Vilket minneskort till Nikon D90?

Permalänk
Medlem

Vilket minneskort till Nikon D90?

Hej

Fick mitt paket från Dustin idag. Undrar om ni tycker jag ska köra med minneskortet som jag fick till eller om jag ska köpa ett Sandisk Ultra/Extreme?

Det jag fick är ett Transcend 4GB ca 6-7Mb/s

Kommer jag märka någon skillnad om jag köper ett snabbare?

Permalänk
Medlem

du kommer värka en skillnad ifall du anväder dig av serietagningar, kan skilja ca-0,5-1 bilder / sekund, beroende vilken hus man har, men kommer du bara ta bilder som en vanlig svensson så behöver du nog inte byta till ett snabbare ( RAW format blir ju större ca 7-9mb / bild ) fördelen med Ultra/Extreme korten är ju att dom tål väldigt mycket mer, dom är ju betydligt säkrare så därför hade jag nog skaffa mig ett extreme kort, 4 GB kostar ju vara 320:- på teknikmagasinet

Visa signatur

http://www.tomasnilsen.se
[Stationär] 4790K ,16Gb Corsair XMS3, Samsung 850 500GB, R4, ASUS 1080 STRIX, Samsung S27A850T, EVGA G2 |[Bärbar] HP Spectre 13 [Kamera] Fuji XT-1, XT-10, [objektiv] 35 1,4, 18-55 2,8-4, 55-200, 27 1,8 [Blixtar] Nissin 622, Dörr 160x3 Mobil Nexus 5, Lumia 920, OPO 3T, iPhone5s

Permalänk
Medlem

Det undrar jag också. Ett standardkort, ex. KINGSTON SECURE DIGITAL 2gb har en max skrivhastighet på 1.5 mb/s och ett SANDISK SECURE DIGITAL ULTRA II 2 GB Max skrivhastighet 15 gb/s.

Skiljer endast 15 kr i pris på dustinhome, Inget att snåla på iofs.

En bild i jpeg tar ca 8.5 mb, skulle alltså bli en väntetid på 8 sek mellan varje bild om jag körde kort med standardhastighet? Och att filma i hd...

Visa signatur

P183]CP-850]GigabyteGA-890GPA-UD3H]1090TBE@3.75GHz][trueblack120][CorsairF120]2x2GB_PC3-12800]RadeonHD6950]ACS1

Permalänk

jag använder Ultra II till min D90, funkar utmärkt, har både använt 2gb och 8gb

Permalänk
Medlem

Tack för svaren!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av catch1
En bild i jpeg tar ca 8.5 mb, skulle alltså bli en väntetid på 8 sek mellan varje bild om jag körde kort med standardhastighet? Och att filma i hd...

Kameran har ju en buffer åxå, som rymmer ett antal bilder. Vet inte hur mågna det är på D90, men det kanske kan vara något 10-tal i JPEG och något färre i RAW. Så länge inte buffern är full märker man inte alls av att kortet är långsamt.
Vill man filma däremot är det nog bra att ha ett snabbt kort, även för kortare sekvenser...