fungerar corsair med asus överhuvudtaget??

Permalänk

fungerar corsair med asus överhuvudtaget??

jag köpte 3gb trichannel corsair dominator 1600mhz minnen till min I7
men windows och bios visar bara 2gb.
medan CPU-Z visar 3072????

skumt som fan men saken är att jag kan knappt spela tales of valor för att windows vista ultimate x64 slukar 1.83gb eller spelet jag vet inte vilket men segt och så vidare blir det.

så det enda jag kan göra är väl att prova minnena för sig och den gång datorn inte startar är ju det minnet trasigt.
eller?

startar datron ens på 1gb

Visa signatur

|- ASUS P6T deluxe v2-|- Intel Corei7 920 stock speed stock cooling-|- XFX HD4890 i CF|- Corsair dominator 1600mhz DDR3 -|- ANTEC P190-|- samsung 226bw-|

Permalänk
Medlem

Dominator minnena finns med i Asus QVL-lista, ja.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk

ok så varför ser jag då bara 2048mb i bios när den räknar "delar"
samt i windows men i CPU-Z 3072 samt trichannel detta är vad som gör mig så konfunderad.
inte kan väl minnena vara pajj eftersom cpu-z hittar 3gb men allt annat 2gb??
kan det vara en bios uppdatering?
törs man i så fall använda det det uppdaterings program som asus moderkorts skiva har?

Visa signatur

|- ASUS P6T deluxe v2-|- Intel Corei7 920 stock speed stock cooling-|- XFX HD4890 i CF|- Corsair dominator 1600mhz DDR3 -|- ANTEC P190-|- samsung 226bw-|

Permalänk
Medlem

Kolla så att alla ram stickor verkligen sitter i riktigt.
Annars kan du ha fått ett defekt ram minne.
Men kolla så att alla sitter i ordentligt, och om de gör det så prova i en annan dator med.

Visa signatur

Chassi Corsair Obsidian 800d Moderkort ASUS Z170-A RAM Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2400Mhz CL14 Vengeance GPU ASUS Radeon R9 390 8GB DC3 STRIX OCPSU EVGA Supernova G3 750W CPU Intel Core i5 6600K @ 4.6GHz, Noctua NH-D14 Skärm Acer 34" Predator XR341CK Curved

Permalänk
Entusiast

Har moderkortet ifråga stöd för trichannel?
Många moderkort har bara stöd för dualchannel/ganged mode.

Om du kör minnena i single channel mode istället borde det fungera.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk

jag har 3 oranga slottar 3 svarta säger mig inte mycket i sig men
det är ett ASUS P6T Deluxe V2 bios version vet jag inte kanske det första finns några andra också

men vad är de oranga slottarna är de för trichannel?

Visa signatur

|- ASUS P6T deluxe v2-|- Intel Corei7 920 stock speed stock cooling-|- XFX HD4890 i CF|- Corsair dominator 1600mhz DDR3 -|- ANTEC P190-|- samsung 226bw-|

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Legoloppa
jag köpte 3gb trichannel corsair dominator 1600mhz minnen till min I7
men windows och bios visar bara 2gb.
medan CPU-Z visar 3072????

skumt som fan men saken är att jag kan knappt spela tales of valor för att windows vista ultimate x64 slukar 1.83gb eller spelet jag vet inte vilket men segt och så vidare blir det.

så det enda jag kan göra är väl att prova minnena för sig och den gång datorn inte startar är ju det minnet trasigt.
eller?

startar datron ens på 1gb

Har du kört memtest ? Ingen idé att posta och gissa vad som kan vara fel. Kör memtest om minnen är trasiga så kommer du se det.

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Medlem

Har du satt minerna rätt, enligt manualen. Beroende på hur du ska köra minnerna. trichannel, 2x 3cnannel, dualchannel osv.

Permalänk

jag har alla 3 1gb stickor i de oranga slottarna kan prova de svarta och se om det gör någon skillnad eller kanske en i orange en i svart och sista i orange?
har ultimate boot cd memtest?

Visa signatur

|- ASUS P6T deluxe v2-|- Intel Corei7 920 stock speed stock cooling-|- XFX HD4890 i CF|- Corsair dominator 1600mhz DDR3 -|- ANTEC P190-|- samsung 226bw-|

Permalänk

ok så här är det de 3 oranga slotten är de enda där minnena verkar fungera.

men vet inte om det är en bios grej eller om det är en trasig slot provade alla minnen i de 2 bortre oranga visade 2048 vad det nu kallas när den räknar och visar cpu osv unde uppstarten.
men om jag har i alla 3 i orange visar endast CPU-Z 3072/trichannel dessa minnen är stödda av moderkortet men en och en i den första oranga och inget syns på skärmen samt lyser en blå led lampa vid den sloten.

är det då moderkortet som är trasigt?

Visa signatur

|- ASUS P6T deluxe v2-|- Intel Corei7 920 stock speed stock cooling-|- XFX HD4890 i CF|- Corsair dominator 1600mhz DDR3 -|- ANTEC P190-|- samsung 226bw-|

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Legoloppa

är det då moderkortet som är trasigt?

Vet du ens hur man felsöker ? Jag har sett att du gissar järnet men det går inte till på det viset.
Kör memtest så VET du om minnen är trasiga eller inte. Då kan man gå vidare med moderkort, BIOS osv. Poängen, ta EN sak i taget och sluta gissa.
Och ja, UBCD ska ha memtest.

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk

jag har provat minnena en och en de fungerar bra i 2 av 3 oranga men i det tredje sker inget är det en bra felsökning eller?
ska testa memtest också vilket av memtest ska jag ta 1.70/3.3?
samt vilket test det som bara startar eller nåt annat?

Visa signatur

|- ASUS P6T deluxe v2-|- Intel Corei7 920 stock speed stock cooling-|- XFX HD4890 i CF|- Corsair dominator 1600mhz DDR3 -|- ANTEC P190-|- samsung 226bw-|

Permalänk
Avstängd

ta 3.3 och använd test nr 5
Om ett minne fungerar i första 2 slot men inte i den tredje så är det det minnesplatsen som är problemet.
Är alla timings OCH volt korrekt inställda ? Och nej "auto inställning" duger inte. Vilken BIOS har du ? Minnesproblem löses ofta med ny BIOS.

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk

det första det finns 3 nyare

Visa signatur

|- ASUS P6T deluxe v2-|- Intel Corei7 920 stock speed stock cooling-|- XFX HD4890 i CF|- Corsair dominator 1600mhz DDR3 -|- ANTEC P190-|- samsung 226bw-|

Permalänk
Medlem

Använd inte windowsprogramet när du uppdaterar bios, använd det program som redan finns i bios, mycket mycket säkrare, biosfilen lägger du på en USB sticka, det kanske räcker för att det hela ska fungera som tänkt, men kan också vara minnet eller moderkort som är defekt.

Finns ett flertal trådar från andra som har samma minnesproblem också med just Asus I7 moderkort

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

nu använder jag bara de 2 första oranga men då syns bara 1gb i windows och under uppstarten
men Cpu-z visar på dual 2048
förklara för mig detta fenomen då jag inte fattar hur detta är????

kan tillägga att i memtest perecis som i bios och i windows så är 2048/2039 som finns det tredje 1gb modulen existerar bara i CPU-Z men hur i hela zeus skägg kan det vara så?

jo det vart passed inga errors i memtest

edit

här en bild av uppstarten

där ser man bios verisonen den första 18/12-08

Visa signatur

|- ASUS P6T deluxe v2-|- Intel Corei7 920 stock speed stock cooling-|- XFX HD4890 i CF|- Corsair dominator 1600mhz DDR3 -|- ANTEC P190-|- samsung 226bw-|

Permalänk
Avstängd

Uppgradera bios. nyaste versionen är 0504 dvs 4 versioner nyare än ditt.

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Legoloppa
jag har provat minnena en och en de fungerar bra i 2 av 3 oranga men i det tredje sker inget är det en bra felsökning eller?
ska testa memtest också vilket av memtest ska jag ta 1.70/3.3?
samt vilket test det som bara startar eller nåt annat?

Kör på memtest 86+ 2.1 eller senare istället.
Men börja med att flasha till det nyaste bioset dvs 0504.
Det gör du enkelt genom att bara ladda ner det och sedan starta EZ-Flash från bioset.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk

ok här är en eller 2 dumpar om detta funkade
ena visar med XMP då detta står i parentes i manualen där man ser vilka minnen som stöds.
Så ena bilden är allt auto den andra XMP men det är de rosa/röda siffrorna som skrämde mig eftersom jag inte vet vad det innebär för min dator

Visa signatur

|- ASUS P6T deluxe v2-|- Intel Corei7 920 stock speed stock cooling-|- XFX HD4890 i CF|- Corsair dominator 1600mhz DDR3 -|- ANTEC P190-|- samsung 226bw-|

Permalänk

det är den här bilden jag menar med XMP påslaget vad betyder det där rödaktiga siffrorna för min del?

Visa signatur

|- ASUS P6T deluxe v2-|- Intel Corei7 920 stock speed stock cooling-|- XFX HD4890 i CF|- Corsair dominator 1600mhz DDR3 -|- ANTEC P190-|- samsung 226bw-|

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WeeMaan
Kör på memtest 86+ 2.1 eller senare istället.
Men börja med att flasha till det nyaste bioset dvs 0504.
Det gör du enkelt genom att bara ladda ner det och sedan starta EZ-Flash från bioset.

är du 140% säker på att inget fanskap händer om jag laddar ner senaste bioset och trycker alt+F2 för EZ falsh 2?

Visa signatur

|- ASUS P6T deluxe v2-|- Intel Corei7 920 stock speed stock cooling-|- XFX HD4890 i CF|- Corsair dominator 1600mhz DDR3 -|- ANTEC P190-|- samsung 226bw-|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Legoloppa
är du 140% säker på att inget fanskap händer om jag laddar ner senaste bioset och trycker alt+F2 för EZ falsh 2?

Nej, hur skulle jag kunna vara det? 99 kanske.
Om din dator är stabil händer inget förutom att du får ett nytt bios.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk

men vågar jag aktiver XMP?
nu har jag uppdaterat bios till senaste piece of cake eller bara tur vilket som.
men det är det där med XMP och att den 'ndrar QPI nånting till 1.35000v
nåt sånt ni ser ju på bilden 8-8-8-24? det står så på baksidan av mina minnen samtidigt står det att man intes ska överskrida 1.65v enligt intel föra tt inte pajja cpu´n dessa är 1.65v minnen men inte över

Visa signatur

|- ASUS P6T deluxe v2-|- Intel Corei7 920 stock speed stock cooling-|- XFX HD4890 i CF|- Corsair dominator 1600mhz DDR3 -|- ANTEC P190-|- samsung 226bw-|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Legoloppa
men vågar jag aktiver XMP?
nu har jag uppdaterat bios till senaste piece of cake eller bara tur vilket som.
men det är det där med XMP och att den 'ndrar QPI nånting till 1.35000v
nåt sånt ni ser ju på bilden 8-8-8-24? det står så på baksidan av mina minnen samtidigt står det att man intes ska överskrida 1.65v enligt intel föra tt inte pajja cpu´n dessa är 1.65v minnen men inte över

Sålänge du har qpi och dram voltage inom 0,5 så är det ok.
Intel rekommenderar att man inte överstiger 1,35 på qpin heller, så under det bör vara ok.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk

men är det inte just 1.35 bilden visar? finns bara en profil och det är den som visas på bilden vågar jag då aktivera XMP?

Visa signatur

|- ASUS P6T deluxe v2-|- Intel Corei7 920 stock speed stock cooling-|- XFX HD4890 i CF|- Corsair dominator 1600mhz DDR3 -|- ANTEC P190-|- samsung 226bw-|

Permalänk

minnena går väl bara att köra i A1 B1 C1 för trichannel
men saken är nog så att detta skitkort är pajj
och jag är skitless på datorer som bara krånglar.
samt att mitt ena HD4890 måste skickas tebaks fläkten på default låter för jävligt som om nån sladd var på rotorn men höjjer jag till 36% så försvinner det där irrterande ljudet nu har jag inte det probemet då den ska tebaks.
Men om jag överklockar i CCC och företaget stoppar i kortetsyns klocken då?

Visa signatur

|- ASUS P6T deluxe v2-|- Intel Corei7 920 stock speed stock cooling-|- XFX HD4890 i CF|- Corsair dominator 1600mhz DDR3 -|- ANTEC P190-|- samsung 226bw-|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Legoloppa
minnena går väl bara att köra i A1 B1 C1 för trichannel
men saken är nog så att detta skitkort är pajj
och jag är skitless på datorer som bara krånglar.
samt att mitt ena HD4890 måste skickas tebaks fläkten på default låter för jävligt som om nån sladd var på rotorn men höjjer jag till 36% så försvinner det där irrterande ljudet nu har jag inte det probemet då den ska tebaks.
Men om jag överklockar i CCC och företaget stoppar i kortetsyns klocken då?

Minnena ska köras i dom oranga slottarna.
Vad visar memtest 86+? Visar den också bara 2gb? Får du fel där?
Känns lite tidigt att dra slutsatsen att kortet är pajj..

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem

själv kör jag med samma moderkort som du , dock med 1333 mhz corsairs , som iofs kör i 1600 ...

detta funkade redan med bioset som kom med moderkortet. ( 0302 )

är väll så att någon av slottarna inte funkar helt.

det borde ju gå att få reda på vilken slot som är trasig , ifall du tar ut ett minne i taget , sänks inte minnesmängden även fast du tar ut ett minne så bör ju den slotten vara trasig.

dessutom borde då minnet gå ner till 1 gig , ifall du skulle sätta tillbaks det minnet och ta ut ett ur de fungerande slottarna.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk

ok det jag kommit fram till
är i memtest 3.3 så testar den bara 2gb medan alla 3 modulerna sitter i.
använder jag första och sista slotten visas 1gb inte 2
använder jag de andra 2 slottarna med bara 2 moduler visas 2gb
använder jag alla 3 moduler i oranga slottarna så visas 2gb
därför är jag nästan säker att moderkortet är felande.

bios uppdatering XMP inget spelar nån roll 2gb och inget mer.

vad det blåa ljuset vid första oranga minnes platsen betyder samrt varför CPU-Z hittar 3072mb är ett mysterium

om nån kan knäcka det vore jag tacksam så jag slapp vara utan dator ett tag

Visa signatur

|- ASUS P6T deluxe v2-|- Intel Corei7 920 stock speed stock cooling-|- XFX HD4890 i CF|- Corsair dominator 1600mhz DDR3 -|- ANTEC P190-|- samsung 226bw-|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Legoloppa
ok det jag kommit fram till
är i memtest 3.3 så testar den bara 2gb medan alla 3 modulerna sitter i.
använder jag första och sista slotten visas 1gb inte 2
använder jag de andra 2 slottarna med bara 2 moduler visas 2gb
använder jag alla 3 moduler i oranga slottarna så visas 2gb
därför är jag nästan säker att moderkortet är felande.

bios uppdatering XMP inget spelar nån roll 2gb och inget mer.

vad det blåa ljuset vid första oranga minnes platsen betyder samrt varför CPU-Z hittar 3072mb är ett mysterium

om nån kan knäcka det vore jag tacksam så jag slapp vara utan dator ett tag

Vad visar everest då?

Edit: Samt aktivitets hanteraren?

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D