Permalänk
Medlem

CPU-Fläkt stannar vid biosbild....

Nu är det så att jag och en kompis skulle formatera hans dator, vi passade även på att dammsuga datorn och gjorde det väldigt försiktigt p.g.a. esd-skador.

Efteråt när vi skulle starta datorn så börjar den som vanligt, sen när det här pipet kommer så stannar cpu-fläkten och datorn fryser sig. Antar att det är moderkortet som blivit arg och inte vill vara med och leka längre.

Alla sladdar sitter i som dem ska..

Värt att nämna är även att datorn blev väldigt varm förut och då hade chassiefläkten och cpu-fläkten stannat, det var ca. 3 månader sen, men efter datorn fick stå ett tag funkade den och har funkat felfritt efter det..

Något förslag på lösning alt. om det är något annat än moderkortet som är fel?

Mvh. eder b3nnart.

Permalänk

Nollställt bioset till att börja med?

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem

Nope, men borde det ändra något? Värt att testa iallafall.

Permalänk

Ja, det kommer ju återställa alla inställningar i bios till standard. Kan vara nödvändigt att gå in i bios sen och ta typ "Load optimized defaults" och sen spara.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem

Hängde inte riktigt med på ditt sista, Menar du att man ska köra Load optimized... efter att man resettat eller?

Permalänk

Jo, precis. Vissa moderkort tar inte in rätt inställningar när man nollställt bios, alltså typ processorn kommer gå så långsamt som moderkortet tillåter. Gäller vad jag vet främst äldre moderkort men jag har ju ingen aning om vad du har att göra med. Så därför rekommenderar jag dig att gå in i bios och välja "Load optimized defaults" så de korrekta inställningarna läggs in.

Förutsatt att du får igång datorn efter nollställningen alltså.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem

Yes, ska gå till honom nu och försöka, postar edit senare.

edit: Det funkade inte med att nollställa bios.

Följande delar sitter i datorn:
AMD Athlon 64 X2 6000+ 3.0GHz Socket
AM2,2MB, BOXED m/fläkt

Sony NEC Optiarc DVD±RW burner AD-7200S,
20x, SATA, Black, bulk

Corsair TWIN2X 6400C5DHX DDR2, 2048MB
Kit m/två CL5 1GB Dimm's, E.P.P and DHX

Antec Sonata III Miditower, Svart
m/500W Nätaggr.

Western Digital Caviar GP 500GB SATA2,
16MB 7200RPM

Asus GeForce 8600GT 512MB DDR2,
PCI-Express, 2xDVI-I/HDTV/HDCP

Asus M3N-HD/HDMI, nForce 750a SLI,
Socket-AM2+, ATX, 2xPCI-Ex(2.0)x16