Följ Black Week på SweClockers
Permalänk
Medlem

programmera med C#

jag tänkte börja lära mig C# och vill ha tips på vilket program som är bäst för att använda till C# programmering (såsom folk verkar föredra Visual Studio Express för C++)

och jag undrar dessutom om boken Programmering i C# är något att rekommendera.

jag är totalt nybörjare, har ingen erfarenhet alls och fick i tips att en bra start är att lära mig just C# och php, därför jag ställer dessa frågor

Permalänk
Hedersmedlem

Egentligen är det mest Visual C# Express man har att välja på...

Permalänk
Medlem

Jag skulle gärna vilja rekommendera QuickSharp för nybörjaren, eftersom Visual C# Express kan vara lite mastigt att jobba i för en som är totalt grön. Men QuickSharp har funkat så jäkla dåligt för mig, så jag kan inte rekommendera det. Synd på ett bra koncept.

Permalänk
Medlem

vad är det som inte funkar med quicksharp då?

Permalänk
Medlem

Jag har upplevt det som buggigt i största allmänhet. Men det hindrar ju inte dig från att ladda ner det och prova själv...

Permalänk
Medlem

Visual Studio har jag använt i alla år, verkligen bra. Ang C# bok så finns det en på svenska som heter Skarp Programmering med C# (Jan Skansholm), har dock inte använt den så mycket, mest kollat upp lite smågrejer... den går igenom lite allt möjligt och är skriven för nybörjare och förklarar exakt allt. Boken visar exempel skrivna i Visual Studio, så kanske är det bäst tillsammans med denna bok, visar också hur man kompilerar utan Visual Studio...

Permalänk

SharpDevelop 3.0 är underbart.

edit / för övrigt gratis och open source

Permalänk
Medlem

Kolla även för vilket framework som böckerna bygger på. Detta då nyare versioner av framework tillför nya och enklare sätt att göra saker på...

Visa signatur

Fulburken:
| I9 9900K
| Gigabyte Aorus Z390 AORUS MASTER
| Asus RTX 3090 Strix OC

Permalänk
Medlem

Visual c# hands down.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Länk till piratkopia borttagen.

Permalänk
Medlem

Program: Visual Studio, eller Visual C# Express

Bok: Skarp programmering med C# - Jan Skansholm

Nätet: MSDN är din bästa vän. ex. http://msdn.microsoft.com/en-us/library/aa288436(v=vs.71).asp...

Började själv med C# och med just ovan hjälpmedel.
Visual Studio är enligt mig det bästa man kan använda sig av när det kommer till C#-programmering. Skansholms bok börjar väldigt grundläggande och jobbar sig uppåt, och det absolut bästa är att den är skriven på svenska. Det kan vara svårt att förstå en del begrepp annars när man är helt ny. Ett annat måste är MSDN och google. Fastnar du med en specifik sak när du sitter och kodar finns oftast svaret där :).

Permalänk
Medlem

Visual Studio är helt klart det bästa integrerade utvecklingsverktyget på marknaden.
Och då C# är utvecklat av Microsoft, och Visual C# också är utvecklat av dem, så finner jag bara en anledning till att inte använda Visual Studio eller Visual C# Express, och det är om du kör på mac eller linux, där det inte finns.

Nybörjarböcker om C# brukar gå igenom Visual Studio, så man lär sej använda det. Använder du en annan utvecklingsmiljö så måste du lära dej utvecklingsmiljön på något annat sätt.

Sedan, Visual C# Express är gratis, bara så du vet.
Så varför använda en sämre utvecklingsmiljö, då man kan skaffa Visual C# Express gratis. Att det är avancerat betyder inget, som nybörjare så kommer man ändå inte använda några av de mer avancerade funktionerna ändå.

Till böcker, Murach's C# är bra (på engelska däremot), på högskolan körde vi me C# for Students av Douglas Bell och Mike Parr.

Permalänk

Liten fråga om c# !!!! Vi började med det i skolan idag och är därför riktigt ny inom området, det är därför jag ställer denna frågan.
Efter att ha sparat ett projekt/fil så kan jag inte köra debug efter att jag öppnat den igen. Alltså jag gjorde en liten kod i skolan och tog med den hem. Öppnar den och försöker att köra/debugga den (F5) men inget händer... Vad gör jag för fel?

Visa signatur

Dator: OCZ Agility 3 60GB || Intel i7 3770k 4gHz || ASRock Z77 Extreme4 || 12GB Vengeance Ram
6 TB Hdd || Gigabyte 780 windforce || Corsair Carbide 500R|| Fatal1ty 500W PSU 80+ ||
Kamera: Sony Alpha A33

Permalänk
Medlem

Du kanske helt enkelt glömt console.readline(); i main

Permalänk
Medlem
Skrivet av kvicksilv3r:

Liten fråga om c# !!!! Vi började med det i skolan idag och är därför riktigt ny inom området, det är därför jag ställer denna frågan.
Efter att ha sparat ett projekt/fil så kan jag inte köra debug efter att jag öppnat den igen. Alltså jag gjorde en liten kod i skolan och tog med den hem. Öppnar den och försöker att köra/debugga den (F5) men inget händer... Vad gör jag för fel?

Tryck på F6 för att kompilera koden, testa sen att köra igång det med f5 igen.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem
Skrivet av kvicksilv3r:

Kontrollera att du i övre delen av fönstret (drop down kontroll) har valt Debug. Kan du kompilera koden? Högerklicka på projektet och välj Rebuild.

Det kan ju vara så att du inte fick med alla filerna hem.

Visa signatur

ASUS ROG Strix X570-F, AMD Ryzen 9 5900X, ASUS GTX 1080 Ti Strix Gaming OC, 32GB G.Skill Trident Z Neo CL16 3600MHz, Arctic Freezer II 240, Seasonic Prime Titanium 850W, Phanteks Enthoo Evolv X, 2x Samsung 970 EVO Plus 1TB, Seagate Firecuda 2TB, Seagate Ironwolf 4TB, ASUS PG278Q

ASUS ROG Crosshair VI Hero, AMD Ryzen 9 3900X, ASUS RTX 2060 Dual OC, 16GB G.Skill Flare X CL14 3200 MHz @3200 MHz, Arctic Freezer 240, Seasonic Prime Titanium 850W, Phanteks Eclipse P400S Glass, Samsung 960 Pro 512GB, Samsung 850 Pro 512GB, Seagate Ironwolf 4TB, ASUS PG278Q

ASUS Maximus V GENE, Intel i7 3770K @ 4,6 GHz (1.190 V), EVGA GTX 670 FTW SLi, 8GB G.Skill TridentX CL10 2400 MHz, Samsung 850 Pro 512GB, Samsung 840 Pro 256GB, Corsair Hydro H100i, Corsair AX860i, Fractal Design Define R4W, ASUS PG278Q

Permalänk

Visual Studio är det som gäller. Gratisversionen räcker långt.
Kan också rekommendera en svensk sida som har bra tutorials.
http://www.csharpskolan.se

Permalänk
Medlem

Ser att Head First C# boken inte är nämnts här, om du är TOTALT grön i programmering så rekommenderar jag denna bok som sagt va.

Finns inget bättre för nybörjare, många här kan säkert skriva gott om boken också. Kan låva att den slår allt och alla böcker och länkar ovan för just nybörjare.

Du kan hitta mer här http://www.headfirstlabs.com/books/hfcsharp/

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem

Ett alternativ till Visual Studio är MonoDevelop som även går att köra på Linux och Mac.

Permalänk
Medlem

Min favorit IDE (programet som du programmerar i) är Codeblocks, för den är enkel att använda och du kan använda den både på Mac,Linux och Windows.

Permalänk
Medlem

Jag lärde mig mycket C# på CSharpskolan.se
Bara ett tips Börjar man på grunderna så är det mesta upplåst, annars får man betala för de mer avancerade har jag för mig
// Kevin

Visa signatur

i7 2600k @ många Ghz, Tillräckligt med RAM, Asus P8Z68 DELUXE, 2070

Permalänk
Skrivet av MugiMugi:

Ser att Head First C# boken inte är nämnts här, om du är TOTALT grön i programmering så rekommenderar jag denna bok som sagt va.

Finns inget bättre för nybörjare, många här kan säkert skriva gott om boken också. Kan låva att den slår allt och alla böcker och länkar ovan för just nybörjare.

Du kan hitta mer här http://www.headfirstlabs.com/books/hfcsharp/

Ja, jag ger också tummen upp för Head First C# (2:a upplagan)! Du kommer att lära dig roligare och mer, avskräcks inte av antalet sidor i boken. Tro mig!
Böckerna i Head First-serien är också hyfsat billiga jämfört med mycket annat.

Visual Studio Express skulle jag rekommendera. Om ni har möjlighet att få ett MSDNAA-konto via skolan så kan du få ner andra versioner. Och var inte orolig om du aldrig jobbat i Visual studio förut, för det är också något som du lär dig allteftersom i Head First-boken

Sedan finns det otroligt mycket på nätet, men en bra bok finner jag oftast mig mer bekväm med att kunna ha till hands.
Lycka till!

Visa signatur

WCG-dator: |AMD 2990WX @ 3.3GHz All Core| |ASRock Taichi X399| |Samsung 970 EVO M.2 500GB| |Quad Channel 64GB Corsair 2933Mhz @ 14-13-13-28-1T| |SilverArrow TR4| |PNY GTX 1080 8GB @ +185/+625MHz| |Corsair AX1200i 1200W| |Thermaltake Level 10 GT Snow Edition|