Permalänk
Medlem

UTP eller FTP Cat6

Tänkte dra 40 meter Cat6 kabel till sovrummet då jag i dag inte har något nätverksuttag där.
Då undrar jag om Skillnaden mellan UTP och FTP kabel. Oskärmad och Skärmad.
På kjell & Company säljer de UTP Cat6 till ett vettigt pris men dock inte någon FTP Cat6.
MÅSTE man ha skärmat? rikserar man störningar i ett vanlifgt hem.
Sant är att den konner bitvis att ligga berdvid enb 230V kabel som går till vanliga jack. Bör jag välja FTP kabeln.
Tacksam för svar

Permalänk
Medlem

Om du har lägenheten inne i ett högspänningställverk ska du nog köra skärmat, annars inte.

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Medlem

Så att lägga den bredvid en starkströmsledning skall inte påverka kabeln fastän den inte är skärmad

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

hm borde inte göra..

men hur hade du tänkt dra den ?..inne i väggen eller bara utanför fäst i list eller i tak ?

Permalänk
Medlem

I plastlist och runt dörrpost sen i list igen just ovan kabeln till elutag

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av marcaz
Så att lägga den bredvid en starkströmsledning skall inte påverka kabeln fastän den inte är skärmad

Det skall inte vara några problem, elektrikerna idag lägger TP-kabel (UTP) och elkabel på samma stege, visserligen på varsin sida av stegen men ändå inte mer än 30cm, max, ifrån varandra.

EDIT: För övrigt räcker det gott och väl med cat5e om du inte tänker köra 10Gbit-LAN hemma.

Permalänk
Medlem

Cat5E eller Cat6 UTP är rätt för dig. Skärmat ska du inte ha om du inte kan jorda den rätt och du behöver inte skärmat. Den är dessutom dyrare så ta UTP och något trevligt att dricka under installationen i stället

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk

Hur kommer det sig att det bara står 10/100mbit under "lösmeter, cat 5e" på Kjell? Klarar de inte 10/100/1000?

Permalänk

Jo, 1000BASE-T eller IEEE 802.3ab måste använda minst Cat5 men man rekommenderar Cat5e eller Cat6 då standarden ställer mycket högre krav än 100BASE-TX

Permalänk

Kabeltillverkarna överdriver problem som böjradie och störningar från kraft mm.

Har många gånger överskridit längden 100m (exkl patchkabel)... och gjort sanslösa böjar på kabeln... aldrig har någon klagat.

Dina 40m är så korta att det över huvud taget inte finns några problem.

Det är normalt inga problem att köra 1000 på cat5... men då ska man nog inte överskrida 50m.

Visa signatur

Nvidia RTX 2080Ti | Intel Core i7 3,7GHz | RAM 32Gb 1333Mhz | Acer Z-321QU 32' 2560x1440@144HZ|

Permalänk

Främling: Nej de överdriver inte. De följer standard, och således beskriver de endast under vilka förhållanden det garanterat fungerar.

Det går att överskrida men man får skylla sig själv vid problem.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av strife242
Främling: Nej de överdriver inte. De följer standard, och således beskriver de endast under vilka förhållanden det garanterat fungerar.

Det går att överskrida men man får skylla sig själv vid problem.

Japp de följer standard.
Men inte desto mindre är marginalerna stora vid kortare kabellängder. Vad jag menar är att i ett litet hemmanätverk med en delad internetanslutning, skrivardelning, kanske en gemensam hårddisk någonstans och säg tre (3) användare märker man inte av om installationen inte är i topptrim. hur ofta för man över något i 1000... ?
Jag är själv mer orolig för alla jäkla nätdelar/aggregat överallt vars strålning
kanske påverkar tex mitt trådlösa nät och annat negativt.

Visa signatur

Nvidia RTX 2080Ti | Intel Core i7 3,7GHz | RAM 32Gb 1333Mhz | Acer Z-321QU 32' 2560x1440@144HZ|

Permalänk

Älskar såna här gamla trådar som kan svara på mina frågor idag Men måste bara påpeka att det gäller att ha rejala super SSD diskar om man ska kunna utnyttja 1000... Även om man kan över föra snabbt så måste ju diskarna kunna skriva, annars flaskar det ändå så jag sparar 50 lappen det skiljer mellan cat5 och cat6... (ledsen för att posta i gammal tråd men var bara tvungen )

Visa signatur

Desktop:
Chassi: Fractal Design Define R3 Vit || Moderkort: ASUS Z97-E || Processor: Intel Core i5 4690K @ 3.5GHz || RAM: Corsair 16GB @ 1600MHz || Grafikkort: MSI Radeon R9 390 8GB Gaming @ 1920x1080 || Hårddiskar(SATA): 6.25TB, 500GB internal SSD, 750GB internal @ 7200RPM, 1TB internal @ 7200RPM, 1TB external @ 5400RPM, 3TB external @ 7200 RPM || Kylning: Chassi 5 Stock, GPU Stock, CPU Stock || Nätaggregat: Chieftec Super Series 750W ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skillzore:

Älskar såna här gamla trådar som kan svara på mina frågor idag Men måste bara påpeka att det gäller att ha rejala super SSD diskar om man ska kunna utnyttja 1000... Även om man kan över föra snabbt så måste ju diskarna kunna skriva, annars flaskar det ändå så jag sparar 50 lappen det skiljer mellan cat5 och cat6... (ledsen för att posta i gammal tråd men var bara tvungen )

Om jag inte minns helt fel så spelar det ingen roll under 100meter om du kör med Cat5e eller Cat6

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |