Följ Black Week på SweClockers
Permalänk
CS-mästare

Speldator ca15k

Dags att köpa ny dator! Har läst igenom här så mycket jag hunnit med och har kommit fram till att jag nog ska köra på en i5. Men jag har ingen aning om vad jag ska ta för grafikkort och är ytterst osäker vad gäller moderkortet.

Här är lite vad jag kommit fram till än så länge:

Har funderat på att vänta på Fermi, men då jag fått ett bud på min nuvarande datorn av en vän så rycker det i uppgraderings fingret. Då är frågan om jag ska ta ett 5770 tills Fermi släpps och sedan sälja och uppgradera till det. Eller om jag ska satsa på ett 5850 och vara nöjd?

Har även lite svårt att hitta ett 5850 i lager från någon sida jag beställt av tidigare.

Vad gäller moderkort så är väll framtidsplanerna att försöka sig på en liten överklockning. Vill även ha USB3.0.

Något annat ni skulle bytt ut?

Datorn kommer att vara till för spel först och främst.

Tack på förhand!

Visa signatur

Asus P7P55D-E Pro | i5 750 2,66ghz (3,80ghz) | Corsair H50 | XFX ATI Radeon 5870 | Corsair Dominator 2x 2gb | Corsair HX 750w | Obsidian 800d

Permalänk

Det ser bra ut, men jag hade aldrig köpt ett så dyrt chassi! Sen hade jag valt billigare minnen. Chassit är riktigt stort, skulle lätt kunna få plats med 2 såna system

Fractal Refine R2 är riktigt cleant, tyst och lätt att göra snygga kabeldragningar i. Sen behöver man ingen 2.5 -> 3.5" adapter till SSD eftersom dom vanliga hårddiskkabinetterna har hål för 2.5" också
Har valt ett modulärt 850W nätagg också, köp ett till 5870 om någon månad när det har sjukt i pris och kör Crossfire om du nu vill det.
Har plockat ihop paketet på www.inet.se

Jag hade köpt något i denna stilen, mest prestanda för pengarna:

Lycka till med köpet!

Visa signatur

HTPC: Late 2014 Mac Mini
Bärbar: Mid 2012 MacBook Air

Permalänk
Permalänk
CS-mästare

Tackar så mycket för så snabba svar!

Supermotard: Har snöat in lite på Corsair chassit :/ Och moderkortet du länkade fanns inte i lager. Du kan inte länka ett annat som är bra? Förklara gärna varför du väljer ett moderkort också så jag lär mig lite

darrefreak: Tack för ditt bidrag, men tror jag vill köra på i5

Visa signatur

Asus P7P55D-E Pro | i5 750 2,66ghz (3,80ghz) | Corsair H50 | XFX ATI Radeon 5870 | Corsair Dominator 2x 2gb | Corsair HX 750w | Obsidian 800d

Permalänk
Medlem

Tjenare! Jag gör ett försök jag med.

Struntade i chassit eftersom det är mest av en smaksak, dock så tycker jag ändå att du ska satsa på mer prisvärda chassin som Fractal Design Define R2 eller Lian Li Lancool PC-K62, mycket mums för pengarna. Den sistnämnda sitter jag nämligen och väntar på.

Komponenterna är från www.Inet.se.

Lycka till!

Mvh

Visa signatur

[Chassi: Lancool PC-K62] - [PSU: Xilence 600W] - [MoBo: Asus P5KPL-C] - [CPU - Q6600 @ 2.40 GHz med stockkylare] - [GPU: Nvidia 8800GT] - [Minne: Apacer 2x2GB av okänd frekvens] - [HDD 1: Seagate 250GB] - [HDD 2: WD 500GB] - [Ljud: X-fi Fatal1ty Champion + Z-5500] - [Fläktkontroller: Zalman ZM-MFC 1 Plus] - [Skärm: Samsung SyncMaster 226BW] - [Tangentbord: Razer Tarantula] - [Mus: Logitech MX518] - [Musmatta: Steelseries av okänd modell] - [Headset: Razer Carcharias] - [OS: Windows 7]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rajmo
Tackar så mycket för så snabba svar!

Supermotard: Har snöat in lite på Corsair chassit :/ Och moderkortet du länkade fanns inte i lager. Du kan inte länka ett annat som är bra? Förklara gärna varför du väljer ett moderkort också så jag lär mig lite

darrefreak: Tack för ditt bidrag, men tror jag vill köra på i5

Ok.

Jag kan säga att i spel märker jag ingen skillnad mot min i7 920 @4.0ghz Ht off.

Skillnaden är inte märkbar. anldeningen jag tycker att köra med amd är att man får ett skyst moderkort med bra chipset osv för mycket mindre pengar än intel

Permalänk
CS-mästare

Spongie: Tack för att du bidrar Joo det smartaste är ju att ta ett annat mer prisvärt chassi, får fundera över det om jag vill lägga de extra kronorna på chassit.

darrefreak: Ska kika lite på amd också. Tack för hjälpen.

Ser att ni valt fraktfritt sweclockers på Inet, Någon som kan länka den?

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Här har du fraktfritt:
https://www.inet.se/kampanj/kampanj/fraktfritt-sweclockers/61...

Angående moderkortet som supermotard hade valt som fanns i lager, så är det en lyxigare variant av vanliga P7P55D PRO.
Den lyxigare modellen har Xtreme Design, SATA 6Gbit/s och USB 3.0, det är det som huvudsakligen skiljer dom åt.

Och den fanns inte i lager nej, men det står ju försenad så den lär med andra ord dyka upp ganska snart tror jag. Maila inet och fråga!

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB

Permalänk
CS-mästare

Tack ska du ha Phukkitt! Får se hur jag gör, kanske köper från komplett eller delar upp det så jag köper hälften från komplett och hälften från Inet i och med att jag behöver grejerna fort om min polare bestämmer sig för att köpa min nuvarande dator

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Även jag behöver lite rådgivning gällande komponenter till en speldator. Håller på och fyller kundvagnen, men har ännu bara fått ihop en halv dator.
Vill bygga en bra speldator vars ljudnivå skall vara acceptabel. Enda krävande sysselsättningen datorn kommer utsättas för är just spelande, så inga tunga programvaror eller liknande kommer köras i övrigt, om detta är av någon betydelse...
Nu har jag ju redan fått lite tips ovan, och tydligen är jag rätt ute gällande processor och grafikkort då

Det jag spanat in är följande:

CPU: Intel Core i5-750 Quad 2.66 GHz
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=492762 (1.825:-)
GPU: XFX ATi Radeon HD5870 1GB
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=498417 (3.949:-)
HDD: Samsung 1TB Spinpoint F3 SATA-2 7200RPM
http://www.datorbutiken.com/default.aspx?Product=4303589 (890:-)
DVD±RW: Samsung SH-S223C
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=573264 (245:-)
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=500017 (1.095:-)

Om prylarna ovan verkar som ett klokt val så skulle jag vilja få hjälp med dem nedan. Någorlunda billigt/prisvärt är bra, men vill inte direkt vara dumsnål heller. Kan tänka mig att överskrida 15k om så krävs.

RAM: ? (Är CL7 snabbast, eller vad är bäst vid spelande? Hur många GB behöver jag om jag ska köra Windows 7?)
MODERKORT: ? (Asus är väl alltid tryggt vad jag förstår, vad bör tänkas på?)
CPU-KYLARE: ? (Tänker inte klocka å böka på, så frågan är bara ifall om originalfläkten är tillräckligt tystlåten eller om jag bör skaffa en annan?)
NÄTAGG: ? (Vill ha ett tystlåtet. Kan man utgå helt från watt-kraven som den mest krävande komponenten har och köra på ett sådant nätagg, tex 500 W om grafikkortet ovan blir det mest krävande, eller hur ska man räkna?)
CHASSI: ? (Tips på tillräckligt rymligt osv?)

Tack på förhand!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Barre_88
Om prylarna ovan verkar som ett klokt val så skulle jag vilja få hjälp med dem nedan. Någorlunda billigt/prisvärt är bra, men vill inte direkt vara dumsnål heller. Kan tänka mig att överskrida 15k om så krävs.

RAM: ? (Är CL7 snabbast, eller vad är bäst vid spelande? Hur många GB behöver jag om jag ska köra Windows 7?)
MODERKORT: ? (Asus är väl alltid tryggt vad jag förstår, vad bör tänkas på?)
CPU-KYLARE: ? (Tänker inte klocka å böka på, så frågan är bara ifall om originalfläkten är tillräckligt tystlåten eller om jag bör skaffa en annan?)
NÄTAGG: ? (Vill ha ett tystlåtet. Kan man utgå helt från watt-kraven som den mest krävande komponenten har och köra på ett sådant nätagg, tex 500 W om grafikkortet ovan blir det mest krävande, eller hur ska man räkna?)
CHASSI: ? (Tips på tillräckligt rymligt osv?)

Det du valt ser bra ut, väldigt standardkonfiguration nu för tiden. Dock kan man undra varför du valt att köpa t.ex. hårddisken på datorbutiken? Den finns för 100:- mindre på inet, fraktfritt dessutom.

Men men, för att svara på dina frågor:

RAM: CL7 anger latensen för minnet, desto lägre siffra desto lägre fördröjning. Dock lär du knappast märka skillnad i spel mellan CL7 och CL9, så valet är ditt..

MODERKORT: När det gäller P55-kort så funkar nästan alla lika bra, vare sig du klockar eller ej. Själv är jag lite asus-frälst, men gigabyte och msi gör bra dom kort med. Överlag verkar asus ha fått mer beröm för ett skönare bios, men annars kvittar det.
Värt att tänka på är ett par saker. Först och främst, vill du ha USB3.0/Sata6Gbps? På P55 så får man offra bandbredd från PCIe-portarna, så prestanda vid CF/SLI kan försämras. För det andra, och detta gäller endast om du vill kunna köra CF/SLI, så kolla så att kortet kör i 8x/8x, och inte 16x/4x. Även om det senare alternativet ska fungera i teorin, och oftast gör det i praktiken med så har det hänt att man i vissa spel får lagg. Dock ganska sällsynt, men kan ju vara bra att vara på den säkra sidan. Se även till så att PCIe-portarna sitter tre platser isär, så du får en glipa mellan grafikkorten så det inte blir så varmt.

KYLARE: Brorsans oklockade i5 med stockkylare låter nästan inget, så jag tycker nästan du kan köra med stock till en början och sedan köpa en kylare om du tycker det skulle behövas. Lägre temperaturer och ljudvolym är dock aldrig fel, så har du pengar över så kan du lika gärna göra det på en gång.

NÄTAGG: Jag är inte nån höjdare på att räkna när det gäller agg, det är ju inte bara antalet watt som spelar roll. Men vill du ha ett tyst så kan du titta på Corsair's HX650/750/850-serie. Ett HX750 ska klara två 5870 i CF, så det bör du klara dig på galant. Dom aggen är väldigt tysta och dessutom modulära. Du avgör själv om du tycker det är värt med modulärt, kostar några hundralappar extra men underlättar kabeldragningen enormt, plus att man slipper pula in en massa överflödiga kablar i skrymslen i chassit.

CHASSI: Väldigt mycket en smaksak, då utseendet spelar stor roll för många människor. Det blir att försöka göra en avvägning mellan tysthet och kylförmåga. Du ville ha ett chassi med låg ljudnivå, då rekommenderar jag nog Fractal Design's Define R2. Det är billigt, väldigt tyst, samt kyler väl så länge du fyller ut fläktplatserna. Det följer bara med två 120mm, en fram och en bak, så till brorsans köpte vi till en extra 140mm till taket och en 120mm till fronten. Men hade det varit jag som bestämde hade jag tagit två 140mm till, så att båda platserna i taket blir fyllda och även platsen i botten. Vi tog Fractal's egna fläktar för att matcha dom andra i chassit, och dom är knäpptysta på maxvarv. Inget superblås, men till den ljudvolymen är det helt klart godkänt.

Här nedan har jag satt ihop en enkel lista på Inet.se. Det är fritt fram att ändra i den, t.ex. chassit om du inte gillar R2.
Den är nästan precis vad jag själv sneglar mot, lite småsaker som skiljer bara.
Jag valde minnen från A-Data då både inet's och alinas support säger att corsairminnen funkar dåligt med P55, hur mycket du vill lita på det är upp till dig. Tror dom flesta klarar sig fint med corsairs minnen, men varför chansa liksom? Minnena är CL8, så du kan gå upp eller ner några hundralappar för CL7/9 om du vill. Du kan även byta ner till 1333MHz om du vill, jag tog 1600MHz då det bara skiljer en hundring i pris.
Moderkortet är ett vanligt P7P55D PRO, valde det då det är det billigaste Asus-kortet med 16x/16x. Det finns även en modell med stöd för USB 3.0/Sata 6Gbps, den heter P7P55D-E PRO och kostar cirka 300kr mer.
Tänker du inte köra CF/SLI i framtiden så kan du ta något billigare kort, t.ex. LE eller LX.
Angående nätagget valde jag HX750. Samma sak där, bara ändra om du inte planerat köra CF/SLI eller inte vill ha modulärt.
Chassit är ett R2 Titanium, då den var snyggare än både silver och svart IRL.
Oerhört prisvärt chassi, och riktigt snyggt med, men somsagt en smaksak.
La även till ett par fläktar för att fylla ut chassit, absolut inget måste. Skippade platsen på sidoplåten då den känns överflödig, och dessutom inte har dammfilter.
Inet har ju även montering och installation av windows, med ett års extra garanti för 800kr, så om du inte orkar bygga är ju det ett alternativ.

Så, hoppas du är nöjd med svaret. Undrar du nåt mer är det bara googla/söka i forumet eller fråga här eller i PM om du hellre vill det.
Är det någon som tycker att det jag sagt är helt knasigt får dom ju gärna flika in det med och varför.

Om bilden inte funkar, prova denna länk: http://imm.io/2uY

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phukkitt
för att svara på dina frågor: (...)

Tusen tack för alla svaren Phukkitt!

Det jag nu funderar över är om de 4GB RAM du valde in i paketet räcker vidare långt eller om man bör köra på 6GB eller mer för att vara på den säkra sidan?

Jag kommer troligtvis nöja mig med 1 grafikkort, men om det trots allt nu är så att jag vill köra CrossFire en dag och vill vara säker på att moderkortet inte agerar flaskhals, vad kan man då tänka sig istället för Asus P55-serie?

Stockkylaren för CPU:n som du nämnde, är det alltså originalkylaren?

Utseendet på chassit har ingen större betydelse, det är insidan som räknas
Finns det risk för att grejerna blir överhettade om man inte monterar in extra fläktar i det där chassit? Kommer som sagt inte överklocka någonting och vill gärna slippa extra arbete.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Barre_88
Tusen tack för alla svaren Phukkitt!

Det jag nu funderar över är om de 4GB RAM du valde in i paketet räcker vidare långt eller om man bör köra på 6GB eller mer för att vara på den säkra sidan?

Jag kommer troligtvis nöja mig med 1 grafikkort, men om det trots allt nu är så att jag vill köra CrossFire en dag och vill vara säker på att moderkortet inte agerar flaskhals, vad kan man då tänka sig istället för Asus P55-serie?

Stockkylaren för CPU:n som du nämnde, är det alltså originalkylaren?

Utseendet på chassit har ingen större betydelse, det är insidan som räknas
Finns det risk för att grejerna blir överhettade om man inte monterar in extra fläktar i det där chassit? Kommer som sagt inte överklocka någonting och vill gärna slippa extra arbete.

Till socket 1156 ska du ha antingen 4GB eller 8GB minne, dvs. antingen två eller fyra stickor. Börja med 4GB, då det räcker gott och väl till det mesta, och sen om dagen kommer då du tycker att det inte räcker så köper du 4GB till!

För att vara säker på att moderkortet ska stödja CF så kolla så att PCIe-portarna körs i 8x/8x.
Det står oftast i specifikationerna vilket det är.
Några exempel på såna kort är Asus P7P55D PRO, som vi har i brorsans dator, eller Gigabyte GA-P55-UD4. Finns självklart fler, plus att båda korten även finns som versioner med USB 3.0 och Sata 6Gbps.

Japp, stock=standard.

Och angående överhettning tror jag inte det direkt är nåt problem, men grejerna mår ju bättre av att vara kallare, och sen är ju fläktarna till CPU och grafikkort temperaturstyrda, så går tempsen ner så blir även datorn tystare.
I brorsans dator satte vi ju i två extra fläktar, och den hörs inte alls.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Okej. Om ingen har några invändningar så gå jag nog lite på dina råd och tar detta: