Permalänk

i5 750 VS Phenom2 X4 965

Som rubriken lyder så undrar jag vad ni har för åsikter i frågan "AMD Phenom2 X4 965 3,4GHz Black Edition" VS "Intel Core i5 750, 2.66GHz".

Jag har själv läst vissa recensioner och kommit fram till den slutsats att AMDn verkar vara bättre att spela på och i5an är snabbare på t.ex. applikationer som WinRAR osv.

Sålde iväg min gamla stationära dator för någon vecka sen och tänkte nu bygga ihop ett nytt system och sitter då och klurar på vilken processor som ska få ligga grunden till det. Det som ger AMD fördel enligt mig är ju då de lite billigare moderkorten och den lite bättre tillgången på AMD proccesorer som verkar råda för tillfället.

Hoppades på att någon som sitter på något utav dessa processorer skulle kunna ge mig lite tips samt fördelar/nackdelar för de två olika valmöjligheterna.

Budgeten jag ligger på är kring 8-9k och de övriga delarna jag hade tänkt att införskaffa är följande:

Kundvagn

AMD moderkort: Asus M4A79XTD EVO DDR3

Intel moderkort: Asus P7P55D

Systemet kommer mestadels användas för att spela spel som WoW, Call of Duty MW2 och lite annat smått och gott.
Hoppas att den här informationen räcker annars posta gärna om det är något som är oklart också vill jag önska er alla ett riktigt Gott Nytt År!!

Visa signatur

Fractal Design Define C, Intel Core i7 7700k @ 4,8GHz, Noctua NH-D15, ASUS ROG Strix Z270-E, ASUS ROG Strix GTX1080, Corsair 16 GB Vengeance LPX 3000 MHz CL15, Intel 600p 512 GB, EVGA Supernova G3 750W

Permalänk
Medlem

det som jag ser som avgörande för ditt val är tänker du överklocka? och är du erfaren av det?
om svaren är ja så ta i5an vid samma frekvens e den grymt mycke bättre men om du inte tänkte klocka ens lite grann så e AMDn självklara valet
om du verkligen vill ha mest prisvärda paketet så är det AMD som gäller även där, dock så får du en del bättre prestanda med i5an

Visa signatur

Jag brukade ha mina dator komponenter listade här men efter att ha bytt vissa och sedan glömt bort vilka som nu sitter i datorn får jag skriva den här tråkiga texten istället. Om någon mot förmodan läser så här långt kan jag inte annat än be om ursäkt för hur meningslös min signatur nu är...

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Dator: Fractal Design ARC ~ ASUS P8P67 pro ~ 8 gb Corsair Vengeance 1600 mhz ~ Intel 2500k 4.5 Ghz ~ R9 380 2 GB ~ XFX Core 650 w ~ SSD Kingston Hyper X 120 GB ~ 500GB Samsung Spinpoint F3

Permalänk

Som svar på din fråga Se33, ja jag har väl tänkt att överklocka en del men är dock inte speciellt erfaren av det.

Visa signatur

Fractal Design Define C, Intel Core i7 7700k @ 4,8GHz, Noctua NH-D15, ASUS ROG Strix Z270-E, ASUS ROG Strix GTX1080, Corsair 16 GB Vengeance LPX 3000 MHz CL15, Intel 600p 512 GB, EVGA Supernova G3 750W

Permalänk

i5 bättre på allt, dock ingen jätteskillnad.

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk
Medlem

Ta i5:an.. kolla på testet jag länkade. Där är processorerna inte klockade och i5:an tar ut 965:an hela tiden tänk bara va som händer om du överklockar, Den kommer ta ut 965:an ännu hårdare

Visa signatur

Dator: Fractal Design ARC ~ ASUS P8P67 pro ~ 8 gb Corsair Vengeance 1600 mhz ~ Intel 2500k 4.5 Ghz ~ R9 380 2 GB ~ XFX Core 650 w ~ SSD Kingston Hyper X 120 GB ~ 500GB Samsung Spinpoint F3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av erikom
Ta i5:an.. kolla på testet jag länkade. Där är processorerna inte klockade och i5:an tar ut 965:an hela tiden tänk bara va som händer om du överklockar, Den kommer ta ut 965:an ännu hårdare

Har för mig jag såg ett test som visade båda på 4 ghz, tror det var mycket närmare då vilket betyder att 965 blir bättre av högre klocks än i5an.

Visa signatur

Antec Twelwe Hundred | Asus M4A78-E | Phenom 2 x4 940 Black Edition, Corsair H50 Hydro | Sapphire 5870 1GB Vapor-X | Fractal Design 650W | Kingston 4GB 800MHz DDR2 | Samsung SyncMaster P2450H | Apple iPhone 3GS 16GB | Sony PlayStation 3 Slim 250GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av REALIN
Har för mig jag såg ett test som visade båda på 4 ghz, tror det var mycket närmare då vilket betyder att 965 blir bättre av högre klocks än i5an.

själv har man hört raka motsattsen. i5:an blir mycket bättre vid klockning. Och den är ju redan bättre vid 2.66 Ghz jämfört med 965:ans 3.4 Ghz.. Det är inte bara Siffran som räknas

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av linusiceberg
Som svar på din fråga Se33, ja jag har väl tänkt att överklocka en del men är dock inte speciellt erfaren av det.

Behöver inte kunna spec mycket för att få upp den i 4gHz.
Själv kör jag min på 3,8gHz men de är för att ja har lite mesiga minnen (1333mHz) och är ingen bra överklockare alls faktiskt.

Men som sagt tidigare, kör absolut på i5'an, grym processor.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Humper
Behöver inte kunna spec mycket för att få upp den i 4gHz.
Själv kör jag min på 3,8gHz men de är för att ja har lite mesiga minnen (1333mHz) och är ingen bra överklockare alls faktiskt.

Men som sagt tidigare, kör absolut på i5'an, grym processor.

Precis. var någon kille som fick upp den till 4 ghz med orginalkylare. grym processor i5:an

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av REALIN

Också läst test där de går i samma hastighet (3.6ghz) och AMD skämmer ju ut sig, nästan fånigt stor skillnad, kanske inte i spel för de är så grafikkrävande men i 3Dmark och superPi osv är det galet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xyllian
Också läst test där de går i samma hastighet (3.6ghz) och AMD skämmer ju ut sig, nästan fånigt stor skillnad, kanske inte i spel för de är så grafikkrävande men i 3Dmark och superPi osv är det galet.

Jag med & jag kan länka också:
http://www.legionhardware.com/document.php?id=857&p=11

Mvh

Permalänk
Medlem
Permalänk

Ja kanske man får ta och satsa på en i5a då ja om det inte är svårt att då upp den i 4Ghz med stock kylare så borde jag väl klara det med en Schyte Katana

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av getskägg
Jag med & jag kan länka också:
http://www.legionhardware.com/document.php?id=857&p=11

Mvh

Man tackar, att prollarna kostar nästan exakt lika mycket är svårt att tro