Sammansatta transformationer: Förklaring tack!

Permalänk
Medlem

Sammansatta transformationer: Förklaring tack!

Hej alla glada människor! Sitter och jobbar med min hemtenta i Datorgrafik A och har stött på problem.

Kan någon här beskriva (på ett kortfattat, förståeligt sätt) vad sammansatta transformationer innebär och ett exempel där de kan användas i ett spel? Jag vet vad hierarkiska transformationer är, men det är inte samma sak eller?

En annan fråga är också varför den "inbördes ordningen" mellan dessa är så viktig för slutresultatet. Tror det har nåt o göra med matriser, men som sagt jag är lost just nu.

Jag har letat och letat men jag var antagligen inte närvarande på den föreläsningen och jag har ingen kurslitteratur heller. Wikipedia och google hjälpte mig inte alls.

Skulle verkligen uppskatta hjälp!

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk / AMD 7800X3D / 2x16 GB Kingston Fury 6000Mhz DDR5 / ASUS TUF RTX3080 10GB / Corsair RM850x Shift / + Samsung G80SD / Schiit Fulla 2 + Sennheiser/Massdrop 58X + XTZ Tune 4

Permalänk
Medlem

Sammansatta transformationer bör vara när du multiplicerar t.ex. rotations och translations matriser med varandra för att skapa en enda matris som utför allt.

Beroende på vilken ordning de multipliceras ihop får du olika resultat. Stoppar man rotation och translation i fel ordning kan det få till följd att istället för att rotera objektet och flytta det till rätt position så flyttar den först objektet till rätt position och roterar sedan objektet runt origo.

Permalänk
Medlem

Tack för det snabba svaret! Bra förklarat också, tack som fan, fattar hur det funkar nu

Thank god for Sweclockers. Alla gånger jag sökt hjälp här finns det alltid svar.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk / AMD 7800X3D / 2x16 GB Kingston Fury 6000Mhz DDR5 / ASUS TUF RTX3080 10GB / Corsair RM850x Shift / + Samsung G80SD / Schiit Fulla 2 + Sennheiser/Massdrop 58X + XTZ Tune 4