Något litet fel vid datorbygge...snabb hjälp!

Permalänk
Medlem

Något litet fel vid datorbygge...snabb hjälp!

Hallå !

Håller på att bygga ihop en dator nu (dator 1), men de går inte riktigt bra.
När jag startar datorn så går fläktarna igång, en lampa på moderkortet lyser (grönt), grafikkortet får ström, fläkten går, CPU-fläkten går osv.

Men jag får ingen bild (!) ?

Har testat att sätta grafikkortet i en annan dator (dator 2), och då funkade grafikkortet, testade även att använda grafikortet från dator 2 i dator 1 och då fick jag inte heller någon bild.

har gjort samma sak med ram-minnena...
Har uteslutit att det är fel på grafikkort eller ram-minne....

Nätagget är ett Corsair 550W så de är lugnt på den sidan.

jag misstänker att det är något skumt med moderkortet, men vad kan det vara ?
moderkortet är Asus P5Q SE, rätt litet

finns ingenstans på moderkortet att sätta en kontakt som heter "1394", vad betyder den? är de nödvändigt för att få bild?

behöver hjälp!

Visa signatur

CPU: Intel Q6600 Moderkort: Gigabyte p45 DS3r GPU: Sapphire HD4870
A- data 4gb ram

Permalänk
Utelåst hobbymoderator

va är det för processor ,har du stoppar in den extra 4 pinnars extra strömen för processorn

Visa signatur

Intel core i7 920@3,5ghz , Asus P6T 3gb ddr3 corsair xms3 minnen

Permalänk
Medlem

Och, har du kollat så att det är rätt bios (senaste)? i vissa fall behöver vissa modekort en bios update för att kunna använda vissa CPUn

Permalänk
Medlem

det är en intel E7400 processor
var ska jag sätta i en extra ström till den?

hur ska jag updatera bios om jag inte får igång den ( hehe)xD ?

Visa signatur

A- data 4gb ram

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bangtzi
det är en intel E7400 processor
var ska jag sätta i en extra ström till den?

hur ska jag updatera bios om jag inte får igång den ( hehe)xD ?

Det finns 2 ström kontakter på en datorn, en 20/24 pins. Och en annan 4 pins. Kolla så att du har satt in båda två och inte bara den som ger el till modekortet.

Permalänk

har haft samma problem på en annan dator en gång i tiden. Har du corsair minnen? isånnafall testa med ett par vanliga (tex. kingston) minnen...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SeLEcto-
Det finns 2 ström kontakter på en datorn, en 20/24 pins. Och en annan 4 pins. Kolla så att du har satt in båda två och inte bara den som ger el till modekortet.

var ska jag sätta den 4-pin kontakten? heter de nått spec?

@aeroxpojken: Jag har Corsair-minnen till datorn ja...men jag har A-data i min andra dator. Och jag har provat med dem minnena, samma sak.

Visa signatur

A- data 4gb ram

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bangtzi
var ska jag sätta den 4-pin kontakten? heter de nått spec?

Du ska sätta den i modekortet, platsen där den ska vara är oftast nära CPUn.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SeLEcto-
Du ska sätta den i modekortet, platsen där den ska vara är oftast nära CPUn.

hmm okej...finns en kontakt nära som heter "ATX 12v"men den e kvadratformat med 4 kontakter.
men på nätagget är där bara en radformad 4pins och sen en rektangulär 8pins....2*4

de passar lixom inte?:S

Visa signatur

A- data 4gb ram

Permalänk

den som är 2x4 går nog att dela på så att du kan stoppa i den ena till processorn, om inte så borde det finnas en lös kvadratisk 4pin sladd.

Visa signatur

Fractal design R4 : ASUS Sabertooth Z77 : I5 3570K @ 4,5 : INTEL 520 SSD :corsair 16GB : GTX 260 :Tagan 600W : Windows 7 X64 : Samsung 2443BW

Permalänk
Hedersmedlem

Det är ju aldrig en nackdel att läsa manualen. Allt detta med kablar osv står där.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blom_Avesta
den som är 2x4 går nog att dela på så att du kan stoppa i den ena till processorn, om inte så borde det finnas en lös kvadratisk 4pin sladd.

haha känner mig jäkligt dum, men var just så man skulle göra, haha sry guys!

men nu har jag nytt problem...jag har fått bild osv, men när ajg nu ska boota från skiva så kmr den upp " CPU Fan Error " ?
vad menas med de? har jag kopplat in CPU fel? den ska väl kopplas till CPU_FAN på moderkortet?

Visa signatur

A- data 4gb ram

Permalänk
Utelåst hobbymoderator
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MultiMan
Det är ju aldrig en nackdel att läsa manualen. Allt detta med kablar osv står där.

jaha oj va nödvändig komentar ,inte all som fattar i allfall

OT: vissa moderkort har en instälning i bios som varnar vid för lågt varvtal ställ upp den eftersom troligastvis så snurrar din fläkt bara i 200-800 varv kan krävas att du ställer upp fläkt limitern till över 2000varv eller disabla den , var i bils det står vet jag inte

Visa signatur

Intel core i7 920@3,5ghz , Asus P6T 3gb ddr3 corsair xms3 minnen

Permalänk
Medlem

Om du har standard fläkten till cpu så ska det gå 2 sladdar från den. 1 för ström och 1 sladd som ska gå till moderkortet och tala/styra varvtalet på fläkten. Om den inte är i så tror bios att fläkten står stilla.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av abki
Om du har standard fläkten till cpu så ska det gå 2 sladdar från den. 1 för ström och 1 sladd som ska gå till moderkortet och tala/styra varvtalet på fläkten. Om den inte är i så tror bios att fläkten står stilla.

Nej, en 4pins (fläktkabel, inte molex).

Visa signatur

{{P180, p5k, q6600, 4x1GB ddr2 Dominator, Asus 8800gts 640MB, Raptor 150GB + randomdiskar},
{mbp e2011 13"},
{Asus 1005p},
{e2100, p5gz-mx, 2x2GB ddr2, 250GB}}

Permalänk
Medlem

På min och de flesta andra datorer så brukar det vara en molexkontakt till sladden. I det här fallet i bara ena ändan. Kontakten med tillhörande sladd ska vara isatt i motsvarande kontakt på moderkortet så att bios ska kunna känna av varvtalet på fläkten och styra fläkthastigheten. Molex är en marknadsledande producent av bl.a. kontakter inom elektroniksidan,
Se mer prylar på http://se.farnell.com/jsp/search/browse.jsp?N=0&Ntk=PLS_MAN_B...

Permalänk

Fläkten har en 3-pins kontakt, den ska du sätta i en 4-pins kontakt. Kanske är olika beroende på moderkort men så är det på mitt

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk
Medlem

okej....tack alla för svaren!

Angående CPU_FAN error så hade en sladd kommit in i cpu-fläkten så den snurrade inte...haha LOL

men sedan så fick jag bild osv...men den ville inte boota från dvd...datorn ville inte hitta min dvd-läsare så de gick inte.
DVD-var en sådan gammal med bred och platt sladd....IDE lr vad de heter...

Så jag tog min dvd, från min dator och satt in i brorsan dator (dvd med sata), och då hittade datorn dvd:n direkt och jag kunde installera OS osv...

Jag vet att jag var klantig och glömde kolla om dvd:n som jag beställde var IDe elelr SATa (misstag, I know)
Men jag förstår inte varför det inte funkar med en sådan äldre dvd? de borde ju endå funka?

Visa signatur

A- data 4gb ram

Permalänk

Det ska ju funka.. Skulle ju kunna vara någon inställning i BIOS att ide-devices blir nerprioriterade?:S

Visa signatur

Asus Striker II Extreme / XFX Geforce GTX 280 / Q9450 @ 3.6GHz/ TRUE Noctua 120/ 4x1GB Corsair TWIN3X2048-1333C9DHX / X25-M G2 80gb Velociraptor / Win 7 Ultimate x64/ Antec P190

MovieDatabase

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KurreKula
Det ska ju funka.. Skulle ju kunna vara någon inställning i BIOS att ide-devices blir nerprioriterade?:S

aa jag tycker åsså de...jo kanske är det någon inställning.

Men hur ska jag göra nu för att kunna använda den gamla IDE-brännaren? den måste ju funka att använda?

Visa signatur

A- data 4gb ram

Permalänk

Får du upp den i windows sen då?

Visa signatur

Asus Striker II Extreme / XFX Geforce GTX 280 / Q9450 @ 3.6GHz/ TRUE Noctua 120/ 4x1GB Corsair TWIN3X2048-1333C9DHX / X25-M G2 80gb Velociraptor / Win 7 Ultimate x64/ Antec P190

MovieDatabase

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KurreKula
Får du upp den i windows sen då?

nja....asså när jag är i windows ochs ätter i en skiva så händer ingenting
sen under "Dator" så hittar den inte dvd:n

Visa signatur

A- data 4gb ram

Permalänk

Ändra jumpers på läsaren

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gunvald Larsson
Ändra jumpers på läsaren

och hur gör man de då?
vad ska dem ändras till?

Visa signatur

A- data 4gb ram

Permalänk
Medlem

om alla andra enheter i datorn (hdd, dvd, cd) är sata, då skall ide-brännaren jumpras som master.

Visa signatur

Asus P5Q DL P45, Intel Q9550, 4GB OCX PC9600, XFX GF GTX285

Permalänk
Medlem

det finns förmodligen en lättfattlig beskrivning på brännarens bakre plåt eller på en liten etikett.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

doh

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Börjevandal
jaha oj va nödvändig komentar ,inte all som fattar i allfall

inte alls, OP låter som en 12 åring som inte kan något och inte tänker rakt.

klassisk RTFM....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av snefan
inte alls, OP låter som en 12 åring som inte kan något och inte tänker rakt.

klassisk RTFM....

haha lol

jag är 17 år, men dock har annat för mig än å sitta å kolla på datorer hela dagarna....därför frågar jag er kunniga

Visa signatur

A- data 4gb ram