Fractal Design Define R2

Permalänk
Medlem

Verkar ju vara riktigt bra och prisvärt. Vilken tur för mig att jag har hittat ett nytt hem för mitt Define R1. Precis lagom i tid för att ha en anledning att byta till ett sånt här

GAAAH! Fortfarande 10 dagar kvar

Permalänk

Tur man redan förbokat sitt ex:)
Ska bli riktigt grymt att äntligen få lite tyst på kontoret, just nu låter min burk som en hårfön ungefär:)

Visa signatur

ASRock Z77 E4 | I7 3770K | 16Gb Vengeance | Sapphire TRI-X R9 290 OC | FD R2 | C TX650 | Samsung 250 SSD | Corsair H100 | LG 29EA93

Permalänk
Medlem

Skulle jag köpa ett miditowerchassi skulle detta garanterat vara det chassit jag hade valt.

Jag önskar att fler minitowerchassin lanseras. Får bli en önskelista till jultomten.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem

Den där LED lampan som sitter i fronten ovanför locket. Indikerar den hårddiskaktivitet? Eller lyser den bara när datorn är på? går den att koppla bort om man inte vill att den ska lysa?

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av moire
Skulle vart bra om hårddiskarmaturen var modulär, alltså om man bara kör med 4 diskar så kunde man tabort en del.

Word! Skulle varit mycket bättre...

Vad är det egentligen som skiljer Define R2 och Corsair Obsidian 800D?
(Och nu menar jag vid kylning och temperaturer...)
Det verkar som att Obsidian lyckats bättre med att kombinera ljudnivå och temperatur. Iaf enligt min jämförelse mellan recensionerna...

Tack Swec för denna artikel!

Permalänk
Fractal Design
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Da´Russian Stallion
Den där LED lampan som sitter i fronten ovanför locket. Indikerar den hårddiskaktivitet? Eller lyser den bara när datorn är på? går den att koppla bort om man inte vill att den ska lysa?

Det är en Power-LED, indikerar ingen HDD-aktivitet. Vi har medvetet valt bort HDD-led och resetknapp.

Den går att rycka ur med lite egen modifikation.

Permalänk
Medlem

Är ni för eller emot att ha en dörr framför 5,25-enheterna. Blir det inte ett himla svängande med dörren när minneskort och skivor ska matas in?

Någon som vet om dörren kan hängas upp även spegelvänt (så att den öppnar åt höger).

Permalänk
Avstängd

verkar lovande ! gillar dock inte dörrar. men de tar ju bort lite av ljudnivån va

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fractal Design
Det är en Power-LED, indikerar ingen HDD-aktivitet. Vi har medvetet valt bort HDD-led och resetknapp.

Den går att rycka ur med lite egen modifikation.

Låter kanon! Jag har sen flera år tillbaka kopplat bort HDD-aktivitetslampan, sjukt irriterande. Så länge den inte blinkar så är det ok för min del :P. Det enda som får blinka hemma hos mig är Julgranen..och den ska ut när julen e slut

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Mitt gamla chassi har varit med ett tag nu (sedan 2004, 3 uppgraderingar) så jag tänkte att jag skulle hitta en ersättare då den verkligen är lite kantstött.

Struntar i hur många fläktar man petar in då jag kör vattenkylt ;P.

Hur som helst tror jag att man har hittat ett prisvärt skåp till nästa "uppgradering". Bara tillverkaren har lust att skicka till "njurpajernas ö-rike" så blir det nog lysande!

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joshoa
verkar lovande ! gillar dock inte dörrar. men de tar ju bort lite av ljudnivån va

Jag håller med. Jag tycker inte det är speciellt snyggt med dörrar heller. Dagens chassin med dörrar är däremot helt ok för att kylningen fixas på andra vis än insug i fronten. Snyggare än äldre chassin också.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem

Den här lådan lär sälja som smör!

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk

Hmmm, det får nog bli att byta ut mitt gamla moddade Antec Sonata II -chassi för denna skapelse. Snygg, stilren och med smarta lösningar för kabeldragning och dämpade sidor och filter för luftintagen. Att det sedan har plats för långa grafikkort avgör det hela.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Verkar väldigt intressant för dator 2 i sign, den väsnas för mycket och blåser ut riktigt varm luft. Verkar vara nätagget som får dra på ordentligt.

Jag har en liten fråga bara: Har nätagget plats att ta in luft oavsett åt vilket hål man sätter fläkten eller är de olika monteringshålen bara för att man alltid ska kunna ha fläkten uppåt?

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem

Då vart mitt chassie valt, fractal, ni sa att ni skulle skicka med gummipluppar, kommer det till köpesversionerna?

Permalänk
Medlem

Det blir lätt ett sånt här chassi till min nästa uppgradering:)

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | Asus P8Z68-V Pro/GEN3 | Corsair DDR3 1600MHz 2x4GB | Intel Core i7 2700K | Samsung 850 EVO 500GB | Crucial m4 128GB |
EVGA GTX 1070 | EVGA SuperNOVA G2 750W |

Permalänk
Medlem

Grattis Fractal Design för ett utomordentligt chassi som lär göra er lite rikare då det kommer sälja otroligt bra. Mycket bra av er att lyssna på vad commityt säger.

Har mailat Inet då jag beställde ne bunt delar för cirkus 700. Vill avbryta det köpet och boka ett fraktal istället :).

Enda som behövs nu är ett lite mer påkostat chassi för att tävla bland dom lite dyrare examplaren. Kanske med hotswap och lite annat smått och gott.

Permalänk
Medlem

Ser skitbra ut, har dock ett Antec Solo och har väl inte tänkt att byta på ett tag. Men om jag skulle köpt chassi idag hade det helt klart blivit denna.

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk

För det priset är det ingen tvekan om vilket chassi som hädanefter kommer att vara standard när jag bygger åt vänner och bekanta. *thumbs up*

Visa signatur

12700K | Asus ROG Strix B660i | DDR5 Kingston 5200 MHz 32gb | Samsung 980 Pro | GTX 3070 | CM V850SFX | Cambridge DacMagic Plus | Dynaudio DBM50 | Infinity Beta Sw10 sub | CM NR200P | Alienware 34" |

Permalänk
Medlem

Shit, blir ett sånt här när jag får pengar

Visa signatur

Just NODL it! #NODL
-------------------------------- Fösta Bygget (´= Galleri Album-----------------------------
Hodban@YTube

Permalänk
Medlem

Äntligen =D Kommer troligtvis att byta ut mitt 900 mot detta (köpte datorn beggad och valde inte efter chassit precis)

Missade jag det eller var det ingen kommentar på om alla hdd burarna hindrade luftflödet mycket eller inte?

Skulle gärna vilja veta om en fläktkontroller ryms innanför dörren också. Det är ju något som många som köper detta chassi kan tänkas ha användning av, den som medföljer klarade endast 3.. Ryms exempelvis en Zalman ZM-MFC1 plus?

Permalänk

Kan man plocka bort övre delen av hårddiskhållaren för att få bättre luftgenomströmning från den övre fläkten?

Om inte, så måste det till en fläkt i botten för att få ner temperaturerna lite.

Visa signatur

Lian Li O11 Air Mini - MSI Z590 Tomahawk wifi - Intel I7 10700 - Noctua NH-U12A Chromax - ASUS Geforce GTX3080 - Corsair 850W - 32GB RAM Corsair - ASUS VG27BQ

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skocke
Äntligen =D Kommer troligtvis att byta ut mitt 900 mot detta (köpte datorn beggad och valde inte efter chassit precis)

Missade jag det eller var det ingen kommentar på om alla hdd burarna hindrade luftflödet mycket eller inte?

Skulle gärna vilja veta om en fläktkontroller ryms innanför dörren också. Det är ju något som många som köper detta chassi kan tänkas ha användning av, den som medföljer klarade endast 3.. Ryms exempelvis en Zalman ZM-MFC1 plus?

Inte läst den andra tråden? Den får plats, men kan hända att man måste skjuta in den lite.

MVH

Visa signatur

Fri frakt hos Inet.se
Vill du få cashback vid köp online? Klicka här och få 50kr av bonusway
Google Pixel 4a | Lenovo IdeaPad 15ARH05

Permalänk
Medlem

Går det att när usb 3.0 kommer, byta ut usb 2.0 kontakterna till 3.0'or?

Mycket fint chassi blir nog ett köp :).

Permalänk
Medlem

Höga temperaturer orsakas alldeles säkert av HD-racket, kunde man ta bort det så vore lådan sval nog för de flesta uppsättningar komponenter.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk

Detta verkar ju vara ett underbart chassi! Jag ska köpa dator snart och har funderat på ett NZXT Hush tidigare.. men detta verkar väl än mer prisvärt eller vad säger ni?

Kommer priset att höjas med 100 kr eller vad är det alla snackar om?

Sen undrar jag också ifall detta ställer några särskilda krav på vilket nätagg man väljer eftersom nätagget ska monteras i botten? Eller funkar det oavsett vilket nätagg man köper?

Permalänk
Medlem

Är det ingen annan som tycks se att de höga temperaturnivåerna som uppstår när komponenterna i chassit blir varma är ytterst problematiskt? Höga temperaturer = fläktar jobbar hårdare = sjuka oljud. Att sweclockers inte heller testade hur ljudnivån blev med maximalt antal fläktar installerade är också en besvikelse.

Permalänk
Medlem

Jävla fint asså, Synd bara att man var tvungen att ta bort sin order och köpa ljud istället ,då mitt pajjat.

Men defenetivt blir det ett till vinter!

Bra jobbat Swec på recensionen och bra FractalDesign för chassit.

(Större hål för prollen:P)

tack

Permalänk
Medlem

för oss med småbarn hade det ultimata varit att kunna låsa fronten med en liten nyckel eller någon smart barnspärr. barnen har en förmåga att vilja pilla och speciellt leka med cd/dvd-släden och stoppa all möjlig skit där.

verkar fin i övrigt...

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Naruto
Inte läst den andra tråden? Den får plats, men kan hända att man måste skjuta in den lite.

MVH

Har läst den andra tråden ja men där var det väl bara spekulationer, det är väl det här med i och för sig=) Men om det går bra att skjuta in den lite så är det väl lugnt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av nord_93
Går det att när usb 3.0 kommer, byta ut usb 2.0 kontakterna till 3.0'or?

Mycket fint chassi blir nog ett köp :).

Vet inte alls men ska inte usb 3.0 kontakten se lika dan ut, de ska väl vara bakåtkompitabelt iaf. Då borde de ju bara vara att moderkortet och sladden till frontpanelen är 3.0 varianten..?