Permalänk

Silicone strips + idle temps

Hallå alla,

Jag undrar vart man får tag på s.k. silicone strips som man fäster mellan fläkt och (cpu)kylare? Jag har spanat in hos dustinhome, inetdata etc men fann inget.

Såna här är jag ute efter:

http://www.xbitlabs.com/images/coolers/achilless1284-zenfz120...

Inte för att jag upplever att fläkten vibrerar mot cpu-kylaren (som är en Ninja Mini), men jag vill ha de bästa förutsättningarna för att få en tyst(are) dator.

En annan fundering jag har, sorry för att jag bakat ihop två frågor, är att jag tycker att mina idle temperaturer på C2D 2.00 @ undervoltad till 1.00 är lite för höga med Ninja Mini + 92mm Nexus @ 800-1100 rpm: 39 - 42 C får jag när det är runt 24-25 grader varmt i rummet. Mätt med core mätare för linux.

System:

CPU + kylare - redan nämnt
GPU - Asus geforce 7300gs med Zalman ZM80D-HP
RAM - 2 gig Corsair 6400
Låda - Antec P182 med endast en systemfläkt Scythe S-flex 800 @ 550 rpm
Mobo - Asus P5N-E SLI
HD - Samsung Spinpoint 320 gb.
PSU - Corsair VX450, moddad - Noctua fläkt.

Det verkar som att ökad RPM på både cpufläkt och systemfläkt inte gör något nämnvärt för idle cpu temperaturerna.
Jag har re-installerat Minjan, lagt på nytt kylpasta, använt en ny uppsättning av push-pins osv, men det gav bara ett par grader i skillnad. Innan låg mina idle temps på de två kärnorna på 42 resp. 45 grader C.
Minjans botten verkar vara slät och fin så det kanske är möjligt att Intels värmespridare inte är helt plant?

Jag är nyfiken på hur ni alla andra kan ha idle-temps som ligger under +- 30 grader?
Kan tilläggas att en annan dator som är utrustad med Intel Core 2 Duo E4700 2,60 GHz @ stock volt ~1.16 med stockkylning har en idle temp på 32-33 grader!

Några tips?

Permalänk
Medlem

Bry dig inte om idletemps, utan koncentrera på din loadtemperatur, hur hög är den? Har ingen aning var du kan få tag på sådana strips tyvärr, hade troligen gjort något eget av silikon eller värmetåligt gummi.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av roxkz
Bry dig inte om idletemps, utan koncentrera på din loadtemperatur, hur hög är den? Har ingen aning var du kan få tag på sådana strips tyvärr, hade troligen gjort något eget av silikon eller värmetåligt gummi.

Mmm...kanske det. Jag kanske försöker förbättra något som visar sig vara fruktlöst.

Mina load temps (Orthos, blended stress, > 1 h) resulterar i ~52 grader C som max, men lägger sig stabilt kring 50-51 grader C. Detta med cpu-fläkten i ca 900 rpm samt systemfläkten i ca 600 rpm.
Inte hemskt varmt men det hade varit trevligare med 45 C.
Jag kanske hade för stora förhoppningar på Minjan... större värmespridningsyta + heatpipes jämfört med t ex Intel stock, eller Arctic cooling alpine pro som jag också har använt.

Jag kanske moddar nån mjuk skosula och använder dem istället för silikon stripes.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av newtoninja
Jag kanske moddar nån mjuk skosula och använder dem istället för silikon stripes.

Annars kan du typ såga ett jack i en träplanka och sedan fylla det med silikon, låta det torka och vipps så har du silikon stripes.

Visa signatur

Your COMMODORE 64 computer is equipped with one of the most sophisticated electronic music synthesizers available on any computer.
This chapter is an introduction to using your computer's sound chip, the SID chip.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ph33r
Annars kan du typ såga ett jack i en träplanka och sedan fylla det med silikon, låta det torka och vipps så har du silikon stripes.

Ah, det var smart. Tack för tipset.
Jag gjorde en akut ghettomod med hjälp av överblivna silikonkuddar från Antec P182. Skar dem mitt itu och knödde in ett par såna mellan fläkt och kylare. Funkar hyfsat.

Permalänk

Här är förresten att par fräscha bilder på värmespridaren + botten på minja. Lite halvdassiga bilder.
Det ser hyfsat ut tycker jag. Jag har numera lagt på en pytteliten gnutta mer kylpasta på värmespridaren för att försöka täcka så mycket som möjligt (nån halv millimeter mer än ett vanligt okokt riskorn).
Jag kör alltid med "klumpmetoden" dvs jag stryker inte ut något manuellt utan låter trycket från kylaren pressa ut pastan.
Jag har t om försökt skruva åt de skruvar som håller fast bottenplattan som är i kontakt med Minjas heatpipes, för att om mån försöka öka kontakten, men det är ett långskott.
Kör Orthos i ca 15 minuter och inga förändringar i temperaturerna.

En annan märklig grej var att BIOS sade ifrån när jag monterat ihop allt igen och startade upp datorn. Den påstod att CPU'n har ändrats!? Jag såg att min nervoltade cpu fick tillbaka sin AUTO-värde i BIOS. Det enda jag gjorde i samband med rengöringen var att jag även lyfte upp cpu'ns hållare/arm för att det hade läckt ut lite kylpasta på själva cpun's kanter vilket jag inte gillade. Så jag strök försiktigt på cpu:n och den rörde sig lite i sidled...kanske inte skulle ha gjort det utan att ha stödet nerfällt och säkrad...