Permalänk

Datorn bootar inte?

Hejsan,

Jag har precis bytt ut moderkortet i en dator efter en krash. Ett noname agg dödade det nämligen (never again :@). Bytte vart fall ut moderkortet, men nu ha rdet uppstått ytterligare ett problem: datorn bootar inte från hårddisken. Dock så hittar datorn HDDn i BIOS. Har ändrat boot sequence utan resultat.

När jag sedan försöker boota windows CDn så står det "checking hardware", och sedan blir allt svart.

Är hårddisken trasig fast att datorn hittar den?

Mycket tacksam för svar!

Permalänk

Låter som att mer än mobot är kasst testa alla delar var för sig i en annan burk om du har möjlighet

Permalänk
Skrivet av crazymike:

Låter som att mer än mobot är kasst testa alla delar var för sig i en annan burk om du har möjlighet

Har dessvärre ingen annan burk :(, dock så kan jag testa med ett annat grafikkort, minne och processor. Kan det hjälpa? Har för övrigt precis bytt nätaggregat.

EDIT: BIOS hittar processorn och minnet

Permalänk

När jag nu försöker installera windows så uppstår ett problem. Det kommer först upp en svart skärm där det står "press any key to boot from cd". När man sedan klickar så kommer detta upp:"checking your computers hardware configuration". Texten försvinner sedan och skärmen blir åter igen helt svart.

Är det fel på hårddisken? Kan hårddisken vara trasig fast att den syns i BIOS?

Jag är verkligen jättetacksam för svar

EDIT: Min BIOS-version stödjer inte processorn... Kan man installera en ny version av BIOS utanför windows? Mitt moderkort är P45 Neo-F, samt så är processorn en E7300. BIOS version 1.5 krävs tydligen.

Permalänk

Hur uppdaterar jag mitt BIOS?
Går det att köra via ett USB-minne?
Är det riskfyllt?

Update: Det går att köra windows CDn när hårddisken är urkopplad, men inte när den är inkopplad... När den är inkopplad så fastnar den bara på "Setup checking computer configuration"... När hårddisken är urkopplad så startar installationen, dock så slutar den med att den inte finner en hårddisk.
Trasig hårddisk?