Permalänk

Öppna portar, tele 2 wifi hub c2

Hej,

Försöker komma igång och hosta en minecraft server, gjorde det för ungefär ett halvår sedan men lyckas inte nu.
Vet inte om någon av er kan hjälpa en identifiera felet...
Försöker hosta den på laptopen som har interna IP: 192.168.0.4, port 25565 öppen i routern samt windows brandväggen.
Kan inte se vad jag gör för fel jämfört med förra gången, testade aktivera DMZ samt avaktivera windows brandväggen utan att https://canyouseeme.org/ fungerar, vad mer blockerar kommunikation när jag inte har något annat skydd?

Jag har en publik IP som är 83.254.32.XXX

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte detta modem, men är det möjligt att valet ON i bild 2 ska vara ikryssat?

Permalänk
Medlem

Tycker ju det ser rimligt ut vad du gjort. Kanske dum fråga, men är mc servern igång medan du testar canyouseeme? Och kan du se i loggarna att den kör på port 25565 efter den startat?

Permalänk
Skrivet av underd0g76:

Nu har jag inte detta modem, men är det möjligt att valet ON i bild 2 ska vara ikryssat?

Funkar ju inte heller med DMZ, annan IP i exemplet bara för att visa att ON/OFF ska vara ON
Om man lägger in en av de förinställda så blir de utgråade med ON

Edit: Missuppfattade, så är ser det ut om man togglar

Skrivet av martengooz:

Tycker ju det ser rimligt ut vad du gjort. Kanske dum fråga, men är mc servern igång medan du testar canyouseeme? Och kan du se i loggarna att den kör på port 25565 efter den startat?

Nej servern är inte igång, men porten ska väl fortfarande vara öppen även fast jag inte har igång den då öppnandet inte är kopplat till någon app varken i routern eller i windows?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joceninja:

Nej servern är inte igång, men porten ska väl fortfarande vara öppen även fast jag inte har igång den då öppnandet inte är kopplat till någon app varken i routern eller i windows?

nej, servern måste vara igång för att du ska kunna se att porten är öppen. Det måste vara något program som ”svarar” på pingen.

Permalänk
Skrivet av martengooz:

nej, servern måste vara igång för att du ska kunna se att porten är öppen. Det måste vara något program som ”svarar” på pingen.

Okej, ska testa senare när jag får tid, hoppas jag inte suttit och krånglar i 3timmar förgäves nu. Tack för hjälpen!
Skulle förklara varför det gick bra att hosta för 6månader sedan men inte nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joceninja:

Funkar ju inte heller med DMZ, annan IP i exemplet bara för att visa att ON/OFF ska vara ON
Om man lägger in en av de förinställda så blir de utgråade med ON
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

Edit: Missuppfattade, så är ser det ut om man togglar
<Uppladdad bildlänk>

Dålig GUI kan man tycka när det finns en fin liten checkruta där ikryssningen kunde få sitta.

Kör du DMZ och regeln samtidigt brukar det av erfarenhet inte fungera, så gör inte det.

Hoppas det löste sig med servern vilket fall.

Permalänk
Skrivet av martengooz:

nej, servern måste vara igång för att du ska kunna se att porten är öppen. Det måste vara något program som ”svarar” på pingen.

Okej, då var det lugna puckar... behövda bara ha igång servern så svarade den på pingen, tack för hjälpen