Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av danne_danger
Jag kör 2 x 60kg Rottweiler som fördröjer inkräktarna så undertiden hinner jag ta ur hårddisken och förflytta den i lugn och ro till terrariumet med modellen farligare ormar.

Rottweiler ca: 8000-10000kr styck + drift kostnad.

Farliga ormar ca: 500-1000kr styck + bostad och drift kostnad.

Oj jag glömde Gevalia ca 25 kr

Haha

Permalänk

Men nu har jag fan problem för syrran slet me sig tokdjuren till fjällen.
Så nu får jag väl springa omkring å skälla å hoppas dom tror att jag är en galen hund om dom kommer och ska ta mig.

Permalänk
Medlem

IPRED Lagen

Tja!

Tänkte fråga, nu när jag så väl har läst i forumet om IPRED-Lagen, vad tycker ni att man liksom ska göra, sluta med att ladda ner eller fortsätta som man gjorde? För alla är än så länge mot lagen, men har ändå inte fått svar om man liksom ska sluta med det eller fortsätta. Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

Fortsätta? Varför sluta? Bevisar ju bara att dom har makten.

Permalänk
Medlem

Re: IPRED Lagen

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jockem00
Tja!

Tänkte fråga, nu när jag så väl har läst i forumet om IPRED-Lagen, vad tycker ni att man liksom ska göra, sluta med att ladda ner eller fortsätta som man gjorde? För alla är än så länge mot lagen, men har ändå inte fått svar om man liksom ska sluta med det eller fortsätta. Tacksam för svar!

Risken att åka dit är förvisso minimal, men börja med att kika i den här tråden för att få reda på om din ISP loggar IP-tilldelningen:

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?threadid=8490...

Annars kan du ansluta dig till en VPN-tjänst,

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?threadid=8465...

eller glömma allt vad har med torrents att göra och övergå till Usenet.

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?threadid=8480...

Permalänk
Medlem

Re: Re: IPRED Lagen

Citat:

Ursprungligen inskrivet av zzyzx
Risken att åka dit är förvisso minimal, men börja med att kika i den här tråden för att få reda på om din ISP loggar IP-tilldelningen:

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?threadid=8490...

Annars kan du ansluta dig till en VPN-tjänst,

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?threadid=8465...

eller glömma allt vad har med torrents att göra och övergå till Usenet.

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?threadid=8480...

Tack, men tycker du att man liksom ska fortsätta som man höll på eller sluta? Jag har Comhem och dom loggar ip-nummer, ska jag då liksom sluta eller fortsätta eller skulle du bytt till Tele2 sedan börja igen?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jockem00
Tack, men tycker du att man liksom ska fortsätta som man höll på eller sluta? Jag har Comhem och dom loggar ip-nummer, ska jag då liksom sluta eller fortsätta eller skulle du bytt till Tele2 sedan börja igen?

Jag skulle nog inte ladda ner och upp sånna saker som man själv inte använder (för att få upp ration osv.), men att ladda ner dom filmer, serierna osv. som man de facto ser skulle jag absolut fortsätta med.

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sl2wm-rocks
Jag skulle nog inte ladda ner och upp sånna saker som man själv inte använder (för att få upp ration osv.), men att ladda ner dom filmer, serierna osv. som man de facto ser skulle jag absolut fortsätta med.

Hmm... men om man torskar, liksom om det händer bara, finns det nåt sätt att komma undan? Formatera om datan, slänga hårddisken eller ladda ner direkt till externen??? Tack för svaren iallafall !

Permalänk
Medlem

Är det inte nättrafiken dom ser? Bryr sig väl inte vad som finns på din hårddisk.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Huddit
Är det inte nättrafiken dom ser? Bryr sig väl inte vad som finns på din hårddisk.

Nej men tänkte väl att alla filer man laddar ner, en del säger att dom kan ta det som bevis...

Permalänk

Använd flashbacks egna service, så finns det inga IPn efter dig loggade what so ever.
En bra tjänst, men tyvärr används denna också av pedofiler som lugnt o fint kan kolla ladda ner och dela ut barnporr utan att åka dit.

Visa signatur

Intel Quadcore Q6600 @ 3,2Ghz, Corsair 4Gb Dominator PC8500, 150Gb Raptor, Sapphire HD4890 600w Seasonic Matrox Tripplehead2Go och 3st 23,6" (5040x1050) Acer 5ms LCD skärmar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hammarslag
Använd flashbacks egna service, så finns det inga IPn efter dig loggade what so ever.
En bra tjänst, men tyvärr används denna också av pedofiler som lugnt o fint kan kolla ladda ner och dela ut barnporr utan att åka dit.

Finns det någon länk till flashbacks så jag kan kolla det?

Permalänk
Medlem

IPRED-lagen

Så man ska fortsätta ladda ner som man gjorde, saker man använder, och liksom hoppas på att det går bra?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hammarslag

Du har verkligen köpt APB och politikernas argumentation har du inte? Eftersom man riskerar mycket hårda straff för bp-brott så sker med största sannolikhet inte sådant över icke-krypterade kanaler längre. Finns en längre artikel om hur den marknaden sköts på wikileaks.
Gå inte på den lätta att anonymitet och integritet är dåligt eftersom den missbrukas av några fula fiskar. Det är samma tankar som leder till att man ska få avlyssna alla för att sätta dit två araber och en nynazist. Det är trots allt många som tycker att även filpirater är brottslingar som gömmer sig och borde sättas dit hårt. FI har ju gått ut och sagt att PP är för bp på nätet. Man är inte för mord för att man tycker moraknivar inte behöver förbjudas.

Visa signatur

Inger 78år

Permalänk
Medlem

Rent teoretiskt, om man tankar via Usenet... Giganews eller liknande.
Hur ska APB och dylikt gå tillväga för att ens en gång märka att man tankar?

Så vitt jag vet så på torrent kan de bara öppna en torrent fil och få fram alla IP nummer... men hur gör de med Usenet?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fanboi

Så vitt jag vet så på torrent kan de bara öppna en torrent fil och få fram alla IP nummer... men hur gör de med Usenet?

Finns väl en del sätt beroende på hur bra access dom kan få till din ISP och deras loggar.

T ex så kan dom i ett första skede se att du överfört information från IP:n som tillhör USENET-servrar.

Annars kan dom även köra paketinspektion hos ISP:n, se i realtid att du sitter och slangar wärsch, eller möjligtvis om det finns trafikloggar (kan ju bli problem om du kör SSL dock)

Eller så infliltrerar/bustar dom USENET-leverantören.

Men, alla dessa 3 scenarion låter väldigt otroliga.
I ephone-målet får dom ju knappt ut info om en kund<->IP koppling.
Så att dom skulle få sätta sig hos ISP:er och spana på kunder ser jag som väldigt osannolikt.

Det mest troliga är att dom ger sig på USENET-leverantören. Så är väl bara hoppas på att dom inte för alltför mycket loggar.
Hur usenet-leverantörer kan få både lagra, tillhandahålla och sprida wärsch, utan att APB och dylikt ger sig på dom förstår jag inte.

Min teori är att USENET är såpass mkt mindre spridet än torrent och att det klarat sig hittils. Men nu när stora delar av torrent-rörelsen har börjat upptäcka usenet är det väl bara en tidsfråga innan dom hamnar i blåsvädret.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BasseBaba
Finns väl en del sätt beroende på hur bra access dom kan få till din ISP och deras loggar.

T ex så kan dom i ett första skede se att du överfört information från IP:n som tillhör USENET-servrar.

Annars kan dom även köra paketinspektion hos ISP:n, se i realtid att du sitter och slangar wärsch, eller möjligtvis om det finns trafikloggar (kan ju bli problem om du kör SSL dock)

Eller så infliltrerar/bustar dom USENET-leverantören.

Men, alla dessa 3 scenarion låter väldigt otroliga.
I ephone-målet får dom ju knappt ut info om en kund<->IP koppling.
Så att dom skulle få sätta sig hos ISP:er och spana på kunder ser jag som väldigt osannolikt.

Det mest troliga är att dom ger sig på USENET-leverantören. Så är väl bara hoppas på att dom inte för alltför mycket loggar.
Hur usenet-leverantörer kan få både lagra, tillhandahålla och sprida wärsch, utan att APB och dylikt ger sig på dom förstår jag inte.

Min teori är att USENET är såpass mkt mindre spridet än torrent och att det klarat sig hittils. Men nu när stora delar av torrent-rörelsen har börjat upptäcka usenet är det väl bara en tidsfråga innan dom hamnar i blåsvädret.

Ok, tack.

Men om jag förstått IPRED korrekt, så får man enbart kolla upp och det finns sannolikaskäl till fildelning... och om de infiltrerar in Usenet provider så låter inte det speciellt lagligt... må jag säga.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ok, tack.

Men om jag förstått IPRED korrekt, så får man enbart kolla upp och det finns sannolikaskäl till fildelning... och om de infiltrerar in Usenet provider så låter inte det speciellt lagligt... må jag säga.

Nej som sagt, det mesta låter högst osannolikt.
Jag har ingen koll på det juridiska bakom, utan bidrar bara med metoder som kan användas för att upptäcka och spåra..

Permalänk
Medlem
Citat:

Nej som sagt, det mesta låter högst osannolikt.
Jag har ingen koll på det juridiska bakom, utan bidrar bara med metoder som kan användas för att upptäcka och spåra..

Så du är Henrik Ponten i fårakläder?

Helt ärligt, för att APB ska få fram information från mer "säkra" ställen (Usenet med SSL etc) så måste de vara olagliga själv... känns det som.

Permalänk
Medlem

Pirate Ponten om jag får be

Nä men som sagt, det är nog väldigt osannolikt, framförallt sålänge USENET ändå fortsätter hålla sin relativt låga profil.
Och om systemet nu hamnar i antipiraternas synfält så är det nog mer troligt att dom ger sig på providers istället för användarna.

Permalänk
Medlem

Jag har ju inte hört om någon privatperson som blivit fälld i scandinavien ännu förutom en enda norsk kille som inte har fått domslut ännu men överklagade på plats....... skulle nog inte vara så orolig ännu.... sen görs det ju framgång med utvecklingen av trackers och klienter fortlöpande...och det kanske blir så många syndare att det är omöjligt att genomföra lagen i praksis, men det är ju bara en teori självklart. Det är ju ingen direkt modern anlägning dom har til förfogande även om den är några hundra gånger kraftfullare än en vanlig dator... den är fortfarande slö och har en väldigt gammeldags nätverksprogramvara som övervakar..... Men deras vapen är ju att tvinga alla isp att övervaka åt sig... och det ser ut som det inte går så fruktansvärt snabbt att utveckla de implementeringarna......

Permalänk
Medlem

Det som jag är mest intresserad av är hur egentligen en sådan lag kan gå igenom?

Visst, skaparna av verken (filmer, musik etc) SKA ha betalt och det måste komma en lösning på det.

Men det är inte rätt att illegalisera en hel generation unga människor.

Permalänk
Medlem
Citat:

Pirate Ponten om jag får be
...

Enligt upplysning.se har han fått tillbaka sitt gamla namn.

Visa signatur

Sverige är ett så litet land att det bara får plats en åsikt i taget där.

Permalänk
Medlem
Citat:

Finns inget de kan göra. Till att börja med är de flesta servrar tillhörande olika Usenet providers belägna i länder som inte omfattas av IPRED-liknande lagar. Dessutom loggas inget, såvida du inte väljer att ladda upp material, varvid din IP-adress loggas av din provider.

Vidare erbjuder de flesta (största) providers SSL-kryptering, och det enda din ISP kan få nys på är att mängder paket strömmas till din dator. Vad exakt är i princip omöjligt för de att få reda på. Att ha ett Usenet konto i sig är inte olagligt, och vilka belägg kan din ISP ha på att det du laddar ner är olagligt?

Allt laddas alltså ner från en server, som inte för några som helst loggar och som är den enda som har tillgång till din IP-adress under sessionen. Ingen annan har en susning om vad som pågår, och hur ska RIAA/IFPI/APB därmed öht kunna rikta en misstanke mot den som laddar ner olagligt material?

EDIT: Glömde tillägga att innehållet på en server per automatik speglas ett x antal gånger om dagen/veckan med samtliga andra servrar. Ett stort lycka till önskas till de som vill ge sig på att få ner alla.

Permalänk
Medlem

jag har 100mibt internets anslutning med Anonine VPN-tjänst, blir mitt internet segare?

Edit: Jag testade göra en nedladdning en gång med Anonine på och en utan, utan laddar jag ner i cirka 250kb/s och med i runt 10kb/s?!?!
Men i speedtest.net fick jag 89mbit/s utan anonine och 78mbit/s med.

Permalänk
Medlem

Beror helt enkelt på att anonine har en annan väg till den personen du tankar ifrån, och i detta fall blir det långsammare.

Permalänk
Medlem

Har kört anonine ett tag och jag fick i princip samma hastigheter som mitt vanliga

Men är svenska vpn tjänster att lita på med tankte på APB och dylikt? Eller kan de inte kräva loggningar och sånt därifrån?

Finns det några utlänska vpn tjänster liknande anonine?

Jag antar jag sedan kan använda anonine och liknande vpn mot usernet tjänster om jag vill?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kiiiim
Om jag krypterar min HDD, finns det någon lag på att jag måste öppna krypteringen om någon av pontens män kommer och säger det?

Med truecrypt kan man skapa 2 typer av kryptering av 1 hdd med 2 olika hdd

Låt säga man får hdd'n beslagtagen och dom ber dig öppna

Du har 1 hdd, du öppnar den med lösenord 1 där du krypterat kanske 5-10gb eller vad du själv valt där du kan ha "semesterbilder"

Medans lösenord 2 där man har allt annat behåller man för sig själv

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ozeroun
Med truecrypt kan man skapa 2 typer av kryptering av 1 hdd med 2 olika hdd

Låt säga man får hdd'n beslagtagen och dom ber dig öppna

Du har 1 hdd, du öppnar den med lösenord 1 där du krypterat kanske 5-10gb eller vad du själv valt där du kan ha "semesterbilder"

Medans lösenord 2 där man har allt annat behåller man för sig själv

Plausible deniability, kallas detta. Det står att läsa om här : (http://www.truecrypt.org/docs/?s=plausible-deniability)

Visa signatur

WS: Asus P8Z77-I Deluxe mITX | Intel 3770K@4.6 | NH-U12P | Asus 780 GTX | Corsair 2x8GB 1600Mhz CL9 | Samsung 840 512GB | Ubuntu 16.04.3 x86_64 | Corsair AX750 | 2x Dell U2412M | Puppe.se | NAS: i7 860, 16GB DDR3, GA-P55M-UD4, FD Define R3, 8x2TB Samsung F4EG, Serveraid M1015, EVGA 750W G2 PSU, FreeBSD x64

Permalänk
Medlem

Jag själv har provat den på extern, när man gör den yttre, och den är färdig formaterat och man klickar på "outer volume" där man ska lägga dit vissa saker, säg 10 gb data.

Är det inom denna gräns på 10 gb data jag kan ta bort och lägga till på den "outer volume"? Så länge jag inte överstiger dessa 10 gb på "outer volume"?

Lägger jag till mer än 10gb då förstörs "hidden volume"? Har provat på test med externa och då har hidden förstörts

Men kan ju vara bra med extra svar