Intel Lynnfield – Core i5 750 och i7 870

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2good4you
...

Läs den inledande delen i speltesterna så förstår du varför. När man testar processorer och låter grafikkortet flaskhalsa blir resultaten missvisande, mycket på grund av att subsystem som PCI Express då har chansen att fälla avgörandet. Dessutom ska man akta sig från att jämföra testresultat när det handlar om helt olika datorsystem, särskilt när det gäller spelprestanda där grafikkortet har stor inverkan på resultatet.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify) » Pappa till Moderskeppet 1–3 » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av femkantig
inte alls antagligen, amd kommer ju med sin nya processor år 2011 (?) så prisutvecklingen följer väl kronans värde.

Tänk idag och inte om ett år. Alla kan sitta och tänka så, då slutar det att man aldrig köper något för man får alltid mer för pengarna i framtiden.

---

Vilken minneshastighet bör man köpa?
1333 MHz står det i artikeln att processorerna tar medan när man kikar bland moderkort så tar asus alternativ 1600 MHz.

Visa signatur

Intel i7 860 @ 3,8 GHz | Asus P7P55D | Corsair XMS3 (4x2 GB) 8-8-8-24 @ 1600MHz | Seagate 7200.8/11/12 - 2 TB | MSI Hydrogen GTX 480 | Corsair HX 750W | Creative Soundblaster X-fi ExtremeMusic | Silverstone LC 17 (HTPC)
Vattenkylning: Biloljekyl: 52x35x5,5 cm | Grunfos cirkulationspump för hus | EK Supreme HF Nickel för CPU | Galleri: http://sweclockers.com/album/?id=2053 Uppdaterat: 10-11-23

Permalänk

AMD lär knappast justera priserna eftersom dom inte tävlar på det övre segmentet längre. Så Intel kan nog stå fast vid dom här utsatta priserna tills nästa lansering från AMD eller dom själva.

Visa signatur

Hoppla hoppla, här va de helikoptersmörgås!

Permalänk
Medlem

Vill kross-länka till en annan post: http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=944...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Weeblie
Ett ord: Stock.

Minnestesterna visar att i7-orna kör långt ifrån deras optimala inställningar. Om systemet hade kört med minnena i 1600 MHz och QPI på 6.4 GT/s så skulle man få en minnesbandbredd på drygt 27 GB/s, vilket direkt skulle slå igenom på t.ex. WinRAR testet.

Se http://techreport.com/articles.x/15818/5 .

Core i7-965 kör där med 1600 MHz minnen och QPI på 6.4 GT/s medan Core i7-920 kör på 1066 MHz minnen och QPI på 4.8 GT/s.

Detta är inte ens "riktig" överklockning i vanlig mening, utan att man bara kör minnena på de hastigheter de är rate-ade för (okay, QPI satt till 6.4 GT/s är att överklocka den; men det är något som i princip alla i7 920-or kan klara - i början med ES var den låst, men när processorn släpptes så låste Intel upp den).

Sedan ger artikeln ännu inte svar på den viktigaste frågan: vad händer när man överklockar?

Core i7 920 kan som bekant trivialt köra på 4.0 GHz. Vad är gränserna för socket 1156 med och utan Turbo Mode?

Det som har skett här är att man testar socket 1366 mot socket 1156 och samtidigt tagit bort fördelen med socket 1366 (absurd minnesbandbredd). Som förväntat (och om vi samtidigt också bortser från Turbo Mode) så är socket 1366 nästan identisk med socket 1156 annars.

Visa signatur

"Nothing is impossible because impossible itself says I M Possible..."

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Weeblie
Vill kross-länka till en annan post: http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=944...

Det som har skett här är att man testar socket 1366 mot socket 1156 och samtidigt tagit bort fördelen med socket 1366 (absurd minnesbandbredd). Som förväntat (och om vi samtidigt också bortser från Turbo Mode) så är socket 1366 nästan identisk med socket 1156 annars.

Du kan göra precis samma sak med Lynnfield, men någonstans måste man dra gränsen och då är processorns specifikationer bra värden att samsas om.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify) » Pappa till Moderskeppet 1–3 » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk

Många som missar att nya i7 8x0 bara har ett TDP på 95W ist. för 130W för i7 9x0 eller är det bara inte intressant? För mig är skillnaden i strömförbrukning ganska intressant.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas D
Läs den inledande delen i speltesterna så förstår du varför. När man testar processorer och låter grafikkortet flaskhalsa blir resultaten missvisande, mycket på grund av att subsystem som PCI Express då har chansen att fälla avgörandet. Dessutom ska man akta sig från att jämföra testresultat när det handlar om helt olika datorsystem, särskilt när det gäller spelprestanda där grafikkortet har stor inverkan på resultatet.

Att upplösningen har betydelse är allmänt känt sedan över 10 år tillbaka när man hade Riva128/TNT korten som var såpass kraftfulla när dom kom. Det jag vill komma till är att resultaten ändå ser lite märkliga ut då Phenom II 965'an utpresterar Q9650 i Anandtech nya Lynnfield tester:

http://anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=3634&p=8

Det är bra att ni testar i högre upplösningar också, då det visar hur effektiv en processor är med dess plattform och I/O kommunikation som jag också ser som processorprestanda. När ni kör en lägre upplösning låser man detta ute, och ser mer på beräkningsdelarna av processorn vad dom är kapabla till. Det är alltså inte uteslutet att testa processorers prestanda i lite högre upplösningar (dock inte som extremfall med 2560x1600 med massa AA då det bara blir grafikkortet som kommer flaskhalsa).

Visa signatur

[ AMD 9800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Linux EndeavourOS ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem

Intressant att E8600 klarar sig hyfsat i Andantechs test i spel och strömförbrukning.

Visa signatur

Cooler Master Cosmos S, Asus Maximus II, E8600 XFX 280 GTX ,H5O , G-Skill pc 8800 4GB,

Cooler Master Cosmos 1000,Asus Maximus III,I7 860, Rip Jaw PC 1600,XFX 260 Black E, H5O

Permalänk

Trevlig läsning.

Men hur kan man missa att ha med det kanske mest CPU krävande spel som finns?? (ARMA2)

För övrigt trodde jag först i5an slog min i7920 på fingrarna tills jag såg skillnaderna mellan HT av & på.
En skillnad jag redan har upptäckt.

Permalänk
Medlem

Nice work Intel. i5:an verkar vara fantastisk prisvärd. Bra test skönt att se test där man jämför oklockat. Det verkar som klockfrekvensen + HT är det som är avgörande när man tittar på resultaten mellan dom.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2good4you
Det jag vill komma till är att resultaten ändå ser lite märkliga ut då Phenom II 965'an utpresterar Q9650 i Anandtech nya Lynnfield tester:

Fast nu jämför du äpplen och päron. I testet du länkar till används annan hårdvara, ett annat operativsystem och andra spel. När det gäller just spel är det så många faktorer som inverkar. Marginalerna är hårtunna och detaljer som drivrutinsversioner kan till och med påverka utgången.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hade varit intressant och se prestanda är utan turboboost

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av M89
Core i7 860 - 2700:-
Moderkort - 1400:-
Minne 4Gb - 1000:-

Summa - 5100:-

Core i7 920 - 2400:-
Moderkort - 1700:-
Minne 6Gb - 1300:-

Summa - 5400:-

Så här ser det ut idag (ca priser) båda har HT men den äldre i7an är fortfarande dyrare, ser ingen anledning varför man ska köpa denna idag? Sen går det ju ett rykte att Intel endast kommer släppa högprestanda processorer till socket 1366 så jag förstår inte varför man köper en i7 920 idag som man inte kan uppgradera i framtiden om man nu inte vill slänga 10000kr på en processor?

Vart hittar du en i7 920 för 2400? Lägsta pris på prisjakt är 2638 http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=352410

Ska du köpa ett 1366 moderkort för 1700 har du typ 5 stycken att välja på hos prisjakt. Närmast som också verkar var någorlunda populärt är Gigabyte GA-EX58-UD3R för 1 726:- motsvarande för 1156 är Gigabyte GA-P55-UD3R för 1 332:- skiter du i raid får du en Gigabyte GA-P55-UD3 för 1 199:-

Så:

Core i7 860 - 2750:-
Moderkort - 1200:-
Minne 4Gb - 1000:-

Summa - 4950:-

Core i7 920 - 2630:-
Moderkort - 1720:-
Minne 6Gb - 1300:-

Summa - 5650:-

Så 700 skillnad och för 1156 finns ju också alternativet i5 750 och då sjunker priset med ytterligare 750 kr. Jag tycker nog detta talar för 1156 trots 1366 överklocknings övertag.

Permalänk

Riktigt kul läsning , vissa saker var sådär menmen...

Någon som vet var alla kylare är till 1156 ?

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk
Medlem

Lynnfield är från ett pris/prestanda-perspektiv ruskigt, sjukt, idiotiskt, fullständigt, absurdt bra.

Nu väntar man bara på m-ATX korten och sedan blir det en mini-server med en sådan processor!

Visa signatur

"Nothing is impossible because impossible itself says I M Possible..."

Permalänk
Medlem

Suck, den här artikeln har jag gått och väntat på länge.
Men nu när den kommit ser jag att ni struntat i det viktigaste. Överklockningen.
Detta är ju trots allt "SweClockers".
Hur långt dom går på deras VID säger inte mycket, och så svårt har det knappast kunnat vara att modda en kylare att passa på s1156.

Det enda som intresserar mig är hur en max (stabilt förstås, och på spänningar "säkra" nog att köra 24/7) klockad 750, 860 och 920 står sig mot varandra.
Det är det som räknas för mig, och antagligen många andra också.
870an skulle jag även byta ut till 860an då dom har minimal skillnad bara klockfrekvensen som skiljer, och inte många som betalar dubbelt upp för några mhz.

Sen har det även varit intressant med lite tester i crossfire / sli prestanda, P55s 8x-8x mot bloomfields (X58) 16x-16x, men det får isåfall göras senare när DX11 korten kommer.

Blev lite kritik här nu, men hoppas ni tar det som konstruktiv sådan.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem

Riktigt bra prestanda, jag köpte dock en Phenom II 940. (Hade am2+ kort samt minnen sedan tidigare.) Annars hade det lätt blivit en i5:a!

Visa signatur

Friskyttarna.eu - Ditt Ljus i MMO-mörkret
LotRO || SWTOR || Guild Wars 2 || World of Tanks || Elder Scrolls Online || World of Warcraft || Black Desert

Permalänk
Medlem

Väldigt bra läsning, nästa cpu blir helt klart en i5a!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Era resultat där i5 750 vinner Far cry 2 stämmer inte med någon annan sidas tester som jag har hittat. Nog verkar det rimligt att HT kan påverka då vi veta av erfarenhet att spel inte brukar gilla det men så mycket verkar konstigt. speciellt med tanke på vad anandtech och techreport får för siffror. Dvs att i7 870 vinner över i5 750 om än med lite.

Permalänk
Medlem

Jag låter min 940 åldras lite och köper en 6 kärning 2010..

Visa signatur

Friskyttarna.eu - Ditt Ljus i MMO-mörkret
LotRO || SWTOR || Guild Wars 2 || World of Tanks || Elder Scrolls Online || World of Warcraft || Black Desert

Permalänk
Medlem

Trevlig läsning, kommer vi att få se ett moderkorts test snart ?

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | PowerColor Radeon RX 9070 XT 16GB Reaper | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Marantz Cinema 60
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Inaktiv

Det är kul att se dessa tester när de har med en Q9550

Jag är inte alls intresserad av att uppgradera förrän kanske när nästa generation dyker upp, med tanke på hur bra min är.

Den hamnar ju långt efter i program, men det är spelen som är det viktiga imo.

Permalänk
Medlem

Är det 100% klart att 920 skall sluta produceras?! Jag tycker det är oklart då jag vill minnas att jag såg en roadmap någonstans som sa annat.

Tack för en lysande artikel!

EDIT: Stavfel.

Visa signatur

The most ULF of them all.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WeeMaan
Suck, den här artikeln har jag gått och väntat på länge.
Men nu när den kommit ser jag att ni struntat i det viktigaste. Överklockningen.
Detta är ju trots allt "SweClockers".
Hur långt dom går på deras VID säger inte mycket, och så svårt har det knappast kunnat vara att modda en kylare att passa på s1156.

Det enda som intresserar mig är hur en max (stabilt förstås, och på spänningar "säkra" nog att köra 24/7) klockad 750, 860 och 920 står sig mot varandra.
Det är det som räknas för mig, och antagligen många andra också.
870an skulle jag även byta ut till 860an då dom har minimal skillnad bara klockfrekvensen som skiljer, och inte många som betalar dubbelt upp för några mhz.

Sen har det även varit intressant med lite tester i crossfire / sli prestanda, P55s 8x-8x mot bloomfields (X58) 16x-16x, men det får isåfall göras senare när DX11 korten kommer.

Blev lite kritik här nu, men hoppas ni tar det som konstruktiv sådan.

Jag håller med dig där

Jag tycker ni borde ha lite mer om överklockning ,som weemaan säger så är det ju sweclockers...har kollat runt på lite andra sidor och många av dom har klockat processorerna till runt 4ghz och ni 3,3ghz (i5),annars var det helt okej

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk

Har sett fram emot den här recensionen ett bra tag nu och jag är inte besviken. Inom kort byter jag nog ut G5 mot i5.

Visa signatur

• Sun SPARC

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MegaULF
Är det 100% klart att 920 skall sluta produceras?! Jag tycker det är oklart då jag vill minnas att jag såg en roadmap någonstans som sa annat.

Förr eller senare händer det väl, men det finns väl som sagt inget som tyder på att det skulle ske snart?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jooelhoglund
Riktigt kul läsning , vissa saker var sådär menmen...

Någon som vet var alla kylare är till 1156 ?

Noctua NH-U12P SE2 har ju kommit, det är det viktigaste :D, och dessutom de två zalmankylarna som jag länkade i en annan tråd.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem

i5 750 ser väldans intressant ut tycker jag. nåja, är fullt nöjd med min Ph2 720a ett tag till iaf. Mycket intressant att se detta test dock.

Visa signatur

https://einridi.bandcamp.com | https://soundcloud.com/einridiofficial
[ASUS 27"][5900X@5GHz w H115i Platinum][MSi X570S MAG Tomahawk][32GB 3600MHz Vengeance LPX][Powercolor RX 7800XT][Corsair RM750x V2][Corsair MP600 500GB][256GB 840 pro][850 EVO 500GB][NI Komplete Audio 6][ADAM T7V][BD DT-1770Pro 250ohm][Bitwig Studio 5.1][Reason 11][Maschine 2.17.5][NI Komplete A49][Arturia MiniLab mk2][NI Maschine JAM & Mikro mk3][Corsair AIR 540][Windows 11 Pro]
"If they're going to pirate somebody, we want it to be us rather than somebody else." -- Microsoft Business Group President Jeff Raikes

Permalänk
Proffsmoddare

Trevligt! Ser ut som att det blir en i7 dock. Beror lite på de nya grafikkorten. 16x/16x är ju att föredra före 8x/8x då...

Visa signatur

[Project]
WING X99

Permalänk
Medlem

Bra test. Men som sagt jag skulle vilja se mer överklockning =/ hoppas det kommer senare!

EDIT: enligt anandtech så är fortfarande C2D sjukt bra. Att intel inte gör i5 x2?