550W = 250W plus en braständare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MultiMan
HKC 550W = 250W plus en braständare.

250W + Rökmaskin som stinker piss

Visa signatur

Min första dator mod: Philips radio

Permalänk
Hedersmedlem

Just kondensatorer luktar faktiskt lite som urea när dem brinner upp, så det var ovanligt bra som beskrivning. Nu vet du vad som gick sönder iaf.
Bara primärkondensatorn i ett HX620 kostar nog i närheten av vad hela ditt agg kostade, så, som vanligt, får man vad man betalar för. Det är bl a därför som Corsair vågar ge 5 års garanti.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Hur gick det för dig? Var just påväg att köpa HKC 550W från Jula, speccarna såg ju bra ut men det kanske är bara skräp ändå?

Visa signatur

We live in an age when pizza gets to your home before the police

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hellb0y
Hur gick det för dig? Var just påväg att köpa HKC 550W från Jula, speccarna såg ju bra ut men det kanske är bara skräp ändå?

Man verkar ju få vad man betalar för. Corsair är alltid att rekommendera, men vill man komma undan billigt finns ju FSP.

Ex. https://www.inet.se/datorkomponenter/naetaggregat/naetaggrega...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av UltraLord
Man verkar ju få vad man betalar för. Corsair är alltid att rekommendera, men vill man komma undan billigt finns ju FSP.

Ex. https://www.inet.se/datorkomponenter/naetaggregat/naetaggrega...

Är alla modeller från FSP bra så att säga?

Visa signatur

We live in an age when pizza gets to your home before the police

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hellb0y
Är alla modeller från FSP bra så att säga?

Bästa agget som går att köpa för runt 300-400kr annars får man gå på ett Antec Earthwatts 380w eller Corsair 400w och då går kvaliten å framförallt ljudnivån ett snäpp.

Permalänk
Medlem

Jag lånar denna tråd lite..

Mitt nätagg. small också till och det luktade lite bränt men de kom ingen rök.
Är det helt säkert att nätagg. är sönder eller vågar man att prova att starta datorn igen?

Permalänk

Jag skulle personligen alldrig starta ett nätagg som hade smällt igen, jag har varit med om ett nätaggsom var smällt och startade det i gen, processor moderkort och grafikkort strök med, dock var det en äldre dator men jag skulle villja testa nätagget ensam med en multimeter bara för att se om den ger ut strömm och hur mycket, att stopppa in den i datorn direk är inge att rekomendera...

Visa signatur

AMD Phenom II 955 @ 3.2Ghz | Saphire HD 4890 OC | ASUS M4A785TD-V Evo | Corsair TX 650W | Corsair H50 | OCZ SSD 30Gb

Permalänk
Medlem

Du vet om att tråden är från 2008? Lika bra att göra en ny ist^^

Det kan gå att starta datorn igen, men fortsätter du på ett trasigt nätagg kan det smälla till ännu mer och därmed förstöra hela datorn i loppet. Så bäst är att köpa ett nytt.