Går inte att chmoda eller sftpa till servern - hjälp!

Permalänk
Medlem

Går inte att chmoda eller sftpa till servern - hjälp!

Jag har 2 ganska konstiga problem som jag hoppas ni skulle kunna hjälpa mig med eftersom ni troligtvis är jättemycke bättre än mig på linux
Jag är ganska ny vad gäller linux, på servern kör jag openSUSE 11.1.

Problem 1: Jag har kopplat in ett par diskar som kom från windows direkt i NTFS format, openSUSE lade diskarna i /windows/C, /windows/D osv
När jag försöker använda mig av chmod på en mapp i /windows/C så tar det ett tag sen har det inte hänt något dvs rättigheterna har inte ändrats...

problem 2: Det funkar att ssha till servern men när jag ska sftp (filöverföring med ssh) så kommer jag inte in. Här är log från filezilla

Status: Ansluter till 192.168.0.161...
Svar: fzSftp started
Kommando: open "root@192.168.0.161" 22
Kommando: Pass: **********
Status: Connected to 192.168.0.161
Fel: Tidsgränsen för anslutningen överstegs
Fel: Kunde inte ansluta till servern

Som ni ser så verkar den gilla mitt lösenord, när jag skriver in ett annat lösenord säger den till att det är fel. Men sen bara fastnar den där typ...

Tack på förhand

EDIT: Lyckades lösa problem 2! För er som kanske har haft samma problem så var det min cowsay i början som va problemet..(DOH!)

Permalänk
Medlem

På problem 1, kan du läsa diskarna? Om jag inte minns helt fel så behöver du ha "ntfs-3g" installerat för att kunna skriva (läsa också kanske) till diskarna. Det kan vara värt att testa i alla fall.

Permalänk
Medlem

Jag kan läsa från diskarna och skriva till dom som root som dem säger på deras sida (openSUSE)
"By default, only root user can write on NTFS partition. Modify /etc/fstab to reflect dmask=002 to enable user writing."
Jag försökte byta dmask i fstab filen men lyckas endå inte...
Upptäckte nu också att när jag skapar en ny mapp i /windows/C tex och sätter chmodar den till 777 så blir den bara 755 som den andra mappen jag försökte chmoda, det verkar som att det är max 755 som gäller.
Hoppas deta svar va till någon nytta!
Tack igen, alla svar och tankar är välkommna

Permalänk
Medlem

root brukar inte och ska inte kunna ssha in by default. Så inge sftp login för root.

Permalänk
Medlem

om du ska ha dina windows-diskar till lagring för vanliga användare eller liknande, så kör:

chown -R användare /windows/C/ chown -R användare /windows/D/

och ersätt användare med vilken användare du vill ska ha behörighet till diskarna.
behöver du sen 755 rättigheter så kör chmod -R 755 /windows/C/ & D respektive.
försök att aldrig ha 777 på något. och ftp:a inte med root-kontot som sagt. det blir aldrig lyckat i längden.

PS: de flesta distar monterar oftast NTFS-diskar endast med läsbehörighet (det står ro i fstab) p.g.a. att det är just NTFS.

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Medlem

Tack för hjälpen den dock till no use just nu då min systemdisk kraschade .blir o köpa en ny och installera om ALLT...Jaja sånt händer