Hur ser er OS städning ut?

Permalänk
Musikälskare

Hur ser er OS städning ut?

Tänkte bara höra vilka program ni kör!

Jag kör dessa:

1. AusLogics Disk Defrag

2. Glary Utilities (one-click städningen)

3. CCleaner

Vet dock inte om 2-3 tar ut varandra aja, jag är nöjd iaf

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Format C:

Permalänk
Inaktiv

CCleaner
Defraggler eller Auslogics
Spybot
total genomsökning med NOD32

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Shanni
Format C:

Haha!:P

men sant, då får aldrig en dator som den var innan du installerade programmen/filerna som du tar bort. även om du tar bort det städar och defragmenterar. formatera är det ända som får det rent;)

jag kör bara CCleaner. skulle behöva ett tips på ett bra defragmenterar(?) program.

Visa signatur

| Lian Li PC-B25 | Intel core i7 920 2.6GHz | XFX GeForce GTX 280 1GB | Corsair 6GB 1333MHz | Corsair TX750W PSU | Samsung 7200rpm 750GB | Samsung 7200rpm 1000GB | Creative X-Fi Soundblaster |

Permalänk
Medlem

OS städning? OS i städning?

I med Acronis bootdvd, i med usbminnet, restore from image. Klart! Kan inte bli fräschare.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JDE
jag kör bara CCleaner. skulle behöva ett tips på ett bra defragmenterar(?) program.

Defraggler och Auslogics Disk Defragger är bra gratisprogram. Gör i princip samma sak, oanvancerade men fortfarande långt bättre än MS egna försök..
Klarar dessvärre inte av offlinedefragmentering, dvs pagefile och annat låst..

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Nja beror på.

Efter installation av os och program finns mkt skit kvar som lätt kan tas bort och disken kan defragmenteras duktigt.

CCleaner och defraggler körs ofta på mina datorer, samt tuneup utilities och sen självklart manuell flyttning och borttagning av filer!.

Permalänk
Medlem

AVG
SUPERantispyware
Defrag.

Visa signatur

E8400 3.0 Ghz . Gigabyte EP35 - DS3R . 4GB Corsair 6400 . Corsair 450w . Asus Vento 3600 .XFX Geforce 260 216 896MB :)

Permalänk
Medlem

Avast genomsökning
Spybot genomsökning
CCleaner
Defraggler

Permalänk
Medlem

Manuel rensning
Ccleaner
Windows defrag

Permalänk
Entusiast

TuneUp Utilities 2009 innehåller det mesta som behövs för städning, dock inte allt.
Defragemterar sedan hårddisken.

Därefter skapade jag en ny partition på 20 gibibyte, först på hårddisken (I mitt fall landade den F:) och placerade Windows swapfil på den för att undvika fragmentering på C:
Passade också på att placera systemets temp-sökvägar till F:\temp.
I mitt fall blir F:\ dedikerad för swap och tempfiler för att undvika fragmentering och nerskräpning på andra partitioner.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

Format C... efter ett par år. Har aldrig spyware/virus.

Permalänk
Musikälskare

Är de inte som att gå till läkaren och säga att man inte är sjuk när man är det

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Vila i frid

CCleaner (inklusive hotfix-borttagning)
AusLogics Registry Defrag
Raxco Perfect Disk Offline Defrag (systemfiler och pagefile)
Raxco Perfect Disk Smartplacement Defrag

Min nuvarande systemdisk-installation (som fortfarande är på ynka 13GB) gjordes 2006-11-30.

Permalänk
Medlem

helt klart en format C det tar ju lite mindre än timme för systemet att installera klart sen 20 min till föratt lägga in alla program som ja ständigt använder dom flesta behövs inte ens installeras om då dom har hängt med sen win2000/xp tiden och det är väl klart att man får sitt system precis som man vill ha det varje gång man formaterar

Visa signatur

workstation q9450 2.66ghz asus p5q deluxe 2x2gig dominator pc8500 ati1950pro

Permalänk

format c:/

Visa signatur

Antec Performance P182 | Intel Core i7 920 | Gigabyte GeForce GTX 660Ti | Gigabyte GA-EX58-DS4 | Corsair XMS3 1333 MHz 6 GB | Samsung SpinPoint F3 | Corsair 650TX | Windows 7 x86-64 | QPAD MK-50

Permalänk

En OS-städning för mig liknar:

1: Tar bort onödiga program.
2: Kör diskrensningen.
3: Kör diskdefregmenteraren.
4: Rensar skrivbordet från ikoner.

Eller så brukar jag bara köra Live OneCare Safety Scanner som gör det mesta åt mig. Onödigt att ladda ner några defrag-program och annat skräp när MS har allt färdigt åt än.

Visa signatur

][- perfect -][

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av H4xXx0R
En OS-städning för mig liknar:

1: Tar bort onödiga program.
2: Kör diskrensningen.
3: Kör diskdefregmenteraren.
4: Rensar skrivbordet från ikoner.

Eller så brukar jag bara köra Live OneCare Safety Scanner som gör det mesta åt mig. Onödigt att ladda ner några defrag-program och annat skräp när MS har allt färdigt åt än.

Byt ut diskrensningen mot CCleaner och diskdefragmenteraren mot Defraggler eller Auslogics Disk Defragger. Jag har ingen aning om vad OneCare gör men låter som att Spybot SD eller liknande kan ersätta den.

Det som följer med windows är knappast "state of the art"..

Permalänk

formaterar 1g år
aldrig märkt någon skilnad med defrag o sånt

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kalle@anka
formaterar 1g år
aldrig märkt någon skilnad med defrag o sånt

Håller med där. Det känns bara tidsödande att sitta och "plåstra" om något, mycket skönare med en ren format och ominstallation av allt. Då missar man inte heller att få de senaste drivrutinerna till allt när man håller på samt andra mjukvaruuppdateringar.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk

jup jup, fast glömde nämna att i år har det nog blivit ominstalerat, ca 7gr, varje gång jag bytt grafik kort

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
Byt ut diskrensningen mot CCleaner och diskdefragmenteraren mot Defraggler eller Auslogics Disk Defragger. Jag har ingen aning om vad OneCare gör men låter som att Spybot SD eller liknande kan ersätta den.

Det som följer med windows är knappast "state of the art"..

"State of the art" -argumentet håller inte såvida du inte har länk på ett test som visar att man tjänar (prestandamässigt) på att använda t.ex. Auslogics Disk Defragger istället för Windows egna. Sen blir program som den ännu mer oviktig i OS som Vista där defragmenteringen körs automatiskt utan att man behöver tänka på det varje vecka.

OneCare för övrigt gör allt de programmen som du nämnt fast i ett steg. Den söker även genom virus och kontrollerar öppna portar etc. Ett mycket bra verktyg som man kör direkt i webbläsaren om man snabbt och enkelt vill rensa och snabba upp datorn. http://onecare.live.com/site/sv-se/default.htm

Man ska inte tro att bara för att man gör det krångligare för sig genom att ladda hem andra program som utger sig för att göra något bättre, tro att man faktiskt tjärnar något på det.

Visa signatur

][- perfect -][

Permalänk
Medlem

Format C: givetvis. Allt annat är att sopa under mattan.

Permalänk
Medlem

Märker man ingen skillnad på en defragmenterad disk och en odefragmenterad, har man ju ingen anledning till att sukta efter en SSD

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk

Aldrig mer defrag(gjort det 1 gång) va tvungen att formatera efter det.

Format när det behövs är det som gäller.

Visa signatur

CPU:AM3 955BE@3.6+True black, MB:MSI 790FX-GD70, RAM:8GB Corsair, GPU:HD5870, SSD:Intel 80G g2(Win7) + 120G corsair(spel), PSU:Zalman 850w Chassi: Fractal design define XL

Permalänk

1. Glary Utilites (kanske, håller på och testar det lite nu)

2. CCleaner

3. Nod 32 4.0 Antivirus

4. Vet inte riktigt, men behövs ett defrag program? Isåfall kommer jag använda JK Defrag men behövs det? Tips på nått annat bra program?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av =ultrafox=
1. Glary Utilites (kanske, håller på och testar det lite nu)

2. CCleaner

3. Nod 32 4.0 Antivirus

4. Vet inte riktigt, men behövs ett defrag program? Isåfall kommer jag använda JK Defrag men behövs det? Tips på nått annat bra program?

Det har redan tipsats om flera bra program i denna tråd.

Du kan kolla in defraggler.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tcntad
Det har redan tipsats om flera bra program i denna tråd.

Du kan kolla in defraggler.

Ja, men frågan är om det verkligen behövs?

Permalänk

borde nog formater min dator då min ena hårddisk är nästan full och jag har spelen på den andra så jag vet fan inte vad det är som tar upp platsen. Drygt dock att måsta instalera spela som tar tid när man formaterat.

Men min dator är köpt med vista oem. Kan jag formatera med återställningsskivan ?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tobz0r
borde nog formater min dator då min ena hårddisk är nästan full och jag har spelen på den andra så jag vet fan inte vad det är som tar upp platsen. Drygt dock att måsta instalera spela som tar tid när man formaterat.

Men min dator är köpt med vista oem. Kan jag formatera med återställningsskivan ?

Nej.. du kan återställa datorn till urpsrungsskick med återställningsskivan/orna.