Permalänk
Medlem

Extra kylning åt grafikkort (bild)

Hej SweCare!

Har nyligen uppgraderat till crossfire och föga förvånande blev värmen ett problem i mitt P180.

Frågan är ju då hur jag ska få mer luft till grafikkorten utan större yttre påverkan på chassit. Som synes finns ventilationshål i ändan som skulle kunna användas.

Tänk en sådan här fast på vertikalen: lian li pryl

Men det sket sig ju direkt när jag testade med en 120 mm fläkt och såg att mellanrummet mellan Accelerosarna och sidoplåten är ungefär 27 mm. Första tanken gick då till slimfläktar som är en cm tunnare, det i kombination med att dessa fläktar endast startar när grafikkorten blir varmare än låt säga 60 grader.

Vad tror ni om idén? Eller har ni rentav ett bättre förslag?

ALLA idéer, dumma som goda, är jag mer än tacksam för!

Ja, den är dammig.

Visa signatur

Det man inte vet, det lider man inte av.

Permalänk

men om du sätter hårddiskburen och sen en till fläkt så borda ju luften bli lite mer riktad mot grafikkorten.

Har du bytt fläkt på processor kylaren ? är intresserad av hur du gjorde det isåfall :D.

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jooelhoglund
men om du sätter hårddiskburen och sen en till fläkt så borda ju luften bli lite mer riktad mot grafikkorten.

Har du bytt fläkt på processor kylaren ? är intresserad av hur du gjorde det isåfall :D.

Tror det blir marginell skillnad då det blir som en lufttunnel från fläkten och mot grafikkorten som det ser ut nu. Men klart värt att testa!

Jo jag har bytt fläkt.

Ta valfri 92mm fläkt och klipp av armarna som håller i ramen. Borra hål i två av stumparna för originalfästet och skruva fast. Piece a cake! Det pilligaste är faktiskt att skruva bort fästet från bottenplattan, det är mycket grejer ivägen. Den går både tystare och kyler bättre med den nexus som jag satte dit. Dessutom slippar man det heljobbiga blå ljuset.

Kan ju tillägga att det är det nedre kortet som lider mest.

Visa signatur

Permalänk

Okej kanske ska fixa så som du har för orginal fläkten låter hur mycket som helst.

Blir svårare att få den nedre grafikkorte svalare när du inte får rum med en fläkt på kylaren :/.Den där lian li kylaren får väll inte ens plats och du har acceleron kvar ? men slimfläkt borda väl funka :D.

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk
Medlem

Du har ju ett stort hål i plåten? sätt en fläkt där, så får du luft från nedre sektionen av lådan

Visa signatur

| 4 Wheels Move Your Body, 2 Wheels Move Your Soul |

Permalänk
Medlem

Fungerar det inte med orginalfläktarna till den kylaren.

http://www.dustinhome.se/pd_5010201084.aspx

MVH Peter

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BTLulle
Fungerar det inte med orginalfläktarna till den kylaren.

http://www.dustinhome.se/pd_5010201084.aspx

MVH Peter

Blir nog väldigt svårt att få emellan en sån där

Permalänk

kanskeskulle vara lättast om du skulle köra en sån där lian li kylare till graffet längst ner eftersom du inte får plats med fläkt på accelerreron.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Den är 15mm enligt specen och han har 27mm så borde det ju fungera.

http://www.arctic-cooling.com/catalog/product_info.php?cPath=...

MVH Peter

Permalänk
Medlem

Hej
Ett dum förslag kanske men du kan ju göra ett hål i plåten ner till nätagget å sätta en fläkt där????? Är nog det bästa för å kyla det nedre kortet. men det förstör kanske luftkanalen för nätagget.
Mvh Erik

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dasher
Blir nog väldigt svårt att få emellan en sån där

Från Dustin: Fläkthöjd 15mm

Jag tror lätt att den går in, lyckades få in denna lösningen på en polares dator iaf (Tyvärr minns jag inte vilket moderkort han hade)

TS du kan ju ta och kolla vad du har för avstånd, är det större än säg 17 mm då hade jag tagit och införskaffat detta. Det kommer garanterat att sänka temperaturerna.

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Medlem

Oj va mycket svar!

Accelerofläkten går inte in, varken på det undre eller det övre. Det syns inte på bilden men faktum är att det sitter ett TV-kort under det övre grafikkortet.
Från botten till undre Acceleron är det 6 mm Så det ryms inte att montera något på själva kylarna.
Så där går inte ett knyst in, om man inte går på DrSorks och Buffer_Overruns förslag och sätter en fläkt i botten av övre kammaren och tar luft från hårddiskarna i nedre kammaren. Jag är dock osäker på hur luftflödet i nedre påverkas av detta. Jag tänker främst på kylningen av nätaggregatet.

Avståndet 27 mm avser avståndet från Accelerons ytterkant till sidoplåten. Lian Li prylen är drygt 50 mm så den går inte in. Däremot skulle det gå att konstruera en liknande fast man använder sig av 15 mm slimfläktar.

T.ex: Schyte Slipstream Slim, dessa skulle sedan bara gå igång vid spelande när temperaturen stiger.

Vad tror ni blir mest effektivt? En fläkt från nedre kammaren eller två vertikalt stående slimfläktar som hämtar luft från bakändan?

Det skulle förstås gå att bygga så att de tar luft nedifrån också, men det kräver en mer brutal modifikation av lådans kammarsystem.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Om du går på min linje å gör hål i plåten under det nedre grafikkortet skulle du ju kunna sätta så fläkten drar luften neråt. inte lika effektivt men du blir ju av med mycket av den stillasittande luften som är i den kylflänsen. Men ja tror inte nätagget kommer å må dåligt av det den har ju en egen fläkt som drar luften ut.
Men detta kräver ju lite mer mod än vad du kanske vill göra. Men det är nog det mest effektiv förutom vattenkylning då. Lycka till hur du än gör.

Permalänk
Medlem

Ja, vattenkylning till grafikkorten kostar mer än det smakar. Blir nog en tempstyrd fläkt i botten, förmodligen kommer jag dra luft från botten och blåsa uppåt. Det blir ju nästan som att ha en fläkt på kylaren, jag menar, avståndet är ju så litet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

jag tror då att denna skulle kunna göra nåt.
lian li pryl

Visa signatur

Dator: ASRock B650i, AMD Ryzen 7600, Corsair Vengeance 32GB DDR5, Corsair H115i Elite, INNO3D RTX 4060Ti 8GB TWINX2, SSUPD Meshlicious, Corsair SF850L skärm: Asus PB238Q, DELL U2211H kringutrustning: Corsair k70 TKL RGB, Logitech 603, SMSL SA 300, Magic S-4 EX

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pjuppi
jag tror då att denna skulle kunna göra nåt.
lian li pryl

Den där var ju klyftig! Borde gå att få dit utan att våldföra sig för mycket på chassit.

Tack för tipset!

Någon som har återförsäljare i Sverige?

EDIT: Den är ju alldeles för bred för att passa, det tog mig ett par timmar att inse, men nu gick det in.

Det var därför jag skulle ha en fläkt i botten ju.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Exakt hur varmt blir grafikkorten?

Visa signatur

cosmos wireless luftkylare p35t 2007

Permalänk

Tejpa fast en fläkt på utsidan. Kör själv med två 8800gt med S1 kylare i ett p182 och för att få ner temperaturen har jag en noctuafläkt som suger ut luften bakom korten. Funkar bra och du slipper såga i chassit.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 54321
Exakt hur varmt blir grafikkorten?

Sapphire kortet som är underst peakar runt 80 grader på core men vreg blir varmare än så, kanske mest där som problemen hamnar när luftflöde saknas.

Visa signatur

Permalänk

En sån här fläkt hade kanske fungerat bra (går att rikta varsomhelst) men den går knappt att få tag på:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=308795

Någon som vet om det finns någon liknande fläkt? Är själv intresserad av en.

Permalänk
Medlem

ojoj, 80 grader? Jag kör min XFX 4890 utan massa superfläktar och skit på crysis på högsta på cirka 60-70. hur fan lyckas du?

EDIT: Noterade att du körde Crossfire nu ^^ Men ändå

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Noobenu
ojoj, 80 grader? Jag kör min XFX 4890 utan massa superfläktar och skit på crysis på högsta på cirka 60-70. hur fan lyckas du?

EDIT: Noterade att du körde Crossfire nu ^^ Men ändå

Det är snarare total avsaknad av fläktar som gör att temperaturen stiger. Med ett kort maxar kortet 60 grader utan fläktar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

80grader i fulload på ett passivkylt kort är ju bra temps

Permalänk

Det kanske skulle vara bättre med originalkylningen? ja menar helt enkelt för att det har fläkt?

Visa signatur

Go hard or go home!

Permalänk
Medlem

Har du dom vanliga originalkylarna på 4850 korten så kommer det INTE bli bättre temps. Men det du kan göra är att sätta en fläkt på baksidan som andra föreslagit, och sen även försöka ställa en fläkt lite snett framför korten som lutar nedåt, så det undre kortet får luft också. Eller om du bara sågar ett hål i plåten under och sätter en fläkt där som blåser rakt på grafikkortet. Är fasen jobbigt med 2 kort och dom kylarna, kör bara med ett kort nu i mitt P183 pga att det blev trångt.

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk

Bara för att...

Så ger jag dig ett lite annurlunda förslag... Köp ett nytt chassi i guld det leder bort värme bra som faan!!

koensegg använder det i sina motorer så e det tillräkligt bra för en bil så kan man ju ha det till sin dator? huh?

ahahahah

Ha det

Alle

Permalänk
Medlem

Jag har dragit iväg en beställning på lite jox och en scythe slim slipstream fläkt, jag ska prova både att placera den under och på sidan för att se vad som ger bäst resultat. Den tillfälliga lösningen är två 120 mm och öppen chassisida för att kunna spela grafiktunga spel.

Går fortfarande i tankar kring någon sorts tempstyrning till fläktarna så man kan gasa på när man spelar och den lugnar sig när man surfar eller använder MediaPortal. Det är så jobbigt att behöva ratta allt själv, som jag har det nu.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av RzOXz
80grader i fulload på ett passivkylt kort är ju bra temps

Jag skulle vilja säga att det är rätt dåligt oavsett kylare, ett kort klarar 60 grader med lågt luftflöde. Det är någorlunda.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av olofsson_tom
Det kanske skulle vara bättre med originalkylningen? ja menar helt enkelt för att det har fläkt?

Precis som NukeHenk säger så är dom kylarna urkassa så det är uteslutet. Dessutom var ljudnivån den ursprungliga orsaken till bytet.

Som ett sidospår måste jag bara få säga att jag tycker att utvecklingen går åt fel håll när komponenterna kräver mer och mer ström. snart behöver vi väl kylare stora som hela chassin för att kunna spela moderna spel.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Där sa du nått, byt ut chassisidorna mot stora industrifläktar

Eller inte, jag hade öppnat upp plåten under undre kortet och placerat en fläkt där.

Permalänk
Medlem

Kanske denna vore något?

Edit: Jag hade föresten exakt samma sak med mina 4850 med accelero, jag åtgärdade det genom att sätta en fläkt höger om dom.
Alltså inte där hårddiskburen ska vara utan "nedanför".

Edit 2: Gjorde en bild så det blir lättare att förstå.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlexGstudios
Bara för att...

Så ger jag dig ett lite annurlunda förslag... Köp ett nytt chassi i guld det leder bort värme bra som faan!!

koensegg använder det i sina motorer så e det tillräkligt bra för en bil så kan man ju ha det till sin dator? huh?

ahahahah

Ha det

Alle

http://sv.wikipedia.org/wiki/V%C3%A4rmeledningsf%C3%B6rm%C3%A...

Koppar och silver är bättre och dessutom använder koenigsegg knappast guld i deras motorer.