Permalänk
Medlem

Aldeles för höga temps, men en TRUE ?!

Tjena

Jo har nyss fixat kabeldragningen i chassit och passade på att samtidigt lägga på ett nytt lager kylpasta för jag var inte nöjd med mina gamla temps (idle 40-42 och load 60-65)

Så jag smetade ut kyl pasta (kör med Artic silver 5) över hela CPU:n och en liten extra klick i mitten för att kyla kärnan, nu idlear jag på 52-55 grader !

Testade othors och det tog inte mer än 10 min så var den uppe på 70 grader !

Vad är det för fel ? För mycket kylpasta ?

Förövrigt är det en E8400 med C0 stepping och klockad till 4 Ghz (9x445) med Vcore på 1.32, resten står i sign.

Skulle vara väldigt tacksam om någon kom med bra typs hur jag ska smeta på kylpastan Skulle också gjärna vilja veta vad max tempen är för E8400 ? altså den max rekommenderade från Intel ?

Permalänk
Medlem

http://www.rwlabs.com/images/how_we_test/COOLING_DEVICES/cool...

Ungefär den mängden kylpasta ska det vara (utmsetad såklart)

Permalänk
Medlem

okej, då kanske jag har lite för mycket på nu .

Tack för svaret

Haha öppnade chassit nu och såg att min vågade seriekopling på fläktarna inte fungerade kan förstås förstå dom höga tempsen då

Men skulle dock fortfarnde vilja veta vad Max tempen är för E8400 ? och om mina andra temps var normala ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Oped
okej, då kanske jag har lite för mycket på nu .

Tack för svaret

Haha öppnade chassit nu och såg att min vågade seriekopling på fläktarna inte fungerade kan förstås förstå dom höga tempsen då

Men skulle dock fortfarnde vilja veta vad Max tempen är för E8400 ? och om mina andra temps var normala ?

Jag har Maxtemp på 63c med min E8400 C0 under Orthos Load 4,4ghz 1,37v det ser jag som OK, då den ej går i 100% load under spel o dyl, och då därför är svalare.. Vissa Anser att 65-70c är ok,men har man ett bra ex av Cpu behövs ej så hög volt, och får därmed lägre temp. Men ligger du runt 60 under Orthos borde det inte vara någon fara. Ungefär som ett riskorn med kylpasta har jag haft, och det har fungerat bra. MVH VEDMA.

Permalänk
Avstängd

Du har för mycket. Lägg en klick kylpasta i mitten & sen dra åt med cpu kylen, så smeter det ut sig självt

Permalänk
Medlem

Eller gör som på den gamla goda tiden, smeta ut med rakblad.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem

mjaaa jag kör med fingret ;P

Okej tack för svaren !

God jul !

Permalänk
Medlem

Kör inte med fingret. Du får fett o skit i kylpastan då... lite gladpack spänt över fingertoppen funkar alldeles utmärkt.

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900