Installera XP-SP2 på ny dator med SATA.

Permalänk
Medlem

Installera XP-SP2 på ny dator med SATA.

Ja, jag vet att det fins liknande trådar men nu gäller det för ny hårdvara.
Jag är på väg att beställa ny dator från Komplett. Se även tråden: http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=8...
Bottenkort: GA-MA785GMT-UD2H
Processor: AMD Phenom II X4 945

1 st WD 500 GB hårdisk
1 st Sony NEC Optiarc DVD±RW burner AD-7243S LabelFlash, Multirecorder(Ram), DVDRW 24x, SATA,
Ingen floppy drive (finns bara i min gamla dator).

Med tanke på att i äldre burkar var det problem att installera XP på SATA undrar jag om vad man måste iaktta i BIOS setup inan installationen av XP från en bootbar XP-SP2 skiva?
Behövs det extra SATA drivers? Klarar av Biosen att starta SATA DVD drive som first boot och SATA HD som second boot?
Den nya HD skall partitioneras i samband med XP-installationen i 2 x 100 GB och en ~300GB partitioner.
Frågan kommer säkert att besvaras automatiskt när jag får hem datorn, men vore intressant att veta era synpunkter.

Visa signatur

Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli dum.

Permalänk
Medlem

Behövs inga extra SATA-drivare med SP2

edit: felfelfel, kom på att jag hade en slipstreamad sp2

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Vad spelar det för roll om det är ny eller äldre hårdvara ?....

Hur ska vi veta om det behövs ? Antingen behöver du eller så behöver du inte, du märker det när du drar igång installationen och ska välja disk/partition:).

Troligen behövs extra drivrtuiner..

Permalänk

du får satadrivers när du köper mobot

Visa signatur

Asus: Bara vi har äkta USB 3.0 och SATA 6,0 Gbps
[img]http://valid.canardpc.com/cache/banner/w47khy.png[/img]

Permalänk

Behövde det trots att jag har XP SP3

Visa signatur

Lycklig ägare till denna fattigmanslaptop. Nypris under 4000:-
Asus 1215B 500GB 4GB minne och W7 Ultimate tweakat
och nerbantat till max Så datorn är riktigt pigg

Permalänk
Medlem

Okej, tack skall ni ha.
Nästa, följdfrågor:
-Visst, man får SATA drivers med mobo. Hur skall man hantera dem i samband med XP install?
-Jag menar, kan man partitionera (och formatera) först sedan installera SATA drivers från den bifogade CD? Kommer XP skivan att hitta SATA disken?
-Kommer XP skivan att känna igen "first boot" enheten om den är en SATA-DVD-brännare? Det gör det säkert.
-Jag har också en slipstreamad sp2 CD. Går det att användas?

Till sist: visst kommer jag att klara av det, men jag var bara nyfiken. Jag kommer ihåg hur mycket strul vi hade med en laptop med förinstallerad Vista när vi bytte till XP. Det gick till sist, men det tog tid och det var många irriterande moment. Det kommer att ta nu också.
Och, tack för era synpunkter.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

PS. Planerna är att det skall vara dual boot, men först XP sedan W7-Ultimate 64.
Kan det vara en ide att starta med W7-U-64, sedan XP? Får jag extra bekymmer då med W7?
Vissa av mina gamla hårdvaror går inte ens i W7-U-32, därför vill jag ha både XP och W7 på en separat partition.

Visa signatur

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av daizydo
PS. Planerna är att det skall vara dual boot, men först XP sedan W7-Ultimate 64.
Kan det vara en ide att starta med W7-U-64, sedan XP? Får jag extra bekymmer då med W7?
Vissa av mina gamla hårdvaror går inte ens i W7-U-32, därför vill jag ha både XP och W7 på en separat partition.

Du ska installera det äldsta OSet först om du inte vill pilla lite extra senare..

Din gamla hårdvara ? som är vaddå?

Sålänge du inte har laddat in satadrivrutinerna så kommer installationen INTE hitta disken, har vi sagt flera gånger). (Du kan byta till ide mode eller vad det nu kan tänkas heta i ditt bios men sata är rekommenderat).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tcntad
Du ska installera det äldsta OSet först om du inte vill pilla lite extra senare..

Din gamla hårdvara ? som är vaddå?

Sålänge du inte har laddat in satadrivrutinerna så kommer installationen INTE hitta disken, har vi sagt flera gånger). (Du kan byta till ide mode eller vad det nu kan tänkas heta i ditt bios men sata är rekommenderat).

Gamla hårdvaror: Ett TV kort (analog+digital+satelit+video capture) är gammalt.
En äldre scaner. En äldre F15 joystick.

Hittar den nya biosen en SATA DVD enhet, eller då gäller att ändra allt i IDE mode först.
Ursäkta mina frågor till "har vi sagt flera gånger..." Ville inte irritera någon.
Jag kommer säkert att klara av skiten, men jag gillar att lära mig saker även i förväg. Det tillhör nöjet.:)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vissa får SATA problemet även med Vista och Win 7.

In i bios och letar upp texten men ordet SATA. Vad man gör beror på hur de skrivit texten. Ibland är det disabled eller IDE. Du måste berätta vad det står där och vad man kan välja mellan. Även vilket moderkort underlättar.

http://www.nliteos.com/
Sedan finns nlite som man kan använda för att lägga in SATA drivrutiner på en ny XP skivan. Guider finns på nlite hemsida. Läs dom även om guiden kunde vara bättre.

Permalänk
Medlem

Tack, panpo98. Skall titta på länken.
Jag har också hittat en här:
http://www.computing.net/answers/hardware/windows-xp-ampamp-s...
Så jag kommer att klara av det. Dessutom har jag några floppy enheter i två äldre datorer (en i den aktuella och en i frugans) som kan temporärt utnytjas för just installationen.
Hehhh, bra att ha gamla prylar kvar. Dåligt av M$ att inte kunna slippa floppys för gott.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har också sparat en floppy enhet i en byrålåda för sådana här situationer.

Inte använt den sedan jag upptäckte att mitt Gigabyte moderkort hittade alla SATA ändå vid installering av XP etc

Permalänk
Medlem

Och jag har tänkt på att jag har ett par IDE DVD brännare som kan användas för installationen av XP. Man kan rent av köpa en ny IDE för kring 2-300 spänn. Kan även läggas som IDE slave, om man vill ha en IDE hårddisk.
Förresten, en IDE hårddisk är inte så dumt, som systemdisk. Eller?
Nej, man skall inte spekulera så mycket. Bara tuta och köra. Andra har också löst det, men roligt att ventillera lite åsikter och erfarenheter.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Okej, tack skall ni ha.
Nästa, följdfrågor:
-Visst, man får SATA drivers med mobo. Hur skall man hantera dem i samband med XP install?
-Jag menar, kan man partitionera (och formatera) först sedan installera SATA drivers från den bifogade CD? Kommer XP skivan att hitta SATA disken?
-Kommer XP skivan att känna igen "first boot" enheten om den är en SATA-DVD-brännare? Det gör det säkert.
-Jag har också en slipstreamad sp2 CD. Går det att användas?

Till sist: visst kommer jag att klara av det, men jag var bara nyfiken. Jag kommer ihåg hur mycket strul vi hade med en laptop med förinstallerad Vista när vi bytte till XP. Det gick till sist, men det tog tid och det var många irriterande moment. Det kommer att ta nu också.
Och, tack för era synpunkter.

Du får ingen Cd Du får en diskett

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AMD_for_life
Du får ingen Cd Du får en diskett

Aha. Ännu bättre. Då skall jag sätta in en av mina diskdrivar. Den kan bara hänga sidan om under installationen. Den jäkeln är vit och passar inte till en svart låda.
[Edit] Jag tror att biosen klarar av att läsa en SATA DVD läsare/brännare direkt utan drivisar. I annat fall finns också en lös ATA DVD brännare att hänga sidan om.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Alltså, hej o hallå här:D

Gheezuz!

Gör om och gör RÄTT:

Ställ om dina styrenheter till att hantera s-ata som ide, helt enkelt, behövs inga sabla drivers då varken för xp,vista eller för win7

Vad är ni övriga här ute och lallar runt efter?

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av godspeed
Alltså, hej o hallå här:D

Gheezuz!

Gör om och gör RÄTT:

Ställ om dina styrenheter till att hantera s-ata som ide, helt enkelt, behövs inga sabla drivers då varken för xp,vista eller för win7

Så ska det låta. Gillar det. Behöver jag RAID? Svar NEJ! Behöver jag AHCI? Svar, VET EJ! Behöver jag IDE? JAAA! Förlust då? Vet ej.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

ahci kan vara påkrävd...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av godspeed

Citat:

Ursprungligen inskrivet av panpo98
In i bios och letar upp texten men ordet SATA. Vad man gör beror på hur de skrivit texten. Ibland är det disabled eller IDE. Du måste berätta vad det står där och vad man kan välja mellan. Även vilket moderkort underlättar.

Jag försökte i alla fall. Fast bästa svaret var från daizydo.
Det är humor det

Citat:

Så ska det låta. Gillar det. Behöver jag RAID? Svar NEJ! Behöver jag AHCI? Svar, VET EJ! Behöver jag IDE? JAAA! Förlust då? Vet ej.

Permalänk
Medlem

När man bygger egen dator så ska man självklart köpa med en diskettstation. Kostar inte många kr.

Den gång man behöver den så är man glad att man köpte den.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knashatt
När man bygger egen dator så ska man självklart köpa med en diskettstation. Kostar inte många kr.

Den gång man behöver den så är man glad att man köpte den.

Yes box. Så rätt, så rätt. Men Komplett har ingen diskstation i deras paket. Det får bli Kjell & Co, för att inte stoppa in en vit station (jag redan har) i en svart låda.

Visa signatur

Permalänk

du ju även köra extern

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Fråga, var på moderna moderkort kopplar man in en diskettstation? De som kanske inte märkt det så har de på de flesta moderkort tagit bord den kontrollerna. Samt att IDE portarna minskat i antal till 1st.
Går att koppla diskettatstion till usb men varför göra det jobbigt?

Gå in i bios, ställ controllern till IDE eller compatibelt läge. Installera XP.
Sedan när det är gjort så kan man i registret ändra till ACHI läge aktivt och installera drivrutinerna.
Boota om och sedan ställa om till ACHI i bios för den extra prestanda NSQ ger i det läget.
Står på MS egna sida hur man bytar till AHCI manuellt i XP,

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem

Vissa nya moderkort har dock en IDE port (40 pinnar) och då kan man koppla in 2 st IDE hårddiskar eller 1 IDE HD och 1 IDE DVD enhet i slave. Vissa moderkort har även 32 pinnars floppy anslutning också.

Dr_Spackel, bra tips med ACHI inställningen. Skall undersökas.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Man kan boota och installera från USB. Från ett annat forum snubblade jag över den här

Visa signatur

Permalänk

Hjälp!

Jag försäker att följa de 1000 instruktioner man hittar på nätet för att slipstreama Win XP och SATA drivers.Men nLite hittar inte några filer av typen .ifn i de drivrutiner jag hämtade från Asus och Intel( min mobo heter Asus P6T Deluxe och SSD är Intel 160 ). Hur ska man göra? Jag tänkte mig att fixa dualboot med Win 7.