Kan ej ansluta till router (trådlöst)

Permalänk

Kan ej ansluta till router (trådlöst)

Igår installerade jag min nya burk med W7 och ett trådlöst nätverkskort (D-Link DWA-547), sedan har jkag en gammal burk med XP och DWA-140. Nu är det så att den gamla burken inte kan ansluta till routern (D-Link DIR-615) om den nya redan är uppkopplad:confused:

Den gamla kan ansluta om den nya inte är inkopplad, men verkar tappa kontakt och få instabil anslutning efter ett tag.

Vad är det för knas, är det någon som kan tänkas ha ett bra svar? (har försökt att söka, men inte hittat nå vettiga svar)

Försöker även få igång fildelning från XP-burken till W7, men det går ju inte om båda inte är ansluta till nätverket...

Permalänk
Medlem

Nu vet jag inte hur det är med routern i sig men kan det möjligtvis vara så att trots flera antenner så stödjer den bara en hastighetsstandard i taget, tex 11n, 11g, 11b eller liknande, och när det ena kortet går in i den högre standarden (11n) så slutar den prata 11g?

Något otroligt är ju även att båda korten sitter på samma mac-adress, bör inte hända men eftersom det är dlink så...

Pröva att ställa in routern på enbart 11g-trafik och se om båda burkarna kan surfa. Dum fråga men, du har uppdaterat till senaste firmware och drivrutiner?

Visa signatur

(\_/)
(='.') • warpdrive - svenska citatdatabasen
(")-(")

Permalänk

Tack för svaret.

Frågan var inte dum. För när jag skrev så hade jag inte senaste firmware, men tyvärr gjorde det ingen skillnad att uppdatera den. Ska testa med att ställa om routern till endast 11g.

Något annat som förbryllar mig också är att mätt bandbredd (med tp-test) till den nya burken (på samma plats som den gamla stod) är väsentligt lägre som mest har jag haft 10 ner och 20 upp mot ~30/30 med gamla (har 30/30).