Följ Black Week på SweClockers
Permalänk
Medlem

partitionering

har en laptop som jag köpte i en affär och ska formatera om. skillnaden nu är att jag inte riktigt ges friheten att bestämma över partitioneringen då det nu är att bara trycka i en skiva som tar en tillbaka till datorns fabriksdefault.

kan man partitionera i efterhand eller är detta något som endast går att göra vid formatering?

Permalänk
Medlem

Du kan ändra det i efterhand med exempelvis GParted.

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk
Medlem

såg rätt krångligt ut det där, ska man behöva sitta och koda själv? förstod inte riktigt hur det funkade

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cyrus#18
såg rätt krångligt ut det där, ska man behöva sitta och koda själv? förstod inte riktigt hur det funkade

Peka, klicka...

Visa signatur

{{P180, p5k, q6600, 4x1GB ddr2 Dominator, Asus 8800gts 640MB, Raptor 150GB + randomdiskar},
{mbp e2011 13"},
{Asus 1005p},
{e2100, p5gz-mx, 2x2GB ddr2, 250GB}}

Permalänk
Medlem

jomen är det live jag ska använda? för när jag tankade ner den andra och öppnade så fann jag ingen vettig .exe fil eller liknande för att starta programmet

Permalänk
Medlem

Fråga en kompis som har samma OS som du har och använd hans/hennes installations-skiva.
Alltså en riktig installations skiva.

Sedan installerar du med en och skriver in den nyckel du har bak på datorn.
Om installationen inte tar den nyckeln så ringer du till MS och förklarar detta och frågar hur dom har tänkt sig hur du ska kunna installera det operativsystem som du ändå har betalt för...
Du köper nämligen en nyckel, inte en CD/DVD-skiva...

EDIT:
Sedan får du även installera alla drivrutiner som behövs för att OS:et ska fungera riktigt.
Du kommer troligtvis även märka att datorn kommer kännas som en 200% snabbare dator...

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cyrus#18
jomen är det live jag ska använda? för när jag tankade ner den andra och öppnade så fann jag ingen vettig .exe fil eller liknande för att starta programmet

Det är en LiveCD, d.v.s. du bränner ut den på en skiva och bootar från den.

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.