Följ Black Week på SweClockers

HTPC som främst ska användas till TV

Permalänk

HTPC som främst ska användas till TV

Hej alla,

Jag går i planerna på att bygga mig en HTPC som främst ska användas till inspelning och tittande på inspelade TV-program.

Vad bör jag tänka på vid val av hårddisk? Storlek? SSD?

Vilken mjukvara är bäst på TV, tablåer osv?

Jag har försökt leta runt på forumet, men det har inte skrivits så mycket om detta, vad jag kan hitta. Så jag är mycket tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

- Hårddisk: Ju större desto bättre. SATA-II är att föredra. SSD är snabbt, men inte mycket snabbare, och väsentligt dyrare.

- Moderkort: En smaksak egentligen. Jag har själv använt Via Epia M10000 i några år och det är knappt godkänt när det gäller prestanda. Man får ställa ner kvaliteten rejält om man vill kolla på live-TV, vilket jag dock inte gör så ofta. Inspelade program är lite bättre än VHS-kvalitet. Dock kör jag inte med HDMI eller sådant, har inte ens en HD-ready TV. S-video-utgången på moderkortet funkar bra i mitt fall. Det finns moderkort med inbyggd grafik, som klarar HDMI.

- Mjukvara: Jag kör Mythbuntu just nu. Installerade om HTPCn i helgen och det gick väldigt smidigt.

Kan vara lite knepigt att få allting precis som man vill ha det om man inte är van vid Linux. Dock resurssnålt. Tänk på att om du har en LCD- eller VFD-display du vill ha inkopplad, är det med aktuella versioner problem med kommunikationen mellan mythlcdserver och LCDd (lcdproc). Alternativet är att installera en äldre version.

XMLTV används för att få programtablåer. Grabbern (programmet som används för att ladda hem data) försöker ladda hem 15 dagars program, men swedb tillhandahåller bara 14. Det går lätt att komma runt om man vet hur man gör.

Det skulle vara betydligt lättare att komma med tips om du talar om vilka förutsättningarna är och vad du har för krav på kvalitet, anslutningar, mm.

Permalänk

Jag har inga förutsättningar ännu. Jag är i princip helt grön på den här typen av byggen och tänkte ha det här som ett projekt att sätta mig in ordentligt i de flesta detaljer. Jag är fortfarande i ett väääldigt tidigt planeringsstadie, eller snarare i ett funderingsstadie. Men tanken är att bygga något helt från scratch. Jag har möjlighet att lägga en hel del pengar på det.

Kraven är relativt höga. Kvaliteten ska vara hög på framförallt bild, men också ljud. Storleken ska vara så liten som möjligt och jag tror det blir ett mini-ITX moderkort.

Jag tänkte starta en bygglogg när det väl är dags, men byggstart är tidigast om några månader.

Permalänk
Medlem

Om huvudsyftet är att spela in TV skulle jag kört Vista Media Center (Eller Windows 7 Media Center kanske?), det har jag använt på min HTPC i över två år nu utan några större problem. Microsofts programguide fungerar väldigt smidigt och alla kanaler jag har finns med i alla fall.

Jag har analog kabeltv så jag kan inte direkt tipsa dig om några tv-kort för digital-tv. När det gäller hårdvara så kör jag ett vanligt m-atx-kort med inbyggd grafik, en AMD X2 och 1GB minne.

Ja Vista fungerar utan problem med 1GB som HTPC... Nu köpte jag den för lite mer än två år sedan och ville komma undan så billigt som möjligt då. Nu hade jag såklart slängt in 4GB minne bara för att det inte kostar något...

Köp så stor hårddisk som möjligt... den fylls!

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Angående vilken sammansättning du tänker göra av komponenter så kan du titta här http://sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=85851...
Har hjälpt mig komma fram till ett paket jag börjar bli nöjd med, om du skulle vara intresserad av ett m-atx kan jag skicka PM om det jag satt ihop. Ligger i prisklassen 4500-5000 kr utan tv kort.
Edit: I guiden står det hur du bygger ett system som klarar i stort sett allt, dvs HD.

Visa signatur

Q9550 @ 2.83ghz|Antec twelve hundred|Corsair 750W|Asus Hd4850|Coolermaster Hyper 212|Corsair 4x1gb @ 800mhz|Samsung spinpoint F1 750gb|Windows Vista home premium 64-bit|Asus P5Q Pro

Permalänk
Medlem

Kör mediaportal så fungerar hämtning av tv tablåer nästintill automatiskt.
Mediaportal är lite som WMC fast mer avancerat, och mer tweakbart.

Enda nackdelen är att det startar inte lika snabbt som WMC och känns inte lika integrerat i windows.
Men fördelarna överväger!

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem

Finns billiga och fina Hdd på 1Tb. kolla på dom om du vill ha lagringsutrymme !

Visa signatur

Macbook Pro Alu - Proson v2600 - dynavoice M65

Permalänk

Tack för alla tips! Fortsätt gärna!

Om man kör på en vanlig hdd, ska det vara en 7200 eller 5400 rpm om man vill satsa på en tyst htpc?

Permalänk
Medlem

5400rpm en wd green 1tb är den tystaste.

Visa signatur

Q8200@ 3ghz - gtx 260@ 676/1178/1386 - corsair 4gb 800mhz - GA DS3L - corsair 550w

Permalänk
Medlem

Beror på hur kräsen man är men har du ett bra chassi t.ex ANTEC fusion med gummiupphängda hårddiskar så hörs inte SAMSUNG/seagate speciellt mycket heller.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk

Jag hade tänkt göra ett scratch-bygge, så får väl i så fall se till ha dom gummiupphängda.

Blir det någon märkbar prestandaskillnad när man använder 5400 istället för 7200? Kommer som sagt mest användas till tv.

Permalänk
Medlem

Samsung EcoGreen F2 (5400rpm) på 1,5TB är ungefär lika snabb som en Seagate Barracuda 7200.11 (7200rpm), så du lär inte märka någon skillnad.
Källa