Klockning av Intel core 2 duo E6750 @ 266Ghz

Permalänk
Medlem

Klockning av Intel core 2 duo E6750 @ 266Ghz

Okej, först vill jag säga att jag är inte skit high på klockning.

Jag pratade med en kille som sa att han hade samma saker som jag det vill säga:

processor: Intel core 2 duo E6750 @ 266Ghz
moderkort: ASUSTeK P5K WS

Han även att jag skulle kunna klocka den till 333Ghz utan problem.
Jag var in i mitt Bios och tittade men hittade inte sakerna jag skulle ändra så det jag vill ha svar på först är:

Jag har original fläkt till processorn, och jag vill veta hur högt jag kan klocka den för att det ska funka stabilt.

Andra frågan:
Om det finns någon guide som visar vart man ska klocka i bios eller om någon av er vet vart man ska gå?

Tredje och sista frågan:
Har för mig att Asus har ett eget program för klockning av processorn men jag kan inte hitta det, har ni någon länk där man kan ladda hem programet?
Funkar det lika bra som om man klockar i bios?

Tack
-bozter

Permalänk
Medlem

333ghz kan du nog fetglömma :). 3.33ghz skall inte vara några problem. I övrigt finns alla svar på dina frågor i den klistrade tråden i överklockningsdelen: http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=7...

Visa signatur

TJ08-e | P5K-vm | Q8400 @ 3,44 | 4GB DDR2 | GTX 560 ti OC | 128GB 830 | Corsair 450w | Win 7 64bit

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PaddanL
333ghz kan du nog fetglömma :). 3.33ghz skall inte vara några problem. I övrigt finns alla svar på dina frågor i den klistrade tråden i överklockningsdelen: http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=7...

Oj, glömde en punkt där!

Tack för länken!
-bozter

Permalänk
Medlem

1. Med stock kylare torde du komma till 3ghz utan problem, men tempsen blir nog rätt höga där. Jag köpte ny kylare för att när jag körde på 2.9ghz så låg prollen runt 55-60C load skulle jag minnas och tykte det var för mycket.

2. Gå till Advanced fliken, JumperFree Configuration och sett AI overclock till Manual i bios, och där kan du ändra FSB frequency, men se först till att lägga minnena till lägsta mhz, då kör de i 1:1, höj sedan FSB med typ 15mhz i gången och kör orthos nån timme för att se om den är stabil, när du kommer till att det inte klarar testen höjer du Vcore med till nästa steg, om det är på auto från början så testa med 1.2624 eller vad det är från början och trappa upp därifrån.

3. Använd inte de programmen, är jätte svårt att få nån stabil klock och ger allt för mycket volt, iallafall när jag har testat. Bios är det som gäller.

Visa signatur

| Q8400 2.66 @ 3.6ghz | P5K |
4Gb Kingstone 800MHZ DDR2 | ASUS ENGTX275 | Corsair HX750 | Noctua NH-U12P | P182 | Samsung 2253BW |

Permalänk

kör min E6750 i 3.4 Ghz utan problem samt utan att behöva höja volten, har nu Skythe mine kylare och ligger på vettiga temps så tror man kan driva på den ännu högre, men jag stannar nog här vid 3.4 Ghz.
Speccen finns i signaturen

Permalänk
Medlem

Kör min i 3.4ghz på 1.38v NB 1.22v var uppe och naffsade på 3.5ghz men fick aldrig till det helt stabilt (Trotts att jag körde upp NB i hela 1.35v och vcore i 1.45v) så kan väll anta att jag inte fått ett så bra exemplar av prollen (Rev:G0) Men lättaste klocken du kan göra är att köra 8X400 då klockar du inte ens minnerna. Rullade fint för mig på stockvolten men lås PciE till 101 för säkerhetsskull. Jag ligger på 22idle/40load men min tx2 kylare http://www.dustinhome.se/pd_5010114630.aspx kör även med artic silver 5 kylpasta som är den bästa kylpastan jag någonsin använt. MVH//GanX

Visa signatur

Rigg : Asus Rog Strix B450 | 16gb Corsair 3200mhz | Ryzen 5700X | Gainward RTX 2070 | Silencio 550
Cube : Asus H81I | 8gb Corsair Vengeance 1866mhz | i5 4570S@Cold like ice | HD7970| Node 304 White