Snart höjer Plex priserna på sina abonnemang

Permalänk
Melding Plague

Snart höjer Plex priserna på sina abonnemang

Ändringarna börjar gälla den 29 april.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

gav 75 euro för Plex Pass 2017, skön höjning.

Visa signatur

GAMING
G60SD OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 4090 XLR8|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
AM6B+|OLED77S90C|HT-A9M2+SW5

Permalänk
Medlem

så.... för att få tillgång till min lokala media när jag är utomlands så måste man betala?.. inte bara en gång utan man måste ha ett abonnemang??
Är det jellyfin/kodi som är en bra ersättare till plex isåfall?

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem

Jellyfin är riktigt trevligt, just saying...

Visa signatur

CPU AMD Ryzen 7 7800X3D per-core CO + 2133 MHz FCLK GPU Sapphire RX 7900 XT Pulse
RAM Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 Hynix BZ subtimings MB ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI
SSD Kingston KC3000 2TB Ljud Creative AE-5 Plus PSU Corsair RM850x NAS Synology DS423+

Permalänk
Medlem

Gött att man har lifetime

Skrivet av Selmalagerlöf:

så.... för att få tillgång till min lokala media när jag är utomlands så måste man betala?.. inte bara en gång utan man måste ha ett abonnemang??

Nej, det finns lifetime... Och nej, du behöver inte plex pass för att streama utanför hemmet, inte ens om du är i andra länder.

Men ja, jellyfin kan säkert ersätta Plex om man vill. Bara att testa, de är ju helt gratis.

Permalänk
Medlem

Det kan ju vara värt att ta med i nyheten att man också tar fram en ny prenumeration som tilläggg till Plex pass; Remote Watch Pass subscription

Kostar $20 per år och tillåter då streaming remote, som jag förstår det numer även till mobila enheter som tidigare varit tvungna att ha plex pass eller engångs-upplåsning.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | SF450

Permalänk
Medlem

Körde plex en stund men eftersom dem vägrar fixa alla problem med undertexter så bytte jag till Emby, har fungerat bra hittills

Permalänk
Medlem

Räcker med en gång för livstid, köpte det en BF för typ 800kr, nu blir det dyrare, men säker fortfarande värt det i längden

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem

Oj, känns dyrt.
Jag köpte lifetime Plex Pass för en evighet sen, måste ha varit innan deras första prishöjning eller vid release. känns som att man kom billigt undan

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem

Tror jag betalade typ 800kr för livstids Plex för många år sen, jag använder Plexamp mycket och förr var det krav på Plex Pass till det iaf.

Kör Kodi lokalt för det mesta men Plex är nice och har en klient till typ alla OS som finns.

Skrivet av kinkyboo:

Körde plex en stund men eftersom dem vägrar fixa alla problem med undertexter så bytte jag till Emby, har fungerat bra hittills

Vad för problem? Jag hade problem förr med .PGS subs men det är fixat för flera år sen.

Permalänk
Officiell jultomte

Blir nog att flytta över till Jellyfin för min del. Känner också att Plex gått mer och mer mot det kommersiella hållet med alla filmer/TV som dyker upp i apparna från deras egna håll.

Visa signatur

PC1: i5-13600kf, 32gb DDR5@6000MHz, GTX 1080, Prime Z690-A
PC2: Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, GTX 1070Ti, ROG STRIX B550-F
SRV1: i5 10500T, 16GB DDR4, Debian
Home Assistant-tråden | BakClockers | Stryktipset

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moseby:

Blir nog att flytta över till Jellyfin för min del. Känner också att Plex gått mer och mer mot det kommersiella hållet med alla filmer/TV som dyker upp i apparna från deras egna håll.

Bara att stänga av alla de här:

Permalänk
Medlem

Tailscale fixar de

Visa signatur

Gaming: i7 13700k | 3080 Tuf oc | 32gb | 2TB nvme | Evga 1000 P2

HTPC: 3400g | 16gb | 250gb nvme

NAS: 12600k | 32gb | 512gb ssd | 2x1TB nvme | 3x16TB exos

Permalänk
Medlem

Är nöjd att jag köpte plex pass lifetime för länge sen för nån skitsumma.

Ni som är osugna på Plex numera kan snegla på Emby. En Plex fork som faktiskt blev riktigt bra https://emby.media/
Jellyfin är en lösning om ni älskar att krångla och agera support åt era användare som ni delar filmer till.

Permalänk

Ni kanske skall uppdatera nyheten
såg på reddit "EDIT (thanks to all that corrected me lol): If the server owner is a Plex Pass subscriber, non-Plex Pass subscribers should still be able to remote watch your content without a fee."

Det här står på plex hemsida också
IMPORTANT NOTE FOR CURRENT PLEX PASS HOLDERS:
When running your own Plex Media Server as a subscriber, other users to whom you have granted access can also stream from the server (whether local or remote), without ANY additional charge—not even a mobile activation fee. More on that later in this update.

Permalänk
Officiell jultomte
Skrivet av LeVvE:

Bara att stänga av alla de här:
https://i.imgur.com/KRc4dRf.png

Visst, har gjort flera såna inställningar. Men hur många gånger ska man behöva opt-out aktivt när det kommer något nytt? Har försökt komma på en anledning att inte byta bort Plex efter den här uppdateringen men kan för min del inte finna något som är sämre med Jellyfin, förutom UI design möjligtvis.

Visa signatur

PC1: i5-13600kf, 32gb DDR5@6000MHz, GTX 1080, Prime Z690-A
PC2: Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, GTX 1070Ti, ROG STRIX B550-F
SRV1: i5 10500T, 16GB DDR4, Debian
Home Assistant-tråden | BakClockers | Stryktipset

Permalänk
Musikälskare

Suck, får betala för livstids nu då

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Tröttnade på Plex diverse app-relaterade problem och borrade istället ett hål i väggen och drog en HDMI-sladd mellan datorn och TV:n.

Bästa idén jag fått denna sidan millenieskiftet...

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av omx:

Är nöjd att jag köpte plex pass lifetime för länge sen för nån skitsumma.

Ni som är osugna på Plex numera kan snegla på Emby. En Plex fork som faktiskt blev riktigt bra https://emby.media/
Jellyfin är en lösning om ni älskar att krångla och agera support åt era användare som ni delar filmer till.

Gjorde samma men använder knappt Plex. Kändes bara som ett omständigare sätt att söka upp filmerna på servern.

Permalänk
Medlem

köpte livstid på plex för många år sedan kort efter det hittade jag https://emby.media/index.html och varit kvar där sedan dess.
gillar att lokalt kunna hantera alla användare utan att behöva använda deras onlinetjänster.
kodi gillar jag med fast främst för lokala användande.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Tröttnade på Plex diverse app-relaterade problem och borrade istället ett hål i väggen och drog en HDMI-sladd mellan datorn och TV:n.

Bästa idén jag fått denna sidan millenieskiftet...

Jag beklagar din brist på bra idéer

Visa signatur

Jag gillar att försöka odla tropiska växter från frön, i ett nordiskt klimat.
🌱 Min YouTube-kanal: https://www.youtube.com/c/NordicPlantLover 🌱

Permalänk
Medlem
Skrivet av omx:

Det är inte en Plex-fork, vad får du det ifrån?
Växlar du ihop det med Jellyfin som är en Emby-fork?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dodie:

Jag beklagar din brist på bra idéer

Det är inte lätt att vara dum, men det är stundtals ganska skönt.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Fått för mig att Plex var något pirataktigt, är jag helt ute och cyklar?

Permalänk
Medlem

Aldrig hört talas om Plex. Har jag missat något?

Visa signatur

Ryzen 7 9800X3D | MSI GeForce RTX 4070 12GB VENTUS 3X OC | Gigabyte X870 Gaming WIFI6 | Corsair 32GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance | FiiO K11 | Sennheiser HD 490 Pro

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig riktigt fattat vad man får som betalande användare. Jag kör själv en Plex server på min NAS som min pappa sedan har tillgång till genom att jag loggat in på Shield också. Kommer jag behöva köpa Plex nu då? Spelar bara upp filer om ligger lokalt på min server.

Permalänk
Medlem

Kör Jellyfin och Plex (free version mest för att kunna dela med syrran).
Så fort Jellyfins TV-app är godkänd så kommer jag nog lägga ner plexxandet.

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svantesson666:

Jag har aldrig riktigt fattat vad man får som betalande användare. Jag kör själv en Plex server på min NAS som min pappa sedan har tillgång till genom att jag loggat in på Shield också. Kommer jag behöva köpa Plex nu då? Spelar bara upp filer om ligger lokalt på min server.

Det enda man egentligen tappar är hardware transcoding. så när du on the fly kodar om en film som enheten du tittar på inte stödjer native.

Göra det på GPU (även iGPU) är mycket mycket snabbare och mindre resurskrävande än att göra på CPU.

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett

Permalänk
Medlem

Plex går alltså full Viaplay med priserna.
Jag har kört emby och jellyfin i många år och är toknöjd.

Visa signatur

R&D Elektronik & Radioingenjör

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Fått för mig att Plex var något pirataktigt, är jag helt ute och cyklar?

Halverst ute och cyklar i alla fall. Man har stor användning av Plex om man har en stor samling filmer och serier på disk hemma i alla fall.