Nyheter och notiser

Inga träffar

Recensioner och artiklar

Inga träffar

Diskussionsforum

Inga träffar

Galleriet

Inga träffar

Marknad

Inga träffar

Medlemmar

Inga träffar

Första powerbanken med saltbatteri här

Permalänk
Medlem
Citat:Skrivet av dlq84:

Och detta kommer absolut inte ersätta litium, för många nackdelar.

Lite? Jag tror ingen vill gå tillbaka till 10-20 mils räckvidd och betala tre gånger så mycket för det.

Energidensitet i detta batteri: ca 80 Wh/kg

Jämför det mot litium idag: ca 300 Wh/kg.

Litium batterier sög stenhårt när de kom på 70 talet, de var såpass värdelösa att det var först tidigt på 90 talet de släpptes för konsument bruk.
Så det har tagit över 50 år för litium batteriet att utvecklas till det är idag. Ge natrium batterierna samma tid kommer de göra volter över litium batterierna.

Detta är ett mycket stort steg och visar tidiga styrkor över litium i form av cykler och temperatur oberoende.

Ge det det några år så.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Citera flera Citera
Permalänk

Badhus:
Det är föreningen "Natriumhypoklorit" som används i de flesta simhallar.

Nackdel med natriumbatterier:
De väger mer per lagrad energimängd
, jämfört med de litiumbatterier som är i bruk. Det kanske inte gör så mycket för en liten powerbank, men är helt avgörande när det kommer till person-elbilar, lastbilar och tyngre fordon som ska ha elbatterier.
Tyngre fordon (pga. natriumbatteri) drar mer energi = batteriet urladdas snabbare = kortare körsträcka.

Men på platser och i användning där batteriet står helt stilla, kan man se nyttan av natriumbatterier i framtiden.

Permalänk
Medlem
Citat:Skrivet av hittepånamn:

Badhus:
Det är föreningen "Natriumhypoklorit" som används i de flesta simhallar.

För svensk konsument troligen mest känt som grundvarianten av Klorin som är en lösning av natriumhypoklorit i vatten.

Permalänk
Medlem
Citat:Skrivet av Gelantious:

Hur är det med brandrisken/explosion på dessa? Ville minnas det inte skulle vara lika farligt som litium men kan minnas fel.

Tänker mest på batterier för hus/hem då vikt är skitsamma där.

Det beror på vilket material de har använt i katoden.
En del är lika illa som Litium Kobolt (NMC) och betydligt värre än Litium Järnfosfat (LFP).
Jämför man med LFP så verkar antalet laddcykler vara liknande, så det är dessa som de i första hand konkurrerar mot.
Senaste LFP och NMC from CAT är rätt nära varandra, 205 mot 225 Wh/Kg.
LFP har tagit över i Kina och pressat priserna på elbilar så nu är en elbil billigare än motsvarande fossil där.

https://transition.vc/library/unpacking-battery-safety-sodium...

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

Gott, mina senaste powerbanks har blivit mjuka kuddar efter ett par år kanske dessa har lite längre hållbarhet?

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Citera flera Citera
Permalänk
Medlem

Ett Litiumbatteri är ju mer eller mindre livsfarligt om man skadar batteriet hur är det med dessa? Tål de t.ex. att bli punkterade?

Visa signatur

SSUPD Meshlicious Black, Arctic Liquid Freezer III 280 RGB, i7-14700K, ASrock z790 mITX Lightning, 32GB DDR5 6000mHz, Kingston KC3000 M.2 SSD 2TB, WD BLACK M.2 SSD 1TB, PNY CS900 SATA 2TB, ASUS RTX-4070 DUAL 12G, Corsair SF750 Platinum ATX 3.0, 750w, Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Citat:Skrivet av Gelantious:

Hur är det med brandrisken/explosion på dessa? Ville minnas det inte skulle vara lika farligt som litium men kan minnas fel.

Tänker mest på batterier för hus/hem då vikt är skitsamma där.

har för mig att natrium är relativt lika lithium när det kommer till brandfara.

vill minnas att rent natrum kan självantända vid kontakt med fukt/vatten

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Citat:Skrivet av Aka_The_Barf:

De batterier som klarar sådan temperatur och kan laddas och användas är nog bara blybatterier. Därför vi har de i bilar. Detta kanske kan ändra det?
Litium batterier ska varken användas eller laddas i minusgrader och kan stendö om de glöms EN gång i en kokhet bil.
Dessa batterier väger mer men med tanke på att de klarar minusgrader och värme så kanske man kan dumpa stora delar av temperaturreglerings tekniken i dagens bilar som är avancerad och dyr.

Äntligen börjar det röra på sig efter att man hört om nya batterier i flera årtionden som aldrig tycktes komma pga bland annat ladd cykel problem.

Ja, jag är inte jätteinsatt men dessa batterier klarar ju cirka 10-15 grader mer på både kyla och värme, men sen hur det fungerar i praktiken vet jag inte.

Permalänk
Medlem

Jag spår att natriumbaserade batterier kommer att ta över helt på alla områden där vikt och volym inte är ett problem, eller där det har låg betydelse. Fasta installationer för korttidslagring för utjämning är ett exempel. Om man har ett bergrum eller en bunker med massa batterier, spelar det ingen större roll om de väger och skrymmer (exempelvis) 50 procent mer för samma lagringskapacitet.

I batteridrivna färjor skulle det också funka bra. Mer massa och volym är relativt sett ett mindre problem för ett fartyg än för ett landfordon.

Om de också blir markant billigare kommer de nog ta över i billiga, laddbara produkter.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Citera flera Citera
Permalänk
Medlem
Citat:Skrivet av Chromatic:

Ja, jag är inte jätteinsatt men dessa batterier klarar ju cirka 10-15 grader mer på både kyla och värme, men sen hur det fungerar i praktiken vet jag inte.

Är dom såpass bra redan nu så kan de bara bli bättre. Litium tekniken har mognat i över 50 år. Ger vi denna teknik lite tid blir det nog väldigt bra.

Visa signatur

Citera flera Citera
Permalänk
Medlem
Citat:Skrivet av hölmiz:

Skickat in en rättelse om detta. Hoppas vi slipper sådan missvisande formuleringar.

Skribenten är väl smått ökänd för att snabbt publicera artiklar, ofta med mer eller mindre grova fel och inte vara aktiv på forumet över huvud taget. Förhoppningsvis publiceras rättningen, men jag skulle inte sitta uppe och vänta på det 😔

Edit: Kollade lite nu, och ser ändå ut att ha blivit bättring på den fronten. Hoppas att även detta rättas

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Citera flera Citera
Permalänk
Medlem
Citat:Skrivet av Rouge of Darkness:

har för mig att natrium är relativt lika lithium när det kommer till brandfara.

vill minnas att rent natrum kan självantända vid kontakt med fukt/vatten

Natrium can definitivt självantända vid kontakt med vatten. Det är mer reaktivt än Litium - reaktiviteten går upp när man går ner längs den vänstra kolumnen i periodiska systemet, så att Kalium är ännu mer reaktivt än Natrium osv. Problemet med Litium i batterier är att det kan växa ut en sorts nålar av metalliskt litium som sticker hål på inneslutningen, och det verkar inte Natrium göra.

Citat:Skrivet av cyklonen:

I batteridrivna färjor skulle det också funka bra. Mer massa och volym är relativt sett ett mindre problem för ett fartyg än för ett landfordon.

Tveksamt. Batteridrivna färjor är idag ett problem eftersom energitätheten i batterier är så mycket lägre än i dieselolja, och det är svårt att få ekvationen att gå ihop ändå. Ett problem är att det idag är lag på att ett fartyg som tar emot en nödsignal måste bistå, och en färja som bara har batteri för att precis klara sin rutt skulle således kunna bli olaglig ganska snabbt. Det finns elektriska färjor - det går två i älven i Göteborg - men då är det hybridlösningar som bara går på el delar av tiden. Tvärs över Göta Älv är inget långt avstånd, och färjor med lite längre färdväg lär få gå på något annat - exempelvis H2, metanol, ammoniak etc.

Det som är mer intressant här är säkerhetsaspekten. Att ha laddstationer för batterier för att klara säg en Gotlandsfärja är idag en explosionsrisk som är så stor att de inte kan byggas där passagerarhamnar ligger idag. Här hade kanske natriumbatterierna kunnat vara en lösning. Om de är säkra att hantera skulle man kunna ladda dem och kanske ta sig till Gotland på en laddning. Kanske. Om det bara är passagerare och inte onödigheter som mat eller så, och om det finns nog med el på Gotland för att ladda dem för hemfärden också (det gör det inte idag). Skall inte säga att jag riktigt tror på idén ändå, men det här löser faktiskt det största problemet för en sådan lösning.

Källa: jag jobbar med detta.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Citera flera Citera
Permalänk
Medlem
Citat:Skrivet av mpat:

Tveksamt. Batteridrivna färjor är idag ett problem eftersom energitätheten i batterier är så mycket lägre än i dieselolja, och det är svårt att få ekvationen att gå ihop ändå. Ett problem är att det idag är lag på att ett fartyg som tar emot en nödsignal måste bistå, och en färja som bara har batteri för att precis klara sin rutt skulle således kunna bli olaglig ganska snabbt. Det finns elektriska färjor - det går två i älven i Göteborg - men då är det hybridlösningar som bara går på el delar av tiden. Tvärs över Göta Älv är inget långt avstånd, och färjor med lite längre färdväg lär få gå på något annat - exempelvis H2, metanol, ammoniak etc.

Jag menade självklart i valet mellan två olika batterikemier för färjor som ska vara batteridrivna. Inte mellan en med förbränningsmotor och en utan. Och jag tror inte nån på allvar menar att man ska köra Gotlandsfärjor eller liknande på batterier. Det handlar om små färjor på korta, fasta rutter tvärs över älvar eller smala sund.

Just färjor över älven är ett perfekt exempel på vad jag menar. Det har liten betydelse om färjan är en aning större och en aning tyngre. Om de är hybrider låter det som om de är felaktigt kravställda, men det har säkert varit en kostnadsfråga.

Visst säger lagen att man måste bistå i nöd, men den säger också att det bara gäller om det är möjligt och man kan göra det utan att själv utsätta sig för stor fara.

Sjölagen kap 6, p 6, andra stycket:

Citat:Skrivet av 0:

Anträffar befälhavaren någon i sjönöd är han skyldig att lämna all hjälp som är möjlig och behövlig för att rädda den nödställde, om det kan ske utan allvarlig fara för det egna fartyget eller de ombordvarande. Om befälhavaren i annat fall får kännedom om att någon är i sjönöd eller om han får kännedom om någon fara som hotar sjötrafiken, är han under de förutsättningar som nyss angetts skyldig att vidta åtgärder för att rädda den nödställde eller avvärja faran i enlighet med de föreskrifter som regeringen meddelat för sådana fall.

Det betyder inte att alla fartyg måste konstrueras för att fungera som livräddningsfartyg.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Jag menade självklart i valet mellan två olika batterikemier för färjor som ska vara batteridrivna. Inte mellan en med förbränningsmotor och en utan. Och jag tror inte nån på allvar menar att man ska köra Gotlandsfärjor eller liknande på batterier. Det handlar om små färjor på korta, fasta rutter tvärs över älvar eller smala sund.

Just färjor över älven är ett perfekt exempel på vad jag menar. Det har liten betydelse om färjan är en aning större och en aning tyngre. Om de är hybrider låter det som om de är felaktigt kravställda, men det har säkert varit en kostnadsfråga.

[/quote]

De är ombyggda med nya drivlinor så de gick inte att göra större, men det hade nog inte gått att göra dem större ändå. Kajplatserna är så stora som de är.

Dessutom varierar det kraftigt hur mycket de drar beroende på väder och vind. En dieselgenerator hade nog behövts ombord i vilket fall.

Visst säger lagen att man måste bistå i nöd, men den säger också att det bara gäller om det är möjligt och man kan göra det utan att själv utsätta sig för stor fara.

Detta är det uttalade skälet att man inte siktar på att göra det till Södra Skärgården i dagsläget.

(Å andra sidan finns det en del man kan göra för att minska koldioxidutsläppen på just de färjorna innan man kommer till batterier. Kanske inte köra dem på tomgång när man ligger i Saltholmen i 30 minuter för att ha el, utan koppla på så att man får det från land, kanske? Styrsöbolaget har en del att jobba på där.)

Visa signatur

5900X | 6700XT

Citera flera Citera
Permalänk
Medlem

De är ombyggda med nya drivlinor så de gick inte att göra större, men det hade nog inte gått att göra dem större ändå. Kajplatserna är så stora som de är.

Kajplatsen är en fråga om bredd vid lastning. Längden är inte direkt begränsad, inte inom rimliga gränser i alla fall. Inte lite större djupgående heller. Begränsning i bara en dimension är inte en särskilt besvärande begränsning.

Dessutom varierar det kraftigt hur mycket de drar beroende på väder och vind. En dieselgenerator hade nog behövts ombord i vilket fall.

En dimensioneringsfråga. Men visst, en nödgenerator för riktigt ovanliga situationer, absolut.

Detta är det uttalade skälet att man inte siktar på att göra det till Södra Skärgården i dagsläget.

Helt befängt! Färjor är inga livräddningsfartyg och ska självklart inte begränsas i sin utformning av ett sånt idiotiskt krav.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det är INTE salt i Na kemi batterier. Natrium-jonbatterier har en snarlik uppbyggnad som Litium-jonbatterier, men släpp för tusan töntstämpeln med att kalla det saltbatterier.

Citera flera Citera
Permalänk
Medlem

Det var ju detta Northvolt satsade på, och det gick ju bra för dem så varför inte utöka till fler saker. 😅

Permalänk
Medlem
Citat:Skrivet av Haptic:

Skribenten är väl smått ökänd för att snabbt publicera artiklar, ofta med mer eller mindre grova fel och inte vara aktiv på forumet över huvud taget. Förhoppningsvis publiceras rättningen, men jag skulle inte sitta uppe och vänta på det 😔

Edit: Kollade lite nu, och ser ändå ut att ha blivit bättring på den fronten. Hoppas att även detta rättas

Tyvärr är ordet salt fortfarande i rubriken och i slutet av texten.
If you don't know shit, don't write shit.

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | 24 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | IBM Model M

Citera flera Citera
Permalänk
Medlem
Citat:Skrivet av hölmiz:

Tyvärr är ordet salt fortfarande i rubriken och i slutet av texten.
If you don't know shit, don't write shit.

aa nää.. jag är ganska säker på att "skicka rättelse"-knappen voidas direkt till >/dev/null

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Citera flera Citera
Permalänk
Medlem
Citat:Skrivet av norrgrd:

Detta har ju redan skett när man gick till elbilar från förbränningsmotorer? Tredjedel av räckvidden försvann och priset låg i vissa fall tre gånger så högt.

Diesel 12 700 Wh/kg

Fast istället är verkningsgraden skräp på förbränning, man eldar för kråkorna året runt med sådan. Man byter ut hög energidensitet emot hög verkningsgrad.

Det är även mer praktiskt med el förutsatt att du kan ladda hemma. Varje dag börjar man med max/önskad räckvidd, istället för att ha långsamt krympande räckvidd varje dag tills man ska ta omvägar för att tanka på någon mack.

Att byta till en annan batterikemi ger varken högre verkningsgrad eller en ny ladda-hemma-fördel emot traditionellt litium-jon.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Citera flera Citera
Permalänk
Medlem
Citat:Skrivet av NodCommander:

Fast istället är verkningsgraden skräp på förbränning, man eldar för kråkorna året runt med sådan. Man byter ut hög energidensitet emot hög verkningsgrad.

Det är även mer praktiskt med el förutsatt att du kan ladda hemma. Varje dag börjar man med max/önskad räckvidd, istället för att ha långsamt krympande räckvidd varje dag tills man ska ta omvägar för att tanka på någon mack.

Att byta till en annan batterikemi ger varken högre verkningsgrad eller en ny ladda-hemma-fördel emot traditionellt litium-jon.

Du måste fortfarande mångdubbla energidensiteten i batterierna för att komma upp i samma nivå som typiska flytande bränslen, även justerat för verkningsgrad.

Permalänk
Medlem
Citat:Skrivet av Aka_The_Barf:

De batterier som klarar sådan temperatur och kan laddas och användas är nog bara blybatterier. Därför vi har de i bilar. Detta kanske kan ändra det?
Litium batterier ska varken användas eller laddas i minusgrader och kan stendö om de glöms EN gång i en kokhet bil.
Dessa batterier väger mer men med tanke på att de klarar minusgrader och värme så kanske man kan dumpa stora delar av temperaturreglerings tekniken i dagens bilar som är avancerad och dyr.

Äntligen börjar det röra på sig efter att man hört om nya batterier i flera årtionden som aldrig tycktes komma pga bland annat ladd cykel problem.

Det finns många anledningar till att bilar som inte behöver ha extrem energidensitet per vikt använder blybatterier. De har skyhög urladdningsström, är säkra så länge höljet inte spricker (till exempel genom frysning, ett problem även här i Sverige om man inte håller det laddat) eller övertrycksventilen inte öppnar (ska bara öppna i nödfall vid våldsam överladdning då batteriet fylls med vätgas), samt är väldigt billiga per kapacitet.

Blybatterier mår också bra av att skakas om med tiden för att bryta av kristaller som växer ut från plattorna och sabbar ytskiktet, vilket gör att de håller sin kapacitet bättre än stationära blybatterier. De helt enkelt bara mår bra av att sitta och vibrera i en bil till skillnad från nästan allt annat. Litiumbaserade batterier tar istället skada när höljet sitter och nöter mot något (om det går hål får du oftast bilbrand med de flesta litiumbaserade batterikemierna) så det är därför de cylindriska cellerna görs väldigt stryktåliga.

Däremot gillar blybatterier verkligen inte djupurladdning, där ytskiktet degraderar snabbt och ger permanenta skador. Dessutom ökar fryspunkten av elektrolyten när det laddas ur (ca -60 fulladdat och runt nollan när det är djupurladdat). Därför ska man alltid lösa generatorproblem snabbt i bilar med blybatterier. Det gäller även många litiumbaserade batterityper också men de klarar mycket djupare urladdning än blybatterier. Ett litiumbatteri som når farligt låg spänning har nästan ingen energi kvar att ge medan ett blybatteri ofta kan ge minst lika mycket till med laddningen den har (på bekostnad av plattornas ytskikt och elektrolyten).

TL;DR: Bilar med förbränningsmotorer råkar vara en riktigt bra miljö för blybatterier och parametrarna som spelar roll för bilen är fantastiska för priset.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Citera flera Citera
Permalänk
Medlem
Citat:Skrivet av ztenlund:

Du måste fortfarande mångdubbla energidensiteten i batterierna för att komma upp i samma nivå som typiska flytande bränslen, även justerat för verkningsgrad.

Ja, men det är inte nödvändigt för vägtransporter. Och det skulle ju vara ganska läskiga batterier med så mycket energi packad i sig. Men, en riktig dröm för långdistansflyg och fartyg så klart!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:Skrivet av NodCommander:

Man eldar inte bara för kråkorna utan det är rätt trevligt med värmen som genereras under vinterhalvåret men jag är med på vad du menar. Min poäng var bara att detta sker alltid med ny teknik men om den är bra så fortsätter den utvecklas och sedan tar den över, till cykeln börjar igen.

Permalänk
Medlem
Citat:Skrivet av norrgrd:

Man eldar inte bara för kråkorna utan det är rätt trevligt med värmen som genereras under vinterhalvåret men jag är med på vad du menar. Min poäng var bara att detta sker alltid med ny teknik men om den är bra så fortsätter den utvecklas och sedan tar den över, till cykeln börjar igen.

Absolut. Du får värmen "gratis" på vintern, men jag tror inte du dumpar all värme ifrån motorn in i kupèn. Låter som det skulle bli rätt olidligt varmt annars!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:Skrivet av Djhg2000:

Det finns många anledningar till att bilar som inte behöver ha extrem energidensitet per vikt använder blybatterier. De har skyhög urladdningsström, är säkra så länge höljet inte spricker (till exempel genom frysning, ett problem även här i Sverige om man inte håller det laddat) eller övertrycksventilen inte öppnar (ska bara öppna i nödfall vid våldsam överladdning då batteriet fylls med vätgas), samt är väldigt billiga per kapacitet.

Blybatterier mår också bra av att skakas om med tiden för att bryta av kristaller som växer ut från plattorna och sabbar ytskiktet, vilket gör att de håller sin kapacitet bättre än stationära blybatterier. De helt enkelt bara mår bra av att sitta och vibrera i en bil till skillnad från nästan allt annat. Litiumbaserade batterier tar istället skada när höljet sitter och nöter mot något (om det går hål får du oftast bilbrand med de flesta litiumbaserade batterikemierna) så det är därför de cylindriska cellerna görs väldigt stryktåliga.

Däremot gillar blybatterier verkligen inte djupurladdning, där ytskiktet degraderar snabbt och ger permanenta skador. Dessutom ökar fryspunkten av elektrolyten när det laddas ur (ca -60 fulladdat och runt nollan när det är djupurladdat). Därför ska man alltid lösa generatorproblem snabbt i bilar med blybatterier. Det gäller även många litiumbaserade batterityper också men de klarar mycket djupare urladdning än blybatterier. Ett litiumbatteri som når farligt låg spänning har nästan ingen energi kvar att ge medan ett blybatteri ofta kan ge minst lika mycket till med laddningen den har (på bekostnad av plattornas ytskikt och elektrolyten).

TL;DR: Bilar med förbränningsmotorer råkar vara en riktigt bra miljö för blybatterier och parametrarna som spelar roll för bilen är fantastiska för priset.

Blybatterier för bilar är speciellt utvecklade för just bilar. De hatar djupurladdning(50%) men klarar att leverera riktigt höga strömmar under kort tid.
Mer "vanliga" all dags blybatterier brukar kallas djupcykels batterier och de klar att laddas ur tills ca 20% är kvar och klarar inte höga strömuttag såsom "bilbatterier".
Inom blybatteri familjen finns en stor uppsjö av olika typer för olika applikationer.

Blybatterier bildar knallgas vid laddning såpass mycket att truckladdstationer behöver extra mycket ventilation som exempel.

Moderna batterier av agm typ är väldigt säkra men ska ej sättas i äldre bilar då laddströmmen ofta är för låg så de går sönder.

Undersöker själv ett efb batteri i min bruksbil och hoppas det passar bra då jag kör många korta sträckor.

Visa signatur