Playstation 5 ryktas bli bakåtkompatibelt med PS3-spel

Permalänk
Melding Plague

Playstation 5 ryktas bli bakåtkompatibelt med PS3-spel

Bakåtkompatibilitet kan erbjuda en bättre upplevelse i PS3-spel, men kanske Sony måste putsa PS2-emulationerna.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Om det fungerar som Microsofts lösning där man laddar ner en uppdaterad version av spelet som fungerar på nya konsoler så är det en ny release av spelet, inte bakåtkompatibilitet.

"Enligt Baker ska Sony börja med att göra en handfull spel kompatibla och att dessa ska säljas separat."

Om det var riktigt bakåtkompatibilitet så varför skulle spel behöva säljas separat eller bara rulla ut ett par spel?
Om det inte bara är att stoppa in mina gamla PS3 skivor och spela utan nedladdning så är det inte bakåtkompatibilitet.

För att jag skulle kalla det för bakåtkompatibilitet så skulle de behöva vara som den europeiska versionen av PS3 som emulerar PS2 spel när man sätter i skivan men kräver ingen nedladdning eller uppdateringar för att spela, bara stoppa i och köra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Om det fungerar som Microsofts lösning där man laddar ner en uppdaterad version av spelet som fungerar på nya konsoler så är det en ny release av spelet, inte bakåtkompatibilitet.

"Enligt Baker ska Sony börja med att göra en handfull spel kompatibla och att dessa ska säljas separat."

Om det var riktigt bakåtkompatibilitet så varför skulle spel behöva säljas separat eller bara rulla ut ett par spel?
Om det inte bara är att stoppa in mina gamla PS3 skivor och spela utan nedladdning så är det inte bakåtkompatibilitet.

För att jag skulle kalla det för bakåtkompatibilitet så skulle de behöva vara som den europeiska versionen av PS3 som emulerar PS2 spel när man sätter i skivan men kräver ingen nedladdning eller uppdateringar för att spela, bara stoppa i och köra.

PS3 är väl notoriskt svår att emulera med bra prestanda, så förmodligen därför. Men ja, fel att använda det ordet här kanske.

Permalänk
Medlem

Sälja? Juste, det är ju Sony trots allt.

Permalänk
Medlem

Bakåtkompatibel hade inneburit att vi kan stoppa i existerande PS3-skivor och spela på PS5. Att göra ett få PS3-spel tillgängliga för separat köp på PSN-Store är något annat. Bra om swec uppdaterar annonstiteln.

Permalänk
Inaktiv

Jag tror att det främst handlar om att Sony vill stänga ner PS3 online. Kan man få spelen att funka på PS5 kan man säga till folk: köp en ny konsol utan att bli anklagade för att inte respektera kunderna.

Hur som helst är det bra att företagen inte ”suddar ut” spelhistorien.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av pålis:

Bakåtkompatibel hade inneburit att vi kan stoppa i existerande PS3-skivor och spela på PS5. Att göra ett få PS3-spel tillgängliga för separat köp på PSN-Store är något annat. Bra om swec uppdaterar annonstiteln.

När Sony väl har fått det här att funkar tror jag att man kan spela gamla PS3-spel på PS5.

Permalänk
Medlem

Självklart bra i teorin men jag undrar hur många % av det totala spelandet som är av äldre spel på nyare maskiner. Allt som bevarar spelhistorien och möjliggör gamla spel är tummen upp från mig. Jag skulle spela Sunes sportlov och det finns iso att ladda ner men behövde ju fan installera en virtuell maskin med Windows 98 på min dator för att kunna starta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon313978:

När Sony väl har fått det här att funkar tror jag att man kan spela gamla PS3-spel på PS5.

Har svårt att tro att de faktiskt implementerar läsning av ps3-skivor, utan genom auktoriserad nedladdning och emulering av rom ifrån psn, på samma sätt som Nintendo gör.

Förstår inte varför Nintendo och Sony inte bara släpper hela sina (egna) bibliotek av generation 7 och bakåt. De kan ju självklart inte släppa andra tillverkares spel utan godkännande..

Permalänk
Medlem

Tycker det är konstigt att dem bryr sig om detta nu såhär sent efter releasen av PS5? Är det verkligen så stor efterfrågan? Dem flesta som älskar ps3 har ju säkert kvar sin gamla konsol

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm