Permalänk

Första dator bygget

Hej, ska bygga min första dator. Det jag tänkt använda den till är att surfa, musik, film och eventuellt nåt spel. (Volvo The game och Live For Speed)
Har försökt sätta ihop ett paket här som ni ser.

CHASSI http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=353142

Funkar dessa grejer ihop eller är det nåt jag ska ändra?

Max 6k.

Permalänk
Medlem
Permalänk

Tänkte försöka få med ett operativsystem i priset

Permalänk

Om nån seriös vill komma med synpunkter är jag tacksam.

Permalänk
Medlem

Tycker ditt paket såg ganska bra ut.

Visa signatur

Antec Twelwe Hundred | Asus M4A78-E | Phenom 2 x4 940 Black Edition, Corsair H50 Hydro | Sapphire 5870 1GB Vapor-X | Fractal Design 650W | Kingston 4GB 800MHz DDR2 | Samsung SyncMaster P2450H | Apple iPhone 3GS 16GB | Sony PlayStation 3 Slim 250GB

Permalänk

Tack för svaret. Så det är bara att beställa, montera och starta datorn? Behöver man nå kablar och skruvar eller är allt med i förpackningarna till grejerna?

EDIT: Kom på att man kanske skulle ta och lägga till kylpasta.
Hur får man fraktfritt?

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/kampanj/kampanj/fraktfritt-sweclockers/61...

kablar får du med moderkortet, kylpasta brukar redan sitta på kylaren.. skruvar får man med lådan..

Visa signatur

Chassi Lian Li O11 MINI Black MB Asus ROG Strix X570-F CPU Ryzen 5900x / NZXT Z63 RAM 64Gb DDR4 HyperX SSD 2T+2 M.2 + Seagate 2Tb + 2 Ssd GPU Asus Strix GTX3080Ti Oc PSU Corsair SF750 Skärm Odyssey G9 G93SC/ 2x27" LG GP850.

Permalänk

Tack så mkt. Lite oklart så här i början xD Aja, bättre att fråga så man är säker

Permalänk
Medlem

Tycker du ska byta hårdisk till tex https://www.inet.se/datorkomponenter/haarddiskar/1tb-samsung-...
Mycket bättre pris med hänseende till kr/GB så kan du också lagra en hel del spel,filmer ,musik, semester bilder och allt annat

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Tycker det ser bra ut men skulle nog också gå på propans förslag om ny hårddisk.

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG C3 77" l

Permalänk

Jao, de va smart faktiskt. Tack

Permalänk
Medlem

Kul att kunna hjälpa!
Sök runt lite o leta efter guide hur man bygger sin första dator, de kan vara flera år gamla ingen större skillnad. Lycka till och glöm inte distanserna mellan chassit o moderkortet

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Jag kan la tycka att ett 4670 kan vara på sin plats, lite bättre prestanda i spelen. Hade ett sådant förr, fungerar så underbart bra och det kostar inte mycket mer än 4650.

Visa signatur

#1 Workstation/Spel: AMD Ryzen 1700 | Asus B350 Prime | 16GB DDR4| MSI GTX 1080 Gaming X | Intel 500gb m2 SSD | FSP Aurum 750W 80+ Gold | Windows 10 x64 |

Permalänk
Medlem

Om du inte har bråttom skulle jag avvakta och köpa Win7 istället för Vista, men det är naturligtvis bara en personlig reflektion.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av propan
Kul att kunna hjälpa!
Sök runt lite o leta efter guide hur man bygger sin första dator, de kan vara flera år gamla ingen större skillnad. Lycka till och glöm inte distanserna mellan chassit o moderkortet

Ne, ska inte glömma de

Tänkte följa denna guide, http://www.nordichardware.se/Recensioner/?page=1&skrivelse=22...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ToKu
Jag kan la tycka att ett 4670 kan vara på sin plats, lite bättre prestanda i spelen. Hade ett sådant förr, fungerar så underbart bra och det kostar inte mycket mer än 4650.

Okej, kanske byter till ett sånt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av selago
Om du inte har bråttom skulle jag avvakta och köpa Win7 istället för Vista, men det är naturligtvis bara en personlig reflektion.

Tänkte köpa Vista med gratis Windows 7 uppgradering

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nätagg
Tänkte köpa Vista med gratis Windows 7 uppgradering

Vänta lite med Operativsystemet..
Blir ju skönare att ha en ´´ny´´ Windows 7
Än att ha Vista och uppgradera till Windows 7.

Själv skulle jag skippa Vista och köra Windows 7 beta fram till mars då får du extra tid på dig.

Och eftersom priset är över 500 så kan du beställa Windows vista (om du vill) när som helst utan att betala frakt, no hurry.

Visa signatur

Fractal Design Define R3 || Corsair HX- 750W || MSI P67A-GD55 || i5 2500K || 2*4GB Corsair Vengence 1600MHz CL9 || Gigabyte 560 ti soc || Samsung Spinpoint F3 HD103SJ || CM Hyper 212+ || 3x Gentle Typhoon 1450rpm

SonyVaio Pro 13 ||

Permalänk

Jao, tack för tipset. Men har en dum fråga, var får man Windows 7 betan ifrån?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av awqawq
Vänta lite med Operativsystemet..
Blir ju skönare att ha en ´´ny´´ Windows 7
Än att ha Vista och uppgradera till Windows 7.

Själv skulle jag skippa Vista och köra Windows 7 beta fram till mars då får du extra tid på dig.

Och eftersom priset är över 500 så kan du beställa Windows vista (om du vill) när som helst utan att betala frakt, no hurry.

Vad är det för mening med att vänta? Windows 7 kommer att bli dyrare än Vista så det är värt att köpa Vista med gratis uppgradering nu.
Windows 7 Beta har inte gått att ladda ner på flera månader nu, så du är lite efter. Och RCn kommer bara att funka till mars.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Permalänk
Medlem

Jag tycker det ser bra ut men varför inte köra på ett "Corsair 450VX" agg? ett sådant har jag och det driver mitt system utan problem (kolla min profil om du vill se vilka komponenter jag har). Annars, som sagt, tycker jag det ser privärt och genomtänkt ut

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG C3 77" l

Permalänk

Tänkte spara 136 kronor Men jag tror det får räcka med 400.

Permalänk
Medlem

Jag skulle kostat på mig dom 136 kr som mellanskillanden blir upp till ett Corsair 450VX. Då har du lite marginal i framtiden också om du skulle vilja uppgradera grafikkortet t.ex. Bara en tanke

Visa signatur

Permalänk

Mjo, haha. Då blev man övertalad igen då Byter mot ett sånt ist.

Permalänk

Happ, nu ligger grejerna i Ånge. Favoritstället.