HTPC kopplad till Sanyo PLV-Z700

Permalänk
Medlem

HTPC kopplad till Sanyo PLV-Z700

Hej,

Tänkte höra lite med er vilken bildinställning jag skall ha? Jag vill köra filmerna i högsta kvalitet, alltså 1080p. I min HTPC sitter ett Nvidia 9500GT kort och där i kontrollpanelen kan jag välja olika 1080p inställningar. Bl.a. 1080p50, 1080p24 och bara 1080p. Vad bör jag välja för bästa bild? Samt är det någon prestandaskillnad mellan dessa inställningar?

Permalänk
Medlem

1080p50 betyder att det är 50hz, 1080p24 betyder att det är 24hz.
Ta det högsta som din TV klarar. Prestandaskillnaden ser du om TVn tillåter det. Oftast brukar det vara att så hög hz som möjligt ger bästa bild vid snabba rörelser och liknande.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem

Det är ingen tv jag har utan en projektor (som det står i titeln ).

Jag har dock läst något om att 1080p24 är det optimala då blu-ray filmer (som är i 1080p) är inspelade i 24hz eller något liknande?

Men hur blir det då om man skall kolla på en xvid film ex. ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pcw
Det är ingen tv jag har utan en projektor (som det står i titeln ).

Jag har dock läst något om att 1080p24 är det optimala då blu-ray filmer (som är i 1080p) är inspelade i 24hz eller något liknande?

Men hur blir det då om man skall kolla på en xvid film ex. ?

Jag har 0 koll på projektorer och ser inget om det i titeln.

Jag skulle tippa på att det där fungerar som spel visas på en LCD-skärm. Ta QuakeLive som exempel. Jag får 125fps hela tiden men min skärm stödjer bara 60fps. Jag skulle alltid ha den högsta frame rate:n även fast min skärm inte kan visa det.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem

lite äldre filmer som tex the league of extraordinary gentlemen är inspelad i 24 och skall visas i 24 medans nya filmer som tex hancoock är inspelad i 60.
Min epson där hemma ställer in sig själv efter vilken hz det är på signalen ifrån min PS3.

Möjligen är det så att om du väljer 1080p (enbart) så justerar den sig själv efter vad det är som spelas upp.

En ren gissning från min sida.

Dock har jag för mig att standard på projektorer är 60hz då ingen jag sett har haft mer eller mindre än detta eller haft möjlighet att välja annat (så vida inte den ändrar sig efter signalen själv.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt